Motor slaat af op benzinekraan standje ON, niet op PRI

Thorax

MF'er
20 jul 2017
33
0
Breda
Hi guys

Mijn motor (vulcan 800 '97) rijdt prima als ik de benzine kraan op PRI heb staan..maar zodra ik hem op ON zet.. gaat hij na een paar minuten beetje bokken en hij slaat af op het moment dat ik gas geef...

Volgens mij is het verschil tussen de 2 standen..is dat bij ON hij dmv vacuum de benzine aangevoerd krijgt..en dat bij PRI de benzine non stopt aangevoerd wordt..

Als dat zou is..zou het dan een probleem met het vacuum kunnen zijn? En zo ja.. hoe check ik dat / los ik dat op?

En als tweede vraag... is het erg als ik hem gewoon op PRI laat staan? Of is dat op wat voor manier dan ook slecht voor de motor?

bedankt alvast!
 
De benzine kraan is gloednieuw, vorige week gekocht dus lijkt me niet dat het daar aan kan liggen toch?

Met vacuumslang..bedoel je dan dat kleine slangetje wat ook op de kraan wordt aangesloten? (naast benzine slang?)

thanks voor je antwoord btw
 
Dat bedoelt Tommy, dat slangetje krijgt onderdruk als de motor start en loopt en dat opent het kraantje. Op pri ga je daar omheen, maar daat hoor je niet op te rijden.
 
ok, dan zal ik dat slangetje checken op lekkages... Hij is wel aangesloten op de benzine kraan..maar zal hem ook even checken aan de andere kant..
Er zit ook nog een slangetje wat uit de tank komt en gewoon naar niets loopt... ik neem aan dat die ook niet verstopt moet zitten?

kan het kwaad als ik op PRI rijdt? snap dat het niet ideaal is..maar tot die tijd dat ik dat fix met dat slangetje?
 
Neejoh, je kan op pri rijden. Bij oudere motoren was de pri stand buiten dat je het vacuum overruled ook reserve.
Als het slangetje idd goed zit aangesloten kan je ook nog effe zelf (of misschien je meissie) aan het slangetje zuigen om te testen. Er is niet veel nodig om een vacuumkraan aan te sturen maar het membraampje kan best vastgekleefd zitten
 
Laatst bewerkt:
hahaha ik laat mijn meisje wel even zuigen dan, om te oefenen

Maar dat membraampje.. waar zit dat ergens dan? In de benzinekraan ?

Kan het ook zijn dat hij ergens een lek heeft op een andere plek dan die slang? Ik zag op youtube dat het ook bij de motor zelf kan zijn bij een pakking of zo
 
Membraampje zit in de kraan. er zal niet veel pakking bij de mototr zitten die iets met de vacuumaansluiting te maken heeft, meestal één tuutje tussen de gasschuif en de cilinders. Kan best zijn dat dat dicht zit..
Daarom: Eerst zuigen :P
 
Laatst bewerkt:
Laatst mijn zoon zijn tank afgetapt door een spaflesje met een slangetje aan de vacuumaansluiting te koppelen, de veerkracht van dat flesje was al meer dan genoeg om de kraan open te sturen
 
Maar die kraan is gloednieuw dus dat membraampje zal wel goed zijn toch?

Ja het zal wel goed zijn maar het is rubber op alu, het kan wel vastgekleefd zitten aan het huis. Als dat kraantje in 2000 geproduceerd is heeft het 18 jaar de tijd gehad om zich te settelen. Als ik 18 jaar zonder te bewegen in de zelfde stoel zit krijg je me er ook niet 1, 2, drie uit
 
Laatst bewerkt:
als je trouwens met een lopende motor (op pri natuurlijk) het slangetje van de kraan trekt merk je ook wel dat daar lucht uit aangezogen wordt... Je kan er niet de bloemen mee van het behang zuigen, maar je merkt dat er lucht aangezogen wordt. je kan er een beetje rook heenblazen ofzo om het zichtbaar te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat moet zuigen. Dat moet dus zuigen aan de benzinekraan. Controle is dus dat je zelf aan de kraan zuigt (of je meissie) of checked dat dat slangetje zuigt...

Hey, en dan heb je nog maar 1 ding gedaan, misschien welk helemaal het verkeerde :)
 

Neejoh, je kan op pri rijden. Bij oudere motoren was de pri stand buiten dat je het vacuum overruled ook reserve.

Als het slangetje idd goed zit aangesloten kan je ook nog effe zelf (of misschien je meissie) aan het slangetje zuigen om te testen. Er is niet veel nodig om een vacuumkraan aan te sturen maar het membraampje kan best vastgekleefd zitten

:^
En zit er wel genoeg benzine in de tank?

Anders lezen we je hier wel: https://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/437056/7/Je-grootste-blunder-op-de-motor-8.html
 
haha ja dat zit er in :)

Ok ik ga in ieder geval eens goed zuigen aan dat ding, en dan kom ik er op terug :) hopelijk is het daarmee opgelost... Superbedankt voor de hulp tot nu toe...
 
PRI is bedoeld voor na lange stilstand je carbus van benzine te voorzien, je moet dan de benzinekraan 10 tot 20 sec op pri zetten.

Rijden kan idd geen kwaad op pri, maar haal hem bij stilstand wel van de pri af, anders kan je lekkage krijgen.

Die pri stand is dus idd handig om de on stand te omzeilen wanneer die niet werkt. Ik heb dat ook al gemerkt, en bij mij was het vacuumslangetje los gekomen. Op pri gewoon naar huis kunnen rijden.
 
PRI is bedoeld voor na lange stilstand je carbus van benzine te voorzien, je moet dan de benzinekraan 10 tot 20 sec op pri zetten.


Niet alleen dat... Er gaan stemmen op dat door het wegvallen van het vacuum door onwijs lang volgas te rijden de benzinekraan zich af kan sluiten.

Jouw methode is denk alleen van toepassing na een jaar of 3 stilstaan. Als alles helemaal uitgedroogd is. Zolang er genoeg benzine in de carbs zit om te starten is er ook vacuum, dat is er al na 1 krukasomwenteling
 
Niet alleen dat... Er gaan stemmen op dat door het wegvallen van het vacuum door onwijs lang volgas te rijden de benzinekraan zich af kan sluiten.

Jouw methode is denk alleen van toepassing na een jaar of 3 stilstaan. Als alles helemaal uitgedroogd is. Zolang er genoeg benzine in de carbs zit om te starten is er ook vacuum, dat is er al na 1 krukasomwenteling
Bij Suzuki's staan de carbs al na een maand stilstand droog, en bij dit warme weer al na twee weken. Starten lukt dan nog steeds hoor, maar je gaat wel een keer of drie moeten proberen. Als je door middel van de PRI stand een beetje benzine laat doorstromen start die meteen.

Als je met bijvoorbeeld een GSX F lange tijd volgas geeft (230km/u) begint ie ook te pruttelen, en dat komt enkel omdat het kraantje daar niet op berekend is, en dan niet meer kan volgen, dan gaat de PRI daar ook niet bij helpen.

Heb er natuurlijk geen idee van hoe snel de carbus bij een Vulcan droog staan, maar wat ik wel denk is dat het benzinekraantje niet gemaakt is om de motor voldoende gevoed te krijgen op langdurige topsnelheid.
Maar als het vacuumslangetje ergens los is geraakt, kan die ook niet voldoende voeden bij normaal rijden, en in dat geval helpt de pri wel natuurlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ehm ik heb uit alle macht proberen te zuigen..(en dat voor een man)..maar ik kan er niet bij haha
Ik krijg het slangetje met wat moeite van de benzine kraan af.. maar er daarna echt 0 mogelijkheid om dat slangetje naar me toe te trekken om er bij te kunnen met mijn mond. Echt geen speling. Ik dacht altijd dat dat hoorde..maar misschien zit hij wel ergens klem of zo?
 
De oudere motoren hebben geen vacuumgestuurde kraan, gewoon een open en dicht kraanje en als je gaat rijden zet je die open en als je bent gestopt zet je hem dicht.

Heb je echter een vlotterpennetje die iets doorloopt, dan ging bij zo'n oude motor meestal de carburateur lekken bij de ingang waar hij lucht zuigt.

Bij moderne motoren staan de cilinders vaak schuin en loopt de benzine in dat geval de cilinder binnen en komt in de olie terecht.

Je kunt dus gerust op pri rijden, maar haal hem daar wel vanaf als je de motor voor langere tijd stil zet.

Over dat zuigen: dat moet je aan de dames overlaten (sorry meiden). Maar dat moet je zo zien: het zuigslangetje zit aan een kant aan de kraan en aan de andere kant op de zuigende inlaat.

Dus als je dat gaat testen moet je aan de kraankant onderdruk maken en kijken of er benzine gaat lopen.
Om te controleren of hij aan de inlaatkant is verstopt mag je ook blazen en daar zijn de mannen weer goed in.

Dus kortom: de motor zuigt de benzinekraan open.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan