Michael van der Mark deel 5: World Superbike winnaar!

Michael heeft vóór deel zes...

  • Alleen deze ene keer gewonnen

    Stemmen: 11 13,9%
  • Twee tot vier keer gewonnen

    Stemmen: 37 46,8%
  • Vijf tot tien keer gewonnen

    Stemmen: 21 26,6%
  • Het WSBK kampioenschap gewonnen!

    Stemmen: 10 12,7%

  • Totaal aantal stemmers
    79
Ik ga toch voor Bautista ;) En denk eerlijk gezegd dat die ook meer te "brengen "heeft dan onze VDm
"Brengen" in de zin van sponsorgeld? Of "brengen" in de zin van resultaten?
Want dan ben ik het niet met je eens. :o
 
"Brengen" in de zin van sponsorgeld? Of "brengen" in de zin van resultaten?
Want dan ben ik het niet met je eens. :o


Centjes !
Maar ik zou verbaasd zijn als zo n "oude "rijder bij dat team terecht komt, aan de ene kant handig qua ervaring ( maar niet op die Yamaha ) maar het is nu ook weer geen constante top 10 rijder.

Ik vind Bautista trouwens wel een goede coureur hoor, maar ga er van uit dat Mickey beter is en vooral op een Yamaha
 
Heb niet het idee dat de MotoGP -teams gaan scouten in het WSBK. Vrees dat de droom van Michael om een vaste Moto GP rijder te worden nooit zal uitkomen.
 
Heb niet het idee dat de MotoGP -teams gaan scouten in het WSBK. Vrees dat de droom van Michael om een vaste Moto GP rijder te worden nooit zal uitkomen.

Ik vrees dat je wel eens gelijk kan gaan krijgen. Welke rijders zijn er eigenlijk vanuit wsbk doorgestroomd naar MotoGP?
Bayliss, Spies, Toseland, Edwards, maar dat zijn allemaal namen uit het verleden.
Meer recentelijk kan ik alleen op Loris Baz uitkomen. Of heb ik het fout?

Michael moet gewoon lekker bijtekenen bij Yamaha als je het mij vraagt. Ding loopt steeds beter! Wsbk kampioen worden en dan af en toe een keer starten in de GP als bonus.
 
Ik vrees dat je wel eens gelijk kan gaan krijgen. Welke rijders zijn er eigenlijk vanuit wsbk doorgestroomd naar MotoGP?
Bayliss, Spies, Toseland, Edwards, maar dat zijn allemaal namen uit het verleden.
Meer recentelijk kan ik alleen op Loris Baz uitkomen. Of heb ik het fout?

Michael moet gewoon lekker bijtekenen bij Yamaha als je het mij vraagt. Ding loopt steeds beter! Wsbk kampioen worden en dan af en toe een keer starten in de GP als bonus.
Je vergeet Crutchlow.
 
Ik vind Bautista trouwens wel een goede coureur hoor, maar ga er van uit dat Mickey beter is en vooral op een Yamaha
En op welke basis vind je dat? Vraag het me gewoon af, zijn 2 rijders van een verschillend kampioenschap. Hebben op 2 wedstrijden na niet tegen elkaar gereden.
 
Ik vrees dat je wel eens gelijk kan gaan krijgen. Welke rijders zijn er eigenlijk vanuit wsbk doorgestroomd naar MotoGP?
Bayliss, Spies, Toseland, Edwards, maar dat zijn allemaal namen uit het verleden.
Meer recentelijk kan ik alleen op Loris Baz uitkomen. Of heb ik het fout?

MotoGP coureurs die als ex-productierijder binnenkwamen, per seizoen:
2010: Ben Spies (WSBK)
2011: Cal Crutchlow (WSBK)
2012: James Ellison (World Supersport), Danilo Petrucci (Superstock 1000)
2013: Michael Laverty (BSB)
2014: Broc Parkes (ASBK)
2015: Eugene Laverty (WSBK), Loris Baz (WSBK)
2016: Geen productierookies
2017: Geen productierookies

Het gebeurt niet vaak, en het is niet vaak een succesvolle overstap, temeer omdat de overstappers naar teams gaan die sowieso al achteraan rijden. De goede teams zoeken de beste coureurs uit het MotoGP-paddock. De zitjes (en goede coureurs) zijn schaars genoeg, en er is geen SBK-rijder die overduidelijk naar de Grand Prix moet.

Michael van der Mark zou naar het Petronas Yamaha team kunnen, maar aan Quartararo zouden ze ook een uitstekend GP-coureur hebben.
 
Vind Quatararo nogal vreemd.
Heeft in Moto2, op afgelopen 2 wedstrijden na, eigenlijk weinig tot niets laten zien.In Moto3 was het ook geen titelkandidaat.

Dan zijn er toch wel andere coureurs, die "het" al vaker hebben laten zien.
 
Vind Quatararo nogal vreemd.
Heeft in Moto2, op afgelopen 2 wedstrijden na, eigenlijk weinig tot niets laten zien.In Moto3 was het ook geen titelkandidaat.

Dan zijn er toch wel andere coureurs, die "het" al vaker hebben laten zien.
QT moet op een goede fiets terechtkomen, het vertrouwen krijgen en wat tijd. De gok is natuurlijk dat hij dan het niveau laat zien, wat hij in het CEV twee jaar op rij had: compleet dominant. Ik ben benieuwd.
 
En op welke basis vind je dat? Vraag het me gewoon af, zijn 2 rijders van een verschillend kampioenschap. Hebben op 2 wedstrijden na niet tegen elkaar gereden.


Dat ik Bautista een goede rijder vind ? of dat ik verwacht dat Mickey het beter zal doen op een yamaha ?
Bautista vind ik een strijder, krijgt ook niet veel belangstelling maar presteert toch vaak goed ( van de middenmoot )

Dat VDM sneller zal zijn is gewoon omdat ik het hem meer gun, kunnen we helaas nergens op baseren.
 
Vind Quatararo nogal vreemd.
Heeft in Moto2, op afgelopen 2 wedstrijden na, eigenlijk weinig tot niets laten zien.In Moto3 was het ook geen titelkandidaat.

Dan zijn er toch wel andere coureurs, die "het" al vaker hebben laten zien.


Volgens de "kenners" bij Eurosport heeft ie zelfs al getekend !
Ik sta daar ook van te kijken want hij is het talent waar iedereen wat van verwachtte maar heeft nog weinig laten zien.
 
QT moet op een goede fiets terechtkomen, het vertrouwen krijgen en wat tijd. De gok is natuurlijk dat hij dan het niveau laat zien, wat hij in het CEV twee jaar op rij had: compleet dominant. Ik ben benieuwd.
Dat zou wat zijn! Maar ik moet toegeven dat ik nog niet echt enthousiast wordt van Quartararo in de MotoGP klasse, met eigenlijk nog maar twee goede resultaten in de Moto2 na enkele magere jaren.

Er lijkt voor 2019 in ieder geval wel een wisseling van de wacht aan te komen, met (mogelijk) Quartararo, Oliveira, en Bagnaia die doorstromen (nadat Morbidelli, Luthi, Simeon en Nakagami dat vorig jaar al deden), en met maximaal twee zitjes minder op de grid is het onoverkomelijk dat van oude nestors afscheid genomen moet worden, al dan niet vrijwillig. Pedrosa, Redding, Smith, en waarschijnlijk Bautista zullen het veld moeten ruimen, en hopelijk kan Abraham plaatsmaken voor ander talent. Toch ergens wel vreemd om hen volgend jaar dan niet meer op de grid te zien, maar ergens vind ik het ook wel weer verfrissend. :Y
 
Boks ouwe
IMG_20180713_065323.jpg


IMG_20180713_065215.jpg
 
Helemaal meet Jori eens dat het wel eens verfrissend is om nieuwe rijders naar de motogp te zien komen en er een wisseling van de wacht in het veld buiten de top 5 is die mogelijk wel door kunnen stoten naar de top 5.

Wij kijken natuurlijk door een oranje bril naar de ontwikkelingen rondom het zitje waarvan de eurosport kenners er al twee keer naast zaten met hun inside info ( eerst lorenzo en toen pedrosa). Het zou allemaal al rond zijn en een kwestie van randzaken, niets is minder waar. Ineens is er toch een goede fiets beschikbaar! Maar laten we eerlijk zijn, VDM gaat geen potten breken als hij nu die fiets zou krijgen. Ik denk dat het verschil van de WSBK rijders echt groter is met de GP dan veel mensen denken. johnny Rea durft het ook niet aan en is de laatste jaren helaas erg van de praatjes, maar zou op geen enkele fiets een wedstrijd kunnen winnen in de GP. Daarom blijft hij ook veilig in het WSBK waar het niveau de laatste jaren sterk gedaald is. Veel rijders op hun retour en een klein veld. Kawa met grote overmacht wat ook de enige kans is mijn inziens voor VDM op een titel. Op Yamaha zal hij wedstrijden kunnen winnen, maar niet constant genoeg zijn om voor de titel te strijden puur omdat de Kawa te sterk is. Wie weet hoe sterk de nieuwe Duc volgend jaar is en dan is het weer achter de feiten aanhollen.
Maar Bautista zou ik niet direct met VDM willen vergelijken, want die heeft toch echt wat meer staat van dienst. Ook al is hij op zijn retour en zou ik hem daarom al niet de Yamaha gunnen, maar dit aan nieuw talent willen laten. De eerste rijder uit het WSBK die een GP titel gaat pakken zal er nooit komen. Want als je zo goed bent rijdt je niet in het WSBK, klinkt lullig, maar helaas realiteit. Ja ik zie ook VDM heel graag in de GP!! En hij heeft er ook het meeste recht op van alle NL rijders sinds VDG. Maar zijn invalbeurten op Tech3 hebben er ook niet voor gezorgd dat de teammanagers zenuwwachtig werden.
 
Grappig dat je eerst begint over de eurosport kenners die er naast zaten ( klopt ) en dat je daarna zelf er naast zit door te zeggen dat Rea praatjes heeft ;)

Ook dat de SBK qua niveau gedaald is ben ik het niet met je eens, Rea steekt er met kop en schouders boven uit maar dat ligt meer aan hem zelf dan aan anderen.
Ik weet zeker dat Rea ook zou winnen op de Yamaha of de Duc
 
Voor een groot gedeelte eens met bovenstaande.

Wel enkele nuances.

Er zijn genoeg toppers (geweest) die geen modderfiguur zouden slaan in de MotoGP.
Maar dan komen er andere aspecten bij kijken, zoals geld, politiek en afkomst.
MotoGP teams kijken alleen naar moto2 coureurs, terwijl SBK coureurs al gewend zijn aan veel vermogen.

Bovendien kan ik me voorstellen dat je niet van een winnende fiets in de SBK wil overstappen naar een, hooguit, middenmotor in de MotoGP.

Dat Michael geen verpletterende indruk heeft achtergelaten na zijn 2 optredens ben ik met je eens, maar dat was ook bijna onmogelijk.
Weersomstandigheden, nieuwe motor, andere banden en onbekend circuit.
Ga er maar aanstaan.

Geef Michael een jaar op een Yamaha en ik geloof niet dat die minder is als bv siharin (Of hoe je het dan ook schrijft...)
 
Grappig dat je eerst begint over de eurosport kenners die er naast zaten ( klopt ) en dat je daarna zelf er naast zit door te zeggen dat Rea praatjes heeft ;)

Ook dat de SBK qua niveau gedaald is ben ik het niet met je eens, Rea steekt er met kop en schouders boven uit maar dat ligt meer aan hem zelf dan aan anderen.
Ik weet zeker dat Rea ook zou winnen op de Yamaha of de Duc

Rea vond (en vindt) zichzelf altijd te goed voor een satellietfiets en denkt dat de World Superbike coureurs minstens zo goed zijn als de topnamen in de MotoGP. Praatjes, omdat het óf niet hard te maken is óf niet eens waar is. Ben Spies liet indertijd zijn daden spreken: kampioen op de Yamaha, overgestapt naar Tech3. Rea heeft genoeg redenen om niet naar de MotoGP over te stappen, maar weigert openlijk toe te geven dat hij zelf de boot gemist heeft en nu eigenlijk wel een prima leven heeft. Het sportieve aspect van jezelf testen tegen de allersterksten, weegt allang niet meer op tegen de Eindbaas zijn in de Superbikes met een best wel chill gezinsleven.

Het niveau van de Superbikes is denk ik niet veel lager dan voorheen, maar het heeft ook zelden of nooit het niveau bereikt van de MotoGP. Daar vechten een man of zes elk weekend voor winst, met de kleinste onderlinge marges. In de Superbikes zijn de gaten groter, de coureurs minder goed, de budgetten kleiner... Als Alex of Michael (die zijn nog jong genoeg) zichzelf vanaf dag één hadden laten zien als de superieure rijder, hadden ze kans gemaakt op een MotoGP-fiets. Dat is niet gebeurd, en eigenlijk vind je die rode draad in de carrière van bijna elke SBK-coureur: nooit echt dominant geweest. En als je in die klassen waar je vandaan komt al niet de beste was, dan ga je dat in de MotoGP al helemaal niet zijn.

Bovendien kan ik me voorstellen dat je niet van een winnende fiets in de SBK wil overstappen naar een, hooguit, middenmotor in de MotoGP.

Baz ging van de winnende Kawasaki naar een middenmotor in de MotoGP, Eugene Laverty kwam van de winnende Aprilia... Je zult wel moeten. De kans van slagen is niet groot, vandaar dat beide heren inmiddels weer terug zijn bij waar ze vandaan kwamen.
 
Helemaal meet Jori eens dat het wel eens verfrissend is om nieuwe rijders naar de motogp te zien komen en er een wisseling van de wacht in het veld buiten de top 5 is die mogelijk wel door kunnen stoten naar de top 5.

Wij kijken natuurlijk door een oranje bril naar de ontwikkelingen rondom het zitje waarvan de eurosport kenners er al twee keer naast zaten met hun inside info ( eerst lorenzo en toen pedrosa). Het zou allemaal al rond zijn en een kwestie van randzaken, niets is minder waar. Ineens is er toch een goede fiets beschikbaar! Maar laten we eerlijk zijn, VDM gaat geen potten breken als hij nu die fiets zou krijgen. Ik denk dat het verschil van de WSBK rijders echt groter is met de GP dan veel mensen denken. johnny Rea durft het ook niet aan en is de laatste jaren helaas erg van de praatjes, maar zou op geen enkele fiets een wedstrijd kunnen winnen in de GP. Daarom blijft hij ook veilig in het WSBK waar het niveau de laatste jaren sterk gedaald is. Veel rijders op hun retour en een klein veld. Kawa met grote overmacht wat ook de enige kans is mijn inziens voor VDM op een titel. Op Yamaha zal hij wedstrijden kunnen winnen, maar niet constant genoeg zijn om voor de titel te strijden puur omdat de Kawa te sterk is. Wie weet hoe sterk de nieuwe Duc volgend jaar is en dan is het weer achter de feiten aanhollen.
Maar Bautista zou ik niet direct met VDM willen vergelijken, want die heeft toch echt wat meer staat van dienst. Ook al is hij op zijn retour en zou ik hem daarom al niet de Yamaha gunnen, maar dit aan nieuw talent willen laten. De eerste rijder uit het WSBK die een GP titel gaat pakken zal er nooit komen. Want als je zo goed bent rijdt je niet in het WSBK, klinkt lullig, maar helaas realiteit. Ja ik zie ook VDM heel graag in de GP!! En hij heeft er ook het meeste recht op van alle NL rijders sinds VDG. Maar zijn invalbeurten op Tech3 hebben er ook niet voor gezorgd dat de teammanagers zenuwwachtig werden.
Die twee invalbeurten van Rea op de Repsol Honda waren echt wel goed hoor :Y
 
Rea vond (en vindt) zichzelf altijd te goed voor een satellietfiets en denkt dat de World Superbike coureurs minstens zo goed zijn als de topnamen in de MotoGP. Praatjes, omdat het óf niet hard te maken is óf niet eens waar is. Ben Spies liet indertijd zijn daden spreken: kampioen op de Yamaha, overgestapt naar Tech3. Rea heeft genoeg redenen om niet naar de MotoGP over te stappen, maar weigert openlijk toe te geven dat hij zelf de boot gemist heeft en nu eigenlijk wel een prima leven heeft. Het sportieve aspect van jezelf testen tegen de allersterksten, weegt allang niet meer op tegen de Eindbaas zijn in de Superbikes met een best wel chill gezinsleven.

Het niveau van de Superbikes is denk ik niet veel lager dan voorheen, maar het heeft ook zelden of nooit het niveau bereikt van de MotoGP. Daar vechten een man of zes elk weekend voor winst, met de kleinste onderlinge marges. In de Superbikes zijn de gaten groter, de coureurs minder goed, de budgetten kleiner... Als Alex of Michael (die zijn nog jong genoeg) zichzelf vanaf dag één hadden laten zien als de superieure rijder, hadden ze kans gemaakt op een MotoGP-fiets. Dat is niet gebeurd, en eigenlijk vind je die rode draad in de carrière van bijna elke SBK-coureur: nooit echt dominant geweest. En als je in die klassen waar je vandaan komt al niet de beste was, dan ga je dat in de MotoGP al helemaal niet zijn.Baz ging van de winnende Kawasaki naar een middenmotor in de MotoGP, Eugene Laverty kwam van de winnende Aprilia... Je zult wel moeten. De kans van slagen is niet groot, vandaar dat beide heren inmiddels weer terug zijn bij waar ze vandaan kwamen.


Rea heeft idd de boot gemist, denk ook dat hij daarom zegt alleen voor een fabrieksteam te willen rijden ( kans is 0,1 ) en daarmee de deur sluit.
Dat Rea praatjes heeft slaat nergens op, mensen verzinnen verhalen over hem.. werd ook wel weer duidelijk toen er verteld werd over zn Kawa contract ; was in principe meteen na vorig seizoen al rond.. terwijl er tot ca. Maart gezegd werd dat hij naar de Gp zou komen.. en zelfs laatst nog weer met het nieuwe Petronas team.
 
Toch kun je je wel afvragen waarom Rea, die al jaren het WSBK veld domineert, nooit een kans heeft gekregen bij een fatsoenlijk MotoGP team, maar een subtopper in de Moto2 wel die kans krijgt.

Bij mij komt het over alsof de MotoGP teams, alleen maar naar Moto2 kijken als potentieel nieuwe aanwas.

Je maakt mij niet wijs, dat Rea het slechter doet dan veel MotoGP coureurs.


Om bovenstaande reden, verwacht ik ook niet dat Michael ooit een eerlijke kans zal krijgen in de MotoGP.
 
Toch kun je je wel afvragen waarom Rea, die al jaren het WSBK veld domineert, nooit een kans heeft gekregen bij een fatsoenlijk MotoGP team, maar een subtopper in de Moto2 wel die kans krijgt.

Bij mij komt het over alsof de MotoGP teams, alleen maar naar Moto2 kijken als potentieel nieuwe aanwas.

Je maakt mij niet wijs, dat Rea het slechter doet dan veel MotoGP coureurs.


Om bovenstaande reden, verwacht ik ook niet dat Michael ooit een eerlijke kans zal krijgen in de MotoGP.

Je weet nooit wanneer Rea zelf de boot heeft af gehouden. Maar het feit dat hij voor Stoner in mocht vallen is natuurlijk het bewijs dat ze wel degelijk naar WSBK kijken. Toen domineerde hij namelijk zeker nog niet.

De laatste jaren gaat het gewoon lekker met Kawasaki in de WSBK en zit hij daar kennelijk prima. Goed salaris en relatief veel thuis. En dat Kawasaki niet in de GP te vinden is speelt natuurlijk ook mee. Dan ga je niet openlijk bij andere teams lobbyen.

Van mij mag Rea in WSBK de benchmark zijn Zoals Kenan dat in WSS was. Versla eerst hem maar eens regelmatig en dan kijken we verder. In dat opzicht is MvdM op de waarschijnlijk mindere Yamaha goed op weg. Of hij daarmee een eerlijke kans krijgt in de MotoGP?

Spies en Crutchlow hadden last van de rookierule, en kijk hoe ver hun het geschopt hebben. Beide factory rijders geweest en GP winnaar op een droge baan
 
Laatst bewerkt:
We dwalen een beetje af van VDM daar ik blijkbaar nogal wat Rea fans op de tenen heb getrapt. Maar Wsbk is echt heel wat anders dan een Motogp fiets. Rondetijden en vermogen vergelijken met elkaar is echt niet te doen. En dan kun je daar een hele discussie over beginnen, maar ik vraag het VDM zelf maar eens. Of Carlos Checa, ook een ex gp rijder die in zijn nadagen even rijles kwam geven in het wsbk, daar is het niveau namelijk dusdanig lager dat dit kan. Net als Biaggi en Melandri bijvoorbeeld, die daar gewoon vooraan rijden mits natuurlijk ook een fatsoenlijke fiets, want dat slappe aftreksel van een Kawa waar Yonny dit jaar op zit zal hij wel flink van balen dat hij al getekend had en ze toen voor Syarin zijn gegaan.
Checa moest bij invalbeurten gewoon stoppen vanwege armpump, pks zeggen niet alles, het is hoe het erin komt en hoe het remt, etc. Een wsbk is veel gemoedelijker om te rijden. Even overstappen op een motogp is er dus niet zomaar bij. In de periode dat Rea mocht invallen bij repsol was de gp lang nog niet zo competitief als nu. Toen reed je op de 7e plaats al tussen rijders van een veel minder niveau dan de top 5, dat is vandaag de dag wel anders.

Dat Rea al jaren de wsbk zou domineren? Is het niet zo dat Kawa al jaren het wsbk domineert en dat Rea daarvan profiteert en die combi toevallig heel goed uitpakt. Laten ze maar een echt sterke wsbk rijder naast hem zetten en niet Sykes. Dan zal hij het al een stuk lastiger hebben. Bijvoorbeeld VDM, Melandri of Davies. Die zouden allemaal met grote overmacht kunnen winnen op een Kawa. Helaas was Kawa te laf om het motogp project door te ontwikkelen en kozen ze ervoor met hun gp budget de wsbk om zeep te helpen. En waar de dei hard wsbk fans altijd zo vol van waren en sneerden naar de gp, die rollen zijn nu omgedraaid...totaal geen spanning meer, want zolang Rea niet valt moet hij echt zijn dag niet hebben wil een ander nog kunnen winnen.
Om terug te komen dat ik zei dat hij praatjes heeft...als je roept dat je goed genoeg bent voor een fabrieksfiets in de GP, dan is wel duidelijk dat zijn wereldtitels hem een beetje naar het hoofd zijn gestegen, want hij zou zelfs moeite hebben om in de top10 te komen, ongeacht welke fiets hij ook zou krijgen! Ik vind het dan ook een misvatting dat er vanwege politieke redenen geen wsbk rijders zouden overkomen, het is beide van Dorna! En welk belang zou een team hebben om een mindere rijder te contracteren dan ze kunnen krijgen? en begrijp me niet verkeerd, want ik heb niets tegen Rea. Ik heb alleen iets tegen een te grote overmacht van een fabrikant, dat vermoord namelijk de spanning in een kampioenschap en krijg je F1 achtige taferelen dat de rijder van minder belang is dan het materiaal. Bij Honda deed hij ook leuke dingen, maar was er en teveel concurrentie en geen fiets die veeel beter was dan de rest voor hem.

Ben spies begon leuk, maar na een zege ook niets meer laten zien. Toen kwam zijn zwarte kat seizoen en was het klaar met hem. Petrucci is het enige talent uit een productieklasse die echt leuke dingen laat zien en er niet steeds naast ligt zoals Crutchlow. Maar kampioen worden zal hij niet, want daar is hij niet constant genoeg voor.

Terugkomend op VDM...hij deed het echt leuk tijdens zijn invalbeurten en dat gaf hem ook zeker een impuls in het wsbk door meer vertrouwen. Maar ook na een jaar op die yamaha geloof ik niet dat hij het heel veel beter zou hebben gedaan. Het verschil naast een vaste plek in de top10 is gewoon een grote stap als je naar de rondetijden kijkt. Ik zou het liever anders zien en hoop het helemaal mis te hebben. Hij heeft tenminste wel de drive om zo snel mogelijk naar de gp te gaan in tegenstelling tot Rea. Ja die zit idd heel goed in het zadel en weet dat hij niet nog meer titels kan pakken bi een overstap en kan nu de koning van het wsbk worden, maar als sporter moet je altijd het hoogst haalbare ambieren in mijn ogen. Je willen meten met de beste van de beste en je niet neerleggen bij een stapje lager. Als je echt heel goed bent komt dat er toch wel uit. Ook al kun je niet gelijk winnen, maar als je elke week je teamgenoot helemaal zoek rijdt en fabrieksrijders het vuur aan de schenen legt dan kunnen ze ook niet meer om je heen en dwing je een betere fiets af voor het volgende seizoen. Neem Vinales als voorbeeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan