Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Bedankt Hans89!
Nog even een vraag ik heb zowel voor als achter Bridgestone BT-45 banden weet iemand hier de ideale bandenspanning?

ideaal voor wat? op straat? circuit? offroad? warm? koud? weeg je 50kil? 100kilo? :+
 
Vooraan: 110/ 80 17 57H - Bandenspanning: 2.5 - Productcode 76039 – Achteraan: 130/ 80 17 65H - Bandenspanning: 2.8 - Productcode 76048

Dat zegt de bandenfabrikant (check het zelf even ;) ). Neem dat als uitgangspunt en ga experimenteren. Ik heb geen BT-45's, maar heb mijn banden met deze temperaturen wel harder staan dan aanbevolen. Vind ik in de bochten lekkerder.
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt dan doe ik dat. Vind het wel veel moet ik zeggen.

Effe andere vraag heb nog geen motor met een choke gehad. Als ik deze nu gebruik slaat de motor uit, hij start prima zonder.

Is die choke alleen bedoeld bij vrieskou?
Kan iemand mij uitleggen wanneer je de choke moet gebruiken? En kun je de choke ook half open zetten?
 
Begin gewoon met wat HCx zegt, probeer je daarna eens wat lager, kijken of dat beter bevalt... (2.3/2.6 bijv)

als je motor zonder choke start vette prima. Mijne doet dat alleen als ie warm is. Koud moet ik even choken of een spuit gas geven tijdens starten..

Half choke kan wel, maar dan moet je beetje priegelen met het heveltje. In de regel staan die plunjers open of dicht
 
Met het open zetten gebruik ik ook nooit half. Met dicht zetten weer wel, om te voorkomen dat je met 6000 RPM voor een verkeerslicht witte rook staat te blazen. :+

Uiteraard alleen bij temperaturen onder het vriespunt dat dat voorkomt. Met dit weer gebruik ik hem helemaal niet.
 
Vorige week lekker weekje aan het toeren geweest met vrienden in Luxemburg
Dit keer waren we met 5 CB500's *D

Hier een onboard van ons toergedrag klik

Hier hoe m'n Akra klinkt in de begrenzer klik

Dinsdag weer met de CB naar Zandvoort, kijken of het nu wel lukt om m'n Gopro niet te vergeten :+
 
Laatst bewerkt:
En, is alles nog heel? Bij mijn CB sprong de ventilator vanmiddag weer eens aan. Dan weet je dat het weer goed warm is. :]
 
Ja man, was echt mooi weekje 8-)
px4wwZw.jpg
 
Hallo allen , graag stel ik me even voor , ik ben een vrolijke , gezellige hardwerkende dame van 52 jaar ( nu ) . Woon in de mooie provincie Noord-Holland .
Ik heb altijd al de behoefte gehad om motor te rijden , maar niet eerder stappen ondernomen ivm ach ja huisje , boompje , beestje 😉😜.

Echter sinds maart ‘18 in het bezit is van mijn rijbewijs ( heel vers dus 😊) en heb een mooie Honda CB 500 bouwjaar 1995 .
Ik kwam plotseling via via terecht op dit forum en het leek me erg nuttig om er onderdeel van te worden , niet omdat ik heel veel verstand heb van motoren echter het tegenovergestelde .
En waar ben ik dan goed af , juist op dit forum !
Ik hoop dat ik via dit forum veel mensen mag leren kennen en ook nog wat kennis op te doen 👍👊😊🏍.

Mvg.Pauline
full
 
Na een flinke periode van klussen, ik heb uiteindelijk ook het balhoofdlager laten vervangen, was de motor net op tijd klaar om door de Eifel, het Zwarte Woud, de Vogezen en Oostenrijk te sturen. Hij rijdt weer goed!

Alleen heb ik nog een schrapend gevoel in de rem.. misschien hoort het wel bij de schijf, maar dat weet ik niet zeker. Klauw is gereviseerd en schijf + blokken nieuw.

Mooie motor Pien, veel plezier er mee! Zou je een keer kunnen vertellen hoe een topkoffer bevalt op de CB? Ik heb die steun liggen, maar nog niet gemonteerd en nog geen koffer. Ben benieuwd je last hebt van het gewicht of wind, ook al ben ik wel wat gewend met iemand achterop of een volledige kampeeruitrusting in je eentje op de motor knopen :P
 
Nieuwe schijf en blokken moet wel op elkaar inslijten, maar dat moet met een paar 100 km over zijn.
Ik heb een paar keer op een cb met koffer gereden. Ik vond de motor er heel wiebelig van worden, vooral icm een bijna lege tank.
 
Al een oplossing gevonden?

Bij mij liep de temperatuur vandaag tot bijna in het rood. Knutseltijd, zo vrees ik.
 
Die sloeg aan. Thermostaat moet dus goed zijn, want de schakelaar voor de ventilator zit in de radiator. Ik zal eerst eens de KVS vervangen, daar komt mogelijk ook een boel drab mee. Zal de slang loshalen in plaats van dat dunne aftapschroefje, zodat de rotzooi gemakkelijker mee komt.
 
Laatst bewerkt:
Wie weet is het dan een verstopping. Mijn oude radiator zat ook vakkundig vol met modder tussen de dichtgeslagen lamellen, maar daarmee koelde hij voldoende..
 
Daar heb ik nog niet eens naar gekeken, is ook een goeie. Nou kan ik me niet voorstellen dat er met die droogte van de afgelopen 2 maanden veel troep tussen gekomen is, maar ik ga het checken!
 
Hallo allemaal,

Nieuwe gebruiker 1e post.

Recent heb ik (om er na 15 jaar weer in te komen) een 1996 CB500T aangeschaft.
Fijn machientje, maar standaard weinig bagageruimte.
Vorige week een originele Honda kofferset op de kop kunnen tikken waar "wat werk" aan was...
Ofwel de montageset was zwaar verroest omdat de motor waar het vanaf kwam jaren buiten had gestaan.
Dat ontroesten en weer in de lak zetten gaat wel goed komen, maar ik heb een paar andere uitdagingen met de kofferset.
1 - Ik heb geen idee hoe de beugels gemonteerd moeten worden. Ofwel: heeft iemand een montagehandleiding?
2 - Het bijgeleverde zakje bouten/moeren en busjes bevat oneven aantallen van sommige onderdelen. Montagehandleiding iemand?
3 - Een van de sluitingen om de koffer aan de beugels te klemmen is afgebroken.

Het internet was me in m'n zoektochten naar informatie niet gunstig gezind omdat dit een kofferset van Hepco & Becker uit 1995 is en alle info die ik vind over modernere versies gaat die dus anders van constructie zijn.
Helaas staat op de koffers geen exact typenummer alleen het merk en productiejaar en verder is het zo te zien speciaal voor Honda gemaakt omdat er Honda stickers op zitten maar ook de aluminium sluitingen hebben in reliëf het Honda merk.

Ik denk dat voordat ik bij Hepco & Becker navraag over de leverbaarheid van de bevestigingsklemmen de op z'n minst een typenummer moet kunnen geven.
Heeft iemand enig idee welk type koffer Honda in 1995/96 op de CB500 monteerde?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Gr,

Mario
 
@LouwRoel: gave fotos van jouw motortrip. Je hebt zelfs een stoel meegenomen !

@HCx laat graag even weten waar het koelprobleem aan ligt. Draait de fan wel ?.

@Mario: al geprobeerd te zoeken op honda cb500 en dan afbeeldingen ?. Daar staan nl honderden fotos en wie weet. Van welke motor kwam het rek af ?.
 
@HCx laat graag even weten waar het koelprobleem aan ligt. Draait de fan wel ?.
Ja, die draait. Maar hij zou met die temperatuur eigenlijk niet eens zo warm moeten worden. Een draaiende fan had ik met die 35 graden in augustus, en dan alleen af en toe bij stilstand. Het probleem is overigens niet meer teruggekomen nadat ik er nieuwe KVS in gedaan heb. De oude was echter nauwelijks verkleurd, slechts een beetje donkerder dan de nieuwe. Echt vies was het dus niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan