Cruiser of chopper gezocht

THOR VL

Rookie
26 jul 2018
18
0
Affligem
Even situeren.
Ben 48 jaar en ergens midden de 20 een Yamaha Virago 535 gekocht als opstap. Na een jaartje verkocht wegens veel gebruik op snelweg en vervangen door Fazer 600. Was een heel knap fietsje. Na ongeluk een tijdje zonder motor maar toch weer een KAWA Z750 gekocht. Een paar jaar van genoten, maar kinderen, huisje,... dus verkocht.

Nu wil ik terug naar de roots.
Ik zoek een nieuwe chopper te kopen. Mag wel Max. 10.000 euro kosten.
Voorlopig heb ik interesse in de Kawa Vulcan 650 omdat ik die dealer ken en ik direct mag gaan testen. Maar wat meer in mijn been bijt is de Yamaha Bolt ( hier gekend onder de naam XV 950 R.)
Heb naar Harley ook een mailtje gestuurd en de dag erop telefoon gekregen, dacht aan een street 750, maar men wou er direct pushen naar een zwaarder model, de Iron. En laat die nu net buiten budget vallen.

Ik ben geen merkenfan en ga zeker eerst testrijden alvorens ik koop.
Hebben jullie weet van een ander merk dat een lichte en betaalbare chopper aanbiedt? Laat dan maar iets weten.

Cheers!
 
Nette gebruikte Sportster, of Dyna.
Die ene dealer wilde natuurlijk af van wat ze niet konden verkopen.

Daarnaast is er erg veel mogelijk, gezien budget.

Ik denk dat je moet proberen te elimineren. Op merk, soort model, prijs, cc's, wat dan ook.
 
Nette gebruikte Sportster, of Dyna.
Die ene dealer wilde natuurlijk af van wat ze niet konden verkopen.

Daarnaast is er erg veel mogelijk, gezien budget.

Ik denk dat je moet proberen te elimineren. Op merk, soort model, prijs, cc's, wat dan ook.

Was geen dealer hoor, ingediend via Harley Benelux op het net, de dag erop telefoontje vanuit Frankrijk door persoon met Hollands accent. Hij wimpelde me eigenlijk af door te verwijzen naar een lokale dealer. Op zich geen Probleem, woon niet te ver van Harley Brussels. Wie weet kan ik daar de Iron s testen. ;)
 
Was geen dealer hoor, ingediend via Harley Benelux op het net, de dag erop telefoontje vanuit Frankrijk door persoon met Hollands accent. Hij wimpelde me eigenlijk af door te verwijzen naar een lokale dealer. Op zich geen Probleem, woon niet te ver van Harley Brussels. Wie weet kan ik daar de Iron s testen. ;)
Doe aub iets anders dan n Iron :t

Is gewoon een dure Sportster. Die overigens erg leuk rijden, maar das mijn mening :)
 
Die Yamaha Bolt moest ik even opzoeken, maar als je van een 535 afkomt dan snap ik dat je daar graag naar kijkt. Check ook de nieuwe Honda Rebel CMX500, zit ook in die hoek en kost nieuw iets van 7 duizend. Persoonlijk zou ik altijd de voorkeur geven aan een watergekoelde dwarsgeplaatste paralleltwin boven een luchtgekoelde langsgeplaatste v-twin.
 
Laatst bewerkt:
Toch ff verduidelijken. Motorfiets zou dienen voor dagelijks woon-werkverkeer. Ongeveer 50 km per dag. Heen en terug. Tenzij het weer het niet toelaat.
Daarnaast korte ritjes indien vrije tijd.
Vroeger lid geweest van een motorclub, maar die ritten interesseren me nog weinig.
Easy cruisen.

Ik heb geen interesse in tweedehands. Moet een nieuwe zijn.
Bedoeling is wel om wat te personaliseren. Uitlaat, spiegels, verlichting,...
Maar ik neem de tijd. Volgende week test ik de Kawa Vulcan 650. Daarna zeker de Yamaha XV950R.
 
Die Yamaha Bolt moest ik even opzoeken, maar als je van een 535 afkomt dan snap ik dat je daar graag naar kijkt. Check ook de nieuwe Honda Rebel CMX500, zit ook in die hoek en kost nieuw iets van 7 duizend. Persoonlijk zou ik altijd de voorkeur geven aan een watergekoelde dwarsgeplaatste paralleltwin boven een luchtgekoelde langsgeplaatste v-twin.

Hier ben ik echt weg van. Op youtube vind je veel filmpjes, yamaha bolt invoeren.
Veel lovende verhalen .
Of https://www.yamaha-motor.eu/be/nl/products/motorcycles/sport-heritage/xv950r.aspx?view=configure


En filmpje, zou er nu wel wat rustiger mee rijden, ttz tot het oud zot weer opkomt;)
Ter info, is wel geen standaard uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Toch ff verduidelijken. Motorfiets zou dienen voor dagelijks woon-werkverkeer. Ongeveer 50 km per dag. Heen en terug. Tenzij het weer het niet toelaat.
Daarnaast korte ritjes indien vrije tijd.
Vroeger lid geweest van een motorclub, maar die ritten interesseren me nog weinig.
Easy cruisen.

Ik heb geen interesse in tweedehands. Moet een nieuwe zijn.
Bedoeling is wel om wat te personaliseren. Uitlaat, spiegels, verlichting,...
Maar ik neem de tijd. Volgende week test ik de Kawa Vulcan 650. Daarna zeker de Yamaha XV950R.
Een spiegeltje is altijd aan te passen.

Een uitlaat meestal.

Bij Harley kun je alles krijgen, andere merken niet, Maar is dat een reden voor een X merk?

Bedenk ook wat je wilt. 650 cc en 920 is een verschil. Beide zijn leuke motoren hoor ;Y
 
Wat een ontzettend iele voorvork op de foto van de link. Lijken wel satéprikkers. Persoonlijk vind ik de Vulcan er stukken beter uit zien.
 
De 950 valt wel mooi binnen mijn budget. Heb 2 Yam's gehad en super tevreden van. Heb niets tegen Harley. Maar zoals je zegt, soms is de namaak beter. Heb de laatste twee weken denk ik praktisch alle filmpjes gezien, vergelijkende tests,... Eentje tegengekomen waarbij persoon de Yam ging verkopen. Omdat hij dagelijks veel autostrade reed. Daar is deze niet echt voor gemaakt.
En heel eerlijk, de kawa valt voor mij al een beetje uit de boot. Is net iets te 'gemoderniseerd'. En de sound is nu ook weer niet je dat. Een chopper moogt ge horen, niet te extreem, maar toch. Hij mag gerust roffelen. ;)
 
De XV950R is gewoon een goede motor, makkelijk te rijden.

Ik weet niet waar je woont natuurlijk, maar als je er meerdere wilt zien, de verschillende modellen, tgen zeer scherpe prijzen, is het misschien de moeite waard eens bij Goedhart Motoren in Bodegraven eens langs te gaan, of eerst eens even op hun website te kijken.

Oh, keek zelf daarnet even. Ziet ernar uit dat-ie weer op de officiele prijs zit, bijna 12000. Darn!

Mvg, Wim
 
Laatst bewerkt:
Net terug van bij de dealer. Prijs gemaakt... 9300.
Gezien hij geen staan had om te testen ( slecht eentje verkocht dit jaar ), ga ik overmorgen testen bij de importeur voor België.
Zeer benieuwd.
Morgen vlug nog een paar zomerhandschoenen halen. ;) Had enkel nog winterhandschoenen liggen en bij 30° zal dat wat teveel van het goede zijn. ;)

Dealer wist ook te vertellen dat het model wel eens zou kunnen verdwijnen. Maar er zijn er nog genoeg in stock bij de invoerder. Dus na de test de eerste beurzen in september toch afwachten. Eens ik weet of het model afgevoerd/vervangen wordt, kan ik nog beslissen.
Het kan natuurlijk ook een verkoperspraatje zijn. Liever vandaag bestelbon tekenen, ken dat.
 
Net getest bij invoerder BE. Ritje van een uurtje op gps.
Niet iets wat je op een zakdoek draait zoals mijn vroegere fazer of z 750. Maar wel heel goede fiets. Doet waar ik nu voor ga, rustig cruisen. Jammer wel dat ie volledig opgetuned is met ohlins dempers en veel andere extraatjes twv een dikke 3000 euro, die testbike.
Nadelen... luchtfilter komt tegen de knie, trillingen in spiegels.
Maar wel bijzonder genoten. Heb het rustig gehouden want na vier jaar zonder motorfiets voelt het toch weer anders aan, zeker daar ik viercilinders gewoon was.
Deze ga ik kopen. Enkel wanneer?... Dealer sprak,over onzekerheid voor 2019... komt er een nog vettere opvolger, of net niet?
 
Ik kan je uit de droom helpen, er komt geen opvolger. Zeker niet in het cruiser segment. Buiten Europa is de Eluder en de Venture geïntroduceerd. Aangeklede 1300CC. Als je die wilt rijden heb je 3x je budget nodig en moet je importeren. Doet het wel eg goed op de snelweg. Voor de rest is Yamaha druk met naked bikes, ook leuk.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je uit de droom helpen, er komt geen opvolger. Zeker niet in het cruiser segment. Buiten Europa is de Eluder en de Venture geïntroduceerd. Aangeklede 1300CC. Als je die wilt rijden heb je 3x je budget nodig en moet je importeren. Doet het wel eg goed op de snelweg. Voor de rest is Yamaha druk met naked bikes, ook leuk.

Ter aanvulling: de Eluder / Venture is een (zeer) aangeklede XV1900 (Stratoliner/Roadliner) met iets gewijzigd motorblok en 6 versnellingen i.p.v. 5, stalen frame i.p.v. aluminium.

Mooi ding, rijdt lekker, maar inderdaad peperduur, en waarschijnlijk net zo duur of duurder dan een vergelijkbare GoldWing na invoer, gezien de dollarprijs. Wordt in Amerika gemaakt, dus er komt ook nog eens 25% invoertarief bovenop.

En behalve in sommige delen van Nederland, zijn de verkopen in het cruiser/chopper segment, evenals in de rest van Europa, nagenoeg nul. Op het ogenblik zijn de Adventure bikes en aanverwante modellen erg populair, feitelijk de SUV's onder de motorfietsen.

Dit betekent dat in de praktijk er niet echt nog cruiser-/choppermodellen gïntroduceerd worden, behalve in het topsegment (zoals de Eluder/Venture), en dan vaak alleen nog in landen waar dit soort motorfietsen nog steeds populair zijn (amerika).

Overigens doen de naked bikes van Yamaha het inderdaad erg goed. Hun modellen zijn erg populair bij de opkomende generatie motorfietsliefhebber.

Mvg, Wim
 
Laatst bewerkt:
Heb er nog eentje gevonden in Beringen bij Felix en Jos. Is wel 100 km verder, maar alle Yamaha dealers gemaild en enkel daar stond er eentje. Voorschot betaald, nu aan het wachten op de papieren.
Dus hopelijk volgende week ergens weer op de motorfiets.
En er stond reeds een Akrapovic uitlaat op gemonteerd, had mijn zinnen gezet op een Cobra, maar kom, een mens moet ergens eens gelukkig zijn.
 
Heb er nog eentje gevonden in Beringen bij Felix en Jos. Is wel 100 km verder, maar alle Yamaha dealers gemaild en enkel daar stond er eentje. Voorschot betaald, nu aan het wachten op de papieren.
Dus hopelijk volgende week ergens weer op de motorfiets.
En er stond reeds een Akrapovic uitlaat op gemonteerd, had mijn zinnen gezet op een Cobra, maar kom, een mens moet ergens eens gelukkig zijn.
En? Wat is je ervaring na bijna 1 jaar met deze motor?
Ik twijfel om ook eentje te kopen maar de C-spec versie...
 
Terug
Bovenaan Onderaan