CB450S

Hallo Oma, hoe is tie?
Al een tijdje geleden dat er hier leven in de zaak was, hoe staat het met de Ceebeetjes?
Helaas heb ik zelf de CB nog steeds bij mijn broer geparkeerd. :Z
 
Hallo, lang geleden inderdaad.

Die van mij loopt nog steeds perfect.
Geen problemen mee, dus ik hoef ook niet te posten 8-)
Alleen na het starten duurt het lang voordat de shoke eraf kan, maar misschien is dat normaal. Was nog van plan om de carbs te reinigen, maar voorlopig begin ik er niet aan.
En de starterkrans reutelt soms een beetje bij het starten, maar daar is mee te leven.
Ik rij er best veel mee, vooral als ik dichtbij ergens naartoe moet of even een uurtje in de buurt rondrijden. De VFR komt alleen nog buiten voor de langere afstanden...

Gebruikt je broer de CB wel, en loopt hij goed (de CB bedoel ik) ?
 
Hallo, lang geleden inderdaad.

Die van mij loopt nog steeds perfect.
Geen problemen mee, dus ik hoef ook niet te posten 8-)
Alleen na het starten duurt het lang voordat de shoke eraf kan, maar misschien is dat normaal. Was nog van plan om de carbs te reinigen, maar voorlopig begin ik er niet aan.
En de starterkrans reutelt soms een beetje bij het starten, maar daar is mee te leven.
Ik rij er best veel mee, vooral als ik dichtbij ergens naartoe moet of even een uurtje in de buurt rondrijden. De VFR komt alleen nog buiten voor de langere afstanden...

Gebruikt je broer de CB wel, en loopt hij goed (de CB bedoel ik) ?

Tuxracer, mooi dat ie zo probleemloos loopt, choke duurde bij mij ook vrij lang, misschien staat ie wat krap afgesteld ivm de toenmalig e milieueisen?

De cb staat bij mijn broer momenteel stil, hij moet zijn rijbewijs nog halen en dat looopt wat vertraging op. '( '( Wel accu aan druppellader en kan zo weer gestart worden.
Voor de rest lopen alle cbtjes schijnbaar goed, ik zie geen enkele reactie in het topic :)
 
Tuxracer, mooi dat ie zo probleemloos loopt, choke duurde bij mij ook vrij lang, misschien staat ie wat krap afgesteld ivm de toenmalig e milieueisen?

Zou kunnen. Dacht zelf dat het misschien te maken had met het feit dat hij luchtgekoeld is en dat hij daardoor langzamer op temperatuur komt. Maar misschien is dat onzin.
Heb er verder weinig verstand van, dus ik laat het maar zo ;)
 
Hallo Oma :W

Toch nog een (klein) CB450S nieuwtje. Ik was van het weekend de verlichting aan het controleren, en het viel mij op dat de achterlichten en remlichten wat zwakjes brandden. Was me nog niet eerder opgevallen, maar in het volle zonlicht zag ik ze nauwelijks branden. Dacht zal wel een los contactje zijn, dus vandaag de boel eens nagekeken en doorgemeten. Wat blijkt: Er zitten 24V vrachtwagenlampen in |( |( |(. En daar rij ik dus al meer dan een jaar mee rond....
 
Hallo Oma :W

Toch nog een (klein) CB450S nieuwtje. Ik was van het weekend de verlichting aan het controleren, en het viel mij op dat de achterlichten en remlichten wat zwakjes brandden. Was me nog niet eerder opgevallen, maar in het volle zonlicht zag ik ze nauwelijks branden. Dacht zal wel een los contactje zijn, dus vandaag de boel eens nagekeken en doorgemeten. Wat blijkt: Er zitten 24V vrachtwagenlampen in |( |( |(. En daar rij ik dus al meer dan een jaar mee rond....

U bent een groott licht.. :+

Tja gaan wel lekker lang mee zo :}
 
Hallo Oma :W

Toch nog een (klein) CB450S nieuwtje. Ik was van het weekend de verlichting aan het controleren, en het viel mij op dat de achterlichten en remlichten wat zwakjes brandden. Was me nog niet eerder opgevallen, maar in het volle zonlicht zag ik ze nauwelijks branden. Dacht zal wel een los contactje zijn, dus vandaag de boel eens nagekeken en doorgemeten. Wat blijkt: Er zitten 24V vrachtwagenlampen in |( |( |(. En daar rij ik dus al meer dan een jaar mee rond....


Woeha, dan gaan ze inderdaad lekker lang mee... :+ Mooi verhaal. :Y _O-
 
Voorlopig laatste fase van mijn kluswerk. De motor maakt de boven de 5000 toeren een soort razend geluid. Ik dacht dat dit van de balansasketting zou komen, omdat de spanner aan het eind van z'n bereik zat. Om die te kunnen verstellen moest dus het koppelingsdeksel eraf.

Motor schuin geplaatst, zodat de olie er niet uit loopt:

[afbeelding]

Koppelingsdeksel eraf:

[afbeelding]

[afbeelding]

Spanner zit aan het eind van z'n bereik:

[afbeelding]

Spanner een tandje versteld:

[afbeelding]

De oliepompketting lijkt ook wat aan de lange kant te zijn:

[afbeelding]

Nieuwe pakking er op:

[afbeelding]

[afbeelding]

De boel weer in elkaar gezet en een stukje gereden. Het geraas boven de 5000 toeren is grotendeels weg *O* *O* . De motor blijft boven de 5000 toeren echter wat extra geluid maken. Niet echt verontrustend, maar je hoort het wel. Zou dit door de (te lange) oliepompketting kunnen komen ?
 
hallo met rene ik ben ook in het bezit van cb450 s nu is de vraag over de oliepompketting niet meer kan ver stellen moet je dan doe. gr rene
 
hallo met rene ik ben ook in het bezit van cb450 s nu is de vraag over de oliepompketting niet meer kan ver stellen moet je dan doe. gr rene


Hoi Rene,

De oliepompketting kan helemaal niet versteld worden, dit is de ketting die je ziet achter het koppelingsdeksel. Als deze ketting te lang is zal je hem moeten vervangen. Alleen de speling van de balansas-ketting kan je instellen met de balansas kettingspanner. Deze ketting kan je niet zien, zit dieper in het blok.
 
Eens even dit topic ontdoen van oma...

Ik heb vandaag mijn CBtje weer mogen verwelkomen bij mij thuis na een logeerpartij bij mijn broer. Logeerpartij van bijna 8 jaar.
Zoals sommigen misschien nog weten heb ik de CB opgeknapt voor mijn broer. Daar heeft ie door omstandigheden bijna 8 jaar stilgestaan.
Nu weer terug om weer rijdend te maken om door te geven aan een van mijn zoons.
Fotootje volgt...
 
full

Stoffig na 8 jaar stilstand, weliswaar met droge carbs. Nog te doen:
Verse benzine, remvloeistof, banden. Nieuwe accu.
Afwachten of de carbs niet lekken als een zeef.. ;) En of de benzinekraan nog fatsoenlijk afdichten wil..
Van de week maar eens aan de slag.
Ik zal er hier wel een verslag van doen met wat fotootjes..
 
Vandaag een poging gewaagd en de boel geprobeerd te starten. Eerst even wat olie op de zuigers. Dan wat draaien in de 5e of 6 versnelling aan het achterwiel. Daarna checken of de carburateurs niet lekken..
Ja dus, de linker loopt over. Paar tikjes met een hamer tegen de vlotterbak en gelukkig, de vlotter komt los, dat scheelt weer de carbs demonteren.
Daarna starten mbv de autoaccu...
Eerste start na bijna 8 jaar stilstand
:t
Verder blijkt het ventiel van het achterwiel gescheurd, iets scherps langsheengegaan. Betekent dat ik wat zwaarder moet duwen tijdens het verplaatsen. Rijden met deze oude banden en ventielen stond toch al niet in de planning. :N
 
Hoi,

Hij loopt mooi zo te horen. Die van mij is er ook nog steeds, maar ik rij er niet veel mee. Misschien 3 or 4 keer per jaar.
Er zijn een paar problemen mee die moeilijk op te lossen zijn:

- Uitlaten zijn niet origineel, en die er op zitten passen niet helemaal lekker, waardoor het moeilijk gasdicht is te krijgen/houden.
- Starterkrans slipt soms door, zou vervangen moeten worden, maar is het geld/moeite niet waard.
- Scheurtje in het carter bij de olie aftap plug. Is dichtgemaakt met vloeibaar metaal/epoxy, maar lekt toch een klein beetje.

Hij loopt verder wel goed, hoewel heel af en toe het vermogen een beetje terug valt, waarschijnlijk iets met de carbs.

Vooralsnog mag hij blijven, maar wellicht dat ik een keer iets anders koop voor er bij.

De banden die er op zitten zijn ook oud... Ik weet niet hoe oud die van jou zijn, maar die van mij zijn nog ouder denk ik.
 
Hoi, ik heb sinds gisteren ook een CB 450S in de garage ... hij stond al anderhalf jaar stil in de tuin van een vriendin en nu ga ik er eens mee spelen. Het is een opknappertje, dus écht van een oud vrouwtje geweest, en 32.000 originele kilometers op de klok. Een geknepen versie voor A2 rijbewijs ook nog. Ik hoef me niet te vervelen want ik heb me voorgenomen om er iets echt moois, leuks, en goeds van te maken. Nou ja, goed is 'ie al want Honda ... één druk op de knop en hij liep gewoon weer; na anderhalf jaar tuin, met oude benzine ... ik vind het toch knap. Mooi lopen ook nog...

Op de heftafel ermee ...
S3Xlelj.jpg


... en goed anderhalf uur later ...

UVpFPTq.jpg
 
Ik zie dat je er grotere plannen mee hebt als alleen een klein beurtje en gaan rijden :?
 
@ slonzebons:ik ben benieuwd, lekker rigoreus, daar hou ik wel van! :Y
@ tuxracer: mooi dat je de cb nog steeds hebt. En er zo nu en dan nog mee rijdt. Blijven leuke brommerts.. :)

In het verleden heb ik ooit eens de vraag gesteld of iemand weet hoe bij deze cbtjes de toenmalige 25 kw restrictie werd aangebracht. Mijn CBtje loopt weliswaar mooi, maar heeft nou niet echt wat je noemt "veel peekaas"
Nou rij ik zelf al jaren zware toermotoren (VF1000, FJ1200,FJR1300), dus dat zou gewenning kunnen zijn aan de vele pk's, maar het zou mij niet verbazen als mijn exemplaar op 25 Kw staat ipv 32 kw. Kenteken zegt wel 32 kw, maar dat was toen met een 25 kw vermogensuitdraai voor sommigen voldoende om 'm toch verzekerd te krijgen.
Iets met een restrictie ergens misschien, te zien zonder de carbs te demonteren :?
 
Er zaten nogal bejaarde bandjes onder het CBtje:
full

full


Leeftijd 14(!) en 23(!!) jaar.. :')

Dus wielen eruit..
full


Wat vers rubber gescoord:
full


Nieuwe remvloeistof en nieuwe accu zitten er weer in en de eerste 50 kilometers zitten er weer op. Zoonlief is er maar wat blij mee! Was ook wel weer tijd voor wat kilometers na zo'n 9 a 10 jaar stilstand in totaal. Ik heb er toendertijd ook naar een paar kilometers mee gemaakt.
De oude remvloeistof was nog redelijk helder en prima vloeibaar, ik had al met klonters rekening gehouden, maar dat was niet nodig. De droge opslag in een kelderbox heeft goed geholpen met alles gangbaar houden denk ik.

Nu alleen nog ff nieuwe olie er op. Olie was nieuw, maar nu alweer 8 jaar oud. Het valt me wel op dat het blokje mooi stil en regelmatig loopt, geen gerammel van kettingen in het blok en mooi stationair lopen. Ook prima koude en warme start. Wat wil een mens nog meer :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan