bochten rijden

G

GTR

Guest
Misschien ben ik wat kort door de bocht (hoe toepasselijk :} ) maar:

Wat komt er kijken bij het goed rijden van bochten op een motor (supersport) (jaja ver vooruit door de bocht kijken dat weet iedereen die 1 motorles heeft gehad) ik bedoel vooral hard door een bocht. Is een kneedown dan noodzakelijk (waarom wel of waarom niet) er zijn al 10-tallen discussies over te vinden maar NERGENS wordt echt DUIDELIJKHEID geschept.

Ik hoop dat er mensen zijn die weten hoe het zit en weten waarover ze praten en het hier willen vertellen.

Even puur hypothetisch:
Ik wil een snelwegafrit zo hard mogelijk nemen (270 graden bocht met goed en droog asfalt) Hoe moet ik dan te werk gaan? En ga ik dan (ruim) sneller dan een beetje stug afgeveerde auto? (met bijvoorbeeld sportonderstel)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nu eerst een een paar jaar gaat proberen om het motorrijden GOED onder de knie te krijgen en niet gelijk als een gek te keer wil gaan (je hebt je rijbewijs hooguit een jaar of 2) en daarna zoetjes wat verder wil dan denk ik dat je het langste heel blijft.​
 
Harder als een auto-met-sport-onderstel-en-ervaren-rijder kun je vergeten. Vier stuks rubber op de weg en geen risico op vallen dat maak je echt niet goed. Hier zijn filmpjes genoeg over te vinden, bijvoorbeeld deze.

Qua techniek, concentreer je niet op kneedownen want dat heeft niet zoveel met bochtensnelheid te maken. tenzij je heel erg ervaren bent want dan is dat de manier om te voelen hoe plat je gaat. Waar je wel op moet letten is imho dat je je gewicht naast de motor in de bocht plaatst. Hierdoor hoeft je motor minder plat en hou je dus meer rubber op het wegdek. Verder moet je (alweer imho) gematigd de bocht induiken en gaandeweg de bocht het gas opvoeren. Zo hou je de controle. Als je er meteen hard induikt dan heb je geen marge voor correcties. Hoe hard "gematigd" is dat moet je zelf voelen. Doen doen en nog eens doen. Zelfde bocht, -tig keer. Inkopper: onbekende bocht :N niet doen, eerst verkennen. Zelfs een Rossi gaat niet als een malloot over een onbekend stuk weg.
 
Laatst bewerkt:
Misschien ben ik wat kort door de bocht (hoe toepasselijk :} ) maar:

Wat komt er kijken bij het goed rijden van bochten op een motor (supersport) (jaja ver vooruit door de bocht kijken dat weet iedereen die 1 motorles heeft gehad) ik bedoel vooral hard door een bocht. Is een kneedown dan noodzakelijk (waarom wel of waarom niet) er zijn al 10-tallen discussies over te vinden maar NERGENS wordt echt DUIDELIJKHEID geschept.

Ik hoop dat er mensen zijn die weten hoe het zit en weten waarover ze praten en het hier willen vertellen.

Even puur hypothetisch:
Ik wil een snelwegafrit zo hard mogelijk nemen (270 graden bocht met goed en droog asfalt) Hoe moet ik dan te werk gaan? En ga ik dan (ruim) sneller dan een beetje stug afgeveerde auto? (met bijvoorbeeld sportonderstel)
Volg een keer een VRO o.i.d. dan hoor je er alles over
 
heb een poosje een VW Golf GTI 16V gehad en daar kon je gemeen hard mee door de bochten, de fratsen die daarmee uitgehaald heb zoals met 70 door een minirotonde of een zijstraat in schieten zonder af te remmen doe je met een motor niet zomaar.
 
Zelfde bocht, -tig keer. Inkopper: onbekende bocht :N niet doen, eerst verkennen. Zelfs een Rossi gaat niet als een malloot over een onbekend stuk weg.
Mwa, vind mezelf niet als een malloot rijden, maar regelmatig dat ik m'n knie op het asfalt zet bij een onbekende bocht hoor. Als ik bijv. een mooie afrit zie. Die zijn er zat langs de Autobahn in Duitsland ;) Als de bocht gewoon overzichtelijk is er niet zo'n probleem. Maar idd wat je zegt verder, rustig opbouwen.
 
Mwa, vind mezelf niet als een malloot rijden, maar regelmatig dat ik m'n knie op het asfalt zet bij een onbekende bocht hoor. Als ik bijv. een mooie afrit zie. Die zijn er zat langs de Autobahn in Duitsland ;) Als de bocht gewoon overzichtelijk is er niet zo'n probleem. Maar idd wat je zegt verder, rustig opbouwen.

:^

Maar het is gewoon langzaam opbouwen.. makkelijkst is steeds bijdezelfde bocht.. en eenmaal plat kan je het overal ;)
 
Als je verantwoord hard wilt rijden en je bochtentechniek wilt verbeteren kan je overwegen om een circuitdagje te plannen. Dagje Zandvoort of Assen bij Motorsportlifestyle of MotorXtra en dan leer je een heleboel.
 
Misschien ben ik wat kort door de bocht (hoe toepasselijk :} ) maar:

..
Ja, nogal ja.


er zijn al 10-tallen discussies over te vinden maar NERGENS wordt echt DUIDELIJKHEID geschept.

..
Er is niet echt een recept dat je kunt gebruiken. Niet op de weg.

Ik hoop dat er mensen zijn die weten hoe het zit en weten waarover ze praten en het hier willen vertellen.

..
Een paar pointers kan ik je wel geven, maar ik ben ook geen Rossi, dus dit is puur uit eigen ervaring.

Nou goed, belangrijkste eerst.. je moet niet verder pushen dan waar je je zelf prettig bij voelt. De gemiddelde sportmotor kan VEEL verder dan de gemiddelde motorrijder op de weg durft. Als een motor een beetje gaat glijden bij het insturen of met zijn kop gaat slaan bij het uitaccelereren wil het niet zeggen dat je op je bek gaat, maar als je dat niet gewend bent en je reageert verkeerd kun je wel onderuit gaan. Hoe harder je pushed, hoe meer beweging er in de motor komt. Dat is vaak geen probleem als je er aan gewend bent, maar ben je dat niet gewend dan is het eng en daar moet je rustig aan wennen.

Ten tweede... je hebt het over op- en afritten van snelwegen.. lange doordraaiende bochten dus. Top Tip: sturen met je gas.. Je gooit de motor in een bepaalde hellingshoek die je prettig vindt aanvoelen (of je dan je knie aan de grond hebt of niet, dat maakt niet uit) en vervolgens hou je diezelfde hellingshoek de hele bocht door. Wil je de bocht scherper maken (naar de binnenkant van de bocht rijden), dan laat je je gas een klein streepje los. Wil je de bocht wijder maken (naar de buitenkant van de bocht rijden) dan geef je iets meer gas. Maar je verandert je hellingshoek niet.

Wat je in een bocht of bij het aanremmen van een bocht nooit doet is in paniek remmen. Als je denkt 'die bocht haal ik niet' dan zet je nooit de motor rechtop om te remmen. Dat haal je namelijk nooit en dan vlieg je zo de bocht uit. Gewoon insturen en de motor plat leggen. In 9 van de 10 gevallen haal je het makkelijk.

Voorbeeldje.. ik hoorde laatst dat iemand een bocht uitgevlogen was omdat ie dacht dat ie de bocht niet haalde. Die jongen had zich bijna om een boom gevouwen. hij stuurde met 60 de bocht in om vervolgens te besluiten om de motor rechtop te zetten en te gaan remmen.. niet gehaald. gelukkig niet gewond geraakt.. Nou ken ik die bocht en kan ik die bocht als het zou moeten met 90 nemen. (niet echt heel veilig in verband met die bomen, maar als het moet zou het makkelijk kunnen...).. Nou ben ik niet de beste motorcoureur ooit en waarom kan ik dan die bocht met 90 nemen, terwijl die jongen er met 60 uitvliegt? gewoon omdat hij een beslissingsfout gemaakt heeft. Hij had gewoon moeten beslissen om in te sturen, was er niets aan de hand geweest. behalve dat ie geschrokken was en dat ie de motor platter had moeten leggen dan ie gewend is.

Direct aan het bovenstaande gerelateerd en ook op de weg van toepassing is de regel 'slow in, fast out'. Je kunt beter 10km/h te langzaam een bocht insturen dan 10km/h te snel. In het eerste geval gooi je je motor wat minder plat en ga je iets eerder op je gas. In het tweede geval moet je alle zeilen bijzetten om de bocht te halen (diep de bocht inremmen terwijl je al aan het insturen bent, de motor platter gooien dan je wilde, etc) en dan ben je de hele bocht door aan het corrigeren om er vervolgens al waggelend zonder enige snelheid uit te komen.

De 'magische' kneedowns dan. Die hebben alleen zijdelings met de bochtensnelheid te maken. Je gebruikt je knie om te voelen hoe plat je ligt. zo kun je een hellingshoek bepalen die je zelf prettig vindt en zo kun je ook testen of je dezelfde hellingshoek aanhoudt door een hele lange bocht (bijvoorbeeld op- of afrit). Bijkomend voordeel is dat je als je dezelfde zithouding gebruikt, je elke keer dezelfde hellingshoek maakt en je elke keer op dezelfde manier door een bocht heen gaat.

Dan natuurlijk kijken.. 1e rijles 1e opmerking: je kijkt waar je heen wilt en je kijkt niet waar je niet heen wilt. Blijft heel belangrijk, zeker als de snelheid omhoog gaat.


maar het belangrijkste blijft: Ga niet harder pushen dan waar je je zelf prettig bij voelt. Dan reageert je motor anders dan je gewend bent en dan ga je fouten maken. Het klinkt flauw, maar ervaring komt echt met de jaren. Zelfs Rossi kon niet meteen op een MotoGP motor stappen en snel rijden.

Doe dus alsjeblieft rustig aan.

Volg een keer een VRO o.i.d. dan hoor je er alles over
VRO gaat niet over hard rijden, maar over veilig rijden. Dat is iets anders. sterker nog, dat bijt elkaar bijna altijd.
 
Laatst bewerkt:
en let op als er troep in de bocht ligt :X want dan is er geen weg meer terug.....

[me="Zoeperman"]was een fanatiek klaverbladrijder, totdatie een vlekje tegenkwam.....[/me]

het kan 1000 keer goed gaan en steeds harder, maar blijf er rekening mee houden dat de openbare weg vol verassingen kan zitten, hou dus altijd marge!

full
 
Eigenlijk niets meer aan toe te voegen. Als je je onzeker voelt over je bochten moet je gewoon veel oefenen. Ben zelf begonnen op een SS en het is een wereld van verschil met zo'n naked. Dus je moet eerst goed wennen aan de motor voordat je uberhaupt aan je kniedown en dat soort zaken gaat denken. Dat komt allemaal vanzelf wel. In begin moet je tijd nemen en geduldig zijn en veeeeel oefenen. Op gegeven moment krijg je vanzelf door hoe je het beste en veiligste een bocht kan nemen.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat TS te-kort-door-de-bocht-&-is-een-kneedown-noodzakelijk per se op de voorpagina van de krant wil.
Vraag is of wij op het MF hem daarbij horen te helpen of net niet?
 
VRO gaat niet over hard rijden, maar over veilig rijden. Dat is iets anders. sterker nog, dat bijt elkaar bijna altijd.
Het gaat erom dat je iets leert over de ideale lijn rijden, zithouding, etc. Ik dacht dat je dat bij een VRO ook leerde, maar weet dat niet zelf uit ervaring. Ik heb 2x een VTM training gevolgd van een KLPD-er uit Steenwijk die dit als bijbaan doet.
De bochtentheorie die je bij dit soort trainingen krijgt kun je zeker toepassen bij het zo snel mogelijk nemen van een bocht.

Bovendien vind ik een beetje veiligheidstraining niet verkeerd. Je mag best hard rijden, maar doe het veilig, zorg dat je wat over hebt zodat je zonodig kunt corrigeren. Dat bedoelt Zoeperman ook te zeggen volgens mij.
 
De kneedown wordt door heel wat Rossi's in spé vooral gezien als doel. Dat is het dus absoluut niet.

Waarom dan die knie? Die knie is een "voeler", waarmee een ervaren rijder de hoek bepaalt die hij en de motor met het wegdek maken. Je voelt dan wanneer je de hoek ff te groot of te klein hebt gemaakt. Een hele goede rijder kan met z'n knie zelfs een lichte wegglijder corrigeren, maar dat is voor maar weinigen weggelegd.
Het is dus een hulpmiddel, al zullen heel wat posers dat nooit door hebben.

Eerst leer je dus de techniek van bochten rijden, de houding, de lijn door de bocht, de kijktechniek, de snelheid, de hoek. Daarna kun je die knie leren gebruiken als "voeler", meer niet.
 
Laatst bewerkt:
De kneedown wordt door heel wat Rossi's in spé vooral gezien als doel. Dat is het dus absoluut niet.

Waarom dan die knie? Die knie is een "voeler", waarmee een ervaren rijder de hoek bepaalt die hij en de motor met het wegdek maken. Je voelt dan wanneer je de hoek ff te groot of te klein hebt gemaakt. Een hele goede rijder kan met z'n knie zelfs een lichte wegglijder corrigeren, maar dat is voor maar weinigen weggelegd.
Het is dus een hulpmiddel, al zullen heel wat posers dat nooit door hebben.

Eerst leer je dus de techniek van bochten rijden, de houding, de lijn door de bocht, de kijktechniek, de snelheid, de hoek. Daarna kun je die knie leren gebruiken als "voeler", meer niet.

Topic over.
 
en vergeet niet alles heeft zijn grens dus jijk die bocht en inderdaad ook je fiets...........
ga eerst eens rustig een rotonde over pak deze dan de volgende keer iets sneller enz enz en dan ga je vanzelf ook de andere bochten wel iets harder rijden en met harder rijden ga je meer hangen en voor je het weet druk je je knie op de grond en dan nog leuker de stepjes
 
Harder als een auto-met-sport-onderstel-en-ervaren-rijder kun je vergeten. Vier stuks rubber op de weg en geen risico op vallen dat maak je echt niet goed. Hier zijn filmpjes genoeg over te vinden, bijvoorbeeld deze.
Dat is Top Gear (Clarckson houdt niet van motoren), dit is wat anders en realistischer:

 
het kan 1000 keer goed gaan en steeds harder, maar blijf er rekening mee houden dat de openbare weg vol verassingen kan zitten, hou dus altijd marge!

[afbeelding]
:^

En dus niet alleen troep in bochten maar ook overstekend wild, onvoorspelbaar gedrag van mede weggebruikers, onoverzichtelijke situaties, enzovoort. Houd ALTIJD marge.
 
De kneedown wordt door heel wat Rossi's in spé vooral gezien als doel. Dat is het dus absoluut niet.

Waarom dan die knie? Die knie is een "voeler", waarmee een ervaren rijder de hoek bepaalt die hij en de motor met het wegdek maken. Je voelt dan wanneer je de hoek ff te groot of te klein hebt gemaakt.

Yep, en bij echt slecht natte omstandigheden doen ze er dan een dubbele kneeslider op zodat ze vanzelf iets verder rechtop blijven met hetzelfde gevoel.

Mijn tip om goed bochten te leren rijden; doe die SS weg en koop een simpele allroad.
 
De kneedown wordt door heel wat Rossi's in spé vooral gezien als doel. Dat is het dus absoluut niet.

Waarom dan die knie? Die knie is een "voeler", Je voelt dan wanneer je de hoek ff te groot of te klein hebt gemaakt. Een hele goede rijder kan met z'n knie zelfs een lichte wegglijder corrigeren,
Jeps om te voelen, maar nu wil ik wel graag uitleg hoe je in godsnaam een lichte glijer kan corrigeren met je knie?
Kan me er niks bij voorstellen.
 
Jeps om te voelen, maar nu wil ik wel graag uitleg hoe je in godsnaam een lichte glijer kan corrigeren met je knie?
Kan me er niks bij voorstellen.

als jou achterband of voorband wegglijd wordt als het goed is de hoek groter, met je knie kan je dan zorgen dat de hoek NIET groter wordt, waardoor je band dus niet verder wegglijd en daardoor eerder grip heeft.. alleen is dit meer weggelegt voor iemand die het net doet (dus nog veel druk op zijn knie heeft staan) dan iemand met ervaring.. want als het goed is meet je met je knie alleen de hellingshoek. en raakt dus heel af en toe de grond..
 
Terug
Bovenaan Onderaan