Verschillen water of luchtkoeling?

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Als je een nieuwe motor gaat kopen waar moet je dan aan denken mbt de voor en nadelen van een "Vloeistof" of luchtgekoelde motor?
Bijv. slijtage van de kleppen, trillingen enz.

(en wat heeft jullie voorkeur?)
 
Laatst bewerkt:
watergekoeld is een modern systeem. Nou ben ik niet al te techisch-theorethisch onderbouwd, maar een van de voordelen is dat een watergekoeld blok altijd gekoeld is - terwijl een luchtgekoeld blok alleen tijden het rijden gekoeld word. Neem bvb stil staan bij het stoplicht - dan word je luchtgekoelde blok dus een hele tijd niet gekoeld! - en dat slijt dus! Ondertussen blijft je vloeistofgekoelde machientje dus mooi op temperatuur!
 
Ik geloof dat het expansiecoëfficiënt van een luchtgekoelde motor ook veel hoger ligt dan die van een watergekoelde dus bij de veel hogere temperaturen van de luchtgekoelde motor heeft de zuiger veel meer speling...... maar waar dat goed of slecht voor is...
 
Als je een nieuwe motor gaat kopen waar moet je dan aan denken mbt de voor en nadelen van een water of luchtgekoelde motor?
Bijv. slijtage van de kleppen, trillingen enz.

(en wat heeft jullie voorkeur?)

geef mij maar n lucht gekoelde.
veel minder poespas die kapot kenne gaan tijdens het rijden.
bv lekage van het koelsysteem wat dan ook weer schade in het blok kan brengen.

heb zelf n olie koeler, kan ook n keer lek raken.
als dat gebeurt laat ik hem er ook tussen uit.

ben er wel mee eens dat waterkoeling het beste werkt voor verbrandings motoren.
weinig vermogen verlies door middel van constante tempratuur.
 
En om even wat "ontucht te plegen met kleine insecten", het is geen waterkoeling maar vloeistofkoeling. Het kan ook olie zijn, om maar wat te noemen.
Voordeel van vloeistofkoeling: motor blijft mooier en constanter op temperatuur.
Nadeel: Op korte afstanden komt de motor minder gauw op bedrijstemperatuur. En het maakt de motor wat zwaarder en ingewikkelder.
Groeten,
Eduard.
 
Een watergekoelde motor is stiller, uitlaatgeluid niet meegerekend dan.

Koelvinnen van luchtgekoelde motoren willen weleens resoneren en daarbij irritante hoge tonen produceren.
 
Grootste verschil: een luchtgekoelde motor moet hogere toleranties in de onderdelen hebben, omdat de motor onder grote verschillen moet kunnen werken (werktemperatuur, maar ook uitzetten/krimpen van het blok). Die hogere toleranties betekenen altijd dat zo'n blok wat minder presteert als een zelfde watergekoeld blok en wat vaker gecontroleerd moet worden op klepspeling etc.
Die hogere toleranties betekenen ook dat zo'n blok niet zo makkelijk aan de moderne milieu-eisen voldoet, vandaar dat de meeste fabrikanten voor Euro3 zijn overgegaan op watergekoeld. Het kán overigens wel, kijk maar naar Ducati.

Voordeel is dat zo'n blok simpeler en goedkoper qua onderhoud is, er kan minder kapot gaan (geen waterpomp of een hele ommanteling die kan lekken). Het zijn vaak al oudere blokken qua ontwerp, zodat alle kinderziektes er wel uit zijn.

Ik zou er met de aanschaf van een motor dus niet al te veel naar kijken. Je kunt bv. niet zeggen dat het (lucht/olie gekoelde) blok van een Bandit 1200 nou zo weinig vermogen levert.....
 
watergekoeld is een modern systeem. Nou ben ik niet al te techisch-theorethisch onderbouwd, maar een van de voordelen is dat een watergekoeld blok altijd gekoeld is - terwijl een luchtgekoeld blok alleen tijden het rijden gekoeld word. Neem bvb stil staan bij het stoplicht - dan word je luchtgekoelde blok dus een hele tijd niet gekoeld! - en dat slijt dus! Ondertussen blijft je vloeistofgekoelde machientje dus mooi op temperatuur!
En hoe word een radiator gekoelt?
 
Hoe heeft Ducati dit dan geregeld? En zouden zij dan nooit overstappen naar een "vloeistof"gekoeld blok?
De techniek van luchtkoeling is toch eigenlijk al achterhaald...

Ducati is al deels overgestapt naar watergekoelde blokken, kijk maar naar de 1098. Maar het oude L-blok wordt ook nog steeds gebruikt, bv. in de Multistrada en de Monsters, het voldoet nog steeds aan de (Euro 3) emissienormen.

Voor de Japanse fabrikanten ligt de situatie heel anders. Daar wordt de productie elke 4 jaar so wie so helemaal opnieuw opgezet. Dan is het simpeler om over te stappen naar watergekoeld, omdat je anders nog allerlei extra trucs moet uithalen om luchtgekoelde blokken aan de huidige eisen te laten voldoen.

Moto Guzzi gebruikt ook nog steeds het luchtgekoelde blok, net zoals Harley.

Tja, wat is "achterhaald"? Als het blok doet wat je er van verwacht en het voldoet aan de huidige eisen, wat is dan achterhaald? De oudere Harley types zijn ook "achterhaald", maar ga Harley niet vragen om die types te vervangen, ze zouden worden gelyncht door hun klantenkring....... Voor een Harley rijder is er niks mooiers dan het geluid en karakter van juist die blokken.
 
En hoe word een radiator gekoelt?

Als ie stilstaat via een ventilator..... Dat is een tikje lastig met een luchtgekoeld blok. :+

Overigens lopen de temperaturen bij een luchtgekoeld blok inderdaad een stuk hoger op als je stilstaat. Aan de andere kant: daar zijn de blokken heus wel op berekend, o.a. door de grotere toleranties.

Voor alle duidelijkheid: ik rijd zelf met een watergekoeld blok......
 
Maar heb je bij luchtgekoelde blokken dan niet vaker last van (verkeerde) klepstellingen?

JanB zei:
Ducati is al deels overgestapt naar watergekoelde blokken, kijk maar naar de 1098.
En blijft het authentieke Ducati geluid dan nog wel gewaarborgd?
 
Dat gaf ik al aan, door de grotere toleranties moet de klepstelling vaker gecontroleerd worden.

Tja, het geluid blijft een kwestie van smaak. Bij een Duc komt het grootste deel toch uit de pijp en daar verandert niks aan, ook niet bij een watergekoeld blok.
 
Ik wou der alleen maar mee zeggen dat je gewoon niet stil moet gaan staan met een motor. (uiteraard moet het wel eventjes voor een stoplicht etc)
En veel denken, ik heb watercooling dus heb ik geen windcooling nodig, maar je hebt wel degelijk nog afkoeling van je radiateur nodig.
 
Laatst bewerkt:
En dáár heb je dus die ventilator voor.....

Hoe je het ook draait of keert, waterkoeling heeft wel een paar voordelen.
Het blok komt sneller op bedrijfstemperatuur (vandaar dat ze de emissie eisen ook makkelijker halen, ook de kat komt sneller op temperatuur en een koud blok stoot meer afvalgassen uit)
Bij warm weer is daar dan die ventilator die er voor zorgt dat de temperatuurwisselingen sterk begrensd worden.

Aan de andere kant is dat wel nodig ook. Door de veel kleinere toleranties loopt je blok al heel snel vast als er ook maar iets fout gaat met de koeling.

"Elk voordeel hep z'n nadeel", om met een bekende Nederlander te spreken. 8-)
 
naast dat er een ventilator aan een radiator is geplakt zorgt een radiator op zich al voor een enorme oppervlaktevergroting wat op zich al heel wat doet voor de temperatuur.

Vandaar ook de oliekoelertjes als overgang van volledig luchtgekoeld naar vloeistofgekoeld.
 
Laatst bewerkt:
Ducati is al deels overgestapt naar watergekoelde blokken, kijk maar naar de 1098. Maar het oude L-blok wordt ook nog steeds gebruikt, bv. in de Multistrada en de Monsters, het voldoet nog steeds aan de (Euro 3) emissienormen.

Voor de Japanse fabrikanten ligt de situatie heel anders. Daar wordt de productie elke 4 jaar so wie so helemaal opnieuw opgezet. Dan is het simpeler om over te stappen naar watergekoeld, omdat je anders nog allerlei extra trucs moet uithalen om luchtgekoelde blokken aan de huidige eisen te laten voldoen.

Moto Guzzi gebruikt ook nog steeds het luchtgekoelde blok, net zoals Harley.

Tja, wat is "achterhaald"? Als het blok doet wat je er van verwacht en het voldoet aan de huidige eisen, wat is dan achterhaald? De oudere Harley types zijn ook "achterhaald", maar ga Harley niet vragen om die types te vervangen, ze zouden worden gelyncht door hun klantenkring....... Voor een Harley rijder is er niks mooiers dan het geluid en karakter van juist die blokken.

Ik mis DE verkooptopper van de afgelopen jaren in Europa... de BMW R1150/1200-serie ;)
 
Ik mis DE verkooptopper van de afgelopen jaren in Europa... de BMW R1150/1200-serie ;)

Heb je gelijk in. Aan de andere kant probeerde ik zelfs niet compleet te zijn met m'n opsomminkje. Was zeker geen bewuste omissie, ik heb niets tegen BMW.

Overigens zegt BMW zélf dat het einde oefening is met hun luchtgekoelde blokken als Euro4 er aan komt...... al hebben ze dat al eens eerder beweerd.
 
De radiateur wordt inderdaad bij een bepaalde temperatuur door een ventilator gekoeld!
Mits die het doet....
Vorig jaar zomer liep de temperatuur van mijn Honda Magna enorm op,gelukkig ging het stoplicht optijd op groen...maar zo hoog had m,n temp. meter nog nooit gestaan!
Dus ff de ventilator gechecked,bleek die vast te zitten!!(komt vaker voor)
In de winter slaat die ventilator nooit aan en als je zomers lekker door kan rijden heb je kans dat zo,n ventilator dus gewoon een jaar of langer stilstaat en vast gaat zitten door vuil of oxidatie.
Beste is dus ff de ventilator checken of laten draaien om de zoveel maanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan