Snelheid daalt snel na loslaten gas Yamaha mt125

Nick46

Rookie
11 jul 2018
11
0
Dag mensen,

Even kort uitleg over het probleem.
Ik heb een Yamaha mt 125 gekocht, nu ik ben pas begonnen met rijden en weet niet als dit normaal is.
Probleem: Als ik op snelheid ben en en ik laat de gas los, dan daalt de snelheid zeer snel! Precies of ik aan het remmen ben, zo daalt de snelheid. (Dit is trouwens ook op lagere snelheden, eigenlijk altijd aanwezig).

Ik ben nieuw bij motoren en ken er dus niet veel van, het voelt niet normaal. Normaal moet je toch even je snelheid kunnen aanhouden na het loslaten van de gas?

Ook is er rond de 50km/u een licht "schrapend" geluid.

Mijn vermoeden is dat de remmen misschien wat vast zitten? Kan dit en brand het remlicht dan ook?

Ik hoor graag van jullie wat nog het probleem kan zijn en hoe ik het kan oplossen?

Groeten,
Nick
 
Je hebt wel een rijbewijs ? maar nog nooit op een motor gereden.

Net even gedaan, het wiel draait amper een volledige omwenteling na een goede zwengel.
Er is een licht schrapend geluid te horen. Dit voor het voorwiel.
Achterwiel hetzelfde schrapend geluid (geen ketting geluid). En er is op een bepaalde plaats waar de schijf een sterk piepend geluid maakt bij het draaien aan het wiel. Misschien de remschijf lichtjes gebogen?

Je zou misschien het zaakje eens goed (beter) kunnen bekijken , en dan vragen stellen op een forum achter een beeldscherm lost het zich niet op. ;(


Ik heb 4u les moeten volgen waarna ik via code 375 mag rijden met een A1, dit was toen ook de eerste keer dat ik op een motor zat en waarbij ik onder de indruk was van de remkracht. Ik heb de dag erna mijn motor gekocht, maar pas gisteren ben ik er mee kunnen gaan rijden voor de eerste keer omdat de motor ingevoerd is en er dus het nodige papierwerk mee gemoeid was.

Vragen stellen geeft me info wat het kan zijn, ik leer hier uit. Het lost het probleem niet op dat klopt, maar ik weet wel waar ik moet zoeken. Iemand die geen vragen stelt zal ook nooit een probleem kunnen oplossen. Omdat ik niets van motors ken is het logisch dat ik eerst vragen stel dat weet ik naar wat ik beter kan kijken.
 
Als je rijd met aanlopende remmen kan het spul erg., erg heet worden..
Van je verhaal af gaande kun je 'm het best naar een goed aangeschreven motorzaak brnmgen.

Klopt is ook mijn laatste optie om te doen. Ik probeer eerst liefst zelf het probleem op te lossen. Ga de remblokken eerst eens zelf loshalen en zuiver maken.
 
Slepende remmen gaan het remlicht niet aansturen, dat gebeurt enkel door je remhendel en rempedaal. Je drukt je rempedaal in, of trekt je remhendel in, waarbij je een schakelaartje bediend, die dan het remlicht aanstuurt. Je maakt druk op de remmen doordat de pistons in de klauwen uitgeduwd worden en de remblokken tegen de schijven drukken. Wanneer je je pedaal en hendel weer loslaat, schakelen de schakelaartjes het remlicht weer uit, de pistons worden normaal weer lichtjes ingetrokken. Doch na lange stilstand, of gebrekkig onderhoud aan de remmen, kan vuil en/of corrossie ervoor zorgen dat de pistons NIET terug trekken, waardoor de blokken blijven tegen de schijven blijven slepen.

Groot onderhoud aan de remklauwen, of zelfs revisie, lost dat probleem op.

remmen kunnen ook slepen door een blijven hangend remhendel of pedaal, die kans is echter veel kleiner, maar het kan wel.
Ik heb het 1 keer voorgehad dat mijn rempedaal bleef hangen, maar dat "voel" je normaal ook wel snel, maar misschien niet als je beginnend motorrijder bent.

Dankje veklaart veel en klinkt ook logisch hoe je het omschrijft. Ik ga vandaag de remblokken eens loshalen en zien als er vuil aanwezig is. Ik weet dat de motor al meer als een jaar geen onderhoud heeft gehad. Vorige eigenaar (2de) heeft er niets mee gedaan.
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, mijn vader helpt me erbij.

Nog een vraagje, remvloeistof moet dat vervangen worden? En zo ja, hoe vaak?
 
Worden de remschijven warm zonder geremd te hebben? Zijn de remblokken aan beide zijden even dik? Geen speling op de wielen? Als je aan de wielen zwengelt stoppen ze opeens of komen ze heel rustig tot stilstand?

Geen idee hoe de MT-125 is, maar m'n NX250 vind ik (qua gevoel) ook vrij snel afremmen als je de gaskraan dicht draait.

Ik ga vandaag de remblokken eens loshalen en nakijken en op deze vragen letten!
Komt rustig maar vrij snel tot stilstand na een zwengel.
 
Dankje veklaart veel en klinkt ook logisch hoe je het omschrijft. Ik ga vandaag de remblokken eens loshalen en zien als er vuil aanwezig is. Ik weet dat de motor al meer als een jaar geen onderhoud heeft gehad. Vorige eigenaar (2de) heeft er niets mee gedaan.
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, mijn vader helpt me erbij.

Nog een vraagje, remvloeistof moet dat vervangen worden? En zo ja, hoe vaak?
Ja, Elke twee jaar verversen.
 
Klopt is ook mijn laatste optie om te doen. Ik probeer eerst liefst zelf het probleem op te lossen. Ga de remblokken eerst eens zelf loshalen en zuiver maken.

Daar zul je weinig mee opschieten :')
Wat zuiver gemaakt moet worden zijn de rem cubs (zuigers) en/of geleide pennen
Die veroorzaken het euvel :)
 
Laatst bewerkt:
Wanneer heeft de motor voor het laatst onderhoudt gehad ?
Lang stilgestaan voor jij ermee ging rijden ?

De opmerking die je hierboven maakt is iig duidelijk, amper een omwenteling na een flinke zwaai is veel te weinig.
Er loopt dus iets aan. Je remmen is dan idd een goede optie, of beter het niet goed terugkomen van je remzuigers.
Op de lange duur kan het langdurig aanlopen ervoor zorgen dat er erg veel warmte ontstaat, zelfs zoveel dat je remvloeistof ( zeker als die wat ouder is ) aan de kook raakt, ontstaan er luchtbellen en dan doet je rem helemaal niets meer. Ook niet als je 100km/u rijdt. Als je remblokken aanlopen zal je remschijf waarschijnlijk ook erg warm worden. Let op, bij langdurig aanlopen kan de remschijf zo heet worden dat je vingers eraan vast blijven plakken !!

Het is dus echt wel zaak iemand er naar te laten kijken die van de hoed en de rand weet.
Op zich niet moeilijk maar als je zelf nooit sleutelt zou ik juist je remmen eerst eens door iemand die er verstand van heeft laten bekijken.
Vraag of je mee mag kijken en leer ervan :)

Motor heeft langer dan een jaar geleden onderhoud gehad. De 2de eigenaar waar ik hem van kocht heeft hem nooit op onderhoud laten gaan. Nu ik probeer zelf zoveel mogelijk te doen met mijn vader, aangezien onze kennis over motoren nog zeer laag is zijn we nog zoekend. Mijn vader heeft wel kennis van auto's wat al wat kan helpen.

Ik probeer te gokken dat de motor nu ongeveer 2 maanden stil stond.

Remmen ga ik vandaag nakijken en loshalen!
Nu het warm worden is niet direct zichtbaar. Ik heb gisteren 50 km gereden en na de rit waren de remschijven niet verkleurd van de hitte. Als de remmen inorde lijken, kan het dan ook de wiellagers zijn die aan vervanging toe zijn zoals iemand hier eerder vermelde?
 
Dankje veklaart veel en klinkt ook logisch hoe je het omschrijft. Ik ga vandaag de remblokken eens loshalen en zien als er vuil aanwezig is. Ik weet dat de motor al meer als een jaar geen onderhoud heeft gehad. Vorige eigenaar (2de) heeft er niets mee gedaan.
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, mijn vader helpt me erbij.

Nog een vraagje, remvloeistof moet dat vervangen worden? En zo ja, hoe vaak?
Zoals Martell ook al zei, remvloeistof moet elke 2 jaar ververst worden. Als je er geen ervaring mee hebt, vraag iemand met ervaring om het je te leren, goed ontluchten is wel zo belangrijk.

Mogelijk zitten de stofringen op de pistons vast, een beetje goede revisie is dan wel aagewezen. Wederom, indien geen ervaring, zelfde als hierboven, iemand vragen, al doende leert men :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Motor heeft langer dan een jaar geleden onderhoud gehad. De 2de eigenaar waar ik hem van kocht heeft hem nooit op onderhoud laten gaan. Nu ik probeer zelf zoveel mogelijk te doen met mijn vader, aangezien onze kennis over motoren nog zeer laag is zijn we nog zoekend. Mijn vader heeft wel kennis van auto's wat al wat kan helpen.

Ik probeer te gokken dat de motor nu ongeveer 2 maanden stil stond.

Remmen ga ik vandaag nakijken en loshalen!
Nu het warm worden is niet direct zichtbaar. Ik heb gisteren 50 km gereden en na de rit waren de remschijven niet verkleurd van de hitte. Als de remmen inorde lijken, kan het dan ook de wiellagers zijn die aan vervanging toe zijn zoals iemand hier eerder vermelde?

Je rijdt toch niet op platte/lege gummi`s . :+
 
Zoek op Youtube eens op: "Yamaha MT 125 brakepads of op "brakepistons" of "Brake caliper".
Plenty filmpjes. De 1 beter als de andere, maar geeft je wel een goed idee van de handelingen.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren 50 km gereden en na de rit waren de remschijven niet verkleurd van de hitte. Als de remmen inorde lijken, kan het dan ook de wiellagers zijn die aan vervanging toe zijn zoals iemand hier eerder vermelde?

Als je lagers zover kapot zijn dat ze je motor zo afremmen dan zouden ze een geluid maken waar je spontaan misselijk van word :+

Het blijft moeilijk vanaf woorden maar ik gok op je remmen, glijpennen en remzuigers/keerringen schoonmaken.
De remzuigers worden naar buiten gedrukt door de remvloeistof. Daar komt een boel kracht op te staan.
ALs je je rem los laat moet die zuiger weer terug naar een positie waar hij geen druk meer uitoefent op je remblok.
Het enige wat de remzuigers terug trekt zijn dunne rubber ringen. Bij remmen zijn die rubber ringen niet in staat de remzuigers tegen te houden te gaan bewegen, kracht te zetten tegen de blokken. M+A;s je niet meer remt zouden die rubber ringen in staat moeten zijn terug te veren en de remzuigers mee te nemen, zodat ze dus geen druk meer uitoefenen op de remblokken.
Als die rubbers versleten/vervuilt zijn dan doen ze hun werk, in dit geval de remzuigers terug trekken, niet meer goed.
Dan krijg je dus dat de remblokken constant iets blijven hangen tegen de remschijf.
Dat zou je probleem kunnen verklaren.
Ook de glijstangetjes waar de remblokken over heen glijden tijdens hun beweging moeten schoon en glad zijn, ook die kunnen 'makkelijk en vrij' bewegen van de remblokken beperken.

HTML:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/MAuVDB-G-HQ?start=140" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>

HTML:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/s2egqlckeO4" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
 
revisie van je remklauw zal het probleem inderdaad wel oplossen.
Misschien is er iemand van het forum die bij je in de buurt woont en even kan helpen, zo'n klus is het nou ook weer niet :-)
Dan moet je wel even vermelden waar je zit, staat namelijk niet in je profiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan