Lak anodiseren poedercoat moffelen verzinken

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.082
27.380
Naast Meangreengirl
Allemaal behandelingen......(ongetwijfeld zijn er nog meer ??) maar WAT is het nu eigenlijk en wat zijn de verschillende specifieke eigenschappen en voordelen en/of nadelen van de verschillende behandelingen ???
 
wow.. eeen nuttige topic van baksteen :o

Lakken
- gewoon verf, er zijn verchilenden soorten lak.
- lak houd op de meeste materialen redenlijk goed vast.
- Veel kleuren mogenlijk
- afhankenlijk van de gekozen lak redenlijk bestand tegen schoonmakkemiddelen en lichte chemicalien als benzine.
- in niet erg hard dus kan barsten/krassen

Moffelen
- moffelen is het verfen met speciale lak en het daarna bakken ervan.
- Hierdoor wordt de lak steviger (slagvaster)
- Kan vanwege hitte eigenlijk alleen op metaal
- kan beter tegen hitte

Powdercoaten
- Lijkt op moffelen. maar werkt alleen op kaal metaal. moet dus altijd eerst gezandstraald worden. Heb wel eens begrepen dat het dmv statische electiciteit gaat waadoor het poeder aan het staal vastkleeft om het daarna te bakken
- Kan erg goed tegen hitte
- kan erg goed tegen nare chemicalien
- Erg slagvast doordat het enigsins elastisch is. Volgens mij is het ene vorm van kunstof ook.
- relatief goedkoop.

anodiseren
- Bij anodiseren wordt er kleurstof dmv electriciteit in aliminum gestopt (weet niet of het bij elk metaal kan) Werk doordat er electrodes in water met kleurstof worden gehangen. Aan de anode (plus) wordt dan het te anodiseren voorwerp geplaatst en hier trekken de kleurstoffen dan in.
- Grote voordeel is dat er geen kleur laag op licht, en het dus extreem slijtvast is. Overigens trekt er maar een heeeeel klijn laagje in het staal, dus als dat laagje staal er af licht, ben je wel je keur weer kwijt.
- Het bladert niet zoals alle boven genoemde methoden, waardoor je het kan gebruiken om bijv. een voetstepje kleur te geven.
- geeft een heel leuk effect, waarbij het metaal zelf nog te zien is. het wordt alleen gekleurd.

verzinken
Weet niet precies wat het is, of hoe het werkt. maar ik gok dat het op anodiseren lijkt, maar dan met het verschil dat er ipv een kleurstof een zinke electrode wordt gebruikt waardoor een zink in de anode trekt.

correct me if i'm wrong :P
 
maw,

wil je metaal kleuren doe je dat met powdercoating. tenzij er nogal veel geschuif is enzo, dan doe je het dmv anodiseren (mits het geen roestend metaal is)

Alle kunststoffen doe je gewoon met lak.
 
anodiseren kan alleen bij (niet gegoten) aluminium, poedercoaten alleen bij metaal.

Poedercoaten heeft dus een aantal beperkingen, waaronder de kleur. Waar je verf in elke denkbare kleur kunt krijgen kun je dat bij het poeder niet.

Oja, hoe harder je coating, hoe gevoeliger op barsten. Aan de andere kant, hoe zachter je coating, hoe gevoeliger voor krassen en andere kleine beschadigingen.
 
Laatst bewerkt:
Verzinken gebeurd in een zink bad.

Kan alleen met staal en het proces gebeurt bij ca. 560 /600 celcius.

Dus alleen met konstucties die niet vervormen en vodoende gaten hebben om bij het lichten de vloeibare zink af kunnen laten vloeien.

Vertinnen gaat op de zelfde manier alleen bij een lagere temp. 300/350 Celcius.
 
wow.. eeen nuttige topic van baksteen :o

Powdercoaten
- Lijkt op moffelen. maar werkt alleen op kaal metaal. moet dus altijd eerst gezandstraald worden. Heb wel eens begrepen dat het dmv statische electiciteit gaat waadoor het poeder aan het staal vastkleeft om het daarna te bakken
- Kan erg goed tegen hitte
- kan erg goed tegen nare chemicalien
- Erg slagvast doordat het enigsins elastisch is. Volgens mij is het ene vorm van kunstof ook.
- relatief goedkoop.
Wordt ook vaak op verzinkt staal gebruikt(zogenaamd duplex systeem), is helaas helemaal niet slagvast omdat het redelijk hard is.

anodiseren kan alleen bij (niet gegoten) aluminium, poedercoaten alleen bij metaal.

Poedercoaten heeft dus een aantal beperkingen, waaronder de kleur. Waar je verf in elke denkbare kleur kunt krijgen kun je dat bij het poeder niet.

Oja, hoe harder je coating, hoe gevoeliger op barsten. Aan de andere kant, hoe zachter je coating, hoe gevoeliger voor krassen en andere kleine beschadigingen.
Vrijwel alle kleuren zijn er te krijgen voor poedercoat, alleen hangt er aan veel kleuren een flink prijkaartje.
Poedercoat kan op elk geleidend metaal aangebracht worden.

Verzinken gebeurd in een zink bad.

Kan alleen met staal en het proces gebeurt bij ca. 560 /600 celcius.

Dus alleen met konstucties die niet vervormen en vodoende gaten hebben om bij het lichten de vloeibare zink af kunnen laten vloeien.
Temparatuur van het zinkbad ligt op +- 450 graden
Elektrolytisch verzinken kan ook maar is heel erg duur, oppervlak ziet er dan wel veel mooier uit.

Interresante links:
http://www.weertgroep.be/ned/verz.htm
http://www.nedcoat.nl/ hier werkt mijn vader.
 
Ik vraag me af of ze bij een anodiseer bedrijf kunnen zien wat voor legering een bepaald aluminium ding is
Ik wel een paar dingen die ik een ander kleurtje zou willen geven (steppies,enz)
Maar ik heb gelezen dat ze wel moeten weten wat voor legering het is
 
Even wat opmerkingen.

Lakken
Is gewoon spuiten of met de kwast aanbrengen van een verflaag. Heel goed zelf te doen, en vele mogelijkheden in toepassingen en kleuren. Chemicalienbestendige lakken zijn mogelijk.
Ook verzinkt staal kan geverfd worden.
Op verzinkt en blank staal altijd een primer zetten.

Moffelen
Zie poedercoaten

Powdercoaten
- Een verf word in poedervorm op (meestal) metaal aangebracht. Ook op verzinkt staal is poedercoaten mogelijk, maar moet eerst geprimerd worden.
De poeders reageren bij hoge temp. als een 2komponentenverf, wordt met infraroodstralers op temp gebracht.
Bij foute temp onstaat makkelijk een sinasappelhuid (een bobbelig oppervlak)


anodiseren
Anodiseren is het oxideren van aluminium.Dit gebeurd in een oplossing van zwavelzuur met behulp van een stroom. Tijdens dit proces kan kleurstof dat toegevoegd is ingesloten worden in de oxidatielaag. De mooie metalieke glans komt van het oorspronkelijk materiaal.

verzinken
Verzinken wordt op een aantal manieren toegepast.
Thermisch verzinken wordt in een bad van 600 graden celsius gedaan. Staal wordt heel duurzaam van een beschermlaag voorzien. Nadelen , niet alles kan thermisch verzinkt worden. Het hangt van de constructie af en van de afmetingen.
Met zoutzuur wordt de oxidelaag weggeétst, daarna wordt het materiaal in een zogenaamd fluxbad gedompeld. En daarna in het zinkbad.

Galvaniseren.
In een electrolytische oplossing wordt met behulp van stroom een zeer dun glanzend laagje zink aangebracht . Dit is alleen voor binnentoepassingen want de dikte is enkele duizenste van een mm.
Oppassen geblazen met dit proces want het kan in bepaalde materialen waterstof scheuren veroorzaken.


Dacromet.Is een manier speciaal voor bouten een laagje epoxy met zink wordt op de bout gemoffeld. Dit proces wordt een aantal malen herhaald.
Je hebt dan de bescherming die bijna even goed is als thermisch verzinken maar niet het nadeel hebt dat er zoveel materiaal op de oppervlakte bijkomt.
Bouten en moeren die thermisch verzinkt worden hebben meer speling op de draad zodat na het verzinken deze toch passen.
 
hierboven word moffelen nogal met poedercoaten verward :?
moffelen is onder temperatuur verharden/inbranden van lak.
dat doe je meestal met de lak die niet van bijvoorbeeld uitlaten mag afbladderen.

anodiseren van aluminium is electrisch verdichten van het oppervlak zodat corrosie geen kans heeft.
het eventuele kleurtje is bijzaak.

verzinken is elctronisch opbrengen van een zinklaagje op staal tegen corrosie.
net als cadmeren met cadmium.

dan heb je ook nog vlamverzinken ofwel galvaniseren, het opspuiten van een vloeibaar zinklaagje.
dat flamesprayen kan ook met aluminium op staal.

als je op bovenstaande woorden googled kom je op sites van bedrijven die deze behandelingen doen en daar meestal een heel duidelijke uitleg bij geven.
 
hierboven word moffelen nogal met poedercoaten verward :?
moffelen is onder temperatuur verharden/inbranden van lak.
dat doe je meestal met de lak die niet van bijvoorbeeld uitlaten mag afbladderen.
Volgens mij is het enigste verschil dat bij moffelen de ondergrond genatlakt wordt en bij poedercoat de poeder elektrostatisch wordt aangebracht.

Daarna worden beide methodes verwarmd.
 
Halflife haalt een en ander door elkaar.

hierboven word moffelen nogal met poedercoaten verward
moffelen is onder temperatuur verharden/inbranden van lak.
dat doe je meestal met de lak die niet van bijvoorbeeld uitlaten mag afbladderen.
(En wat is poedercoaten dan?)

anodiseren van aluminium is electrisch verdichten van het oppervlak zodat corrosie geen kans heeft.
het eventuele kleurtje is bijzaak.
( Electrisch verdichten, nooit van gehoord!!!!!! Nee, het is een oxidelaag aanbrengen, heb ik ooit zelf gedaan in een lab.opstelling om de laagdiktes te meten. Zoek het eens op want je verward dit absoluut met iets anders)

verzinken is elctronisch opbrengen van een zinklaagje op staal tegen corrosie.
net als cadmeren met cadmium.
( Electronisch!! Hooguit electrisch. En dit heet galvaniseren, het is een galvanisch proces. Wordt gebruikt voor bouten en moeren en andere kleine voorwerpen. Ik heb ooit bij zo'n bedrijf gewerkt waar dit deden. Ik weet niet of cadmium nog steeds wordt toegepast want het is erg giftig en zeer kankerverwekkend.) Cadmium is een bijproduct als zink gewonnen wordt uit het erts. In het proces verzameld dit metaal zich op bepaalde plaatsen dat dan gewonnen wordt.

dan heb je ook nog vlamverzinken ofwel galvaniseren, het opspuiten van een vloeibaar zinklaagje.
dat flamesprayen kan ook met aluminium op staal.
( vlamverzinken !!!! Het met een vlam aanbrengen van zink heet scooperen. Er bestaat ook nog iets van vlamboogspuiten. Dat is het aanbrengen van een laag zink en magnesium met een electrische vlamboog . Het geluidscherm bij Dordrecht is op die manier behandeld)



als je op bovenstaande woorden googled kom je op sites van bedrijven die deze behandelingen doen en daar meestal een heel duidelijke uitleg bij geven.
( dit is waar, ga maar eens informeren )

Gr,
Henk
 
Verzinken kan ook door zink-stralen (schoperen) maar ik weet niet of die techniek nog wordt toegepast cq toegestaan is.

Edit: ja, schoperen bestaat nog.

www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=schoperen&where=nl

Ik heb trouwens vaak gedacht dat het misschien mogelijk is om zinkpoeder te verwerken in een soort van wrijf-pasta, iets zuur maar zoiets kwam ik nergens tegen en zelf met metaalpoeders klooien durf ik niet want voor je het weet maak je een bom.
 
Laatst bewerkt:
Een bom maken gaat zomaar niet met metaalpoeder.
Dat kan alleen als je een sterke oxidator toevoegd zoals kaliumchloraat of kaliumperchloraat. En dan nog met een sterke reductor zoals aluminium of magnesium.
En als je van ploffen houd dan kan je het beste jodiumkristallen mengen met amoniak. Even in de vijzel en drogen op een koffiefiltertje, dat is niet zo gevaarlijk. Maar supergevoelig voor schokken.

O,o, ik draaf weer door. Dit heeft niets met motoren te maken.

Gr,
Henk

O,ja, schoperen of hoe je dat ook schrijft wordt nog steeds toegepast.
 
Verzinken kan ook door zink-stralen (schoperen) maar ik weet niet of die techniek nog wordt toegepast cq toegestaan is.

Edit: ja, schoperen bestaat nog.

www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=schoperen&where=nl

Ik heb trouwens vaak gedacht dat het misschien mogelijk is om zinkpoeder te verwerken in een soort van wrijf-pasta, iets zuur maar zoiets kwam ik nergens tegen en zelf met metaalpoeders klooien durf ik niet want voor je het weet maak je een bom.

Er bestaat wel zinkverf of zinkcompound, die met de kwast te verwerken is. Zo worden hele bodems van b.v oldtimers behandeld. Het zinkgehalte van dit spul zit vaak boven de 90 % Ik heb een klein verfbusje vol staan en dit weegt meer als 3 x zoveel als normale verf
:P
 
Ik heb net mijn voorvork uit elkaar gehaalt om te laten anodiseren (UPSD) alleen nu zie ik dat er in de voorvork nog een stalen bus zit die de binnenpoot geleidt, krijg ik er niet uit zonder iets te beschadigen en die wil ik dus zeker laten zitten. Nu weet ik dat je alleen alluminium kan anodiseren. Mijn vraag is dan ook kan het kwaad dat er nog zo'n stalen bus inzit oftewel heeft dat effect op de anodisatie proces???
 
Nou, anodiseren gaat in een bad met zwavelzuur. Dit tast gewone metalen behoorlijk aan. Tenzij je de poot waterdicht kan afsluiten aan de binnenkant zou ik toch eerst eens praten met de anodiseurhoe of wat. Misschien kan de lokale motortoko je helpen met demontage
 
Terug
Bovenaan Onderaan