Remschijf vooras r1100s

Joopie joker

Rookie
18 aug 2018
11
0
Hallo allen!

Na een uurtje googlen en zoeken, toch maar besloten lid te worden en m'n vraag hier neer te zetten.

Ik heb sinds een half jaar een bmw r1100s uit '99.
Brommer loopt prima en rijd lekker, maar er loopt iets (licht) aan op het voorwiel.
Ben al bij moto port geweest die me wist te vertellen dat er nieuwe remblokken op zitten en prima zijn, zodat ik veilig te weg op kan. Het geluid en piepende remmen zou komen door de stugheid van de remblokken.
Toch viel mij gister op dat er flink wat speling zit op m'n Remschijf. Zeker een m'n of 2.
Deze zit vast met inbus boutjes.
Kan deze leek die boutjes gewoon aandraaien zodat de schijf weer vast zit of behoord er zoveel speling op te zitten?

Achter zit wel straks vast op het wiel en bij andere motoren viel het mij op dat ook alle Remschijven geen speling hadden.

Wat adviseren jullie mij??

Groetjes, J
 
Bedankt voor je reactie!

Ik heb gister nog even goed gecheckt.
Busjes zitten vast. Heb er een paar los gedraaid en weer vast gezet wat niet mocht baten.
Kan natuurlijk zijn dat er vuil achter de naaf zit.
Het is een dubbele Remschijf (1 links en 1 rechts)
De linker zit wel goed vast zonder speling. Waardoor ik toch het idee krijg dat de rechter ook vast en zonder speling behoord te zitten.
Ik rijd morgen nog even langs en laat ze de busjes (het liefst) vervangen door boutjes
Hopelijk zit hij dan wel goed vast, zonder speling en zonder aanloop geluiden.

Ik zal de uitslag nog wel even updaten van de week!
 
Busjes en boutjes zijn twee heel verschillende dingen. Heb je nou speling op de boutjes (naaf), of heb je nou speling op de busjes (binnen en buitencirkel remschijf).

Met andere woorden, heb je zwevende remschijven of vaste?

Plaats eens een foto ter beoordeling, en geef aan waar de speling zit.

Mocht je zoiets als op onderstaande foto hebben, mag je nergens speling hebben op de boutjes!

discacciati-brake-systems-bmw-r1100s-98-01-remschi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zitten semi zwevers op. De schijven zelf hebben ovale gaten, en de bussen zijn losse delen die je met twee veerringen dmv de bouten vastzet. Het kan zijn dat er aan een kant een keer niet alle veerringen terug zijn geplaatst als de remschijf een keer los is geweest, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

Als je de bouten los hebt gehad heb je wel het borgmiddel onschadelijk gemaakt. Die bouten moeten vast met loctite en op moment.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Het wordt mij al iets duidelijker nu..

Ik heb een foto bijgevoegd, hopelijk heldert het iets op.

De rode pijl zijn de inbus bout(-en) die naar mijn inzien strakker moeten worden aangedraaid. De gele pijl is de speling/beweging die de Remschijf nu maakt.
Heb er gister al mee zitten klooien en geprobeerd met een moment sleutel ze aan te draaien.
Helaas zonder succes.



full
 
Overigens excuses voor al m'n verkeerde benamingen die onduidelijkheid veroorzaken. Ik ben echt een leek op het gebied van motor techniek, de benamingen, termen en onderdelen.
 
Zo horen speling te hebben, en de bus kan je niet kleiner maken door de bout strakker aan te draaien, dan trek je op een gegeven moment het schroefdraad uit de velg.

Ik wil je graag op je woord geloven, maar zouden beide remschijven dan niet (wat) los moeten zitten?? Dat van het schroefdraad uit de velg trekken geloof ik overigens wel direct, daarom ben ik gister ook maar gestopt met pielen.
 
Kleine update:

Zojuist een nieuwe Remschijf besteld die ze er op gaan zetten.
Kosten schijf: €126,- ex. Arbeit.
Zag ze op internet wel voor 4 tientjes goedkoper voorbij komen, maar iedereen moet z'n brood verdienen zullen we maar zeggen. Plus de service is er goed want ben al 3x langs gegaan met beginners vragen waarmee ik prima en kostenloos ben geholpen.

Het is inderdaad een semi zwevende rem. Maar blijf het raar vinden dat het verschil tussen links en rechts zo groot is. Een beetje schijnt normaal te zijn, is mij verteld.
Wat ik mij nog wel afvraag is: als ik het moment op de andere Remschijf lager zet (losser), de losse niet wat vaster was komen te zitten omdat het ruimte creëert. Of is dat weer nonsens logica omdat ik niet weet hoe lang die inbus bouten zijn?

Al met al hoop ik straks zonder rammelende Remschijf te kunnen rijden en weer lekker te genieten van een strakke motor!
 
Ga je nu één schijf vervangen? En wat denk je daarmee op te lossen? Als ik je topic zo lees zou je beter de busjes en veerringen vervangen.
Halflive heeft een keer zover doorgereden dat de boutjes half doorgesleten waren. Dus de busjes door en daarna de boutjes. Toen had ik echt een zwevende schijf. Maar wel doorgereden tot de schijf op de minimale dikte was.
 
Ik wil je graag op je woord geloven, maar zouden beide remschijven dan niet (wat) los moeten zitten?? Dat van het schroefdraad uit de velg trekken geloof ik overigens wel direct, daarom ben ik gister ook maar gestopt met pielen.
Als leek aan remmen pielen..... :(

Wat al eerder gemeld is: zit er "teveel" speling op de schijven, dan de busjes, onderlegschijven en veerschijven vervangen. De busjes krijgen op den duur platte kanten wat speling in radiale zin veroorzaakt. De veerschijven vermoeien op den duur en er komt vuil tussen wat meer of geen speling meer geeft in axiale richting. Bouten "losser" draaien aan remmen is levensgevaarlijk.
 
Ga je nu één schijf vervangen? En wat denk je daarmee op te lossen? Als ik je topic zo lees zou je beter de busjes en veerringen vervangen.
Halflive heeft een keer zover doorgereden dat de boutjes half doorgesleten waren. Dus de busjes door en daarna de boutjes. Toen had ik echt een zwevende schijf. Maar wel doorgereden tot de schijf op de minimale dikte was.

Ja, ik snap je punt en denk dat je gelijk hebt.
Zelf heb ik de middelen niet om bv: dat voorwiel er af te krijgen en weer goed vast te zetten.
Ik heb nog een oude maat die zelf 3 motoren heeft gebouwd waarmee ik weer eens wil afspreken. Hopelijk heeft hij zin om een beetje te knutselen.
Waar staat TS voor??

@beemerracer:
Het betreft 1 inbus die ik nog geen halve slag heb gegeven en met moment weer vast heb gezet. Wel zonder locktight/loktite, maar daarom gaat hij naar de garage.
Uiteraard heb ik de remmen uitvoerig getest voor dat ik de weg op ging richting de garage, en de inbus zit nog steeds goed vast. Dat check ik nu na elke rit, die ik zo min mogelijk maak (lees: garage en terug, met een ommetje)

Al met al heb ik mij erbij neergelegd dat ik te veel betaal.
En als zij een paar tientjes (onnodig) winst maken op die remschijf en de motor het straks weer lekker rijdt, vind ik het voor deze reis prima, want ik kan momenteel toch weinig anders beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Hi guys!

Eindelijk tijd voor een update!
Gister bij de garage geweest..
Zou in een uurtje gedaan zijn, maar ben al met al 4 uur daar geweest.
Nieuwe Remschijf er op laten zetten, die vast zat en niet meer deed rammelen.
Maar de druk op m'n rem was compleet weg. Op z'n verste stand trok ik de greep compleet naar het handvat voordat hij überhaupt deed remmen, dus gelijk terug.
Ze hadden 2 veertjes aan de linkerkant verwijderd en aan de rechter kant gezet.
Uiteindelijk hebben ze de veertje weer terug geplaatst en weg gelaten aan de kant vd nieuwe Remschijf.
De druk is iets beter, iig goed genoeg om mee te rijden, maar niet zoals het was. Moet hem op het strakste standje zetten om genoeg druk op de rem te hebben. Het gekletter en gepiep in de remmen is wel weg...
Maar echt blij ben ik niet en wel €225,- lichter.

Had nog wel gevraagd of ze iets aan die druk op de rem konden doen, maar dat was niet mogelijk..
Zoals je snapt heb ik hier wel m'n vraagtekens bij..
Had al gelezen dat er lucht(belletjes) in de remvloeistof kan zitten wat zorgt dat de druk lager is, maar die vlieger gaat niet op..

Dus dan maar een nieuwe vraag:
Heeft iemand een idee hoe de druk op die rem kan verhogen?? Om de schijf nu nog losser te gooien wil ik liever niet want dan begint hij weer te kletteren (lijkt mij)
Hij vertelde nog wel dat de ringen evt vervangen konden worden, maar of dat nou echt verschil gaat maken, heb ik ook m'n vraagtekens bij..

En misschien nog een betere vraag:
Weet er iemand in omgeving Rotterdam/Z-H een goede garage/monteur die bekend is met de wat oudere modellen en dan specifiek de bmw r1100s? Want achteraf gezien was ik liever naar de motorrad gegaan, hoe kut en ongezellig ik die zaak ook vind, zij hadden er waarschijnlijk wel meer kaas van gegeten.. lijkt me

En als ik toch bezig ben:
Hoe zit dat met zwevende remmen tov semi zwevende remmen?
Kletteren die dingen dan niet finaal de pan uit?

Iig bedankt voor de reacties allemaal!
Ben al met al wel weer wat wijzer geworden.
 
Wat een gebeun bij Motoport zeg.

Als je remschijven vervangt, vervang je toch ook gewoon de busjes en de washers. Zeker als het probleem een wiebelende schijf is. En tenzij je zin hebt de schroefdraad helemaal schoon te boenen en van nieuwe loctite te voorzien, ook de boutjes. Kost je misschien 25 euro extra, en dan zit je weer het leven van een remschijf goed.

Ringetjes van links en naar rechts verplaatsen betekend gewoon dat ze te lui zijn om een nieuw ringetje te regelen.

Hoe zo'n schijf vast hoort te zitten: Busje erin, daardoorheen een bout met een wave-washer. Dan aandraaien tot het juiste moment. Dan rammelt er niks.

Verder is de eerste paar keer remmen als het wiel eruit is geweest altijd raar. Je zuigers moeten daarvoor naar binnen geduwd, dus die moet je eerst weer tegen de schijf aan pompen.
 
Al sinds ik begon met motorrijden (opa praat dan over 1981) kom ik er over de vloer, en de keren dat daar een motor van me op de brug heeft gestaan zijn inmiddels niet meer te tellen.Laatste keer was anderhalf jaar geleden: brandstofpomp van de BMW vervangen. Was een dagje werk, maar ik had weer voor een heel jaar bijgeleerd! *D


Bedankt voor deze tip Arie!! Klinkt en ziet er echt goed uit!
Leuk dat je er zelf ook kan sleutelen en ze hulp bieden erbij!
Hier ga ik zeker eens even langs!
 
En misschien nog een betere vraag:
Weet er iemand in omgeving Rotterdam/Z-H een goede garage/monteur die bekend is met de wat oudere modellen en dan specifiek de bmw r1100s? Want achteraf gezien was ik liever naar de motorrad gegaan, hoe kut en ongezellig ik die zaak ook vind, zij hadden er waarschijnlijk wel meer kaas van gegeten.. lijkt me

Motor Houtrust, BMW Motorrad dealer in Nootdorp (bij Den Haag). Vriendelijke lui en denken goed mee (en werken ook regelmatig aan de oudere modellen!).
 
Laatst bewerkt:
Wat een gebeun bij Motoport zeg.

Als je remschijven vervangt, vervang je toch ook gewoon de busjes en de washers. Zeker als het probleem een wiebelende schijf is. En tenzij je zin hebt de schroefdraad helemaal schoon te boenen en van nieuwe loctite te voorzien, ook de boutjes. Kost je misschien 25 euro extra, en dan zit je weer het leven van een remschijf goed.

Ringetjes van links en naar rechts verplaatsen betekend gewoon dat ze te lui zijn om een nieuw ringetje te regelen.

Hoe zo'n schijf vast hoort te zitten: Busje erin, daardoorheen een bout met een wave-washer. Dan aandraaien tot het juiste moment. Dan rammelt er niks.

Verder is de eerste paar keer remmen als het wiel eruit is geweest altijd raar. Je zuigers moeten daarvoor naar binnen geduwd, dus die moet je eerst weer tegen de schijf aan pompen.

Ja... dit klinkt echte veel aannemelijker!
Ik ga volgende week vrijdag ff langs de motor kelder en hoop dat ze mij het zelfde gaan vertellen. Toch remt hij aardig goed nu. Het is even wennen dat hij wat later aangrijpt, maar ben alweer bijna 1000 km verder. :]

@Daan
Ik was zelf bij motorrad Barendrecht geweest.. wat een stelletje juppen zijn dat daar..
Werd met een scheve nek aangekeken toen ik in m'n T-shirt en spijkerbroek aan kwam daar. -O- Nooit meer dus.
Maar zal zeker is in Nootdorp langs gaan als ik een onderdeel of wil dat de officiële dealer er aan gaat sleutelen.

Thanks allen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan