Onrustige wegligging MT-09 (hobbelen/trillen)

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.374
429
Hallo allemaal,

Momenteel ervaar ik met mijn MT-09 bij lagere snelheden (ca. 55 - 70 km/u) een hobbel op bijna alle wegen; ik denk dat de hoogteslag de boosdoener is. Het voelt alsof je op een hobbelpaard zit. Nu heb ik de band een halve slag verdraaid gemonteerd (stip tegenover het ventiel), het probleem lijkt wel iets minder maar nog steeds aanwezig. De hoogteslag is maximaal 0,5 [mm], maar eerder 0,3 [mm]. Volgens mij heb ik in het verleden ervaren dat er altijd wel een beetje hoogteslag in zit, maar was dit tijdens het rijden nooit een probleem.

Nu is mijn vraag hoe normaliter met dit probleem wordt omgegaan. Zouden jullie de band nogmaals een kwartslag draaien en proberen (en wellicht daarna nog een halve slag), of de band terugsturen naar de leverancier? Probleem is wellicht wel dat ik er al 1500+ [km] mee heb gereden, want ik heb de set gewisseld en ben direct daarna ermee wezen touren in DLD. Beetje ongelukkig.

En wat is normaliter acceptabel qua hoogteslag?

De balancering is volgens mij op orde (gisteren gecheckt), dit heb ik statisch gedaan maar gaat volgens mij op hogere snelheden een rol spelen.

Gr. Kees
 
Nieuwe band is gisteren binnengekomen, vanochtend ermee gereden, helaas is het probleem niet opgelost. Moet toch verder gaan zoeken nu. Het is niet dat de motor onrijdbaar is, maar het is gewoon onrustig. Wellicht moet ik de ketting nog eens bekijken. Zou teveel kettingspeling tot onrust in de hele motor kunnen leiden? D.w.z. schudden op lagere snelheid?
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe band is gisteren binnengekomen, vanochtend ermee gereden, helaas is het probleem niet opgelost. Moet toch verder gaan zoeken nu. Het is niet dat de motor onrijdbaar is, maar het is gewoon onrustig. Wellicht moet ik de ketting nog eens bekijken. Zou teveel kettingspeling tot onrust in de hele motor kunnen leiden? D.w.z. schudden op lagere snelheid?
Je weet zeker dat het (mits banden) in de achterband moet zitten? Dat voel je wel neem ik aan, maar toch ff checken.

Op de bewuste snelheid, heb je het probleem specifiek bij uitrollen/remmen, accelereren of coasten of gelijk bij allen? Verandert er iets als je de koppeling in trekt? Kijk tijdens het hobbelen ook even naar de ketting zelf, als die de oorzaak is zie je er ook iets aan. Als ie zo los staat dat hij dit soort fratsen gaat veroorzaken, heb je hem belachelijk slecht gesteld en moet dat je ondertussen wel opgevallen zijn bij zo vaak de boel los en vast maken. Heb je alleen naar de onrondheid van je band gekeken of ook de velgen?
 
Laatst bewerkt:
Op het wiel is geen zijdelingse speling voelbaar. De ketting van de MT-09 is een beetje een pain in the ass. Yamaha schrijft 5 - 15 [mm] voor, deze speling erg weinig. Ik heb altijd 20 [mm] op het strakste punt aangehouden. Ik weet dat het alles met draaipunten op 1 lijn te maken heeft, maar 1 cm speling voelt niet prettig, i.v.m. het aan gort trekken van het lager van de uitgaande as.

Heb de ketting gecontroleerd op strakke punten (de eerste originele ketting zat t.z.t. erg vast, zelfs zo vast dat je sommige punten niet meer met de hand kon bewegen!), maar alle schakels zijn gangs, zij het dat ze niet supersoepel bewegen. Merk wel dat de ronding van de ketting op het achtertandwiel graag in deze ronding wil blijven staan...hhmmzz..
De ketting zelf is een DID ZVMX (versterkte uitvoering) en ligt er nog geen 20.000 [km] op, i.c.m. een origineel voortandwiel.

Voor of achterzijde. Mijn eerste ingeving was dat het van de achterzijde komt. Maar ik kan me voorstellen als de voorzijde onrust veroorzaakt, dat dit door de hele motor kan doorwerken.
 
Laatst bewerkt:
Je weet zeker dat het (mits banden) in de achterband moet zitten? Dat voel je wel neem ik aan, maar toch ff checken.

Op de bewuste snelheid, heb je het probleem specifiek bij uitrollen/remmen, accelereren of coasten of gelijk bij allen? Verandert er iets als je de koppeling in trekt? Kijk tijdens het hobbelen ook even naar de ketting zelf, als die de oorzaak is zie je er ook iets aan. Als ie zo los staat dat hij dit soort fratsen gaat veroorzaken, heb je hem belachelijk slecht gesteld en moet dat je ondertussen wel opgevallen zijn bij zo vaak de boel los en vast maken. Heb je alleen naar de onrondheid van je band gekeken of ook de velgen?

Sorry nog ff, het valt het meest op bij constante snelheid van ca. 60 [km/u], maar in het hele bereik 50 - 70 is wel wat voelbaar. Bij accelereren valt er niets bijzonders op, want dan trek je door het gebied heen. Ook bij uitrollen met ingetrokken koppeling is het voelbaar.

In de velg zit ook wel iets aan onrondheid, maar ik vermoed dat dit productietoleranties zijn, helemaal nul krijgen ze m nooit.
 
Laatst bewerkt:
Heeft er al iemand gevraagd of alle motorsteunen wel goed vast zitten?

Je achterrem (of voorrem) is toch niet dusdanig krom dat die op enig plek van de omwenteling iets aanloopt en daardoor een hobbelpaard effect krijgt?

db
 
Probleem is nog niet opgelost. Inmiddels zijn we een nieuwe achterband verder. Gaf nog steeds het onrustige gedrag.

Daarna heb ik het voorkettingwiel vervangen, deze vertoonde wel wat slijtage, iets wat ook mag na 18.500 [km]. Helaas leverde dit ook niets op. Vandaag heb ik de ketting zelf ook vervangen (DID ZVMX), almede het achterkettingwiel. Ook dit leverde niets op (de oude onderdelen zijn niet weg en gebruik ik evt. nog wel een keertje, zeker de achterband).

Nu heb ik de voorband opnieuw onder de loep genomen en deze vertoont ook hoogteslag :S. Ik heb de voorband opnieuw om de velg gelegd (flink gezeept), en (zonder binnenventiel) opgepompt tot 5 bar. Daarna de hoogteslag opnieuw gecheckt, maar dit zit er nog steeds.

De klacht is ook voelbaar bij andere snelheden (je gaat m toch onder de loep nemen), enkel gaat de frequentie van het trillen/hobbelen omhoog en dus worden deze steeds 'fijner'. Als je optrekt voel je niet veel meer, evenals boven de 100 km/u.

Ik kan me voorstellen dat een hoogteslag in een voorband meer onrust geeft dan eenzelfde hoogteslag in een achterband, of is dit wishfull thinking? Omdat je de trilling welke de hoogteslag veroorzaakt direct terugvoelt in de vork en je stuur. 1 [mm] slag in de band geeft direct ook 1 [mm] slag in de vork en het stuur.
 
Laatst bewerkt:
Waar het om gaat is dat een slag in de band de eigenfrequentie van het rijwielgedeelte triggert. De ene motor is daar gevoeliger voor dan de anderen, het verschilt zelfs per exemplaar van hetzelfde type.
Soms helpt alleen een ander merk banden.
 
Waar het om gaat is dat een slag in de band de eigenfrequentie van het rijwielgedeelte triggert. De ene motor is daar gevoeliger voor dan de anderen, het verschilt zelfs per exemplaar van hetzelfde type.
Soms helpt alleen een ander merk banden.

Ik geloof je meteen, enkel heb ik reeds een aantal sets Dunlop RoadSmart III versleten, dus dat is niet nieuw. De MT-09 heeft wel een korte wielbasis, en is daarmee wendbaar en wellicht ook gevoelig voor dit soort dingen?
 
Oke, volgende hoofdstuk. Gisteren het voorwiel van mijn vaders motor opgehaald, daar ligt een MPR4 op. Deze vandaag op mijn velg gemonteerd en zojuist een ritje gemaakt, om e.e.a. uit te sluiten. Ik kan zeggen dat het als vanouds rijdt (voor zover ik dat nog kan beoordelen, aangezien elke trilling de afgelopen week onder de loep heeft gelegen :P ): het irritante hobbelen is weg! *O*
De motor trilt nog wel wat, ook wellicht vanaf de (nieuwe) ketting; maar het irriteert niet meer. Heb namelijk ook gezien dat de kettingspanning met de nieuwe ketting vanaf kilometer nul al fluctueert, dit zit waarschijnlijk in het achterkettingwiel (JT). Of deze is gedeeltelijk onrond, of zit niet helemaal concentrisch gemonteerd op de velg/naaf. Het trillen van de ketting voel je duidelijk in de voetsteunen.
Ook de MPR4 had iets aan hoogteslag (ca. 0,2 [mm]), echter veel minder (RS3: ca. 0,8-0.9 [mm]), en maar op 1 punt. De Dunlop RS3 had dit op 2 punten een kwartslag na elkaar en met een grotere amplitude.

Ik ga dus maar een nieuwe voorband regelen.
 
Laatst bewerkt:
Grappig hoe je er dan zo overtuigd van kan zijn het aan de compleet andere kant van de motor te moeten zoeken...

Mooi dat het gevonden is :)

Ehm…. grappig :$ . T heeft er in elk geval mee te maken dat zowel ik als mijn passagier flink op en neer hobbelden, en de hobbel leek vanuit het zadel te komen, vandaar dat ik aan de achterkant dacht. Maar goed..
 
Terug
Bovenaan Onderaan