Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Echt inrijden hoeft niet meer. Gewoon rustig warm rijden. Dat is gewoon heel belangrijk. En verder niet te gek doen maar jezelf ook zeker niet beperken. De gekozen stand van de DCT is eigenlijk niet zo interessant. Gewoon S1 of S2 als je die fijn vind. S3 heeft eigenlijk iets te veel voorkeur voor hoge toerentallen. Dat kun je beter eerst wel vermijden.
Na ongeveer 1000 km de eerste beurt (nieuwe olie en filter). Ook daarna niet direct te gek doen maar S3 is dan geen verboden gebied meer. Dit gewoon vanaf de 1000 km beurt de eerst volgende 500 km opbouwen en dan is de motor wel ingereden.

Klinkt negatief en voorzichtig. Dat is het niet. Het is vooral informatief bedoeld om aan te geven dat direct vol gas niet verstandig is. Ook dat zal best goed gaan. De Cilinders, zuigers en zuigerveren moet gewoon eerst aan elkaar wennen. Dit gebeurt vooral tijdens het warmrijden
 
Ik heb een vraag over het inrijden van een nieuwe motor met DCT.

Wat is verstandig: in D-modus met (te?) lage toerentallen of bijvoorbeeld in S1-modus met iets hogere toerentallen?

Aangezien ik de NC750 (ook) met nul kilometers op de teller heb gekocht, heb ik 'm volgens onderstaand recept ingereden (eigen recept) en volgens mij heeft het blok er niet onder geleden. In tegendeel zelfs, want na 12.000 km heb ik nog geen olie hoeven aan te vullen, geen rare bijgeluiden, gasrespons uitstekend, nooit bokkig etc.

Recept (ook te lezen op https://www.bmvmotor.nl/fawm_nc4.php)
De eerste 300 km het toerental tot maximaal 4000 tpm houden en nooit meer dan half-gas geven, de volgende 300 km beheerst tot maximaal 5000 tpm met maximaal driekwart-gas, tussen tellerstand 600 en 900 km komen de grenzen nog wat dichterbij en loopt het toerental langzaam op naar de 6000 tpm. De laatste inloop-etappe kan eventueel nog een paar keer kort tot in de begrenzer gereden worden, om ook het allerlaatste stukje van de cylinderwand (noodzakelijk nee, maar toch...) kennis te laten maken met de olieschraapveren.
De D-modus zorgt tot 80 km/u voor veel te lage toerentallen wat veel vibraties genereert. Inrijden betekent nooit "zo laag mogelijke toerentallen" maar juist veel variatie in toerental en veel schakelen. De S-modus (ik heb maar 1 S-stand, dat is bij de nieuwere modellen de S2 denk ik) is uitermate geschikt om het motorblok in te lopen, zolang je niet te veel gas geeft (niet meteen vol open dus).
Ook de M-modus heb ik ook veel gebruikt (doe ik nog steeds trouwens) omdat je dan heel gedoseerd langzaamaan naar een hoger toerental kunt gaan, zonder dat de DCT op een gegeven moment opschakelt want dat wil je juist niet.

Ik heb er inmiddels 12.000 km op staan en het blok is zoals het bedoeld is te zijn. Ieder motorblok verbruikt wel iets olie, hoe nihil ook. Maar ik heb nog nooit olie hoeven bij te vullen, en ik ben een Piet Lut hierin.

Inrijden is hoofdzakelijk het gezonde verstand gebruiken en daarvan heb ik meer dan genoeg. :P

Succes!
 
Bedankt allemaal voor de inrij-adviezen. Inrijden heb ik vaker gedaan, maar nooit met een DCT. Ik ga in ieder geval de D-modus eerst niet gebruiken. Rustig warm rijden in de S1 stand lijkt me gelet op jullie adviezen een goed begin.
 
Klopt. Manueel heeft ook zijn voordelen. En in de hoogste S-stand kan het misschien ook wel lukken als je de motor op de juiste manier mishandeld.
 
Bedankt allemaal voor de inrij-adviezen. Inrijden heb ik vaker gedaan, maar nooit met een DCT. Ik ga in ieder geval de D-modus eerst niet gebruiken. Rustig warm rijden in de S1 stand lijkt me gelet op jullie adviezen een goed begin.

Je had trouwens ook nog gewoon op het FJR-forum mogen blijven hangen hoor... Gratis als forumlid of betaald als FJR-clublid (zoals ik). ;)
 
Inmiddels een eerste rit gemaakt op mijn nieuwe NC750XD. Inrijden is volgens instructieboekje de 1e 500 km rustig aan doen. Heb ik gedaan, toch veel in D-modus gereden. Een een paar keer in S1. De D-modus valt me nog best mee in de praktijk, schakelt wel erg vroeg over, maar voelt niet als een probleem. De S1 modus komt dichter bij normaal schakelpatroon in de buurt. S2 en S3 ga ik pas na de 1000 km beurt uitproberen.

Eerste rit volgens dashboardinformatie 1:30,9 gereden; onvoorstelbaar.
Trouwens wel even een puzzeltje hoor, de instelling van het dashboard met al die mogelijkheden. Eerste wat ik heb ingesteld was de verbruiksmodus wijzigen van ltr/100km in km/ltr.
1:20 zegt me meer dan 5l/100km.

Eerste indrukken zijn dus heel positief, ondanks de bezadigde inrijstijl ;)
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je nieuwe NC, ik rijd een NC700X voor woon/werk over de “kleine” weggetjes zo’n 135 km per dag en “tik” zo nu en dan de 1 op 34 aan.
Onvoorstelbaar zuinig zo’n NC.
 
Vorige week zaterdag mijn eerste motor opgehaald. Zoals jullie natuurlijk al raden een NC750x, uit 2015. Keurig geholpen bij van Boxtel motoren in Tilburg.

Al heel wat ritjes gemaakt en hij wordt steeds leuker *D.

Wel merk ik een 'suizend' geluid bij het rijden. Komt van voren en begin bij ongeveer 30/40 km/h. Contact gehad met de verkoper en die geeft aan dat het misschien de nieuwe remblokken zijn. Zelf denk ik meer aan de luchtinlaten of banden (beide gevonden op deel één en twee van dit onderwerp). Iemand een idee?

Ook ben ik op zoek naar een ander zadel. Een optie is een Bagster met bultex maar wel prijzig. Ik las wat goedkopere opties hier en daar. Iemand de gouden tip?
full
 
Op de NC Facebook pagina wordt een toertje georganiseerd 1sep golden tulip in Nijkerk 09.00.

Kan zelf niet maar wellicht zijn hier geïnteresseerde.
 
Vorige week zaterdag mijn eerste motor opgehaald. Zoals jullie natuurlijk al raden een NC750x, uit 2015. Keurig geholpen bij van Boxtel motoren in Tilburg.

Al heel wat ritjes gemaakt en hij wordt steeds leuker *D.

Wel merk ik een 'suizend' geluid bij het rijden. Komt van voren en begin bij ongeveer 30/40 km/h. Contact gehad met de verkoper en die geeft aan dat het misschien de nieuwe remblokken zijn. Zelf denk ik meer aan de luchtinlaten of banden (beide gevonden op deel één en twee van dit onderwerp). Iemand een idee?

Ook ben ik op zoek naar een ander zadel. Een optie is een Bagster met bultex maar wel prijzig. Ik las wat goedkopere opties hier en daar. Iemand de gouden tip?[afbeelding]

heb ik ook gehad, het was bij mij de voorband die een irritant geluid veroorzaakte
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,
Vandaag nieuw op het forum.
Ik rij nu bijna een jaar de nc700 uit 2013. Erg fijne motor vooral het verbruik ;)
Nu heb ik wel zins kort het probleem dat de versnellingsbak niet pakt met terug schakelen. Is dit een standaard probleem of is er toch iets meer aan de hand?
 
Ik heb op een Engels of Duits NC-forum eens iets gelezen over het resetten van de DCT. Tenzij je geen DCT hebt natuurlijk....
 
Hallo Allemaal,
Vandaag nieuw op het forum.
Ik rij nu bijna een jaar de nc700 uit 2013. Erg fijne motor vooral het verbruik ;)
Nu heb ik wel zins kort het probleem dat de versnellingsbak niet pakt met terug schakelen. Is dit een standaard probleem of is er toch iets meer aan de hand?

Misschien een hele domme vraag, maar wanneer schakel je terug? en bij welke versnellingen merk je dat het moeilijk gaat? Eerder vroeg iemand op het forum waarom de motor moeilijk schakelde bij stilstand voor het stoplicht..
 
Terug
Bovenaan Onderaan