Op zoek naar mijn eerste motor

Ewie94

Rookie
25 apr 2018
10
0
Brabant
Hallo iedereen,

Ik heb me zojuist voorgesteld op dit forum en wil al gelijk gebruik maken van jullie kennis.
Hopelijk zet ik dit topic in de juiste categorie. Ik ben bezig met mijn motorrijbewijs (A) en ben op zoek naar een Suzuki GSX-R 600. Ik heb twee motor op het oog en vroeg me af iemand deze motors kent of wellicht al is wezen kijken bij een van deze twee motors.

Motor 1: Suzuki Gsx-r 600 K6 – RH Motoren
Motor 2: Pagina niet gevonden | MotorCentrumWest

Als mensen andere motors te koop weten staan hoor ik het ook graag.
Bouwjaar vanaf 2006, kilometerstand maximaal 30.000.

alvast bedankt voor jullie reacties! :}
 
Ten eerste is dit niet het juiste topic volgens mij. Ten tweede vrees ik dat meerderen je de vraag gaan stellen of een dergelijke supersport nu echt de motor is die je als eerste motor moet kiezen. Maar waarschijnlijk heb je daar al goed over nagedacht want anders zou je niet zo specifiek zoeken. Ten derde, als je toch naar Nieuwleusen gaat om naar een dergelijke motor te kijken zou ik ook voor deze even stoppen: Honda - Cbr 600 Rr

Succes met je zoektocht en houd de blinkende zijde boven.
 
Welkom op motor-forum!

Ten eerste, misschien beter om dit in algemeen of het Sport gedeelte te plaatsen. De modjes kunnen dit voor je doen door ze dit te vragen met het driehoekje rechtsbovenin.

Ten tweede, gaaf dat je als eerste motor een sportieve 600 wilt rijden. Rustig aan beginnen en laat je niet verrassen door het vermogen bovenin de toeren.

Ten derde, beide motoren zijn mooi. NR 2 is een recenter bouwjaar/model. Verder heb ik niet gekeken naar de details btw. Zo'n suzuki straalt toch veel meer uit dan een cbr600 in mijn beleving.

Ten vierde, ga lekker proefrijden op beide motoren, neem iemand mee met verstand van motoren en kies er 1 uit!
 
Laatst bewerkt:
Gewoon kopen waar je hart naar toe gaat, niet aan anderen vragen wat jij zou moeten kopen.
Het is allemaal emotie.
Ik ben ook begonnen op een 1000 cc 2 cilinder.
De beste tip die ik kreeg was: je kan wel,iets lichts kopen, dan sta je na een jaar weer hier voor een zwaarder model.
Het zit allemaal in je rechterhand.

Je hebt al iets op het oog en wik en weeg voor jezelf de voor en nadelen.
Maak een flinke proefrit.
Veel succes.
 
Laatst bewerkt:
De GSXR is een prima beginnersmotor. Ik ben zelf begonnen op een K6 750 ondanks alle doomdenkers en geen seconde spijt van gehad. Sterker nog, ik ben blij dat ik geen 600 had gekocht welke ik daarna wel heb geprobeerd in de vorm van een meerdere Honda's en een Yamaha.

Heerlijke "vriendelijke" en vergevingsgezinde motoren waarmee je wel loeihard kan gaan. Dat hoeft niet en je wordt ook niet direct keihard afgestraft als je een foutje maakt met de gashendel.
Ik zou zelf een 750 boven een 600 nemen. Ze rijden precies hetzelfde behalve dat de 750 rustiger rijdt. Men denkt, meer CC dus harder \ gevaarljker, maar dat is niet zo. Ja, hij kan harder, maar met normaal gedrag rijdt die veel rustiger en ontspannen. Op den duur ga je dat waarderen.

Momenteel heb ik wéér een 750 gekocht uit 2008 en die komt bij RH-Motoren vandaan. Ondanks dat die blauwe toch de allermooiste demper heeft voor een GSXR (lekker subjectief) zijn het enkel plaatjes die RH-Motoren verkoopt. Ze staan er nooit lang vanwege de keurige staat en schappelijke vraagprijs.

Ik kan hem jouw zeker aanraden (eenmanszaak dus je wordt geholpen door degene die de motor heeft ingekocht, nagekeken en weer verkoopt).


Kom hier eens langs. Allemaal liefhebbers!
Suzuki GSX-R 600&750 deel 7: Stilte in de winter!

Sowieso is de GSXR voor op straat de meest "chille" supersport als je het mij vraagt (vanaf 2006+ andere heb ik geen ervaring mee). Standaard zitten er meer opties op als bijvoorbeeld de 600RR, R6, zx6R. De Honda en Yamaha heb ik ook gehad (600RR nog steeds voor op het circuit) en de GSXR (wel de 750 vind ik dan) is by far het meest relaxt te beginnen bij de zithouding die het minst extreem is.

Knippers standaard netjes weggewerkt (dus geen gekloot met leds en weerstanden etc), slipperclutch, stuurdemper, gear indicator, standaard verstelbare voetstepjes en ruimte onder het zadel wat de 600RR niet heeft, maar ook de R6 heeft bijna niets van deze opties standaard.

Aanrader! Ik heb hem niet voor niets opnieuw gekocht na uitstapjes op de 600RR en R6 :)

Die bouwjaren hebben wel wat kinderziektes en terugroepacties gehad. Niets schokkends, maar wel belangrijk om bij aanschaf duidelijkheid over te krijgen. (de rempomp en de spanningsregelaar zijn er 2 die ik zo gauw kan bedenken).

Zo.
Dit was mijn "wij-van-wc-eend" adviseren WC-Eend verhaal. :+

Succes met zoeken! :W
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste is dit niet het juiste topic subforum volgens mij.

There, I fixed it. Feit is wel dat er (tot nu toe ;)) tenopzichte van 'Algemene Motorpraat' alleen maar serieuze reacties zijn. Dat waardeer ik wel :).





Betreft de motoren, het beste advies is: zelf gaan kijken met iemand die verstand van zaken heeft. Plaatjes zijn leuk, maar geeft nooit alles weer. Idem met de mening van anderen die toevallig deze motoren hebben gezien.

Mocht je open staan voor een alternatief op de GSXR, kijk eens naar een Suzuki SV650S of SV1000S :).
 
Nog even over die uitgebreide proefrit. Ja, doen natuurlijk, zo lang en zo realistisch mogelijk. Zoek de omstandigheden en wegen waar je de motor ook echt gaat gebruiken. Daarmee bedoel ik, soms wordt er een proefritje op een vast rondje voorgesteld. Zit daar geen snelweg in en ga je juist voor woon-werk veel de snelweg op dan heb je na zo'n proefrit geen goed beeld. Doe ook de kleding aan die je wil gaan dragen. Et cetera. Ga voor realisme.
Zelf schrijf je dat je nog bezig bent met je rijbewijs A. Volgens mij betekent dit dat als je nu gaat kijken je niet zelf een proefrit kan maken, op zijn hoogst een blokje op een bedrijventerrein of zo. Dat zal niet veel zeggen. Dus misschien wacht je tot je wel je A hebt. Dan heb je nog steeds weinig ervaring en zal een motor als deze nieuw voor je zijn, want er wordt niet gelest op een GSX-R neem ik aan. De proefrit zal dus overweldigend zijn en je hebt geen referentiekader. Dit alles niet om te ontmoedigen, maar wel om realistisch te zijn. Een mogelijkheid die je zeker kan overwegen is een vriend(in) die wel ervaring met dergelijke motoren heeft ook een proefrit te laten maken want die heeft wel een referentiekader.
Om het dicht bij mezelf te houden, ik rijd al 35 jaar, maar nog nooit op bijvoorbeeld een Harley. Als ik daar nu een proefrit op maak zal ik daardoor overweldigd worden, maar niet heel veel kunnen zeggen over die specifieke motor omdat mijn referentie vooral uit Japanse sport-toerders en een enkele BMW bestaat. Na die proefrit weet ik niet veel meer dan dat ik me terecht van dat soort motoren heb weggehouden, of dat ze onverwacht eigenlijk heel leuk zijn.
Last but not least, ik sluit me aan bij anderen: kijk zeker naar de 750 cc variant. Daar lees ik hele goede dingen over.
 
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties ze waren zeker van toegevoegde waarde.
Mijn excuses dat ik nu pas reageer, het is mij totaal ontschoten maar dat mag geen excuus zijn.

Nu het goede nieuws: Ik ben de trotse eigenaar van een Suzuki GSX-R 600 L3.
Een week na het posten van dit bericht heb ik besloten NOG niet de stap te willen maken tot de aanschaf van een motor. Jullie reacties in combinatie met mijn gezonde verstand kwamen tot de conclusie dat het misschien beter was om te wachten totdat ik mijn rijbewijs had om ook echt zelf "goed" te kunnen rijden.

MAAR...... twee weken later attendeerde mijn vriendin mij via Facebook erop dat er jawel een GSX-R 600 uit 2013 bij een bekende van mij te koop stond. Meteen verliefd en helemaal enthousiast toch maar besloten mijn gezonde verstand in de steek te laten en wezen kijken.
Een vriend meegenomen die zelf een GSX-R rijdt en een aantal jaren zijn rijbewijs heeft voor de proefrit. Terug gekomen van de proefrit wist ik het zeker: dit was de motor. Na wat onderhandelingen alles afgerond en hem mee genomen.
Motor heeft daarna 5 weken in de garage gestaan en af en toe een keer gestart omdat rijden nog niet mocht natuurlijk maarja je wilt wat.

Inmiddels een maandje mijn rijbewijs en ongeveer 1200 kilometer gereden, de teller staat nu op 4300 kilometer in totaal.

Nogmaals bedankt aan iedereen die een berichtje heeft achter gelaten en wie weet komen we elkaar een keer tegen! :]

full
 
De beste tip die ik kreeg was: je kan wel,iets lichts kopen, dan sta je na een jaar weer hier voor een zwaarder model.
Het zit allemaal in je rechterhand.

Toch, als dat je ding is... Ik heb 750's, 1200's gereden, nu 2 1000's en 2 600's... en een 250je.. En daar rij ik toch zó graag mee rond :)

Bij die 1000 merk ik gewoon "Nou, daar rij ik dan in zijn 2, 120, harder gaat het niet"

Doe met die 1000 dus wat ik met die 250 ook doe, lekker sturen, de langere bochten opzoeken natuurlijk. Maar 145 PK aan het asfalt toevertrouwen gebeurt nauwelijks
 
Elke viertakt is een goede beginners motor. Lekker lineair vermogen. Ik ben begonnen op een cr500 supermoto. Was een prima keuze, reuze veel plezier op gehad en heb het nog steeds.

Ik zou alleen heel goed je budget in de gaten houden en daar je keuze op afstemmen. Als je een racer koopt zal je bij roadtrips hopen dat je een tourfiets had gekocht. Als je een tourfiets koopt hoop je tijdens de roadtrips een racer had omdat je die gast met die racer niet kan bijhouden. Als je een cr500 supermoto koopt had je gehoopt dat je niet zo'n dampende tweetakt had en als je een viertakt supermoto koopt had je gehoopt dat je cr500 had omdat je daar hele lange armen van krijgt en het een iconisch ding is.

Koop gewoon 'iets' wat ook maar enigzinds in je lijn van interesse ligt. Je heb geen ervaring op op bouwen dus je moet toch helemaal blanco gaan ondervinden wat je fijn vindt.

edit: niet de rest van het topic gelezen...
veel plezier met je nieuwe motor!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan