Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Ik ben bezig geweest met de tellerplaten. Het is een heel simpel klusje. Ik heb de unit losgehaad door de 2 bouten links- en rechtsonder het dashboard los te draaien. Daarna kan je de tellerunit wegkantelen, de kilometerteller kabel met de hand loshalen, 5 schroeven aan de achterkant loshalen en de voor- en achterkant van de tellerunit komen er af. Je hebt nu direct toegang tot alle lampjes (T10 W5W als backlight en T5 W2.3W in de verkliklampjes voor de neutral indicator etc.)

Ik heb meteen de backlight lampjes vervangen voor T10 W10W, deze zijn vrij zeldzaam en te krijgen op www.lampengrossier.nl (link). Hiermee is de verlichting van mijn dashboard een stuk helderder geworden.

Daarna heb ik de tellerwijzers verwijderd met 2 theelepels. Je stopt de lepels achter de basis van de wijzer met de bolle kant naar de tellerplaat en drukt aan beide zijden even hard. De wijzers schieten er dan zo vanaf zonder te verbuigen. Dit lukt niet met de hand, ze zitten best wel goed vast. Daarna draai je de 2 schroefjes in de tellerplaat los waarna je de plaat er zo vanaf tilt.

Helaas moest ik toen stoppen. Het oranje glaasje van het verkliklampje van de jiffy zit tegen de achterkant van de wijzerplaat vastgeplakt, ik had geen secondelijm in huis. Ik heb de boel handvast weer teruggezet, ga na het werk lijm kopen en zet vanavond de boel weer helemaal vast. De nieuwe tellerplaten (link) passen wel perfect.

Het hele klusje kan in max. een uurtje klaar zijn. Ik was dik 2 uur bezig omdat ik heen en weer bleef lopen voor gereedschap (ik woon op de 2e verdieping) en ik uit moest vogelen hoe ik de wijzers los kreeg.

Hieronder nog een sfeerfoto.

full
 
Ik ben bezig geweest met de tellerplaten. Het is een heel simpel klusje. Ik heb de unit losgehaad door de 2 bouten links- en rechtsonder het dashboard los te draaien. Daarna kan je de tellerunit wegkantelen, de kilometerteller kabel met de hand loshalen, 5 schroeven aan de achterkant loshalen en de voor- en achterkant van de tellerunit komen er af. Je hebt nu direct toegang tot alle lampjes (T10 W5W als backlight en T5 W2.3W in de verkliklampjes voor de neutral indicator etc.)

Ik heb meteen de backlight lampjes vervangen voor T10 W10W, deze zijn vrij zeldzaam en te krijgen op www.lampengrossier.nl (link). Hiermee is de verlichting van mijn dashboard een stuk helderder geworden.

Daarna heb ik de tellerwijzers verwijderd met 2 theelepels. Je stopt de lepels achter de basis van de wijzer met de bolle kant naar de tellerplaat en drukt aan beide zijden even hard. De wijzers schieten er dan zo vanaf zonder te verbuigen. Dit lukt niet met de hand, ze zitten best wel goed vast. Daarna draai je de 2 schroefjes in de tellerplaat los waarna je de plaat er zo vanaf tilt.

Helaas moest ik toen stoppen. Het oranje glaasje van het verkliklampje van de jiffy zit tegen de achterkant van de wijzerplaat vastgeplakt, ik had geen secondelijm in huis. Ik heb de boel handvast weer teruggezet, ga na het werk lijm kopen en zet vanavond de boel weer helemaal vast. De nieuwe tellerplaten (link) passen wel perfect.

Het hele klusje kan in max. een uurtje klaar zijn. Ik was dik 2 uur bezig omdat ik heen en weer bleef lopen voor gereedschap (ik woon op de 2e verdieping) en ik uit moest vogelen hoe ik de wijzers los kreeg.

Hieronder nog een sfeerfoto.

[afbeelding]

Hoe weet je nou dat de snelheidsmeter wijzer weer op de juiste spanning/plek terug zet?
Als die iets verkeerd staat klopt de snelheid niet meer.
 
De wijzer rustte op het palletje bij contact uit. Toen ik de wijzer probeerde te verwijderen schoot hij voorbij het palletje maar hij zakte niet verder terug, dit was dus de rustpositie. Heb de nieuwe wijzer op dezelfde positie teruggezet.

Het zou nog steeds kunnen dat er iets verandert is. Als het een constante afwijking blijkt over de hele teller (= wijzer verkeerd teruggezet) dan trek ik hem gewoon open en plaats ik de wijzer waar hij wel hoort, dat is ook de moeite niet.

Daarnaast is de afwijking met standaard tandwielen sowieso al fors. Ik heb er nu T16 en T41 tandwielen opzitten, hij zou nu nagenoeg gelijk moeten lopen met de GPS.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast is de afwijking met standaard tandwielen sowieso al fors. Ik heb er nu T16 en T41 tandwielen opzitten, hij zou nu nagenoeg gelijk moeten lopen met de GPS.

Ik rij met 16-41 en de teller is akelig nauwkeurig t.o.v. de GPS nu. Overigens geeft de teller bij hele lage snelheid (30-40 of zo) iets minder aan dan de GPS
 
bij deze had ik al enige tijd geleden foto,s beloofd.

bij deze de foto,s hoe ik de motor kreeg.

33cwvnc.jpg

11jrqpw.jpg

1pvst1.jpg


ik wilde er toch een eigen draai aan gaan maken en ben de kont gaan veranderen
33upyz4.jpg


na wat bak en las werk. Ben nog niet een expert in het lassen.
52f2mu.jpg

24xe1vp.jpg

33a5lqc.jpg


En gelijk een test hoe ik mijn uitlaat zou willen hebben.
en hierna zag hij er zo uit.

zadel was even snel gemaakt. maar ben er nog niet uit hoe ik die mooi en wel krijg. iemand nog iederen je ziet op mijn laatste foto,s wat oefen voorbeelden.
en bijna de motor hoe hij er nu bij staat.
2ih5ooo.jpg

2uxybrb.jpg

5v1268.jpg

2d9vaqb.jpg

2efiyps.jpg

350uwz4.jpg

16h4sut.jpg


Dus tot nu toe verandert.
Kont van een yamaha r6 van 2009
een andere koplamp
km per uur tellerplaat (weet niet of hij nou veel afwijkt)
Maar deze wil ik nog gaan vervangen door een digitale teller.
tevens nog een honda hawk kroonplaat er op gezet met superbike stuur. Deze past 1 op 1

En ik moet binnenkort nog de achterbrug er uit halen om deze te spuiten hier zitten roestplekken op .

Tevens heb ik de uitlaat vervangen door een aliexpress uitlaat. Klinkt heel lekker, maar is even de vraag wat meneer de agent hier van vind.

oh ja ook heb ik nog led knipperlichtjes en achter geintegreerde knipperlichten bij mijn led. Want was niet super duidelijk dus dacht van doe ze achter gewoon dubbel.

Ik zal vast nog wat vergeten zijn Maar is ook een project fiets naarst mijn Suzuki sv650

Heeft iemand en idee of opmerking hoe ik een mooi zadel kan maken pb mij dan of reageer op mijn mail.

andre :] :]
 
Laatst bewerkt:
Ik rij met 16-41 en de teller is akelig nauwkeurig t.o.v. de GPS nu. Overigens geeft de teller bij hele lage snelheid (30-40 of zo) iets minder aan dan de GPS
Heb jij ook problemen met de hellingproef? Mijn schoonouders wonen strak tegen de dijk en het lukt me niet om zonder slippende koppeling boven te komen. Ik heb op vlakke ondergrond sowieso wel 5000 toeren en half gas nodig om weg te rijden, het duurt dan ong. 5-8 meter voordat ik voldoende tempo heb om mijn koppeling volledig op te laten komen. Let wel: ik heb nauwelijks rijervaring dus het kan aan mij liggen.
 
Ik heb geen hellingproef uitdagingen in mijn leven op de CB-1.

Ik kan me voorstellen dat een kort steil opgangetje zonder aanloop wel wat koppelingwerk nodig heeft ja, maar of dat met het originele tandwiel nou veel verschil maakt betwijfel ik ten zeerste.
 
bij deze had ik al enige tijd geleden foto,s beloofd.

.....

Kont van een yamaha r6 van 2009

.....

andre :] :]

Die kont past goed bij de rest vind ik.
Eerlijk gezegd doet het altijd wel een beetje pijn om te zien dat een keurige nette motor wordt vermeubeld met het nodige 'bak en braadwerk' (No offense, leuk uitziend resultaat hoor)
 
Ik heb geen hellingproef uitdagingen in mijn leven op de CB-1.

Ik kan me voorstellen dat een kort steil opgangetje zonder aanloop wel wat koppelingwerk nodig heeft ja, maar of dat met het originele tandwiel nou veel verschil maakt betwijfel ik ten zeerste.
Het is vanaf het grind recht de dijk op, ik heb het ook een keer met de originele tandwielen gedaan en het leek makkelijker. Fijn om te horen dat jij er iig goed mee uit de voeten kan, dan gaat mij dat hopelijk ook gewoon lukken!
 
Weet iemand waar nog de originele gebogen brandstofslangen voor de CB-1 te koop zijn?
Ik heb helaas niets voor je. Je kan wel even kijken op cmsnl.com (link naar fuel parts). Als deze te duur zijn kan je RIMI Parts proberen in Zeeland, hele fijne mensen die wel een goeie prijs voor je maken. Ze hebben ook echt veel van de CB-1 liggen. Mailadres is info@rimiparts.nl. Mocht je daar bot vangen dan kan je ook info@motorparts-online.com proberen. Daar heb ik alleen geen ervaring mee, laat hier even weten als het wat is.
 
Ik ben weer een avondje bezig geweest. De motor stond in de koele berging, dus dat was lekker. Heb knippers besteld op e-bay, hier zitten 12v23w Ba9s lampjes in, net zoals origineel. Ze schijnen dus lekker helder en knipperen op het normale tempo. Als ik het over zou doen zou ik denk ik de lange stokjes kopen, vind het mooier als de knippers iets uitsteken. Linkje naar de knippers.

full

Daarna ben ik verder gegaan met mijn tellers. Ik was de vorige keer gestopt bij gebrek aan secondelijm. Nadat ik het gele jiffyglaasje achterop de kmteller had geplakt ben ik de tellers gaan monteren. Helaas bleek dat de schroefgaten van de kmteller te dicht bij elkaar stonden om in de originele schroefgaten van de tellerbak te passen. Heel kut natuurlijk. Heb de nieuwe teller met kunststof spacers (gemaakt van een oude creditcard) in de tellerbak kunnen klemmen. Daarna heb ik de oude schroefgaten zwartgemaakt met nagellak. Ook bleek dat ik het palletje waarop de wijzer rust over moest zetten naar de nieuwe platen, deze waren niet bijgeleverd.

Nadat ik dit gedaan had bleek dat de nieuwe kmteller een helderdere kleur rood uitstraalde dan de oude toerenteller. Logisch, de zon heeft het rood door de jaren heen naar roze gebleekt.

full

Ik ben daarna dus aan de gang gegaan om ook de toerenteller te vervangen. Dit ging een stuk beter, de schroefgaten waren precies het juiste formaat en alles paste in 1x. Helaas is het niet gelukt om het palletje waar de wijzer op rust goed over te zetten. Het palletje ligt er te diep in waardoor de wijzer er niet op komt te rusten. Dit is in de praktijk gelukkig geen probleem, de wijzer komt netjes op 0 uit in rust.

full

En natuurlijk even het resultaat met de lampen aan en uit.

full

full

Ben een rondje gaan rijden (ja, heel stout) om te controleren of alles werkte en de kmteller een beetje goede waarden aangaf. Het aantrekken van mijn leren motorbroek en softshell motorjas was te smerig voor woorden. Kreeg mijn handschoenen ook nauwelijks over mijn bezwete handen. Hier in de buurt een electronisch snelheidsbord opgezocht en meerdere keren langsgereden. Blijkt dat mijn tellerafwijking +/- 10kmh is.
Hoe weet je nou dat de snelheidsmeter wijzer weer op de juiste spanning/plek terug zet?
Als die iets verkeerd staat klopt de snelheid niet meer.
Terechte vraag dus. Ik ga de tellerbak dus nog een keer openmaken om de wijzer iets anders te bevestigen.
 
Ik heb helaas niets voor je. Je kan wel even kijken op cmsnl.com (link naar fuel parts). Als deze te duur zijn kan je RIMI Parts proberen in Zeeland, hele fijne mensen die wel een goeie prijs voor je maken. Ze hebben ook echt veel van de CB-1 liggen. Mailadres is info@rimiparts.nl. Mocht je daar bot vangen dan kan je ook info@motorparts-online.com proberen. Daar heb ik alleen geen ervaring mee, laat hier even weten als het wat is.

Thanks voor de info.
Eigenlijk koop ik het liefst alle rubber slangen en andere parts echt nieuw. Dan gaat dat weer lekker lang mee.
Ga me eens verdiepen in de mogelijke wegen
 
Thanks voor de info.
Eigenlijk koop ik het liefst alle rubber slangen en andere parts echt nieuw. Dan gaat dat weer lekker lang mee.
Ga me eens verdiepen in de mogelijke wegen

Toen ik mijn Smurf nog had heb ik er ook al eens naar gezocht. Volgens mij had cmsnl nog het één en ander, maar voor de rest heb ik toen niks kunnen vinden. Ik denk dat je moet gaan kijken naar 'universele' slang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan