kruis toerental/belasting

dolorfin

MF veteraan
29 sep 2007
3.080
339
Binnenkort heb ik een alpen tripje op het program en tijdgebrek dwingt mij de heenweg volledig autobaan te doen.
Nou ben ik van plan de strompel mee te nemen (praktischer etc) en had recent een discussie met een gast bij TT motoren over kruissnelheden.
Ik pleeg als het verkeer het toelaat in D zo rond de 180 met het ding te rijden wat neerkomt op iets van 7500 toeren (rode streep bij 9000 meen ik)
Hij heeft nog wat over dan maar wordt wel belast...
Bij TT motoren adviseerde men mij niet veel sneller als 150/160 te rijden ivm belasting...


Note;
het ding heeft nu 3000km gelopen...ik heb hem lomp ingereden zoals ik altijd doe (wel netjes warmdraaien)
ik had me voorgenomen er minimaal onderhoud aan te plegen en te kijken of je daarmee wegkomt.
bij 1000 km heeft ie olie en filter en een visuele inspectie gehad van ondergetekende.
olieverbruik 0 (nu op halfsyntheet)

note2;

ik weet van de zin en onzin van snelheden tov reistijd etc,
het gaat me puur om meningen over belasting tov max toerental.....
bij deze komt mijn gewoonlijk tempo aardig in de buurt van wat ie haalt namelijk....
 
Gaan met die banaan,het ding heeft 98pk dus word voor een 1000 al weinig belast,dat
stuk met 180 afraggen mag geen enkel probleem zijn. :]
Zelfs in de jaren 70 bleven ze heel. :Y 8-)

dat zijn de echte.. :} maar ik denk toch niet dat ik dat met mijn fijn geboorde z1000 blokje ga doen... :N
hij staat mooi klaar hier nu te wachten op de rest van het oude hok...

98 pk is idd weinig uit een 1000cc-er...
vanmiddag nog ff op pad geweest en ik vraag me serieus af waarom je voor zoiets een helmplicht en rijbewijs nodig hebt :?
trekken van onderuit is best redelijk maar bij 7000 is de koek op.....
ik vind eigenlijk dat t toegestaan zou moeten worden om met een halve krat bier en een paar lijntjes poeder in de neus op zo n ding te rijden... *O* mischien dat t dan wat spannender wordt allemaal....
zal hem als ik terug ben eens op de bank trappen en kijken hoeveel zo n ding nu eigenlijk heeft aan het wiel....fabrieksopgave iets van 100 geloof ik dus 90 ahw zou ie toch moeten hebben..
 
Als je nou die ouwe Z is afmaakt ,dan weet je tenminste wat echt traag :Z is :+
dan komt t met een bus coke en een fles jenever ook niet meer goed :N
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kawa 1000's uit de jaren '70 en '80 waren meestal na 10.000 km al versleten en moesten dan aan de eerste overmaat zuigers.
Of dat alleen aan de gebruikte materialen of ook aan de olie lag, weet ik niet.
 
als regelmatige Duitsland ganger (ivm werk) kan je 180 km wel op je buik schrijven enerzijds door alle baustellen anderzijds omdat je op heel veel stukken maar 130 of 100 mag
en dan heb ik het nog niet gehad over andere weg gebruikers het is niet haalbaar en al helemaal niet reeel.

helaas........
 
Kawa 1000's uit de jaren '70 en '80 waren meestal na 10.000 km al versleten en moesten dan aan de eerste overmaat zuigers.
Of dat alleen aan de gebruikte materialen of ook aan de olie lag, weet ik niet.

Wat een onzin,ik heb zowel een Z1900 gehad en een Z1000 beide met hoge km standen en
originele zuigers,en met een laag olieverbruik.
 
Laatst bewerkt:
Als je nou die ouwe Z is afmaakt ,dan weet je tenminste wat echt traag :Z is :+
dan komt t met een bus coke en een fles jenever ook niet meer goed :N

mee eens...dit duurt echt veel te lang al (combinatie van geen tijd en/of geen zin)
ik zie het maar als gatenvullend tijdverdrijf... ;)
 
Laatst bewerkt:
Kawa 1000's uit de jaren '70 en '80 waren meestal na 10.000 km al versleten en moesten dan aan de eerste overmaat zuigers.
Of dat alleen aan de gebruikte materialen of ook aan de olie lag, weet ik niet.

mmmm nou overdrijf je wel....
ik heb er destijds 1 gehad (1000a1) die ik had overgenomen met 40000 van de eerste eigenaar in 87 ergens en die heb ik uit elkaar getrokken bij net geen 70 000 ivm met oliezuipen..
mijn huidige had 73000 gelopen en ook versleten net als een 3 tal blokken die ik nog heb liggen..
ik denk dat luchtgekoelde jaren 70 kawas qua cilinders ongeveer goed waren voor 70 of mischien 80000 km.
dan zijn de cilinders uitgelubberd als je ze nameet (althans hier wel)
is ook geen gecoat gebeuren dus niks nikasil maar gewoon pisbak boringen...
idem geldt denk ik voor de geleiders in de koppen.
mijn huidige blok heb ik 8 nieuwe geleiders en kleppen in gedouwd en is geboord op 1075 middels een wiseco kitje.
moet wat dat aangaat toch mijn tijd wel uitzingen nu..
met de eerste 1000 heb ik met hetzelfde kitje na boren nog 25000 km probleemloos gereden zonder enig olieverbruik...
maar idd, de jaren 70 fietsen waren nou niet echt top notch qua levensduur...
 
agh , en ze waren sneller dan de rest van die japanse/engelse/italiaanse troep ! :+

die spetterden gelijk uit elkaar als je het gas opendraaide.. _O-

vermogen bij mijn kawa vind ik niet zo spannend....daar accepteer je het van omdat het ouwe troep is...
het wat desillusionerende gevoel wat ik met de strom heb qua prestaties komt wellicht ook door het contrast tov de cbr....
als ik van de cbr op de strom kruip lever ik in 1 klap 80 pk netto in en krijg er 20 of 30 kilo bij...dat is merkbaar kan ik je vertellen.. -O-
 
Ik weet niet hoe recent je door Duitsland heen geweest bent over grote stukken.

Maarrrreee.. het lijkt wel of ze zo ongeveer overal het bouwen zijn, rete fanatiek zijn
met controle op "niet harder als 60!!!!" Met die tussensprintjes ga je die motor echt niet
stuk krijgen ;p ( anders was het al een rotte )
 
mmmm nou overdrijf je wel....
ik heb er destijds 1 gehad (1000a1) die ik had overgenomen met 40000 van de eerste eigenaar in 87 ergens en die heb ik uit elkaar getrokken bij net geen 70 000 ivm met oliezuipen..
mijn huidige had 73000 gelopen en ook versleten net als een 3 tal blokken die ik nog heb liggen..
ik denk dat luchtgekoelde jaren 70 kawas qua cilinders ongeveer goed waren voor 70 of mischien 80000 km.
dan zijn de cilinders uitgelubberd als je ze nameet (althans hier wel)
is ook geen gecoat gebeuren dus niks nikasil maar gewoon pisbak boringen...
idem geldt denk ik voor de geleiders in de koppen.
mijn huidige blok heb ik 8 nieuwe geleiders en kleppen in gedouwd en is geboord op 1075 middels een wiseco kitje.
moet wat dat aangaat toch mijn tijd wel uitzingen nu..
met de eerste 1000 heb ik met hetzelfde kitje na boren nog 25000 km probleemloos gereden zonder enig olieverbruik...
maar idd, de jaren 70 fietsen waren nou niet echt top notch qua levensduur...

Ik heb een CB750 bj72 gehad,gekocht toen hij 100000km had gelopen van de eerste eigenaar,zelf daar nog 68000km bij gereden toen was hij echt op.Maar de huidige motoren
zijn kwalitatief inderdaad veel beter geworden,al zit er af en toe nog wel een zepertje tussen.
Er is maar 1 grote Kawa die snel last had van oliezuipen in die jaren en dat was het eerste model GPZ1100.
 
Ik weet niet hoe recent je door Duitsland heen geweest bent over grote stukken.

Maarrrreee.. het lijkt wel of ze zo ongeveer overal het bouwen zijn, rete fanatiek zijn
met controle op "niet harder als 60!!!!" Met die tussensprintjes ga je die motor echt niet
stuk krijgen ;p ( anders was het al een rotte )

Al jaren bekend dat in Duitsland tijdens ( met name de zomer van) 2018 de grootste en langdurigste wegwerkzaamheden ooit zullen plaatsvinden.

Nu maar hopen dat ze niet na gedane arbeid de snelheidslimieten gaan uitbreiden :P
 
baustelles zijn shit idd en daar doe je er goed aan de max snelheid te respecteren...

op de stukken waar 130 geldt hanteer ik de regels wat losser....

het is net als hier in nl ...20 a 30 km op de klok boven de max toegestane snelheid kom je mee weg als je het wat beschaafd houdt en niet gaat lopen duwen en filteren...

vroeg op pad en voor de ochtendspits keulen voorbij dan schiet t op.
plan is om in 1 dag in reckingen (ch)te arriveren. das goed 1000 km en te doen maar mocht het helemaal drama zijn met de drukte dan hou ik het gewoon eerder voor gezien en pak een stuk binnendoor het zwarte woud.
dan maar een dag langer alhoewel dat slecht past...

ik heb het vaker gedaan en het kan in 10 uur incl stops maar dan moet je wel mazzel hebben qua drukte
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort heb ik een alpen tripje op het program en tijdgebrek dwingt mij de heenweg volledig autobaan te doen.
Nou ben ik van plan de strompel mee te nemen (praktischer etc) en had recent een discussie met een gast bij TT motoren over kruissnelheden.
Ik pleeg als het verkeer het toelaat in D zo rond de 180 met het ding te rijden wat neerkomt op iets van 7500 toeren (rode streep bij 9000 meen ik)
Hij heeft nog wat over dan maar wordt wel belast...
Bij TT motoren adviseerde men mij niet veel sneller als 150/160 te rijden ivm belasting...


Note;
het ding heeft nu 3000km gelopen...ik heb hem lomp ingereden zoals ik altijd doe (wel netjes warmdraaien)
ik had me voorgenomen er minimaal onderhoud aan te plegen en te kijken of je daarmee wegkomt.
bij 1000 km heeft ie olie en filter en een visuele inspectie gehad van ondergetekende.
olieverbruik 0 (nu op halfsyntheet)

note2;

ik weet van de zin en onzin van snelheden tov reistijd etc,
het gaat me puur om meningen over belasting tov max toerental.....
bij deze komt mijn gewoonlijk tempo aardig in de buurt van wat ie haalt namelijk....
Dan begrijp ik niet zo goed waarom je aan een kruissnelheid van 180 wil rijden. Want dan weet je dat je de tijdwinst door de snelheid verliest in extra tankbeurten. De tijdwinst zal daarbij terugvallen tot een minimum.

Weet ook dat je in D allang niet meer overal limietloos mag gassen he, naar wat ik hoorde, minder dan de helft nog maar.

Ik ben vorig jaar eens tot in Denemarken gereden, en ik herinner me toch ook dat de stukken waar geen limiet heerst, stukken minder zijn.

Filefilteren mag er ook niet. Maar ik deed het wel. Weinig reactie op, buiten hier en daar een "toet" en een geïriteerd gebaar.

Aan een hoge kruissnelheid rijden zal altijd meer slijtage geven dan aan een lagere, maar is denk ik te verwaarlozen. Tenzij je dagelijks 100km snelweg afjakkert voor bijvoorbeeld woon werk, dan zal het verschil groter zijn, maar eens bij een vakantietrip zal weinig uitmaken.

Maar de uitdrukking "minimaal onderhoud" vind ik toch ietwat zorgwekkend ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan