Suzuki GS 500 Topic #5

Status
Niet open voor verdere reacties.
zoo hej, das toch al helemaal erg. een boete krijgen voor een wheelie op de fiets. TRIEST!

Heb ook een andere demper gekocht, fazer 600. nu zet een lasser hem er voor me op., brak me zaterdag toch gvd 1 bout af en zit nu in het blok vast. nu haalt die aardige meneer die voor mij er ook meteen uit. de rest was geen probleem om eruit te draaien.
full

En ik heb zaterdag eens geprobeert mijn achter knippers voor erop te zetten. en dat ging met een beetje van de schroefdraad afgezaagt te hebben. check
full

Persoonlijk vind ik het zo mooier als met die langere erop
 
ow, en over dat verzekergebeuren,

Wettelijk is het zo dat de fiets binnen 3 dagen na overzetting van naam verzekerd moet zijn. (bij unive zeiden ze dat ze het alleen binnen 24u aannemen). anders riskeer je een boete. Maar als je maar veel andere maatschappijen belt, kom je erachter dat ze helemaal niet moeilijk doen dat je nog geen rijbewijs hebt, en kan het dus wel degelijk op je eigen naam:D, moet er wel een hoop moeite voor doen.. *zucht*
 
nou ik ga nu 2 keer achter elkaar 6 maanden varen. en ik verkoop em liever dan dat ik em ergens een jaar moet stallen.
vandaar.
en ja wil ook wel iets snellers hebbn.
 
Tada. Het synchroniseren is gelukt. En het resultaat wil ik met jullie delen.

Het afstellen van deze Suzuki GS500E stelt inderaad niet zoveel voor. Maar voor de geinteresseerden hier wat foto's.

Het stukkie gereedschap wat ik ervoor gebruikt heb. Een vier-klok's meter van Moto-Detail:
full

Jeps, vier klokken. Maar het is niet de vraag óf er een 4 cilinder komt maar wanneer...

De activiteiten voor het synchroniseren

Tip: Zorg voor een opgeruimde ruime werkplek als het kan met brandblusser. Ik weet het, het klinkt als bijdehand geblaat. Maar ik weet ook als geen ander hoe belangrijk het is. Er komt brandstof bij vrij wat dus kan ontbranden, dus een brandblusser is geen overbodige luxe. (Ja, ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is...) :z

Het is belangrijk dat de motor warm wordt gereden alvorens de activiteiten te starten.

1. Verwijder het zadel;
2. Draai de bout uit beide zijkappen (Sleutel 10);
3. Schroef het achterste deel van de kap los door het verwijderen van twee schroeven;
4. Verwijder de kappen;
5. Draai de twee bouten van de tankbevestiging los (zijkant frame) (Sleutel 12);
6. Draai met een schroevendraaier de tankafsluiter dicht (achterkant);
7. Demonteer de twee brandstofleidingen van de "afsluiter";
8. Demonteer de twee vacuum-slangen ónder de tank;
9. Pak nu een glas drinken, dat heb je nu al wel verdiend;
10. Verwijder de brandstof tank;

full


Zo ziet de opstelling eruit:
full


Een detailopname van de carburateurs met stelschroef;
full


11. Lokaliseer twee rubber dopjes bóvenop de carburateurs en verwijder deze;
12. Sluit twee meetslangen hierop aan;
13. In de brandstofleiding zit voldoende brandstof om de klus te klaren;
14. Start de motor;
15. De wijzers beginnen hard te trillen omdat de druk veranderd;
16. Draai de aanvoer dicht totdat de wijzers nog wel bewegen, maar goed af te lezen zijn;
17. Het is de bedoeling dat beide meters hetzelfde aangeven als het toerental iets wordt verhoogd (1750RPM door stationair stelschroef;
18. Geven de beide meters hetzelfde aan, ook bij gasgeven, is de afstelling correct;
19. Indien de waarde verschilt moet de stelschroef zo worden verdraaid dat de meters dezelfde waarde aangeven;
20. Let op! Druk niet te hard op de stelschroef, dit heeft invloed op de meting!
21. Als beide meters hetzelfde aangeven is het synchroniseren geslaagd;
22. Geef een paar keer gas om te controleren of de waarde niet verlopen;
23. Montage geschied in omgekeerde volgorde, vergeet niet even wat (koper)vet aan de bouten te doen om ellende in de toekomst te voorkomen;
24. Als alles weer in elkaar is gezet kan je de overgehouden onderdelen bewaren voor andere projecten; ;)
25. En nu is het af. Tijd voor een drankje of tijd om te :]

Succes ermee!

http://gs500e.cobusfoto.nl/index.php?content=werkzaamheden/synchroniseren (Externe link...)
 
Laatst bewerkt:
(Post voor plaatje)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/388577/fc5fb4ed32b4030ebc4d6186cde95507 (cobusfoto_021733.jpg)​
 
Laatst bewerkt:
(Post voor plaatje)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/388578/50f5f77217a06b9ff05dd61d86fb456e (cobusfoto_021735.jpg)​
 
Laatst bewerkt:
Netjes en duidelijk uitgetypt! :} Je how-to komt in de beginpost :) .

1 opmerking/aanvulling: Volgens het WPH moet je het toerental mbv de stationairschroef opkrikken naar 1750TPM
 
Originele demper van de sloop? WaKostda?? Laat ff horen of het een verbetering is kwa geluid.

Origineel ja. kijk maar eens op marktplaats, staan er genoeg voor een prikkie. ik denk zelf dat bijna alles een verbeterend effect heeft qua geluid, maar looks al helemaal. ik vind het geluid wel aardig. iig beter als standaard. maar je zult er geen boete voor krijgen.

edit, @ cobus-jan. mooi gedaan :}
 
Laatst bewerkt:
Heeft trouwens iemand een id hoe de neutraal sensor eruit ziet?, technische tekening misschien?, ik heb net zitten zoeken, maar kan het niet vinden.
 
Alsof jullie gedachten kunnen lezen... Ik heb de plannen al ver gevorderd voor een gear indicator. De vorige versie werkt, maar heb ik toen verkocht. Nu ben ik er een aan het ontwikkelen die iets geavanceerder is. Zo wil ik nu dat de lichtsterkte automatisch geregeld wordt zodat je niet verblind wordt in het donker. De plannen zijn al ver gevorderd en woensdag worden de eerste onderdelen gehaald voor dit prototype.

Als alles werkt en er is belangstelling voor overweeg ik om de print te laten etsen. Dan is het kant en klaar als bouwpakket. Alleen dan no aansluit en op de neutraalschakelaar en 12Volt en je betn klaar.

De ontwikkelingen zal ik hier tonen. Als er belangstelling is bij een bouwpakket hoor ik het graag, wellicht laat ik dan de prints etsen en zijn deze als losse print of kit te krijgen.

Schema van de versie van 2005:
full
 
Laatst bewerkt:
zoo hej, das toch al helemaal erg. een boete krijgen voor een wheelie op de fiets. TRIEST!

Heb ook een andere demper gekocht, fazer 600. nu zet een lasser hem er voor me op., brak me zaterdag toch gvd 1 bout af en zit nu in het blok vast. nu haalt die aardige meneer die voor mij er ook meteen uit. de rest was geen probleem om eruit te draaien.

Zelfde fazer 600 demper als ik erop heb hangen? Of een ander model?
 
znu zet een lasser hem er voor me op., brak me zaterdag toch gvd 1 bout af en zit nu in het blok vast. nu haalt die aardige meneer die voor mij er ook meteen uit. de rest was geen probleem om eruit te draaien.
Woont die meneer ook bij mij in de buurt? :+
Vandaag ook dat zelfde gehad met 2 bouten... 1 bout kunnen oplossen, de andere nog steeds niet. :(
 
De ontwikkelingen zal ik hier tonen. Als er belangstelling is bij een bouwpakket hoor ik het graag, wellicht laat ik dan de prints etsen en zijn deze als losse print of kit te krijgen.

Schema van de versie van 2005:
(Afbeelding)

Techniekfreak :P
Je bent van alle soorten thuis moet ik zeggen. Voor zover ik het schema snap ziet het er eigenlijk best eenvoudig uit. Maar je wilt het aansluiten op een zogenaamde schakelwals. Is dat die as waarmee je schakelt of zit het inwendig?

En hoe ga je het geheel vochtbestendig houden? Het is natuurlijk een naked en een keer gewassen word ie ook wel.
 
Alsof jullie gedachten kunnen lezen... Ik heb de plannen al ver gevorderd voor een gear indicator. De vorige versie werkt, maar heb ik toen verkocht. Nu ben ik er een aan het ontwikkelen die iets geavanceerder is. Zo wil ik nu dat de lichtsterkte automatisch geregeld wordt zodat je niet verblind wordt in het donker. De plannen zijn al ver gevorderd en woensdag worden de eerste onderdelen gehaald voor dit prototype.

Als alles werkt en er is belangstelling voor overweeg ik om de print te laten etsen. Dan is het kant en klaar als bouwpakket. Alleen dan no aansluit en op de neutraalschakelaar en 12Volt en je betn klaar.

De ontwikkelingen zal ik hier tonen. Als er belangstelling is bij een bouwpakket hoor ik het graag, wellicht laat ik dan de prints etsen en zijn deze als losse print of kit te krijgen.

Schema van de versie van 2005:
(Afbeelding)
Oke, goed bezig dan. :} Maar er zit dus een neutraal sensor op waarbij het kan ;) , heers!!
 
Techniekfreak :P
Je bent van alle soorten thuis moet ik zeggen. Voor zover ik het schema snap ziet het er eigenlijk best eenvoudig uit. Maar je wilt het aansluiten op een zogenaamde schakelwals. Is dat die as waarmee je schakelt of zit het inwendig?

En hoe ga je het geheel vochtbestendig houden? Het is natuurlijk een naked en een keer gewassen word ie ook wel.

:z Jeps, krijg je als je werktuigbouwkunde studeert, een motor hebt en een pa hebt die elektrotechniek heeft gestudeerd. Dan krijg je technische elektronica voor een motorfiets gebouwd door werkbouwtuig. *O*

De wals met groeven die de schakelvorken aanstuurd is de schakelwals. Een metalen kogel (+ veer) wordt met een veer tegen een kunststof plaat aangedrukt. Doordat er metalen contacten in deze plaat zitten maakt het contact massa via de kogel als de motor in een bepaalde versnelling staat. Dus het enige wat moet gebeuren is de huidige neutraalschakeldraad lossolderen en in plaats daarvan zeven draden aan deze gearindicator solderen. Ik moet de GS nog open halen op de exacte gegevens te verzamelen, maar ik heb begrepen uit de tekeningen dat het kan. (Ik heb vandaag pas voor de 2e keer op de GS gereden. En om voor het rijden aan het sleutelen te slaan is ook weer oz wat...)

Ziet er goed uit voor de gearindicator van hier

Dat ziet er goed uit. Alleen stel ik hogere en andere eisen aan de indicator. Op zich is het mooi dat de indicator een welkomstekst kan geven, maar eigenlijk zit ik daar niet op te wachten. Het is een aardige toevoeging, maar alles wat er extra bij komt kijken, kan ook alleen maar kapot gaan. Het is gebaseerd op hetzelfde principe. Elke versnelling heeft een apart contact op de "neutraalschakelaar". Dus als de motor in een versnelling staat, maakt het contact massa verbinding met de corresponderende versnelling.

Ik zie op de print dat Honda VF400 F gebruik maakt van een "PIC" chip. Volgens mij is deze te programmeren. (Waardoor de welkomstekst mogelijk is.) Daarnaast is een spanningsregelaar geplaatst om de spanning te stabiliseren (en waarschijnlijk verlagen omdat de chip op 5V werkt). (Zwarte doosje met drie pennen rechts boven.) Het kan zonder omdat de accu de spanningspieken opvangt, maar dit is wel de ultieme oplossing. De "elco" en de tantaal condensator (en weerstand(en)) horen bij de spanningsregelaar om deze goed te laten werken. Hieruit blijkt dat Honda VF400 F goed op de hoogte is van elektronica, want als géén tantaal condensator wordt gebruikt kan een "gewone" condensator voor een slechte werking zorgen. Dit is in dit geval van belang omdat er een chip wordt gebruikt. Links zitten een aantal weerstanden. Ik vermoed dat deze gebruikt wordt om de segmenten van het display aan te sturen. Deze chip schakelt namelijk signalen van 0V of 5V. Doordat de weerstand van de led in het displaysegment een lage weerstand heeft wordt het eigenlijk kortgesloten. Door een weerstand te plaatsen wordt dit "probleem" opgevangen.

Kunnen jullie het nog volgen?! Mooi, gaan we door...

Deze print is goed ontworpen. Alleen heb ik een andere benadering waarmee eenvoudiger hetzelfde resultaat wordt bereikt. Door een combinatie van diodes is het eenvoudig en voordelig om dezelfde werking te bewerkstelligen. Hierbij geeft het display dus ook áltijd de juiste versnelling aan. De standaard Acumen indicators kunnen in de war raken. En het nadeel is dat er een digitale toerenteller nodig is. En bij een GS500E is dat niet écht handig.

De welkomstekst is een leuke bijkomstigheid zoals ik al meldde, dit komt er bij mijn schakeling níet in. Omdat het naar mijn idee geen toegevoegde heeft en duurder is en er een ingewikkeldere schakeling nodig is. Iets waar ik wel waarde aan hecht is dat het display moet dimmen als de hoeveelheid omgevingslicht minder wordt. Anders is deze overdacht niet goed af te lezen en 's nachts te fel waardoor het verblindend is. Ik wilde dit handmatig regelbaar maken, wat eenvoudiger is, maar door het gebruik van een instelbare weerstand is de schakeling moeilijk waterdicht te maken. En ik vind het een eis dat de schakeling waterdicht is. Bij andere sportmotoren kan het display worden ingebouwd ín de tellers waardoor het automatiach waterdicht is. Bij een GS500 is dit niet mogelijk. Dus was ik van plan om het display in een waterdichte behuizin te bouwen. Maar dan zou ik twee behuizingen hebben. Eén voor het display en één voor de schakeling.

Omdat dat niet echt handig is dat er twee behuizingen zijn ben ik van plan om het in één behuizing te maken. Een nadeel is dat er dus een grotere behuizing bij het stuur komt waar het display in zit. De schakeling is al af, maar de kracht zit erin om deze zo compact mogelijk te houden. Dus ik ben al een tijdje aan het puzzelen om de afmetingen beperkt te houden. Maar door gebruik te maken van een "sandwichprint met een diodematrix" (TM © 2006 Reiding Engineering) ;) moet de afmeting beperkt kunnen blijven. Echter zal ik de ontwikkelingen af moeten wachten hoe klein deze schakeling kan worden.

Dussss, de ontwikkeling gaat door. En als er resultaten zijn zal ik het hier melden. Als jullie ideeen hebben hoor ik het graag. Dan kan ik ze wellicht verwerken in het ontwerp.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan