tot welke leeftijd is motorrijden verantwoord?

Wat is nog een verantwoorde leeftijd om motor te rijden?

  • >85

    Stemmen: 150 56,4%
  • 80-85

    Stemmen: 8 3,0%
  • 75-80

    Stemmen: 17 6,4%
  • 70-75

    Stemmen: 37 13,9%
  • 65-70

    Stemmen: 24 9,0%
  • <65

    Stemmen: 30 11,3%

  • Totaal aantal stemmers
    266

let's ride

banned user
3 jul 2007
31
0
Vanaf je 80ste (?) leefjaar wordt elk jaar (?) geloof ik gechecked of je nog kan autorijden. (simpele ogentest)?


Nu veronderstel ik heel wat, dus ik weet niet of m'n feiten kloppen, maar zo'n testje is naar't schijnt een lachertje.


In een auto zit je nog redelijk veilig, als je als bejaarde brokken maakt.

Maar wat is eigenlijk een verantwoorde leeftijd om nog op de motor te kruipen?


Durf jij met je 75+ nog op de motor?


Ikzelf zou denk ik wel tot m'n 70ste durven blijven rijden...en daarna elk jaar bij een rijschool een proeflesje draaien om door een vakman te laten beoordelen of ik nog wel kan rijden.....naast het verplichte testje bij het CBR.


Wat is julie mening hierover?
 
zelf ken ik iemand die 80+ is en nog VERREKT goed met de auto kan rijden.
zo iemand zou ik het nooit willen afnemen dat hij geen motorrijden kan doen dus
ik vote +80 :Y
 
Laatst bewerkt:
Ken mensen van 65 die op een 916 rond reden :Y
Dus zolang je het zelf vertrouwt vind is het mij goed.
Zit gelukkig nog langer niet met dat probleem :)
 
In sommige gevallen niet meer vanaf het moment van verkrijgen rijbewijs A... :X

Maar ben je met derg. leefijden i.h.a. niet oud en wijs genoeg om je eigen beperkingen te onderkennen?
Als je op je 18e met je proefrijbewijs een L-plaatje achterop schroefde en zolang al actief rijdt :] dan heb je een bonk ervaring, sooooowwwww...
Zeker als je dat allemaal redelijk ongeschonden overleefde.

Ach, vroeger was sex veilig en motorrijden gevaarlijk, toen de schepen van hout en de mannen van staal waren. :Z


250px-Robotarchie.jpg
 
Laatst bewerkt:
zelf ken ik iemand die 80+ is en nog VERREKT goed met de auto kan rijden.
zo iemand zou ik het nooit willen afnemen dat hij geen motorrijden kan doen dus
ik vote +80 :Y


mijn pa is 72 en die rijdt met de auto, een viano (groot dus), elk jaar nog naar spanje en terug.
rijdt elke dag nog en ook wel pittig :P nooit echte brokken gemaakt op beetje parkeerschade na (maar dat is een familietrekje).
 
De eigenaar van m'n dealer ('vader' Groenewold) is pas 70 geworden
(niet echt te zien trouwens)
springt nog net zo makkelijk op een GSX-R1000 om een proefritje te maken
Ik zie hem er ook nog lang niet mee stoppen (en na een klein 'achtervolgingkje'
naar mijn ervaring ook niet nodig)
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder geroepen, is per persoon verschillend. Zo ken ik nog wel een aantal mensen die niet de leeftijd van een bejaarde hebben, maar wel zo rijden, en zie je ouderen rijden die nog makkelijk mee kunnen komen. Die test schijnt inderdaad vrij weinig voor te stellen. Als je nog kan zien, redelijk kan horen en geen moeilijkheden hebt met evenwicht enzo krijg je gewoon weer verlenging. Als je dement bent en net tijdens de keuring een helder moment hebt krijg je ook gewoon weer een stempeltje
 
Mijn pa is nu 80 en rijdt nog bijna dagelijks op zijn Trailway 125 naar zijn tuintje !
Familiebezoek wat verder van huis doet ie op zijn Kawa GT550.
De bochtjes nemen gaat wel wat minder enthausiast als 20 jaar terug maar hij rijdt nog gewoon lekker met het verkeer mee.
Elk jaar nog op de motor naar de SBK en TT (al meer als 50 jaar) is ook geen probleem, hij is niet degene die wil stoppen voor een bakkie, "waarom ga je er nou af, we zijn net weg ?"... !
Ik weet niet of hij elk jaar gekeurt moet worden, op zijn rijbewijs staat wel dat hij zijn bril MOET dragen !
In de 60 jaar dat hij motor rijdt heeft hij nog nooit een aanrijdig o.i.d. gehad (wel een paar eenzijdige valpartijtjes), ik hoop dat ik het er ook zo vanaf breng op die leeftijd :]
 
Laatst bewerkt:
Mijn opa is 87, aan een oog blind en met die ander ziet hij bar weinig. Hij vroeg laatst aan mijn vader of die zijn motorrijbewijs voor hem wilde verlengen. Dan kon hij met de motor af en toe kist aardappels halen }) .


Mijn vader is gelukkig wijzer O-)
 
Zoals eerder hier gezegd de een is met 60 oud, de ander met 80 nog jong. Genoeg mensen op leeftijd denken nog zelfs een koekblik te kunnen besturen, maar willen hun beperkingen niet zien.

Maar om bij het onderwerp te blijven: leeftijd op zich zegt lang niet alles. Dat is per persoon weer anders.
 
Ik denk dat de fysieke ongemakken (op- en afstappen, zithouding, ...) bij motorrijden sneller een belemmering zullen vormen dan het feit dat men er eigenlijk niet meer 'geestelijk' toe in staat is. Op die manier zullen de meesten er dus wel tijdig mee stoppen, zonder een gevaar te worden voor de medemens. Da's wel ff anders dan met het autorijden, waar je soms nog mensen ziet rijden en je afvraagt of ze wel beseffen dat ze in een auto zitten.
 
Na 32 jaar denk ik nog steeds verantwoord, maar de LOL gaat er langzamerhand toch af. Nooit verwacht of gedacht, maar het gebeurt toch.... ;( ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan