Gilera DNA 180

Wordt net geattendeerd op dit topic.... leuk om te lezen allemaal.
Zelf ook in trots bezit van een DNA180... en een CBR600rr trouwens
Vind ze allebij op hun eigen manier geweldig...

DNA op snelweg vind ikzelf reuze meevallen hoor, niet schakelen is zelfs wel leuk.

Wie oh wie kan mij helpen aan een instructie boekje voor een DNA180

groet DnArno :W
 
Ten eerste wil ik mijn excuses aanbieden dat ik niet meer op jullie commentaar gereageerd heb.
Nadat ik het eerste bericht geplaats heb over de DNA heb ik een DNA op internet gevonden. De vader van mijn vriend (zelf ook al dik 20 jaar motor rijder, en geloof me, hij heeft er verstand van) zei, we bellen gewoon die gast op en gaan er een stukkie meer rijden dan weet je het meteen. Dus zo gezegd zo gedaan. Het ging om een DNA van meen ik 1,5 jaar oud met 1200 km. Wij erheen, stukje gereden en ik was meteen verliefd. Het rijdt gewoon perfect. Het is erg wendbaar en dat vind ik zelf nogal belangrijk omdat ik nogal onhandig zeg maar ben. Sowieso rijd ik al 3 jaar op een yamaha neo's die 80 reed dus dan is dit natuurlijk niet echt een grote stap. Mijn vriend en zijn vader er ook op gereden en er mankeerde motorisch helemaal nix aan. Wij weer naar huis gegaan om erover na te denken. De scooter zijn we van plan om te verkopen dus het is sowieso een leuke vervanging voor de scooter. Dus mocht het nix zijn om naar amsterdam elke week op en neer te gaan dan is het wel wat om lekker in de buurt rond te scheuren. En we moesten er ongeveer 1500 euro bijleggen dus dat is ook nix. Dus wij een beetje onderhandelen en voor een scherp prijsje hebben we uiteindelijk die DNA gekocht. 1 maart is hij op mijn naam gezet en sinds die dag kan ik niet zonder mij motortje. Elke avond ga ik wel een stukje rijden gewoon omdat ik het leuk vind. En wat betreft die bandjes, ja ze zijn kleiner dan een normale motor, maar ik heb tot nu toe niet echt gemerkt dat dat problemen geeft. Heb er nu zelf nog 1100 km op gereden, dus de kilometerteller staat op 2300. En wat betreft de wind. Daar was ik zelf het bangste voor. Maar de afgelopen tijd waait het toch behoorlijk en ik ga gewoon elke dag op en neer naar a'dam. Tuurlijk voel ik dat er een windje staat, maar echt last heb ik er niet van. Ook niet met vrachtwagens e.d. Als ik een nadeel aan de DNA mag noemen dan zou ik zeggen dat hij niet zo hard gaat. Ik heb 1 keer topsnelheid behaald van 134 km/u maar dat was dan wel met wind mee. Normaal gaat hij rond de 120 en met wind tegen komt hij niet boven de 115 uit.
En ik wilde ook nog een reactie geven op iemand die had gezegd dat je voor het zelfde geld een echt 25 kw kan kopen. Dat is dus echt niet waar. Voor die prijs klasse heb je alleen motoren van heel veel jaar oud met iets van 30.000 of 40.000 km erop. En nog niet eens mooi ook. Het oog wil ook wat toch?
Ik zal binnenkort foto's plaatsen van mijn juweeltje. Iedereen bedankt voor zijn reactie
vrouwen he.wat geeft het nu dat een moto 30-40j oud is of splinternieuw?
De laatste 10jaar worden er geen slechte motoren meer gemaakt,mooi vind ik ze bijna allemaal en die km stand,nou een goeie moteur haalt makkelijk 100.000km's.
 
Wat een onzin 122.... enz |( mooi of niet mooi is altijd al een persoonlijke smaak geweest. Persoonlijk vind ik een moderne motor ook "mooier" dan de meeste oudere motoren.... en een DNA180 vind ik in details echt heel mooi afgewerkt echt italiaans design kijk maar eens naar de achter knippers....
En wat je even vergeet met een motor met een lage km stand is de kans veel kleiner dat er achterstallig onderhoud is.... Nee ik zou ook voor de jonge motor gaan als ik 2000 euro te besteden had :]
 
Wat een onzin 122.... enz |( mooi of niet mooi is altijd al een persoonlijke smaak geweest. Persoonlijk vind ik een moderne motor ook "mooier" dan de meeste oudere motoren.... en een DNA180 vind ik in details echt heel mooi afgewerkt echt italiaans design kijk maar eens naar de achter knippers....
En wat je even vergeet met een motor met een lage km stand is de kans veel kleiner dat er achterstallig onderhoud is.... Nee ik zou ook voor de jonge motor gaan als ik 2000 euro te besteden had :]
ik kocht met dat bedrag een bandit 1200.
uiterlijk dat maakt toch niet uit,als het maar geen fluogeel/roze is is het al goe.
En onderhoud, pff ze verkopen motoren met zo'n lage km stand dat je daar niet echt moet naar kijken,...ik heb in een van mn eerste moto's eens koelvloeistof bij de olie gekapt :+ en vele honderde km's mee gereden,ook hartje winter stoplichtsprintjes mee gedaan(na 2km op te warmen),..,dat blok heeft de 80.000km's nog altijd gehaald,twas dan ook een honda.
En hup ander blok in gestoken(400€) en verder rijden.
Onlangs zo'n oude legermoto gezien van 1952 prachtig,tis keer iets anders dan al die race(snobs)moto's.

De topicstarter wil haar scooter al sneller laten lopen,wedden dat ze binnen het jaar een andere gaat kopen?had ze beter iets anders gekocht.
Mooie,moderne moto's.scooters worden dan ook nog eens makkelijker gestolen.
Kzou het wel weten,zeker daar in amsterdam.
Waarom geen MTX e.d.?ken er met 70cc(standaard) die al 120 lopen,wat moet zo'n zwaardere niet halen en dat kost ook 2 keer nixs,na je 25kw periode,als je weet wat je wil heb je nog geld over om je droommoto/scooter te kopen.
 
Hey Mariele,

Super te lezen dat je DNA 180 goed bevalt.
Ik heb er sinds een paar maanden ook een na wat twijfelen of ik er een moest kopen en heb 'm sinds deze week EINDELIJK ook goed voor elkaar. Mijn achtergrond is wat anders dan die van jou. Ik ben ervaren motorrijder, en heb zo'n 250.000 km ervaring op 'echte' motoren. Even het rijtje afgaand: Kawa Z650, Suzuki GSX600F (3x), Kawa Z1000, Suzuki SV650 en daar nu een DNA 180 bij. Het is dus momenteel niet mijn enige motor, maar ik deel wel jouw mening dat het ondanks de 20 pk en alleen gassen en remmen een erg leuk ding is.

Ik heb 'm ook 2e hand gekocht (22.000 op de teller) en het blokje klonk nog goed. Na thuskomst eerst groot onderhoud gepleegd uiteraard (dan weet je ook direct wat je hebt gekocht) en het kontje eraf!!. De slijtage van een DNA is wel hoger dan van een normale motor hoor, uiteraard helemaal afhankelijk van hoe het onderhoud wordt gedaan, maar dan nog. De constructie en materiaalkeuze is wel wat simpeler en slijtagegevoeliger dan van echte motoren, dus schenk er extra aandacht aan. Voordeel is wel dat het 'bromfietskwaliteit is die je ook krijgt voor bromfietsprijzen!!'

Ik heb aan mijn motor toch wel wat dingetjes moeten vervangen die je bij het zelfde kilometrage met met een 'normale' motor nog niet versleten zou verwachten. Maar ja dat hoort erbij, en ik wist dat het moest voor ik 'm kocht.

Rijdt voor een scooter goed hoor, je moet het een beetje vergelijken met een dikke bromfiets, niet echt met een motor, hij valt wel een beetje vreemd in de bocht maar dat zul jij ook hebben. Komt door die kleine wieltjes, maar daar kies je voor als je voor een scootertje gaat :-) Part of the deal.

Ik heb ook de geometrie nog flink moeten veranderen om 'm niet al te zwabberig te laten rijden. (Ik vergelijkhet weer met een echte motor, misschien dat zwabberen voor alle scooters normaal is, maar ik wil dat als motorrijder liefst niet :-) ).

De veervoorspanning achter op de hoogste stand, de veervoorspanning voor verhoogd door 2 cm bussen extra op de veren te plaatsen, de vorkpoten 15 mm door de kroonplaat laten zakken, en de voetsteunen in de hoogste stand (al ben ik 1.76) dan is het best wel een OK fietsje.
De constructie bekijkend kun je ook niet verwachten dat het een strak sturend dingetje is (mijn Z1000 is 10 keer strakker en ook die staat als niet te boek als een stabiliteitswonder en zwabbert ook lekker door de bocht), maar binnen de grenzen van het redelijke is de Gilera strak sturend genoeg.

Sturen is wel even wennen, door mn. de kleine wieltjes.

Dus flink wat kilometers klussen later sluit ik me bij je aan: Het is een simpel ding, en het rijdt simpel, en misschien wel juist daardoor ZO LEUK!!

Komen jouw foto's nog??
 
Hi,
Foto's staat in een dit topic in een andere post.
Ik heb er altijd met veel plezier op gereden! Geniet van je DNA.

Groetjes.
 
OK ik zal even terugbladeren, zie dat het een vrij oud topic is, heb je je DNA nog?
 
Ga mijn tweede DNA 180 binnenkort verkopen, gebruik 'm eigenlijk te weinig om 'm te houden, als je interesse hebt. zo uit mijn hoofd ruim 22000 km, alles doet het, rijdt OK ('t blijft wel een scootertje, dus leuk voor de binnenwegen, snelweg kan wel, maar is niet waar het dingetje uitblinkt :-) ) Even PBen igv interesse lijkt me het handigst om niet al te veel off-topic te gaan...
 
Laatst bewerkt:
OK jongens. Ik heb de beslissing genomen.
Mijn 'reserve DNA180' mag weg.
Nog even een onderhoudsbeurtje gedaan.
Nieuwe motorolie en filter, remvloeistof, koelvloeistof, remblokjes vóór (waren een beetje vettig, dus remden niet zo lekker) en een lekker afsopbeurtje.
Staat mooi in de was en met het kunststof mooi in de Plastshine te wachten op de volgende eigenaar.
Rijdt zoals het hoort, ziet er prima uit en ik verwacht dat je er op korte termijn echt niets aan hoeft te doen of er problemen aan hoeft te verwachten.
:]
 
Laatst bewerkt:
morgen nog wel heeeel mooi weer dus wel een stukkie de weg ermee op :Y
 
Laatst bewerkt:
jongens ik heb 1 van mijn 2 DNA180's te koop. Interesse zie elders op dit forum, of even PBen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn 2e DNA is weg, dus ik heb er nu nog maar één (is genoeg)

Ik heb ook een nieuw topic aangemaakt voor ALLééN de DNA's met de 4-takt motoren dus de DNA125 en DNA180 (en wat daarvan is afgeleid),
dus NIET de DNA50, 125cc 2 takt, Runners etc.

Als je een DNA 180 / DNA125 4-takt hebt verwelkom ik je graag in:

Het grote Gilera DNA 125 / 180, 4-takt topic
 
Laatst bewerkt:
De tweede DNA 180 inmiddels ook weg, dus ik heb geen DNA meer, alleen nog een vracht onderdelen te koop.
Het grote DNA 125 / 180 - 4-takt topic loopt als een dolle :N , dus daar even reageren als je iets zoekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan