Welk windscherm of kuip(je) verkiezen jullie ?

DJ Tekhead69

Rookie
20 mei 2018
18
0
Kalmthout
Hoi allen, ik zou graag wat info krijgen van de chopper en custos rijders hier.

Ik heb een virago XV1000 uit '88 die ik meestal gebruik voor uitstapjes toerritje met vrienden, maar nu wil ik hem ook gebruiken voor woon-werkverkeer en moet daarvoor het grootste deel vd afstand via de autosnelweg en wil dan ook de gebruikelijke snelheid 100 à 130km/u gebruiken en aanhouden maar zonder windscherm is dit niet te doen want wil niet afgepeigerd (en later) aankomen op mijn werk. Is er iemand die mij raad kan geven welk(e) windscherm(en) hiervoor in aanmerking komen ?
Ik vind zo een windscherm ook niet echt mooi maar op de autosnelweg maar 80km/u kunnen aanhouden is ook niet aangenaam :N
 
Of een windscherm nut heeft of zelfs juist averechts werkt kom je maar op 1 manier achter: Proefrijden.

De windgeleiding is afhankelijk van waar jou hoofd/helm zich bevind ten aanzien van het windscherm.

Iemand die 10cm groter of kleiner is dan jij zal eea heel anders ervaren, terwijl het om dezelfde motor met hetzelfde windscherm zou gaan.

Als je tips krijgt dan zul je er dus rekening mee moeten houden wat de lengte van de tipgever is vergeleken met die van jou.
 
Of een windscherm nut heeft of zelfs juist averechts werkt kom je maar op 1 manier achter: Proefrijden.

De windgeleiding is afhankelijk van waar jou hoofd/helm zich bevind ten aanzien van het windscherm.

Iemand die 10cm groter of kleiner is dan jij zal eea heel anders ervaren, terwijl het om dezelfde motor met hetzelfde windscherm zou gaan.

Als je tips krijgt dan zul je er dus rekening mee moeten houden wat de lengte van de tipgever is vergeleken met die van jou.
dat wil ik dus ook gaan doen, proefrijden maar, ikzelf ben helemaal niet groot, 177 cm en omdat ik niet van zinnens ben om maar wat op goed geluk te kopen had ik graag wat info gehad van bikers die het al uitgeprobeerd hebben en tips kunnen geven van kwalitatief en betrouwbare schermen.
 
dat wil ik dus ook gaan doen, proefrijden maar, ikzelf ben helemaal niet groot, 177 cm en omdat ik niet van zinnens ben om maar wat op goed geluk te kopen had ik graag wat info gehad van bikers die het al uitgeprobeerd hebben en tips kunnen geven van kwalitatief en betrouwbare schermen.

Snap ik.

Ik bedoel ook alleen dat je er rekening mee moet houden wat voor de een geweldig werkt voor de ander een drama kan zijn. ;)
 
Ik heb zelf een wildstar met het originele scherm.
Deze vind ik zelf minder mooi, maar hij werkt erg goed voor wat jij voor ogen hebt. (model).
Ik rijd zo 200 km snelweg en dat kost geen moeite.

Zonder scherm rijd ik liever niet langer dan een half uur 120+

Veel mensen zweren ook bij een batwing.
Op mijn woon-werk motor heb ik juist het windscherm afgezaagd, op een manier dat mijn hoofd niet in de turbulentie zit. Ik pak dan wel wat meer wind maar rijd een stuk prettiger dan de flip-up ruit die erop zat.

Proefrijden is inderdaad het best, maar waar en hoe je dat kan doen. Geen idee.
 
Ik heb zelf een wildstar met het originele scherm.
Deze vind ik zelf minder mooi, maar hij werkt erg goed voor wat jij voor ogen hebt. (model).
Ik rijd zo 200 km snelweg en dat kost geen moeite.

Zonder scherm rijd ik liever niet langer dan een half uur 120+

Veel mensen zweren ook bij een batwing.
Op mijn woon-werk motor heb ik juist het windscherm afgezaagd, op een manier dat mijn hoofd niet in de turbulentie zit. Ik pak dan wel wat meer wind maar rijd een stuk prettiger dan de flip-up ruit die erop zat.

Proefrijden is inderdaad het best, maar waar en hoe je dat kan doen. Geen idee.
Wat bedoel je met een batwing ? En hoe meet je dat op dat je hoofd niet in de turbulentie zit ?
 
Batwing fairing Memphis Shades Batwing Yamaha XVS650 / XVS1100 Dragstar 98-09 [23300081] - €289.95 : Chopperonderdelen.nl, Chopper onderdelen - Bobber onderdelen en Custom parts
(bijvoorbeeld)

Ik weet niet hoe je meet of je in de turbulentie zit.
Ik denk wanneer je met je onderkant helm net boven de ruit uitkomt dat je niet in de optimale zone zit (wanneer het geen flipup ruit betreft). Maar ik kan er ook helemaal naast zitten.

Ik vond die ruit niks, en dacht daar kan de zaag wel in.

Mooi zo een batwig maar wel heel prijzig
hoever komt je helm dan nu boven de ruit uit ?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk bovenkant schermpje is spierbal hoogte?
Ja een batwing kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Gewoon een koplamp schermpje kan ook werkt ook prima. (iig op een naked).
 
Ik heb hetzelfde “probleem”. Rij met een mini ape, maar op de snelweg boven de 100 pak je vol de wind op de borst. Moet dan gaan trekken aan het stuur. Dat rijd waardeloos. Ben aan het kijken voor een klein ruitje dat net genoeg wind weghaald. Proefrijden zal lastig worden, dus denk dat ik de gok maar neem en zie of het werkt.

Ik kwam op deze uit, weet alleen nog niet of het de smoke of helder wordt. Helemaal af te stellen naar wens en makkelijk te verwijderen indien nodig

MRA Windscherm Roadshield - Mymotor.nl
 
Laatst bewerkt:
Deze:
Motorcycle Windshields & Custom Windscreens | Clearview Shields

Brede versie, voor mijn XV1900. De OEM versie gaf evenveel turbulentie bij 80-90 km als deze bij 130. Gewoon een plezier om ermee te rijden.

Je moet wel even contact met ze opnemen via telefoon of email, hun website staat geen bestellingen toe aan Europa, maar ze doen het wel. Ze voorzien o.a. een Belgische motorclub met zo'n 40 à 50 schermen per jaar.

Mvg, Wim
 
Zo'n stuurruitje schroef ik ook altijd op m'n motor, voor een paar tientjes haal je er eentje van Marktplaats af. De hoogte kun je uitproberen door wat rechterop te gaan zitten / wat in elkaar te zakken. Met het ruitje op de juiste hoogte en onder de juiste hoek heb je minder duwen tegen je helm en minder lawaai, en natuurlijk minder winddruk tegen je bovenlichaam. Het materiaal laat zich goed bewerken met een dremeltje, gewoon netjes en rustig werken.
Ik rij regelmatig 120 met het vizier van m'n helm half open.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde “probleem”. Rij met een mini ape, maar op de snelweg boven de 100 pak je vol de wind op de borst. Moet dan gaan trekken aan het stuur. Dat rijd waardeloos. Ben aan het kijken voor een klein ruitje dat net genoeg wind weghaald. Proefrijden zal lastig worden, dus denk dat ik de gok maar neem en zie of het werkt.

Ik kwam op deze uit, weet alleen nog niet of het de smoke of helder wordt. Helemaal af te stellen naar wens en makkelijk te verwijderen indien nodig

MRA Windscherm Roadshield - Mymotor.nl
Ik heb net een aftermarket windscherm 2de hands gekocht voor 15,00€ en kan dus heel goedkoop gaan proefrijden met een gewoon windscherm en zal dan snel weten of dit een goede oplossing is of dat het niks is of dat het scherm te groot of te klein is, voor 15,OO€ kan je nooit gekloot zijn denk ik.
 
Deze:
Motorcycle Windshields & Custom Windscreens | Clearview Shields

Brede versie, voor mijn XV1900. De OEM versie gaf evenveel turbulentie bij 80-90 km als deze bij 130. Gewoon een plezier om ermee te rijden.

Je moet wel even contact met ze opnemen via telefoon of email, hun website staat geen bestellingen toe aan Europa, maar ze doen het wel. Ze voorzien o.a. een Belgische motorclub met zo'n 40 à 50 schermen per jaar.

Mvg, Wim
Hoe breed is de jouwe dan ?
 
Ik heb net een aftermarket windscherm 2de hands gekocht voor 15,00€ en kan dus heel goedkoop gaan proefrijden met een gewoon windscherm en zal dan snel weten of dit een goede oplossing is of dat het niks is of dat het scherm te groot of te klein is, voor 15,OO€ kan je nooit gekloot zijn denk ik.

Ja dat kan ook. Heb ook op MP zitten kijken maar ben er nog niet uit.
 
Goeie vraag, nooit gemeten. 10 cm breder dan het standaard Yamaha scherm.

De motor staat momenteel bij mijn dealer, er komt een nieuw stel risers op die op maat gemaakt worden i.v.m. mijn nieuwe, vergrote tank.

Oude scherm:
full


Nieuwe scherm:
full


Niet helemaal goed te zien, maar het scherm komt nu voorbij de passeerlampen.

Ik heb er overigens ook een recurve (bocht) in, en ventilatieklep.
Het scherm zelf is minder hoog dan het oude scherm, waar ik net niet overheen keek - nu wel, maar minder turbulentie dus. Een echte aanrader wat mij betreft.

Mvg, Wim
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt een stevig shield dat nieuwe, en ik die altijd dacht dat je met je hoofd ook volledig achter het windscherm moest zitten, niet dus :) Ik wil vooral de druk op mijn lichaam verminderen bij hogere snelheden en deze kunnen aanhouden zonder trek en sleurwerk en steendood aankomen na een langere autosnelwegrit
 
Ja, het is iets dikker dan het OEM scherm. Ondanks de verschillen overigens wel dezelfde motor ;). Beetje aan het opleuken geweest, en praktischer maken voor lange ritten, langer weg. :)

Ik rij regelmatig 200 km in een ruk, vooral snelweg, geen probleem. Moet alleen ook nog eens van die flappen voor op de valbeugel voor hebben, tegen de regen.

Met de nieuwe tank ga ik gegarandderd langere ritten aan één stuk maken (30 liter i.p.v. 16). Ik heb wel ook een beter zadel, zit alsof je op een comfortabele sofa zit :).

Mvg, Wim
 
Persoonlijk vind ik smoke mooier, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
 
Mijn scherm is het grootste scherm wat er toen te koop was bij Baily,s windscreens, de hoogste en de breedste. Helaas maken zij die niet meer. Ze waren dikker en paste perfect om de koplamp, zonder passtuk. Als ik dan toch met een scherm rijd, dan ook uit de wind. En ik heb decRoadstar gekocht in de Silverado uitvoering en daar hoort standaard een scherm op, is gewoon het mooist.(vind ik) Kan met de tank ruim 300 km rijden en dat doen we dan ook regelmatig. Ben een mooi weer rijder en ik kijk dus door mijn scherm heen. En als ik zou roken zou dat makjelijk kunnen, zeker omdat er ook Lowers op zitten, die de opwaartse wind die via je scheenbeen omhoog komt deels weghaalt.

DaytDcqS9v_7fvxLY7aokIco4nfgAaqnDgKfS-8OG7t4tF3BffFgfvV9glA07sd7kqw6SaQtvrLXm818xZDxJSgjFgFW15NZhNs8MYa02ra827S2M9OYafrWx92BDtQ-aw3FhfwDUMNkejodCbL6UDg7q7iTDFqKP9vDSzX3P__bV5crEwK7Jr-xydRc82TP6p0jmDRp7xlUos0CfmOj90VuHf4VxrfP12cJYMBxmlptkBhCJMkS5iECzrWdWp3UhXMJAoLX7bAMuFevoxmQgPtK_XONHII9CmfppynnNE3wGDN3GsUsHYOlTKMKy0gNw3jS7mFwfoBEDSvMVmD0w-D47_vv4TjM1g1baB2doHA2QXbylQFJfV_K7Drpal8dI1tVDgjTTdvYC7kCuVSmRVLJtczzXfohJCcNAsEyP_8BOPOsJa2jSW191CwYiWFsBjfGmTFePnaJUbUA86iD9LiD_TaqMT5ZJIhdxdsg8Xlg-oojAGBC4y8q-cNlCG8QBBcl7YMH50qa2ID5URn9S7PsndAhKllTEeeqIuX_YlxmoXkLjVLDZT2M-5cAvItrQY6jh34gImwf73FD1TAaUmwscZ_ketqv_ZlNJow=w1000-h750-no


Hier de Lowers, ,home made!
w2VHZ3r70PnX1P4J36h2lz5tMCa-rkh5tYpNcXqoMqEhZeq0ElpeBgIgJRwkwZR-R9EL-WPDSN5xs-_L7KJlN6XyXw_k97XFt148E2WGTERp1rD_-nqEPCIb3xvFwiCFms90nzU5lBCIDaA5Iy1BzrCD-cKAjI_W-xoDSwE6B5Vj2ZSNdptaCShsnmNcy1Q_XLe3XOozxCcI0lYN2C8c_0xmfibcbNS9r0WaiO_MTbDoDUfB0y_qPQn8khUstNuy1QotsJyaJBbOXSbFX81Hs0l4ny3zfvdbOKoqQzppeoP24D9vXJoPGrbU8Qpcfjjl_NWwZKCKDW3DYHf2jaU2zfAgvDotyHciVbTZkiROkKTeGAHHnwpQGwyTeEwFJKzyCNSLN_bwxj0RdX0HCH2tDeSCJNf8R4PYBW6RY15lkpYpqTjkTY6IETIfrXBGOYcOgLSos2FwGTiHr5vPUWx6XXAps1ym3m1-UUYQ7KZRauBxycKPuOnutLF-LY4pc0rpegWwQS0o1wdLadxoiU4WNygesOimbG3akivTHBAcPyI91e65nYznlh0QlIhIddo9BjhpBufB0590JAa4xBn-jOCUYrxVJ2Ml81_4Wkqo1ES-BUrlNjq7e5j-jbNeI4GR9mDs-aXmQ2JOuejQ9Zs2p6Obxa6s9YWmKw=w1344-h1008-no


Wel model-specifiek qua montage.
76u6akVOszzpRJznAP5elo4oBSC9f3DrQu0hQzLVGsGJjE3cSA5mqqxREdfy0noJcRXfi-8lKtG1eEeHCJWfGsQkp5QPfsPKTr5vCu0vkfwmj0E2inunM075xWTDY-o0CUcVvzM4GFSc6elfOWJ4KQ6aQtWYkb3zk_ZI4ZXx7SrYFFyxZCAnTVYRBrKDStgMkzEgo9iXJFE_nlvG7nTs1TGfw4NX8OfT_vZ8P1ztFhAppx-3sYttmz1IjqjEC6TtqvLvkXDc-A5SK_GziYjkPOe0-nC5UTLF2tYx4GTiWXR4qbAPhuyRI0zeSHG0wuHsQNnXCcibXcsiLFzlPhNaBMR2uefH8aQ7CP6mCehK6y0kwLhU0xWmZ3XrrHOXlElAw2mxOMb3OfiaUI047ZNGo8CbiK--Ac4anuaqiF0-klZtpIJv3NFhISkwmdlY6i9Kv_ThMJj3Gm01mQ7E-YK5xNn4eTZF0Rbb1wcd0UBsRlmKWiYaOeweFbWgFdSrQmD5H6i4EHAV_M-qW-dmLcn24AFdFA-wzMm9NGSj_axhOReuQjaJRLxSvK-K4WgGm9jpktI6y8bngWcHMmxm9yDmKHcM4avjqIVbEr7A5O2dheqHnms_ryBc5yCc0jGwHXGWkMCJuGCcCFEcP_-AHYTdR2tD30DoXb-T8g=w968-h1008-no
 
Laatst bewerkt:
Als ik mijn vakantie ritten doe van zo,n 8 a 9000 km kan het me niet comfortabel genoeg zijn. Maar we dwalen af, we hadden het over een kleine aanpassing voor woon werk verkeer dacht ik.u
 
Laatst bewerkt:
Batwing fairing Memphis Shades Batwing Yamaha XVS650 / XVS1100 Dragstar 98-09 [23300081] - €289.95 : Chopperonderdelen.nl, Chopper onderdelen - Bobber onderdelen en Custom parts
(bijvoorbeeld)

Ik weet niet hoe je meet of je in de turbulentie zit.
Ik denk wanneer je met je onderkant helm net boven de ruit uitkomt dat je niet in de optimale zone zit (wanneer het geen flipup ruit betreft). Maar ik kan er ook helemaal naast zitten.

Ik vond die ruit niks, en dacht daar kan de zaag wel in.
Heb jij ook een batwing op je motor dan ?
 
Laatst bewerkt:
Mijn scherm is het grootste scherm wat er toen te koop was bij Baily,s windscreens, de hoogste en de breedste. Helaas maken zij die niet meer. Ze waren dikker en paste perfect om de koplamp, zonder passtuk. Als ik dan toch met een scherm rijd, dan ook uit de wind. En ik heb decRoadstar gekocht in de Silverado uitvoering en daar hoort standaard een scherm op, is gewoon het mooist.(vind ik) Kan met de tank ruim 300 km rijden en dat doen we dan ook regelmatig. Ben een mooi weer rijder en ik kijk dus door mijn scherm heen. En als ik zou roken zou dat makjelijk kunnen, zeker omdat er ook Lowers op zitten, die de opwaartse wind die via je scheenbeen omhoog komt deels weghaalt.

[afbeelding]

Hier de Lowers, ,home made!
[afbeelding]

Wel model-specifiek qua montage.
[afbeelding]
Mooi ding, zal ook wel wat duiten gekost hebben ;)
Is dit een krasvrij scherm of hoe hou je dit krasvrij want jij gebruikt je scherm om door te kijken dan moet je toch een gaaf scherm hebben voor een goed zicht op de baan ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan