BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

De eerste 300km in de eerste week op mijn R1100RS zijn voorbij gevlogen ( :+ ) naar alle tevredenheid.

Wat mij gisteren wel opviel bij thuiskomst was een druppel olie op de achtervelg precies onder de cardan waar een bout met een ringetje zit. Ik vermoed dat het wat lekt. Als ik dat vervang, moet ik dan ook gelijk nieuwe cardanolie erin doen ? Is een druppel af en toe acceptabel bij een motor van 20 jaar oud ?

Even checken of de bout met ring echt de herkomst is van oliedruppel. Dan zal het vervangen van het ringetje wellicht al afdoende zijn om het te verhelpen, als de olie ergens anders vandaan komt kan er ook een pakking/ keerring versleten zijn. Dat is aanzienlijk meer werk om te vervangen. Voor het vervangen moet je de olie aftappen. Het is ongeveer 0,2 liter meen ik.

Een druppeltje olie af en toe is geen ramp natuurlijk, zolang je maar in de gaten houd dat er voldoende olie in zit. Dat is helaas lastig te checken bij je cardan.
 
Ik had de druppel gisteren weg geveegd en zag verder geen druppels aan de cardan. Vanochtend naar het werk gereden en net nog eens gekeken en jawel weer een druppel maar geen andere druppel te zien aan de cardan.
 
De cardan olie is behoorlijk dik en zal waarschijnlijk alleen 'druppelen' als het spul warm/ op bedrijfstemperatuur is. Omdat 't maar 20cl is, ben je wel snel alle olie kwijt als je dagelijks druppel(s) vindt. Wel zaak dus om te (laten) verhelpen, lijkt mij.
 
Okee, ik maak geen reclame maar op zoek naar een BMW motorzaak is MSA in Ede de dichtstbijzijnde voor me. Ik ga daar eens langs.
 
...daar sluit ik me geheel bij aan. Als Niels en/of Rick het niet kunnen fiksen, vergeet het dan maar. Je hebt mooi mazzel dat zij toevallig de dichtstbijzijnde zijn. Eerder zaten ze bij mij om de hoek, in Den Dolder, ging zelfs een bus terug naar mijn huis die zowel daar als hier pal voor de deur stopte... Nu rij ik toch maar naar Ede, Service With a Smile voor Sidney. RooS valt nog onder garantie en blijft nog even bij Van Harten in het onderhoud. Ook prima volk maar tikje ander prijskaartje.
 
Even checken of de bout met ring echt de herkomst is van oliedruppel. Dan zal het vervangen van het ringetje wellicht al afdoende zijn om het te verhelpen, als de olie ergens anders vandaan komt kan er ook een pakking/ keerring versleten zijn. Dat is aanzienlijk meer werk om te vervangen. Voor het vervangen moet je de olie aftappen. Het is ongeveer 0,2 liter meen ik.

Een druppeltje olie af en toe is geen ramp natuurlijk, zolang je maar in de gaten houd dat er voldoende olie in zit. Dat is helaas lastig te checken bij je cardan.

als je m rechtop zet, of op de middenbok, hoort ie tot onderkant schroefdraad gevuld te zijn.
 
@Joost2: van harte gefeliciteerd met de aankoop! Beetje suf dat ik als “beheerder” van dit
ST/RS draadje het volgende ga schrijven: de RS is een topfiets!!! Beste mix Sportief en Toeren wat er momenteel te krijgen is. Zelf krijg ik er maar ook geen genoeg van.... gister ook genoten van het ritje huiswaarts na een late dienst (want dan is de weg soort van vrij).

Heb je er ook een navigatie unit VI bij? Die is geïntegreerd met de boordcomputer zodat je allerlei info op je navigatie schermpje kan zien (motor temperatuur, bandendruk, boordspanning, huidig brandstof verbruik, gemiddeld verbruik, rit tellers 1 en 2 en automatische dagteller en ga zo nog maar ff door)...
Dank je!
Nee, geen navigatie erbij, voorbereiding (mount) zit er wel op, maar voorlopig even genoeg geld uitgegeven. De dingen die je noemt kunnen ook al op het display getoond worden. Bovendien gebruik ik de motor voor 99,9% woon/werk, en die weg(en) kan ik dromen ;).
 
Gisteren even bij MSA geweest; Onderweg er naar toe had ik al bijna geen remdruk meer op de achterrem en dus was de lekkage niet van de cardan maar van de remleiding. Lek zat aan de kant van de leiding die ik niet goed had bekeken. Morgen gaat de motor er heen voor stalen remleidingen en een onderhoudsbeurt.
 
Zaterdag mijn R1100RS opgehaald bij MSA; Uiteindelijk heb ik een grote 60000km onderhoudsbeurt laten uitvoeren, poly v snaar vervangen (bleek nogal verdroogd),stalen remleidingen en een nieuwe remschijf(deze bleek te dun geworden) achter laten monteren. Het kostte een bak geld maar het rijdt nu wel merkbaar beter. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik kon het toch niet laten, een nieuw pijpje:

2018-07-15-22-12-20.jpg
 
Mooie uitlaat hoor.


Mijn motor staat vandaag bij de dealer vanwege de roestplekken die waren ontstaan. Na het versturen van foto's ed. zouden ze het achterframe vervangen. En dat zou dus vandaag gebeuren.
Nu hebben ze geconstateerd dat het niet roest vanuit het achterframe, maar vanuit de zijkofferdragers. Dus in plaats van het achterframe krijg ik morgen nieuwe zijkofferdragers gemonteerd.

Verder heb ik nu een tijdje het opzetruitje van Wunderlich erop zitten. Ik heb heel erg mee zitten spelen, beetje hoger, beetje lager. Meer / minder gekanteld, verzin het maar :)

Wat ik vooral heb gemerkt (zeker als ik het er even af haal ter vergelijking) is dat de wind niet meer onder mijn helm voel waaien, maar het zit nu meer bij de bovenkant van mijn helm. Het lijkt in ieder geval een stukje stiller en zeker als de wind kouder is voel je die nu niet meer op mijn keel.
Alleen als het wat harder waait (tegenwind op de motor bijv.) merk je ook andere turbulentie dan zonder opzetruitje en "klappert" het wat meer.


Ook leek het mij fijn om gebruik te maken van de navigatiesteun voor mijn telefoon (ik heb geen bmw navigatie gekocht of nodig). En dus heb ik een mobiele telefoonhouder uit china besteld die in de houder klikt en daarbij gelijk twee usb poorten van stroom voorziet.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Leuk ding, maar ik vind 'm wel behoorlijk aan de prijs. Ik bedoel, voor iets van Alie. Voor een paar tientjes had ik er ook 1 laten komen, maar dan moet-ie nog "even" wat zakken qua prijs.
 
Leuk ding, maar ik vind 'm wel behoorlijk aan de prijs. Ik bedoel, voor iets van Alie. Voor een paar tientjes had ik er ook 1 laten komen, maar dan moet-ie nog "even" wat zakken qua prijs.

Ik had nog een kortingscode voor banggood dus dat scheelde nog weer iets, maar het is best aan de prijs ja.
Maar ik heb nu wel een houder waar dan gelijk twee geschakelde usb-poorten op zitten, omdat deze stroom krijgt via de navigatiehouder zelf. Dus contact uit, usb uit.

Ik zag later nog deze van Wunderlich https://www.wunderlich.de/shop/en/instrument-holder-for-original-navigation-systems-21170-202-1.html, maar dan heb je alleen een beugel waar je nog extra's voor moet kopen en geen stroomvoorziening.
 
Begrijp me niet verkeerd, in jou geval, dus met zo'n smartphone, vind ik het een logische aankoop. Voor mij zou het gewoon leuk zijn om bijv. flitsmeister te zien als ik 'ns de Nav V niet nodig heb.
 
Wat is het rijden toch fijn op een BMW. *D
Ik heb nu de eerste 1000km er op zitten waarvan 80% snelweg tijdens woon-werk. Bij de R1100RS wist ik dat ik niet heel beschut zou zitten voor de wind maar het valt me nog mee. De acceleratie vind ik heerlijk. Qua verbruik zit ik rond de 1 op 16 gemiddeld. Of dit normaal is weet ik niet met mijn sportieve rijstijl.
 
@Revz; in het begin zat ik slechter met mijn 1100, maar inmiddels rijd ik tussen de 1:16 en 1:17. Idd afhankelijk van hoe hard en sportief ik rijd.

Reed je vorige week donderdag over de A12 richting den haag?
 
@Revz; in het begin zat ik slechter met mijn 1100, maar inmiddels rijd ik tussen de 1:16 en 1:17. Idd afhankelijk van hoe hard en sportief ik rijd.

Reed je vorige week donderdag over de A12 richting den haag?
Het blijft verleidelijk om lekker vlot te accelereren en wat loopt het dan makkelijk richting hoge snelheden. :P

Nee, dat was ik niet. Ik kom zelden in de regio Den Haag. Ik rij het meeste in regio Amersfoort.
 
Ik heb deze veren op mijn R1100rs en bevallen prima. Heb alleen de veren vervangen en niet de schokbrekers. De motor is veel scherper gaan sturen en met remmen veel minder duiken ( ik heb geen abs ) echt een aanrader deze veren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan