TRANSALP94 - vermogenverlies bij warme motor-1zwarte bougie

kwibus

Rookie
8 aug 2005
12
0
Laarne
Hallo samen,

ziehier een interessant raadseltje.

Probleem: na zo'n een half uurtje verliest mijn Transalp (1994 44dkm) zijn vermogen. Ik kan dan nog verder rijden maar het is niet te genieten en het voelt niet gezond voor de motor. '(

Wanneer:
- na een half uur rijden
- of wanneer bij stationair draaien de temperatuur ong op de helft vh metertje komt
(de ventilator is dan nog niet aangeslaan, maar deze kan kaput zijn..)

Beschrijving:
- groot vermogenverlies (moeilijk vertrekken, trekt niet meer vanaf vierde versnelling)
- motor gaat bokken of valt stil bij vertrekken vanuit stilstand
- voorste bougie kleurt droog zwart na 1 rit

Maar daarbuiten start hij supervlot en draait in het begin als een zonnetje, reageert goed op gas geven en heeft veel vermogen (rijdt als een beest!)

Wat scheelt er? Wat moet ik doen? Waar moet ik het gaan zoeken?

Ik kan wat sleutelen, maar niet te zot (lees: niet IN het blok!).
Ik dacht te beginnen met de carburator schoonmaken (heeft ff stilgestaan) maar zie er nogal tegenop (dat zit toch zo moeilijk bereikbaar en 't zijn er meteen 2 en mijn atelier is nog niet helemaal verhuisd..). Dus als ik hem eerst wat kan bijstellen, liever zo. Wat armer zetten dacht ik? Of de choke die blijft hangen? Hopelijk niet iets aan de blok zelve (stel mij gerust)?

Enfin tips en tricks zijn welkom! Er is nog veel werk aan de kuipen, maar ik ga hier niet aan beginnen voor het beestje goed rijdt.. Uiteraard..

:}

Dank en groetjes,
Jonathan
(wiens kwibus intussen al lang verkocht is)
 
:^

TransAlp van het bouwjaar van TS staan erom bekend en de symptomen komen overeen.

CDI is geplaatst onder het zadel.
Zadel zakt een klein beetje door en drukt op de aansluitingen CDI.
Vind CDI niet fijn en er ontstaan kleine scheurtjes in de verbindingen binnenin.
Temperatuursverschillen zorgen ervoor dat de breukjes beter/minder goed contact maken met vreemde uitval klachten / op 1 cilinder lopen tot gevolg.

Paar tientjes en 10 minuten 'werk' en alles weer opgelost.
 
:^

TransAlp van het bouwjaar van TS staan erom bekend en de symptomen komen overeen.

CDI is geplaatst onder het zadel.
Zadel zakt een klein beetje door en drukt op de aansluitingen CDI.
Vind CDI niet fijn en er ontstaan kleine scheurtjes in de verbindingen binnenin.
Temperatuursverschillen zorgen ervoor dat de breukjes beter/minder goed contact maken met vreemde uitval klachten / op 1 cilinder lopen tot gevolg.

Paar tientjes en 10 minuten 'werk' en alles weer opgelost.

Mooi, maar hoe weet ik het zeker? Ergens een cdi gaan lenen?
 
Er zitten twee cdi's onder het zadel.
1 daarvan stuurt ook de toerenteller aan.
Mocht je toerenteller het tot nu toe wel doen dan is die cdi niet kapot.
Even omwisselen met de ander en kijken of de toerenteller het blijft doen als de motor slecht loopt.
Doet de toerenteller het niet meer dan kun je er van uitgaan dat je cdi overleden is.

Eventueel zijn de bobines ook goed te bereiken en simpel door te meten (meten bij voorkeur als de motor warm is)
 
OK. Dankuzeer! Echt grote hulp, want daar was ik het dus niet gaan zoeken.. :}

Iemand verstand van zelf CDI's oplappen?
Of is dat 'not done'?
Start ik hiervoor een nieuw topic?
 
Of ik haal de cdi's vanonder het zadel en monteer ze ergens waar ze niet opwarmen of beter gekoeld worden? Als de kabels het toestaan, natuurlijk. Of is het niet het opwarmen van de cdi's zelf maar het opwarmen van het blok dat een probleem in de cdi veroorzaakt?

+ hoe meet ik een bobijn door?

dankegroet
 
Er is een ander rubber verkrijgbaar waarin de cdi's liggen ipv staan.

Door de loop der jaren zakt je zadel wat in en drukt daarmee op de cdi's die het dan begeven.

Nieuwe rubbers zorgen ervoor dat dit niet meer gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Zonder dat ik er een beeld bij heb, gezien de bovenstaande veelvoorkomende problemen zou ik zelf eerst de bedrading eens controleren. Als het zadel deze kapot drukt dan kan je de cdi vervangen maar gebeurd er niets.

Meten bobine doe je a.d.h.v. een werkplaatshandboek.

Indien niet beschikbaar beide meten en indien redelijk gelijk dan zal het wel goed zijn.

Oh ja, warm meten buiten de motor (op de werkbank): Gebruik een föhn om bij warmte te testen. Weerstand kan bijv. wel iets veranderen maar mag niet oneindig worden of kortsluiting veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
OK. Dankuzeer! Echt grote hulp, want daar was ik het dus niet gaan zoeken.. :}

Iemand verstand van zelf CDI's oplappen?
Of is dat 'not done'?
Start ik hiervoor een nieuw topic?

CDI oplappen is monnikenwerk en dan alleen voor mensen die graag met ienieminie elektra werken.

Maar zoals gezegd, dit is een zo veel voorkomend probleem bij de TransAlp's van rond het bouwjaar van die van jou dat Internet er vol mee staat. Ook via de zoekfunctie van dit forum word je bedolven onder topic's waarin alles tot in detail word uitgelegd.

6 tientjes, 10 minuten werk.







Mooi, maar hoe weet ik het zeker? Ergens een cdi gaan lenen?

Bijvoorbeeld. Maar zoals jij het omschrijft.... zou ik de 'gok' aandurven door een CDI te bestellen en die erin te zetten. 99,18436% kans dat je Trans het dan weer doet. Dat laatste kleine stukje onzekerheid blijft een mogelijkheid natuurlijk he :P maar dit is toch wel een van de meest specifieke klachten die bij de TransAlp voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Hey Kwibus,

Begin nou eerst eens met het omwisselen van de CDI's. Dit kost niks en dan weet je nagenoeg zeker dat er 1 kapot is of dat ze nog werken. Hiervoor moeten je zijkapjes er af en je zadel.
Je ziet dan twee zwarte dozen in een rubber. De stekkers van deze twee kun je gewoon omwisselen. Aangezien 1 van de twee stekkers ook het signaal naar de toerenteller doorgeeft is dit een perfecte manier om te testen of je CDI's nog goed zijn (ze zijn aardig kostbaar dus dit zou ik eerst uit willen sluiten). Mocht je toerenteller het blijven doen na het wisselen (er van uitgaande dat de toerenteller het momenteel wel doet) dan zijn je CDI's zeer waarschijnlijk niet kapot. Dan komt de volgende stap en dat is het doormeten van je bobines. Ook dit is niet lastig als je een multimeter hebt. Stuur me maar een berichtje als je er aan toe bent dan zoek ik tegen die tijd de juiste meetwaarden erbij.
 
Heyhey,

door verhuis even geen tijd gehad voor motorgekeuter, maar dit weekend wel. Cdi's omgewisseld en inderdaad: toerenteller valt uit bij hete motor. En dan draait het blok gewoon lekker verder op 1 cylinder. Dus overduidelijk 1 van beide cdi's om zeep, een traditionele Transalp ziekte als ik het goed heb begrepen.

DUS:

!!! 1 CDI voor TRANSALP '94 GEZOCHT (MS8) !!!
(ik zal hier ook een zoekertje voor aanmaken)

Dank voor alle erg behulpzame reacties!
 
als het een model specifieke kwaal is, is de kans dat je een 2de hands gaat vinden erg klein omdat de vraag groot is en er veel van die dingen stuk gaan. dus als je met redelijke zekerheid binnen kort weer wilt rijden zou ik voor nieuw gaan.
 
De stekkers omdraaien werkt "volgens mij" ook niet bij elk type, want de nieuwere types hebben ook een zij-standaard sensor. "en die zit op één van beide cdi's, dacht ik?"

De oudere type's kun je in ieder geval probleemloos wisselen, dat dan weer wel.
 
als het een model specifieke kwaal is, is de kans dat je een 2de hands gaat vinden erg klein omdat de vraag groot is en er veel van die dingen stuk gaan. dus als je met redelijke zekerheid binnen kort weer wilt rijden zou ik voor nieuw gaan.

:Y
Ik heb er ook nog een paar, maar wil er niet vanaf. (ik gebruik ze om te testen)

Maar als je nieuwe zoekt, dan hier een link ---> CDI HONDA XL600V MS8 [V14544MAT7002447] - €99.00 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
 
Dag samen,

even wat verder gaan zoeken en op ebay kom ik cdi's tegen rond 60 euro met verzending. (UK of Italië)
MAAR: blijkt er een type te bestaan met een side stand safety feature.
Mijn motor valt uit als ik de side stand uitklap.. Moet ik dan dit type nemen of niet of hangt het er vanaf welke van beide cdi's het is... pffft geklungel punthoofd. Of kan ik niks verkeerd doen door één te bestellen met side stand feature of net omgekeerd?

Dankegroetjes, Jonathan
 
Terug
Bovenaan Onderaan