Vietnam Deel 2

Pretpark (3)

Naar boven…

Tja…

Zowel de beveiliger als de manager (de bitch, die ook moeilijk deed bij Minh en geld wilde) schudde nadrukkelijk van NEE!!! :N :N

Na een tijdje zeuren en slijmen (please, please, please…) en wijzen op mijn camera knikte de manager uiteindelijk van ja. Denkelijk met de gedachte dat het weghalen van al die takken met doornen teveel en te pijnlijk werk zou zijn.

Klopte volledig.

Dat was ik dus ook helemaal niet van plan. Ik heb alles gewoon laten zitten en de traverse buitenom genomen: aan de buitenkant van de trap omhoog. De enkele takken, die over de leuning en onderaan uitstaken, kon ik wel ontwijken. O-)

Zo af en toe komt mijn rotsklimervaring nog steeds van pas. :+

Het uitzicht was uiteindelijk wel aardig, maar niet echt spectaculair.

full

full

full

full
 
Pretpark (4)

Eveneens in het centrum stond ook een draaimolen.

full



De aandrijving van het geheel. Let op de geforceerde luchtkoeling. :+

full



Of hiermee ook de snelheid een beetje geregeld wordt is me niet helemaal duidelijk geworden. Het ziet er lomp uit, dus het zou best wel eens kunnen. O-)

full



En gesponsord door de ING-bank… O-)

full
 
Vietnamese college designs gratis simple water filters for rural schoolchildren

Students can now happily enjoy fresh water that used to cost them some money to drink By Thai Xuan / Tuoi Tre News

full

Schoolchildren pose for a picture in rural Vietnam. Photo: Tuoi Tre


A college in Ho Chi Minh City has provided a number of complimentary simple water purifiers it designed to schools in rural areas, bringing children an easier access to fresh water that is otherwise usually scarce and comes with a fee here.

The Ho Chi Minh City Open University organized trips for some of its biotechnology students to travel to Ca Mau, the southernmost Vietnamese province where river water is affected by high salinity. The students randomly took river water samples near the schools expected to receive the university’s water filters.

Through the good offices of Tran Thai Ha, a doctor of the biotechnology department, they created rudimentary water purifiers partly from familiar, readily available objects like plastic water pipes and cylindrical containers. Such devices work by channeling water from rivers through pipes in a process that Ha said eliminates some impurities.

The water then passes a three-tier filter made of sand, rock and activated charcoal, which contains pores able to absorb chemical substances, so that it is ready for everyday purposes but not human consumption. To produce drinking water, the purifier receives and treats underground water with a technology called reverse osmosis before it is instantly used through a faucet.

full

A man handles a plastic container in Vietnam. Photo: Tuoi Tre


The university’s purifiers have reduced costs for purchasing bottled drinking water incurred by the rural schools given the devices, so children now do not have to pay money regularly for the drinking water any more.

The public-spirited project received over VND100 million (US$4,400) from a private entity, and the remaining sum came from indirect contributions by its students. The college encouraged the students to use services of banking and telecommunications companies with which it was affiliated, then the firms shared part of their profits from the use with the institution. Twenty-two water filters have been utilized in Ca Mau for a year with frequent maintenance from the university, according to Tran Van Tri, one of its officials. It also installed four more in remote areas in An Giang Province of Vietnam’s Mekong Delta, and in Long An Province, which is next to Ho Chi Minh City.



Bron: TEMPLATE | HOME


Toen we hier pas woonden ben ik bezig geweest om hier voor het dorp een waterfilter-installatie te laten maken, gesponsord door een Nederlands bedrijf. Daar zijn we heel snel mee gestopt: er was geen enkele belangstelling voor. Al helemaal niet om daar ook nog onderhoud aan te moeten plegen.

De redenatie: het water ziet er helder uit, dus is het schoon. Vandaar dat veel mensen hun land besproeien met water uit de sloten. Jawel, dezelfde waar ook de dode dieren in drijven.

Ach ja…
 
Of hiermee ook de snelheid een beetje geregeld wordt is me niet helemaal duidelijk geworden. Het ziet er lomp uit, dus het zou best wel eens kunnen. O-)

Ik denk eerder het dient om de molen te stoppen en starten. Spanning van de riem is stil, riem op spanning is draaien. Dat soort constructies vroeger in het oostblok ook wel gezien.
 
Essay: Nicknames (2)

Ik kon Quyên dit weekend nog net een paar korte vragen stellen. De antwoorden.

• Iedereen in de klas heeft een nickname.

• Elke nickname is negatief: dwarf, pig, chicken. Er is geen enkele positieve nickname in haar klas.

• Op mijn vraag wat ze doet als ze haar aanspreken met “dwarf”, antwoordde ze: “niets zeggen en weglopen”.

Vraag: wie heeft betere ideeën hoe hiermee om te gaan. In mijn schooltijd waren er geen nicknames. Ik heb wel een heel goed werkende techniek tegen schreeuwen, maar die zal hierbij denkelijk niet werken.


Ik ben Tam helaas misgelopen dit weekend dus ik heb haar nog niets kunnen vragen over haar essay.
 
1) Nicknames verbieden... (maar hoe dan..)
2) Alleen positieve nicknames gebruiken bij start klas (maak er dan een spel van)
Dat creeert dan misschien bewustzijn over de best wel slechte invloed die een negatieve nickname kan hebben.

Bij sommigen opde MTS vroeger... hadden een paar personen een Nickname, vanwege hun karakter, uiterlijk, of zelf aangemeten Nicknames.
 
Pretpark (6)

Wat verder naar achteren staan grote rijen mango-bomen. Met kranten om de vruchten ter bescherming.

full

full



Een aantal mensen was druk aan het plukken. Eén man klom in de boom en gaf de geplukte vruchten aan iemand beneden, die ze voorzichtig in de kruiwagen legde.

full



De kruiwagen werd vervolgens naar een overdekte plaats gereden, waar deze dame alle vruchten van hun bescherming ontdeed en netjes opstapelde.

full



Na het maken van een reeks foto’s kreeg ik bij het weggaan van haar nog een mango toegestopt. Hij smaakte uitstekend!
 
Schreeuwen

Even volstrekt off-topic. Hoewel…

In FredVN in "Vietnam Deel 2" schreef ik dat ik een goed werkende techniek tegen schreeuwen heb. Bij deze. Uitgebreid mee gewerkt.

Ik heb de techniek lang geleden geleerd tijdens een cursus Sociale vaardigheden via mijn werk. Eigenlijk is het heel simpel. Je geeft de andere persoon, die op luide toon iets staat te verkondigen, gewoon gelijk. Na drie keer is de persoon uitgeschreeuwd (je kunt niet blijven schreeuwen als men het met je eens is :+ ) en kun je op verder normale toon verder gaan.

Receptioniste in Hanoi
Een voorbeeld hoe het niet moet uit een eerdere post over miss Nga, de zeer goed Engels sprekende receptioniste van een klein hotelletje in Hanoi (ze moest ook elke morgen haar tanden scheren). O-)

“Het is me alleen niet gelukt om haar “grote mond” wat te dimmen. Als mensen problemen hadden ging ze daar altijd vol tegen in. Bv. één van de hotelgasten komt aan de balie waar ik ook net wat sta te babbelen met haar en zegt:
“Ik betaal hier teveel: dit hotel is duur”.
“Nee, dit hotel is niet duur”.
“Jawel, dit hotel is wel duur”.
“Nee, dit hotel is niet duur, ik ken de prijzen hier in de buurt”.
“Jawel, er zijn goedkopere hotels hier in de buurt, ik heb geinformeerd”
“Dat klopt dan niet, er zijn geen goedkopere hotels hier in de buurt”.

Etc....etc....etc.....
Dit alles op steeds luidere en heftiger toon van beide kanten. Dit alles speelde zich af, ca. 10 minuten nadat ik haar een goede taktiek voor dit soort boze klanten had geleerd. Eentje uit één van mijn eigen opleidingen die ik zelf ook regelmatig gebruikte. Ze zag dat ik het hoofdschuddend stond aan te kijken, maar ging gewoon door. Dit gedrag zit volgens mij zo diep-geworteld bij haar, dat het er nauwelijks uit te krijgen is. Jammer, verder een ontzettend leuk en slim mens.

De man heeft uiteindelijk zijn kamer opgezegd en is naar een ander (goedkoper?) hotel gegaan.”


Als ze de man op een paar punten gelijk had gegeven (ik weet ook zeker dat je goedkopere hotelletjes kunt vinden (en het hoeft er maar één te zijn om gelijk te hebben :) )) dan had ze daarna op een normale toon kunnen wijzen op de voordelen van haar hotel. Ik ben er zeker van dat de man was gebleven.


Uit mijn eigen IT-praktijk.
Een jaar of twee vóór 2000 werd ik opgeleid tot consultant voor een groot financieel pakket, dat vnl. door lagere overheden en waterschappen werd gebruikt. Dit omdat veel gemeenten nog een oud pakket gebruiken, dat niet meer kon worden overgezet voor 2000 en volgend. Deze gemeenten moesten dus verplicht en vaak tegen de zin van het personeel over naar een ander pakket.

Dat betekende in de beginperiode dat je 1-2 keer in de 1-2 weken een klassikale opleiding moest geven voor max. 12 personen.En je kon er 100% zeker van zijn dat tijdens en na het voorstelrondje bijna iedereen los ging over het verplicht over moeten stappen naar een nieuw pakket.

Bovengenoemde techniek bewees toen zeer goede diensten:
“Jazeker, het is heel erg dat u moet overstappen. “
“Natuurlijk, u hebt gelijk, het oude pakket blijven gebruiken was veel gemakkelijker geweest.” “Ja, klopt, het zal tijd kosten om het nieuwe systeem even goed in de vingers te krijgen als het oude.”

Etc etc..

Daarna was het rustig en kon je op je gemak het hoe en waarom van de milleniumbug uitleggen en naadloos vervolgen met het eigenlijke cursusprogramma. Na een paar cursussen wist je precies hoe en wanneer dat het beste ging en werd er de rest van de dag ook niets meer over het oude pakket gezegd. :+

Probeer het eens met een “schreeuwende” klant zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Goedkope vluchten naar Vietnam

Ik kreeg deze link doorgestuurd. Voor wie heel goedkoop naar Vietnam wil vliegen met een westerse maatwchappij is dit misschien een optie: Swiss Air Lines high season cheap flights many European cities to Vietnam €341

Vanaf € 341.

Hoe kunnen ze het ervoor doen.

Twee opmerkingen.

Ik heb verder niet gekeken wat bijkomende kosten zijn en of je überhaupt iets te eten of te drinken krijgt O-) of dat dit ook allemaal bijkomende kosten zijn. Dan gaat het alsnog vrij hard.

Het is een rechtstreekse vlucht die ca. 16 uur duurt. Volgens mij moeten ze bij aankomst de passagiers naar buiten vegen. :+
 
Weersatellieten

Even nog een keer off-topic. Hoewel…

Op 8 september 2018 vindt in Utrecht weer de tweemaandelijkse bijeenkomst van de werkgroep Kunstmanen plaats. Het is altijd mogelijk om een keer vrijblijvend langs te gaan. Zie Home voor het adres.


Jaargangen Kunstmaan 2015 en 2016
Voor wie wat meer in detail wil weten. Op de website van de Werkgroep Kunstmanen zijn de pdf-bestanden van De Kunstmaan uit 2015 en 2016 gepubliceerd. Ga naar de website en kies onder het menu "De Kunstmaan" de optie Archief. Klik op de gewenste uitgave. Bij de uitgaves uit 2016 en ouder is een link naar de pdf van de complete uitgave.
 
Kwam ik toevallig tegen op kickstarter :

Daily Life In Vietnam - The North

Misschien ook een idee voor jou Fred, voor je volgende boek ;-)
Bedankt. Uiteraard ken ik Kickstarter, maar ik heb daar nooit aangedacht zoals in bovenstaande link. Ga ik de komende tijd toch eens induiken voor mijn “Kleine bedrijven in Vietnam”-boek. Ik ben trouwens bezig met een Engelse vertaling. Een beestenklus!

Voor wie het nog niet heeft: E-book Kleine bedrijven in Vietnam - Een kijkje van binnenuit voor een demo- en volledige versie Minh’s studenten zullen jullie dankbaar zijn.

full
 
Bad-eendjes

Dit lijkt een soort permanente eendenfokkerij. Dus niet zoals de eerdere shoots, waar men voor een korte tijd gebruikt maakt van rijstvelden, waarvan de rijst net is geoogst.

full

full

full



Zoals ik al zei: net bad-eendjes… :+

full



Ik was net op tijd met mijn foto’s. Toen ik een paar dagen geleden weer langs reed, was er geen gele badeend meer te zien: allemaal wit en al een stuk groten. Dus maar wachten op de volgende lichting.

Ik hoorde tijdens de uitzending van de GP van Silverstone dat men daar ook weer badeendjes in de pitstraat wilde laten zwemmen. Ik heb niet meer gezien of dit ook daadwerkelijk is gebeurd. Iemand? Anders zullen jullie het toch met deze moeten doen…
 
Goudzoeker

Nee, deze dame is niet aan het kijken of er goudklompjes in deze sloot te vinden zijn. O-)

full



Ze is gewoon de schalen aan het afwassen. Ik vermoed dat ze hiermee op een markt heeft gestaan. En ja, hetzelfde water waar ik al zo vaak tegen tekeer ben gegaan.
 
Boeoeoe…

“Wat vind je, zullen we ons een keer netjes gedragen voor de foto?”

full



“Nou, mooier kunnen we het niet maken, toch?”

full



“OK, we kunnen weer. Bij de kruising ieder een kant op? “

full
 
Essay: Old buildings

Question: Do you think it’s a good idea to restore old buildings or should we build new ones?

Answer from Mỹ Linh, Grade 9:

“In my opinion, to restore the old building is a good idea. Firstly, the old building restored will cost less than building a new one. Secondly, the old building can be restored as museum. People can come here to visit. Thirdly, after being restored to a museum, it can store long - standing cultural values. And cultural values will be kept carefully.
I think old building restored to a museum are a right thing to do. It will preserve the traditional culture of the nation. It will be a place for visiting local people and visitors. So they know better about the national culture. And people don't forget about those culture.”


Comment from Minh: This is a big progress for Linh. Before she always used Google Translate for Writing and Speaking assignments and I could not understand what she wrote. I told her to try to write short sentences herself and use her own words. If she didn't know a word in English, she could search it via Google Translate but not the whole sentence! And this is the fourth week she has applied that way! You should also notice the way she arranged the ideas. Her scores are improved remarkably, she is happy and me too! ;-)
 
Graancirkels…

Hoewel rijstvierkanten in dit specifieke geval een meer passender benaming zou zijn.

Maar helaas, niets UFO-achtigs. Je zag dit deze ochtend heel veel, veroorzaakt door het slechte weer van de nacht ervoor.

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan