Uitlaat: Boujes of Tapeinden

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.262
112.225
Rèswèk
Na mijn laatste debacle met mijn FZR waar een tap-eindje afbrak vraag ik mij wederom af waarom die uitlaten altijd met die kleredingen vastzitten en niet met bouten. Ze hebben, ook als je regelmatig de uitlaten er onderuithaalt alle tijd om vast te rotten en als het dan een keer zover is dat ze er uit moeten is het buigen of barsten. Terwijl boutjes eigenlijk al meteen het voordeel hebben dat ze uit de schroefdraad van het blok moeten... Het voordeel van die tap-einden zal toch niet zijn vanwege het kalibreren van het spruitstuk, wan dan ken ik er nóg wel een paar.
full
 
4 verwachte levensduur. dat die dingen een keer afbreken door vergevorderde corrosie is logisch maar dat is ver buiten de datum waarvoor de fabriek nog enige aansprakelijkheid heeft voor de geleverde goederen en dat dus ook ver buiten de ontwerp parameters ligt. je kan niet verwachten dat die dingen ontworpen worden om zonder problemen 20 of 30 jaar later nog onderhouden kunnen worden want dan worden ze nieuw onbetaalbaar.
Oei, nu is mijn jongste motorfiets van 1995 nog steeds prima te onderhouden. Alle onderdelen zijn nog te krijgen en te vervangen. En ja, het ding maakt tussen de 15 en 20K per jaar.
Onze oudste fiets is 42 jaar oud, kwalititief wel iets beter.
Ik snap best dat een fabrikant niet graag voor de eeuwigheid bouwt, maar ik verwacht het wel.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met uitlaatspruitstukken op auto's is dat bouten afbreken in de kop.
Dan komt de ellende van boren, linkse tap, werkt vaak slecht dus opboren en er een helicoil indraaien.

Tapeinden kun je tenminste preventief de moeren splijten ipv losdraaien om zo van het gelazer af te zijn.
Snijplaatje er over, invetten en weer voorzien van nieuwe moeren.
 
Ehh, wat betreft loskrijgen na vastrotten zijn tapeinden júist idealer.
Een moer die je rood stookt draai je er altijd af en kun je in het ergste geval eraf slijpen of openbreken, bij het monteren een nieuwe moer en klaar.
Bij een bout kun je in sommige gevallen niet voorkomen dat hij afbreekt.

:^

Probleem is alleen dat veruit de meeste dhz’ers gewoon gaan draaien. Dan zegt het krak. Roodgloeiend stoken en je krijgt alles los.
 
Toch ligt het hoofdzakelijk aan de gebruikte materialen voor de draadeindjes en moeren.

Ben nu met een volvo koekblik bezig de motor te wisselen en na 21 jaar en 680.000km draaide ik zo alle uitlaatspruitstuk moeren weer los.
Sowieso draait alles gewoon zo los en zonder te breken.
Kwaliteitspul dat zweedse spul.
 
Toch ligt het hoofdzakelijk aan de gebruikte materialen voor de draadeindjes en moeren.

Ben nu met een volvo koekblik bezig de motor te wisselen en na 21 jaar en 680.000km draaide ik zo alle uitlaatspruitstuk moeren weer los.
Sowieso draait alles gewoon zo los en zonder te breken.
Kwaliteitspul dat zweedse spul.

Ligt ook aan het klimaat waar het voertuig gebruikt is, in NL wil het nog wel eens erg vast zitten, in Australie gaat bijna alles los zonder al te veel problemen.
 
Kom nog regelmatig de term "Kopervet" tegen. Zijn we dat niet voorbij en is dat tegenwoordig Hittebestendig Keramisch vet? Of moet ik daar een nieuwe poll voor starten met de keuxes "Kopervet", "Keramisch Vet" en "Hij Weer!??"
 
Kom nog regelmatig de term "Kopervet" tegen. Zijn we dat niet voorbij en is dat tegenwoordig Hittebestendig Keramisch vet? Of moet ik daar een nieuwe poll voor starten met de keuxes "Kopervet", "Keramisch Vet" en "Hij Weer!??"

Ooit een pot gekocht die nogal sticky was, daarna een "drogere" variant gekocht, en
Heb dus twee overmaatse potten die ik niet meer op krijg, dus hier is het gewoon nog kopervet wat er staat
 
Kom nog regelmatig de term "Kopervet" tegen. Zijn we dat niet voorbij en is dat tegenwoordig Hittebestendig Keramisch vet? Of moet ik daar een nieuwe poll voor starten met de keuxes "Kopervet", "Keramisch Vet" en "Hij Weer!??"

Ik heb op MF gelezen dat kopervet doordat het geleidt, het potentiaalverschil bevordert, en dat het daardoor juist sneller invreet. Ik heb recentelijk dus keramisch vet gebruikt om mijn tapeinden te monteren.
 
Kom nog regelmatig de term "Kopervet" tegen. Zijn we dat niet voorbij en is dat tegenwoordig Hittebestendig Keramisch vet? Of moet ik daar een nieuwe poll voor starten met de keuxes "Kopervet", "Keramisch Vet" en "Hij Weer!??"


Zie mijn link boven aan de pagina, scheelt een pol aan maken. :+
 
Ik heb op MF gelezen dat kopervet doordat het geleidt, het potentiaalverschil bevordert, en dat het daardoor juist sneller invreet.
dat is dus volledige bullshit.
keramisch vet heeft voordelen die lang niet altijd voordelen zijn.
de werking van kopervet is gebaseerd op opoffering. bij galvanische corrosie wordt het zwakste materiaal opgevreten door de corrosie. door het toevoegen van koper introduceer je een zwak metaal dat dus eerder weg zal rotten als het gene waar het tussen zit waardoor bout en moer dus langer los willen. maar als het koper op is zal de corrosie weer op de normale manier verder gaan. maar kopervet heeft geen smerende werking waardoor de aanhaal momenten voor droge montage blijven gelden. het vet is eigenlijk alleen maar om het koper op zijn plek te houden.
keramisch vet werkt door de metalen te scheiden waardoor je galvanische corrosie voorkomt. het raakt dus niet uitgewerkt want er wordt niks opgeofferd. maar het smeert wel dus je zal de aanhaalwaarden van droge montage wel moeten reduceren anders heb je kans dat je dingen dol draait of afbreekt.
als het elke paar jaar los gaat werkt kopervet net zo goed als keramisch vet (dus als je het nog hebt staan zou ik het gewoon opmaken voordat je overstapt) maar als het langer gaat duren ben je waarschijnlijk beter af met keramisch vet als je dan maar waar wel het aanhaalmoment reduceert.
 
Hoe maak je een moer bij een uitlaatspruitstuk roodgloeiend zonder iets anders te verkloten?
Want de moer is niet het enige dat die hitte te verwerken krijgt...
autogeen brander met voldoende zuurstof en een hitteschild om de rest te beschermen of de manier die steeds vaker door professionals wordt gebruikt inductie. kan je heel lokaal metalen heel erg heet maken zonder dat de hitte op andere dingen komt.
 
Toch ligt het hoofdzakelijk aan de gebruikte materialen voor de draadeindjes en moeren.

Ben nu met een volvo koekblik bezig de motor te wisselen en na 21 jaar en 680.000km draaide ik zo alle uitlaatspruitstuk moeren weer los.
Sowieso draait alles gewoon zo los en zonder te breken.
Kwaliteitspul dat zweedse spul.

:^

Alleen het hitteschild van de turbo....die bakt zelfs bij een Volvo vast :X ;)
 
Als je nog kopervet in de kast hebt staan kun je het prima gebruiken. De reden dat je het bij garages/werkplaatsen bijna niet meer vind, is dat keramisch vet een breder toepassings- en temperatuurbereik heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan