€500 Challenge 2019: Ferde’s Sabre 2.0

Alweer een nieuwe update.

Van de week heb ik de nieuwe remleidingen binnen gekregen van Melvin.de.
Vandaag dus begonnen met het demonteren van het remsysteem en het reviseren van de remklauw.
Pistons eruit gehaald, zachtjes opgeschuurd en weer teruggemonteerd met wat vet. Remblokjes waren nog zo goed als nieuw. Tijdens het terug monteren van de leidingen bleek de leiding van het reservoir naar het verdeelstuk zo’n 5cm te kort te zijn.
Ik zal morgen eens meten of ik mischien kan wisselen met 1 leiding die naar de klauw loopt.. ik heb ze wel goed gemonteerd iedergeval. 2 gelijke lengtes voor de remklauw. 1 lengte voor het reservoir.
Volgende week maar kijken of ze nog wat kunnen betekenen voor mij.
Dan maar nog even de oude teruggemonteerd. Na het ontluchten merkte ik wel wat verbetering. Niet superveel maar toch acceptabel voor een 35 jaar oude motor.
Helaas geen foto’s ervan gemaakt.

De voorvorkkeerringen heb ik schoongemaakt met een stukkie plastic (zelfgemaakte seal-mate van een pak melk) en wonderbaarlijk lekken ze voorlopig niet meer.

Na het avondeten heb ik met de Sabre letterlijk en figuurlijk de grens opgezocht met een stevige rit..

[afbeelding]

[afbeelding]

Echter zijn mij wel 2 problemen opgevallen helaas....

- er zit een stevige tik in het blok die lekker met de tpm meetikt. Hoe meer toeren hoe sneller het getik.

-als ik boven de 8000 toeren kom dan schiet deze snel door richting het rode (10500) zonder dat de motor kracht krijg.

Heeft iemand hier nog wat ideeen wat het kan zijn?
De tik: mogelijk gaatje in uitlaat.


Doorschieten: in elke versnelling?
 
De tik: mogelijk gaatje in uitlaat.


Doorschieten: in elke versnelling?

Dat zou natuurlijk ook nog eens mogelijk zijn. Naar mijn weten maakt hij toch iets teveel lawaai met de standaard setting.
Ik zal er morgen eens naar kijken.
Eigenlijk was ik na mijn laatste Sabre wel klaar mee met een demper klus. |(

Voor het doorschieten vooral in zn 5 en 6 maar ik merk het soms ook bij de lagere versnellingen.
 
Ik moet toch de olie nog vervangen.
Misschien doe ik wel gelijk alle platen vervangen. Kan handig zijn in de bergen. Haha
Je kunt eerst diagnose stellen: open maken en vrije lengte van de veren meten en dikte en vlakte van gevoerde en stalen platen checken.

Dan kun je gericht onderdelen bestellen.
 
Dat zou natuurlijk ook nog eens mogelijk zijn. Naar mijn weten maakt hij toch iets teveel lawaai met de standaard setting.
Ik zal er morgen eens naar kijken.
Eigenlijk was ik na mijn laatste Sabre wel klaar mee met een demper klus. |(

Voor het doorschieten vooral in zn 5 en 6 maar ik merk het soms ook bij de lagere versnellingen.
Das geen diagnose.

Meestal gaat de boel slippen waar het meeste koppen vs snelheid vrij komt. 2e versnelling.

Maar test er gerust op los, want dan is het handiger uitvogelen wat er is :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Ferde, als je het nu echt spannend wil maken heb ik hier nog een suggestie voor je:

full
 
Wat een bloedhitte weer vandaag. Eigenlijk te warm om buiten in de tuin te gaan klussen.
Uiteindelijk toch maar wat kleine klusjes verricht;

-Bougies gecontroleerd... deze waren alle 4 gelijk van kleur.
Hier gaan nog 4 nieuwe in voor de challenge.

zx371i.jpg


-Alle stalen remleidingen gemonteerd. Ik merk wel iets verschil met remmen, maar ik had er persoonlijk iets meer van verwacht.

wgovf9.jpg


-Bagage opties bekeken.
Zo veel opties zijn er mogelijk.... die pvc pijpen zijn perfect om een glazen fles in te vervoeren.

i1gnpz.jpg


-Highway steps gemonteerd om de beentjes onderweg even te laten rusten.

rqzmyu.jpg
 
Al wat kunnen testen?

Vandaag een leuke rit van 45km naar het westland gemaakt om 4 “nieuwe” knipperlichten bij WimVlis op te halen voor de geweldige prijs van €1 per stuk. Uiteraard een tijdloos model en zo groot dat zelfs Stevie Wonder ze kan zien.

Maar om op je vraag terug te komen, als ik in zn 2, 3, 4 en 5e versnelling het gas in 1 keer vol open draai dan schiet de toeren bij de 7000 a 8000 tpm gelijk door naar de 10500 tpm.
Als ik het gas gelijdelijk/langzaam opendraai naar de 8000 tpm heeft hij er veel minder last van.

Ik denk toch maar de koppeling open maken en indien nodig platen en drukveren vervangen. En gelijk nieuwe olie/filter.
En uiteraard de hydraulische koppeling voorzien van nieuwe olie.
 
Was leuk om je gesproken te hebben en om je challengebike gezien te hebben :t
Die verkeert trouwens in goede staat :Y

Denk dat het wel verstandig is om de kleppen te stellen (wil daarbij best hulp bieden, heb wat ervaring aangezien mijn VF-je technisch hetzelfde was).

En die knipperlichten (seinlampen) ga ik niet missen in grote verzameling Japanse zooi :+
 
Was leuk om je gesproken te hebben en om je challengebike gezien te hebben :t
Die verkeert trouwens in goede staat :Y

Denk dat het wel verstandig is om de kleppen te stellen (wil daarbij best hulp bieden, heb wat ervaring aangezien mijn VF-je technisch hetzelfde was).

En die knipperlichten (seinlampen) ga ik niet missen in grote verzameling Japanse zooi :+

Inderdaad... leuk om zo ook andere verhalen he horen. Ik was alleen nog te vragen of ik je boek een keer mocht lenen haha.
Maar ik ga eerst zelf even proberen om de koppeling te fixen, daarna komt de klepspeling aan de beurt. Bedankt voor je aanbod. Misschien ga ik die nog wel nodig hebben... _O-

Maar eerst 3 weken niks doen.
 
Vandaag valt er weer een kleine update te melden..

Het belangrijkste is dat ik voor de winter en voorjaar een vaste sleutelplek heb. Het is geen luxe maar zolang het niet regent is het prima.
Omdat ik al eerder de remmen onder handen heb genomen is nu de hydraulische koppeling aan de beurt. Aan de kleur te zien bleek deze een lange tijd geen aandacht gehad te hebben.
Zeker gezien de vieze substantie onderin het potje.

Ook heb ik gelijk de oranje scheepslampen van WimVlis gemonteerd. Ziet er weer een stuk vrolijker uit.

De voor en achtervelgen zijn ook gelijk gedemonteerd en als de bestelde banden binnen zijn kunnen ze gelijk erop gezet worden.

En toen ik toch bezig was gelijk maar een nieuwe oliewissel inclusief filter. Uiteraard goedkope olie van de action.

F90EA84C-5348-49D8-83E0-47D7FD6875D7.jpeg
FBF52652-9F76-45F5-816D-25C0BA4D80A9.jpeg
28603E57-660E-4598-8C2D-B336EA08822C.jpeg
 
Zo die koppeling was echt toe aan schone vloeistof....:X dit moet al meerdere jaren niet ververst zijn geweest.

En die lampen geven hem weer een origineel uiterlijk. Enne Action olie, mijn VF750S heeft er heel goed op gefunctioneerd... Koppeling heeft geen slippertje gegeven ;)
 
Waar ik erg benieuwd naar ben is of de koppeling nu nog steeds doorslipt rond de 8000 toeren.... daarom heb ik even voor de goedkope olie gekozen... als hij nog steeds doorslipt kan denk ik de olie er weer uit om nieuwe platen en veren in de koppeling te zetten.

Maar voordat ik kan testen moeten eerst even de nieuwe banden eronder. Heb zojuist toch ook maar de Maxxis gekocht en zal 1 achterband omgedraaid op de voorvelg laten zetten.
Is het monteren/balanceren vd velg ook buiten budget? Of heeft er nog iemand een leuk adresje!? O-) Ik hoop ze halverwege de week binnen te krijgen.

Wat die lampjes betreft, ik vond ze eigenlijk niet zo heel mooi maar na het monteren zag het er toch wel apart uit zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kiwi
Waar ik erg benieuwd naar ben is of de koppeling nu nog steeds doorslipt rond de 8000 toeren.... daarom heb ik even voor de goedkope olie gekozen... als hij nog steeds doorslipt kan denk ik de olie er weer uit om nieuwe platen en veren in de koppeling te zetten.

Maar voordat ik kan testen moeten eerst even de nieuwe banden eronder. Heb zojuist toch ook maar de Maxxis gekocht en zal 1 achterband omgedraaid op de voorvelg laten zetten.
Is het monteren/balanceren vd velg ook buiten budget? Of heeft er nog iemand een leuk adresje!? O-) Ik hoop ze halverwege de week binnen te krijgen.

Wat die lampjes betreft, ik vond ze eigenlijk niet zo heel mooi maar na het monteren zag het er toch wel apart uit zo.
Prima toch, de originele knipperlichten? Heb ook mini’s van AliExpress liggen, maar dat vind ik geen gezicht op zo’n motor. Voor het balanceren van bandjes heb ik een oproep gedaan in het regionale topic. Óf daar zit iemand die ze er zo om legt - of ze kennen wel een adresje. En alles mbt banden en remmen (dus ook haaks ventiel, zou ik denken) valt buiten je budget. Geen slimme plek om op te bezuinigen.
 
Alles wat met banden en remmen te maken heeft valt buiten budget... :Y

Wil best zuinig zijn, maar op banden bezuinig ik echt niet :N.
Ook op mijn zeer goedkope brik komen goede premium banden.... (en gewoon een voor- en achterband). Dat die banden (incl montage) mogelijk een 10-voud kosten van de motor zelf is dan maar zo...8-)

Op een VF750 zijn trouwens passende banden te vinden (bijv. Dunlop Streetsmart, zijn mij destijds erg goed bevallen). Tip probeer de bandentest van Motoplus te vinden over youngtimers... (of stel een vraag in het topic alles over motorbanden in de afdeling techniek).
 
En weer een nieuwe update.

Omdat mijn vlucht 2 dagen verzet is had ik vandaag de tijd om nog even lekker te beunen in de tuin. Helaas sloeg het weer een beetje om dus maar de parasol erbij gepakt. Gelukkig valt de temperatuur nog mee.
Gisteren zijn de nieuwe banden op de velgen gezet dus vandaag kon ik alles terug monteren.
Ook heb ik op aanraden van WimVlis de koppelingscylinder uit elkaar geprut met de grote hoop (samen met de nieuwe olie en remvloeistof) dat het doorslippen van de koppeling verdween......

Na alles weer in elkaar gezet te hebben moest er natuurlijk nog een proefrondje worden gereden. Dat werd zo’n 30km incl snelweg. En natuurlijk in de regen.

Dit waren mijn bevindingen;

+ trilling is weg bij loslaten stuur
+ banden bevallen goed. Zelfs bij nat weer
+ koppelingshendel zeer klein beetje in te drukken voor ontkoppeling.

- Maar... helaas nog steeds het doorslippen van de koppeling.

Volgend project wordt dus inderdaad de platen en veren vervangen.
De motor koppelt en schakeld hardstikke mooi, maar zodra ik vol gas geef en de 7000/8000 toeren aantikt dan slipt hij door.
 

Bijlagen

  • 8875489B-FB95-4C4C-ADA1-040D0371F666.jpeg
    8875489B-FB95-4C4C-ADA1-040D0371F666.jpeg
    964,6 KB · Weergaven: 43
  • 276007DE-C373-477D-A4ED-FE697A445D64.jpeg
    276007DE-C373-477D-A4ED-FE697A445D64.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 43
  • AE3D84CF-3986-4EEE-B43C-121B3BDEE888.jpeg
    AE3D84CF-3986-4EEE-B43C-121B3BDEE888.jpeg
    951,4 KB · Weergaven: 40
  • 1B725E7B-6EBD-4D04-AC71-578B84C56B0E.jpeg
    1B725E7B-6EBD-4D04-AC71-578B84C56B0E.jpeg
    816,6 KB · Weergaven: 40
Zo te zien was schoonmaken wel noodzakelijk 😜

Alleen jammer dat het slippen ermee niet is opgelost.
 
Wellicht overbodig, maar je hebt het reservoir van de koppelingshendel schoon gemaakt. Heb je ook beide gaatjes gecontroleerd of ze open zijn ?
P4260002.jpg

Dat kleine gaatje onder het deflector plaatje laat de druk af in de leiding naar de koppeling cilinder op het blok.

Pas op met remvloeistof, het is de beste verf afbijt.. Als je het deflector plaatje er af hebt kan de remvloeistof er uit schieten bij het terugkomen van de hendel..
 
Terug
Bovenaan Onderaan