CB 500 rijders?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er is wel iets wat je kan gaan verstellen aan je carburatuer, wat precies weet ik niet. Het lijkt mij niet handig om blindelings te gaan draaien aan dingen, vaak verkloot je er meer mee als dat je fix. Mijn advies is dan ook om ff langs een rollerbank te gaan en gewoon te laten meten hoe je lucht/brandstof verhouding is, en die mensen weten vaak ook hoe je het beste je motor dan kan afstellen. Een dyno run kost ergens tussen de 20 en de 45 euro en is zeker de moeite waard...
 
Om de kou te trotseren heb ik net handvat verwarmers er op gezet. Wat nog niet helemaal klaar is, omdat blijkt dat er een geschakelde plus als voeding moet dienen. Terwijl er wel een off knop op zit. Maar ja ik heb 1 probleempje en dat is dat het handvat bij de gashendel door draaid en vast blijft zitten (vol gas zeg maar). Heeft iemand nog een truuk om een handvast vast te zetten (het rubber zeg maar...
 
Beetje siliconenkit of, als je het hebt, RTV en hij gaat nergens meer heen. Zo heb ik mijn gashendel ook vast gezet. Wel eerst goed ontvetten...
 
RTV is een soort van hittebestendige silicone kit. Maar silicone kit zal denk ik net zo goed werken...
 
i wel de bedoeling, alleen wou ik van de lente/zomer ze er weer afhalen. Al die draden en zo zijn niet secht fraai
 
Euh, ik heb geen idee wat voor lijm je zou kunnen gebruiken die je daarna weer los kan halen. Lijkt me ook niet al te goed voor je handvat trouwens...
Als je het met silicone plakt, zou je het eventueel een keertje kunnen proberen los te halen. En anders gewoon je draden beter weg werken...
 
Volgens het handboek:

"All models are fitted with fully transistorised electronic ignition system, wich due to its lack of mechanical parts is totally maintenance free."
 
even een meer algemeen vraagje...

hoe rijdt een bandit 600 (niet de nieuwe 650) tov een cb500? Als ik wat op Internet rondlees zie ik vaak dat er niet zoveel onderscheid gemaakt wordt tussen beide.

Als ik aan een volgende moto denk zou het een zijn die vooral wat groter is (ben 1m92 namelijk) en een beetje meer vermogen. De cb500 is geen pk monster maar vor op straat heb ik niet speciaal meer nodig, gewoon wat meer voor het gemak zeg maar...

daarmee dat ik ook aan een bandit 600 dacht...

ieùand daar een idee van :?
 
even een meer algemeen vraagje...

hoe rijdt een bandit 600 (niet de nieuwe 650) tov een cb500? Als ik wat op Internet rondlees zie ik vaak dat er niet zoveel onderscheid gemaakt wordt tussen beide.

Als ik aan een volgende moto denk zou het een zijn die vooral wat groter is (ben 1m92 namelijk) en een beetje meer vermogen. De cb500 is geen pk monster maar vor op straat heb ik niet speciaal meer nodig, gewoon wat meer voor het gemak zeg maar...

daarmee dat ik ook aan een bandit 600 dacht...

ieùand daar een idee van :?
Ik zou dan eerder een fazer 650 nemen :)
 
Ik heb vandaag een tochtje gedaan met een vriend die net een dag een Fazer 600 heeft. Die kan je ook overwegen, net als de Hornet en de SV650. Die vriend is vrij lang en heeft ook gereden op een Monster en dat was geen goeie combinatie. Hij is echt tevreden over die Fazer.

Qua vermogen merk je het tot normale legale snelheden niet echt. Tot 110km/h met snel acceleren kon ik hem met een beetje mijn best doen goed bijhouden. Waarschijnlijk zal het verschil wel iets groter worden naarmate hij vertrouwder is de met karakterestieken van zijn motor.

Wil niet zeggen dat 1 van die fietsen niet een goeie opvolger zou kunnen zijn. Ze zien er iets stoerder en flitsender uit dan de cb500, en je hebt de iets dikkere achterband. Remmen en het frame en dat soort dingen zijn waarschijnlijk gewoon steviger.

Als je echt meer power wilt hebben hoef je je ook niet te beperken tot de 600cc versies, er zijn ook zwaardere versies.
 
Wil niet zeggen dat 1 van die fietsen niet een goeie opvolger zou kunnen zijn. Ze zien er iets stoerder en flitsender uit dan de cb500, en je hebt de iets dikkere achterband. Remmen en het frame en dat soort dingen zijn waarschijnlijk gewoon steviger.

meer dan dat zoek ik ook niet ;)

(maat van me heeft een cb600 en als we gaan rijden is het verschil ook vooral merkbaar in de rechte stukken (en tot 100 p/u valt het nog wel mee ook). Op de bochtige stukken is er praktisch geen verschil...)
 
Hallo,

Ik vroeg me af of olie verversen een moeilijke klus is of valt het ee?
ik moet nu mijn motor een beurt (staat nu op 55700 km) geven (vorige beurt op 46000 km gedaan), wat moet ik allemaal controleren behalve olie en filter?

julie adviezen zijn van harte welkom.
 
Grote beurt:
Olie+filter (simpel)
Remolie (niet moeilijk, alleen ff weten hoe)
luchtfilter (alle 18.000km, tenzij je een k&n) filer hebt) (heel simpel)
Voorvork olie (niet het simpelste, maar goed te doen).
Kleppen stellen (alle 24.000km, niet aan beginnen als je niet handig/technisch bent)
Als je kleppen gaat stellen: gelijk je koelvloeistof meenemen (moet er toch uit)
En natuurlijk ff grondig rondje om je motor lopen en kijken naar: (including but not limited to :)
-remmen voor en achter (slijtage/werking)
-verlichting
-speling op lagers (met name balhoofd en swingarm)
-algehele staat van je motor

En natuurlijk is de grote beurt een perfect moment om alle kleine klachten die je had maar nog niets aan gedaan hebt ook gelijk ff op te pakken...
Kan goed zijn dat ik wat vergeten ben, maar dit zijn zo'n beetje de hoofdpunten.

p.s. zou toch echt aanraden om olie maximaal alle 10.000km te wisselen. Ik probeer zelf zo'n 8.000km aan te houden, of 1 keer per jaar voor de winter. Is het belangrijkste van elke beurt.
 
hartelijk dank voor je uitgebreid lijstje,
denk dat ik ga beginnen me olie verversen en de kleine dinge controleren.
Grote onderhoud moet ik iemand anders voor inschakelen, want ik weet veel van de menselijke lichaam maar niets van de motors |( .
ik probeer het wel te leren. als je zo'n onderhoud bij een garage wil doen, wat zou het moeten kosten?
 
Als kleppenstellen er bij moet is het bij mijn garage 3 uur werk voor die beurt. 120euro arbeidskosten (ex btw). En dan ongeveer 100 voor de olie, vloeistoffen, filters (ex btw). Kleppen checken is om de 24000km volgens het boekje.

De beurten die mijne heeft gehad waren gelijk gelegenheid om andere dingen te vervangen zoals banden, ketting + tandwielen, remschijf, remblokjes, keerringen etc. Het hangt er dus van af wat er allemaal moet gebeuren. Waarschijnlijk zijn er bij jouwe ook wel van dit soort dingen die vervangen moeten worden. Als het tegen zit moet je niet schrikken van een rekening van 500e of meer. Een goeie garage bekijkt je motor vooraf en kan zo uitrekenen wat het ongeveer zal kosten, en zal je ook opbellen als iets nieuws aan het licht komt als ze er mee bezig zijn. Mijne is trouwens binnenkort rijp voor de 60000km controle.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan