Advies voor eerste toermotor (beginner)

Eerste toermotor

  • Honda NC700x

    Stemmen: 2 40,0%
  • Honda Deauville NT 700

    Stemmen: 0 0,0%
  • BMW F650GS Twin

    Stemmen: 0 0,0%
  • BMW F650CS Scarver

    Stemmen: 0 0,0%
  • Andere motor

    Stemmen: 3 60,0%

  • Totaal aantal stemmers
    5

mouxanon

Rookie
17 aug 2018
17
1
Hallo allemaal,

Net nieuw op het forum hier. Al heel wat (behulpzame) posts gelezen over de vraag die ik heb.

Over een paar dagen hoop ik mijn rijbewijs A te halen. De reden waarom ik aanvankelijk voor de motor heb gekozen is doordat ik onder de indruk ben van de zuinigheid en de flexibiliteit van de fiets (tussen de rijen in de file door). Sindsdien zijn mijn eisen voor een motor: zuinig, weinig onderhoud, veel mogelijkheden voor het meenemen van bagage en comfortabel op de snelweg. De motor hoeft absoluut geen racer te zijn, maar wel zuinig, betrouwbaar en een ontspannen houding, ook op de snelweg. In de eerste instantie kom ik dan al gauw uit bij grote BMW's en de Pan Europeans of bij een (oude) Yamaha Diversion 900.

Maar na weken lang op verschillende fora en websites van alles te hebben gelezen (bijvoorbeeld: Welke motor is geschikt als eerste motor? ) en filmpjes te hebben gezien kom ik daar toch van terug. Mede door verschillende adviezen over de eerste motor dat je bijvoorbeeld beter een motor kan kopen die wat lichter is in verband met het gewicht en dat je eerst een motor echt goed onder controle moet hebben voordat je over gaat tot de zwaardere. Ook is er altijd het risico van vallen met een eerste motor.

Eigenlijk denk ik nu na over 3 (tweedehands) motoren:
- NC700x manueel geschakeld
- BMW F650 GS twin
- BMW F650 CS Scarver

Ik heb ook een tijd nagedacht over de (denk ik) lichtste cardan motor, de Honda Deauville NT700. Zeker gezien deze wordt ingedeeld als een van de weinige (echte) tourmotors (als ik het internet moet geloven) en met de cardan weinig onderhoud vergt. Maar volgens velen zou die toch te zwaar zijn om mee te beginnen.

Daarom denk ik dat bovengenoemde de drie beste opties zijn. De NC700x omdat ik begrijp dat die de zuinigste is van die drie (Dit zijn de zuinigste motorfietsen ooit | MotorFans.nl ). De BMW F650 GS twin vanwege de goede reviews en het feit dat de politie die heeft gebruikt (Politievoertuigen.nl ), dan ga ik er een beetje vanuit dat een goede en betrouwbare motor moet zijn. De BMW 650 CS Scarver (de oudste) omdat die een riem heeft en daardoor weinig onderhoud en nog steeds aardig zuinig rijd.

Ik zou graag willen weten welke van deze motoren het meest geschikt zou zijn en betrouwbaar is voor lange toertochten, reizen, road trips en woonwerk. Ook heb ik er het liefst heel weinig onderhoud aan. Als het geen riem zou worden dan zag ik dat er een mogelijkheid bestaat tot een automatisch ketting smeersysteem (iemand goede ervaring mee?).

Ik ben overigens 1,74 meter en wat misschien nog goed is om te vermelden, is dat ik (na verloop van tijd) met mijn vrouw achterop veel kilometers wil maken. Ook zal ik praktisch bijna elke dag rijden door weer en wind. Vandaar dat ik wat advies zou willen welke van de drie (of vier) of misschien nog andere motoren het meest geschikt zijn om mee te beginnen met de eisen die ik heb, zodat ik daar (hopelijk) snel op kan proefrijden. Ook het delen van een ervaring van deze motorfietsen is zeer welkom. Alvast bedankt.

Oeps, ik zie nu pas dat ik deze vraag ook kon stellen in de toermotor sectie van het forum. Daar heb ik deze vraag nu neergelegd.
 
Laatst bewerkt:
:W Christiaan
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan