Nog een R1100GS span

Nou? Daggie dervan?

  • Top!

    Stemmen: 4 26,7%
  • Prutser!

    Stemmen: 3 20,0%
  • Hou maar op...

    Stemmen: 4 26,7%
  • Prktpetsk!

    Stemmen: 4 26,7%

  • Totaal aantal stemmers
    15
afbeelding

[afbeelding]

Zoiets dus, vast huis met lagers, as en naaf zijn 1 deel, lijkt ongeveer op wat ik in gedachten had maar dan net effe anders :+ . Ik heb redelijk wat ruimte om een dergelijke constructie te monteren, de huidige naaf zit aan een verticaal kokerprofiel gelast, zit ook nog wat ruimte tussen profiel en bak dus zou moeten gaan passen.

Rutger of EHE, hoe lang is de constructie ongeveer? Ca 15 cm? Enig idee nog?
Ik zou het lager aan de wielzijde groter maken dan die 50mm die ik hier op de foto zie. Dit omdat ik deze zomer mijn kardan moet reviseren omdat het grote lager van 85X120X18 de belastingen van het zijspanrijden niet trekt. Met googelen naar de revisiemethode kwam ik er achter dat dit lager solo ook al vaak de geest geeft.
Ik zou dus niet lichter gaan dan de afmetingen van dit originele lager.
 
Dat is wel een dingetje ja, de lagers liggen vrij ver uit het hart van de velg dus krijgen het wel te verduren. Maar 120 wordt wel redelijk lomp denk ik, qua constructie. Ik zal een wat gaan meten etc om te kijken hoeveel ruimte ik heb.

Als ik het verhaal van rutger lees werkt het allemaal wel met deze ophanging, de vraag is echte hoe lang. Aan de andere kant rij ik nog geen 2500 km per jaar dus als er 1x per 4 jaar een nieuw lager in moet is dat ook niet zo'n bezwaar natuurlijk.
 
Maar eerst de kap gespoten, stoel weer gemonteerd etc. Morgen spatbord eraan en klaaar. Maar dat kan ook zomaar november worden ;)
 
Er staat nu een GS span met Ural bak op marktplaats, ook met GS achterwiel aan de bak. Een Ural heeft een vaste as, aan de wielmoer te zien heeft deze dat ook. Dan zou er mogelijk een naaldlager in de naaf gezet zijn, dat is natuurlijk ook nog een optie 8-) . Zetten we ook op het ideeenlijstje.
 
Je kunt ook een oud GS voorwiel zoeken en dan de achtervelg om de voornaaf laten spaken. Kan ie gewoon op een as.
 
Je gaat gewoon naar de Knalpot in Rilland en daar verkopen ze gebruikte bmw delen.
En kan je kiezen welk wiel je wilt. Dan kan je gaan pas maken
 
Die naaf is natuurlijk lomp zat. Misschien kan je er inderdaad twee kamers voor gewone lagers in draaien.
 
Aan cardanzijde past er wel een kogellager 46x20 in, aan de buitenzijde zou een naaldlager 28x20 passen. Naaf moet wel iets uitgedraaid worden. Groter wordt lastig omdat de gaten voor de wielbouten dan in de weg zitten.

Dit lijkt nu de meest simpele en goedkoopste oplossing. *D
 
Dan zou ik liever een plaat aan de buitenkant maken waar een normaal kogellager in past. Voor een naaldlager komen er wel hele rare belastingen op.
De plaat met draadbussen in de originele boutgaten vastzetten of gaten tussen de boutgaten tappen.
 
Of de plaat aan de binnenkant, en dan een kogellager verder in de naaf. Probleem is dat het vrij breed/lang bouwt, en aangezien het originele ielige wieleke al vrij ver naar buiten staat komt de GS velg buiten het spatbord. Dat moet dus ook iets verplaatst :P . Wordt het toch nog een hele kettingreactie. :+
 
Ja, ik ook, en toen stond ik deze zomer met een gescheurd ventiel op de vluchtstrook.
Maar volgens mij wil Ralph een GS wiel onder zijn zijspan zetten.
 
Hik

ben ik weer! Nieuwe banden en remschijven op de GS gezet, dagwaarde meteen verdubbeld 🤪. Morgen nog even een nieuwe accu erin en dan gaannnnn.

De bak staat tijdelijk in de schuur, kan met het span de tuin/poort niet door op het moment. Wel even wennen bij stoplichten 😎
 
Weer een diepte-investering gedaan, setje alu koffers gekocht voor 160 euro. Moet nog wel een rekje bij dus toch bijna 300 eypo uitgegeven 😎. kan ik er ook eens solo mee pad, of moet ik nu een nieuw topic aanmaken? 🤪


Ik heb ook nog een set gasklep huizen gekocht, rechts rammelde behoorlijk, dus die gaan er binnenkort ook nog op.

Iemand toevallig nog een rechter knipperlicht achter liggen? Die was kats afgerot en hing er wat triest bij.
 
Laatst bewerkt:
Een rechter achterlicht?
Ik heb mijn rechter gasklephuis vorig jaar verwend met een Cata Dan setje, leuk om te doen.
 
Oeps, rechter knipperlicht achter bedoelde ik, tekst is aangepast. Ik heb een set gasklep huizen op MP gescoord. Even poetsen en binnenkort erop, kan ik hem meteen mooi afstellen.

Die Cata Dan kende ik niet, leuk klusje inderdaad. Heb je links niet meteen ook gedaan? Die slijten toch ook, maar vanwege dat veertje merk/hoor je het niet, of heeft het ook geen invloed op de afstelling etc?
 
Past die koffer ook als je bak eraan zit? Dat wil ik bij de mijne wel zo maken.
 
Geen idee, ga ik wel zien. Maar als de bak er aan zit is de koffer ook niet meer heel hard nodig. De Tripteq zit wel vrij dicht op de motor, maar is dan weer niet zo hoog Aan de achterzijde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan