Het grote motorscooter topic deel 2

Gave actie ! positief verhaal toch :-)) Dit is inderdaad DE manier om zelf te ondervinden hoe gaaf een motor scooter rijd/werkt :-))
:^
Dit is een slimme zakenman, hij ziet het gat in de markt en doet er iets mee.




Vanaf vandaag rijd ik op de andere scooter !
Zoals ik al schreef had de eerste laadproblemen, dat bleek te liggen aan de dynamo. Het is na te lezen op dit forum bij de How-to over het laadsysteem controleren.

Ik heb de dynamo tevoorschijn gehaald maar er was niets aan te zien, verder waren de weerstandswaarden ook goed alleen kwam er geen spanning vanaf... Net met de hakken over de sloot de ton gehaald en nu de eerste echte storing.
Nu kan ik alles overzetten van de andere motor maar het leek me een mooi moment om gewoon met de andere te gaan rijden.

Afgelopen zaterdag heb ik beide naast elkaar gezet en alle goede onderdelen op de rode scooter gezet zoals: wielen, remblokken, benzinepomp, schokdemper, richtingaanwijzerrelais, buddyseat en alle andere dingen die ik op een lijstje had bijgehouden.
Na weer een dik jaar stilstaan startte de rode scooter toch al bij de tweede poging.

Vanmorgen de proefrit gemaakt, getankt en alles lijkt goed. Ik kan er weer even tegen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, wij wisten dit natuurlijk allang.
En die files helpen dat alleen in de hand.
Ik heb toch langzaam het gevoel, dat de motorscooter meer volwassen wordt bekeken !
De meeste mensen waarmee ik praat over de motorscooter, hebben vaak een verkeerd vooroordeel.

Inderdaad! Een collega van me heeft zo,n Kawasaki VN1600 tractor (of was het nou een John Deere?) en vind zichzelf met z'n landbouwvoertuig nogal een bigshot. Stoere opmerkingen maken over mijn Beverly |( Wil wel eens een wedstrijdje doen, willekeurige stad, polder wathever. })
 
Inderdaad! Een collega van me heeft zo,n Kawasaki VN1600 tractor (of was het nou een John Deere?) en vind zichzelf met z'n landbouwvoertuig nogal een bigshot. Stoere opmerkingen maken over mijn Beverly |( Wil wel eens een wedstrijdje doen, willekeurige stad, polder wathever. })

Ben benieuwd, op papier is een VN1600 op de 400m een seconde sneller dan de Bev500. Maar dan moet hij een perfecte start en een perfecte sprint hebben, iets wat bij elke gewone motor niet bepaald een garantie is. Ik denk dat je het met een perfecte start op de Beverly (en dat is heel wat zekerder ;) ) het moet kunnen winnen van een VN1600. In de stad is het een ander verhaal: een VN1600 heeft geen schijn van kans tegen een Bev500. Op de dijk hebben ze allebei last van een beperkte bodemvrijheid, maar heb ik het vertrouwen in de Bev500 die veel alerter op het gas hangt en dus ook explosiever zal uitaccelereren. De VN1600 zal de dikke Beverly alleen achter zich laten op een lange lege snelweg zonder politie of diens fotocamera's door zijn topsnelheid van 189 km/h. Is de VN1600 van 2005 of jonger is het ook op de snelweg feest en loopt de Bev500 langzaam weg (als het een "gezonde" zoals de mijne is die dus 180 op z'n tellertje weet te toveren :X )...

Leuk zo'n vergelijking! Vooral omdat van de snelste scooters, de GP800, Tmax 500, Nexus 500 en Bev500 die laatste er het minst snel uit ziet! })
 
Ben benieuwd, op papier is een VN1600 op de 400m een seconde sneller dan de Bev500. Maar dan moet hij een perfecte start en een perfecte sprint hebben, iets wat bij elke gewone motor niet bepaald een garantie is. Ik denk dat je het met een perfecte start op de Beverly (en dat is heel wat zekerder ;) ) het moet kunnen winnen van een VN1600. In de stad is het een ander verhaal: een VN1600 heeft geen schijn van kans tegen een Bev500. Op de dijk hebben ze allebei last van een beperkte bodemvrijheid, maar heb ik het vertrouwen in de Bev500 die veel alerter op het gas hangt en dus ook explosiever zal uitaccelereren. De VN1600 zal de dikke Beverly alleen achter zich laten op een lange lege snelweg zonder politie of diens fotocamera's door zijn topsnelheid van 189 km/h. Is de VN1600 van 2005 of jonger is het ook op de snelweg feest en loopt de Bev500 langzaam weg (als het een "gezonde" zoals de mijne is die dus 180 op z'n tellertje weet te toveren :X )...

Leuk zo'n vergelijking! Vooral omdat van de snelste scooters, de GP800, Tmax 500, Nexus 500 en Bev500 die laatste er het minst snel uit ziet! })

Voor de zekerheid wil ik wel een Malossi vario }) Jij hebt hem toch? Vertel eens; hoeveel scheelt het nu echt?
 
Tja, waarom geen ABS? Ik rijd nu al ruim 20 jaar vespa. Vroeger de px200, daarna een px200e en dan nu sinds kort de gts 250. Dus nog nooit ABS gehad op de scooter, en ook nog nooit nodig gehad. Aangezien de kosten ook meewegen, heb ik besloten af te zien van het ABS-gebeuren. Ik ben gewoon een heel verstandige en defensieve rijder. (hahaha)

Zwarter dan zwart......Zoals Marinde al zei: ieder zijn smaak. Maar zodra ik de foto plaats zul je zien dat het er toch heel fraai uitziet (tenminste dat vind ikzelf) O-)
 
..... zo,n Kawasaki VN1600 tractor (of was het nou een John Deere?)....
Geeft mij maar een Fendt... ;)

Ik snap wat je bedoelt... Het nut van alsmaar meer motorinhoud ontgaat mij ook.
Ik vind dat gezegde over die cubic inches en dat er geen vervanging voor zou zijn al net zo'n onzin als dat andere door sommige motorrijders gebezigde gezegde over die "loud pipes".

Ik vind het eerlijk gezegd onzin dat men met steeds grotere motorinhouden komt terwijl het principe van de transmissie nog uit het begin van de vorige eeuw stamt.

Anders gezegd, met een slimme transmissie (lees "CVT") kun je met een veel kleiner motorblok dezelfde prestaties halen en net zo schakellui rijden als met 1,6 liter van de Vulcan, 2,3 liter van de Triumph Rocket of zelfs de 5,4 liter van dat absurde apparaat van Boss Hoss.
 
Laatst bewerkt:
Voor de zekerheid wil ik wel een Malossi vario }) Jij hebt hem toch? Vertel eens; hoeveel scheelt het nu echt?

Ik heb hem wel ja, maar als je meer wilt weten wat het nu ECHT scheelt (in ieder geval meer dan welke andere mod dan ook) kun je dat beter aan Bazaki vragen, die heeft metingen gedaan met en zonder dacht ik? Volgens mij heb je de meeste winst tussen 30 en 100, daarboven zal het ongeveer gelijk zijn... Wie weet heb je met Multivar ineens ook 180 op de teller ipv 160? Ik heb nog nooit de top geprobeerd toen ik nog origineel reed namelijk...
 
Was gister bij Van de Kuinder, ze hebben 2x een Suzuki Address 125 staan.. semiautomaatje met 4 versnellingen. dus 'ergens' een halve automaat/scooter... prijs : 1699 all in, dus incl. rijklaarkosten, op kenteken zetten etc...

Het uiterlijk vind ik zelf wat minder, echt aziatisch, maar misschien iets voor iemand hier die voor nog geen 1700 euro wat nieuws zoekt? Ze schijnen zo'n 100km/u te lopen...

plaatje ;

Biz-125-Honda---1.gif



Zit trouwens ook zo'n nieuw ding op je contactslot, zodat je er niet zo met een schroevendraaier in kan.. hoe heet zoiets eigenlijk.. tegen snelle boefjes die standaard schroevendraaiers bij zich hebben? Zag het ook zitten op de nieuwe Cygnus X.
 
Van die Suzuki Adress zie je er duizenden rijden in Bangkok. Superhandig vervoermiddel, alleen voor de NL wegen toch iets minder geschikt denk ik. 1700 is wel een scherpe prijs, dan rij je voor weinig toch best op een geinig ding!
 
~
Was gister bij Van de Kuinder, ze hebben 2x een Suzuki Address 125 staan.. semiautomaatje met 4 versnellingen. dus 'ergens' een halve automaat/scooter... prijs : 1699 all in, dus incl. rijklaarkosten, op kenteken zetten etc...

Het uiterlijk vind ik zelf wat minder, echt aziatisch, maar misschien iets voor iemand hier die voor nog geen 1700 euro wat nieuws zoekt? Ze schijnen zo'n 100km/u te lopen...


best aardig ja, voor dat prijsje.
ik zie als voordeel grote wielen en als eerste nadeel trommelremmen.
 
Ja grote wielen, wel hele dunnetjes... 70 voor 80 achter.. :+
Trommelremmen hoeven trouwens helemaal niet slecht te remmen, op m'n XT350 had ik trommel achter, remde nog beter dan het schijfje voor (en die schijf was nieuw!). Ook wordt je trommelrem ook niet nat met regenachtig weer, je schijf wel...

Maar ik koop liever voor iets meer een Cygnus X. Al is 1699 dus voor een nieuw ding niet duur, wie weet voor iemand hier op het forum...
 
Van die Suzuki Adress zie je er duizenden rijden in Bangkok. Superhandig vervoermiddel, alleen voor de NL wegen toch iets minder geschikt denk ik. 1700 is wel een scherpe prijs, dan rij je voor weinig toch best op een geinig ding!

Ja en met de Address nog vele andere merken die daar op lijken, ben benieuwd of zo'n model hier aan slaat, persoonlijk denk ik van niet. Je moet echt durven.. ik vind het helemaal niet erg om voor lul te rijden (zo lang ik maar een helm op heb :P ), maar zo'n Address lijkt me niets... al met al zal het onderhoud erg goedkoop zijn.
Bandjes voor een CBR125 waren al 82 euro (voor beide banden!), kan je nagaan wat ze dan voor zo'n Address moeten kosten !


Maar weet iemand wat ik bedoel met zo'n ding wat op het contactslot zit en wat je met de achterkant van je sleutel moet openen ? Ik had ze nog nooit gezien.. wel handig !

edit : ah.. plaatje gevonden !

suzuki-burgman-texte-5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt, zo als ik al zei ;) Dan rammen ze er niet zo een schroevendraaier in (of een ander 'handig' apparaatje om het slot er in z'n geheel uit te trekken).

Je haalt je sleutel eruit, duwt op een 'lock'schakelaar, waardoor er een metalen plaatje voor je contactslot ingang komt. Je kan dat weer openen door de achterkant van je sleutel te plaatsen in dat kleine ringetje. Is voor elk slot een andere vorm. Dan gaat het metalen plaatje aan de kant en kan je sleutel erin.

Zit ook al op de nieuwe Cygnus X en ook op de Suzuki Burgman.. rest van de scooters weet ik niet, niet echt naar gekeken.
 
Nou, dit is voor mij dus de eerste keer dat ik een foto ga plaatsen. :?
Ik hoop dat alles goed gaat.


full



De voorste is mijn nieuwe (dat mag wel duidelijk zijn).
De achterste is mijn oude px :] :]
 
De voorste is mijn nieuwe (dat mag wel duidelijk zijn).
De achterste is mijn oude px :] :] ~[/quote]


Aaah een foto... je hebt je woord gehouden :-))
Tja... inderdaad wel erg zwart. Het chroomwerk komt in eidergeval wel erg goed uit zo he.
Je kunt vanuit amerika ook hoesen bestellen voor de Gts met zwart witte koeie vlekken of zwart wit geblokt. (van stof) Lijkt me ook gaaf bij jou scooter. dan nog bijpassende witte leren handvaten en voilla :-)) Tís maar een idee.

Maar mooi hoor. Dank je dat je hem aan ons laat zien.
 
Ja dat klopt, zo als ik al zei ;) Dan rammen ze er niet zo een schroevendraaier in (of een ander 'handig' apparaatje om het slot er in z'n geheel uit te trekken).

Je haalt je sleutel eruit, duwt op een 'lock'schakelaar, waardoor er een metalen plaatje voor je contactslot ingang komt. Je kan dat weer openen door de achterkant van je sleutel te plaatsen in dat kleine ringetje. Is voor elk slot een andere vorm. Dan gaat het metalen plaatje aan de kant en kan je sleutel erin.

Zit ook al op de nieuwe Cygnus X en ook op de Suzuki Burgman.. rest van de scooters weet ik niet, niet echt naar gekeken.

Hoe zit het met spullen opbergen onder je buddyseat? Breken ze die ook gemakkelijk open?
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic en met veel informatie. :]

Heeft iemand ervaring met de Sym Mio 100?
Deze scooter is slechts 1.72M lang en past dus prima in mijn kleine bergruimte.
Ze is ook prachtig om te zien, maar of het echt wat is? Ervaringen?
De prijs is € 1.999

SymMioBruinWit06.jpg


Deze vind ik ook interessant:
De Kymko Agility 125.
Deze kost € 1.899 en is 1.83M lang.
Heeft iemand er ervaring mee?

KymcoAgilityBlauw05.jpg


Ik ben echt op zoek naar een korte motor of scooter, mijn bergruimte is 1.90M lang.
Mijn Kawa staat nu buiten en da's niet fijn.

Deze (en andere motorscooters) zijn te koop mij Siezenis Tweewielers in Nijmegen.
 
Hoe zit het met spullen opbergen onder je buddyseat? Breken ze die ook gemakkelijk open?

Buddy gaat open via je contactslot, dus niet meer 'ouderwets' door een slotje aan de zijkant. DUs je buddy openbreken gaat even lastig. Maar zo snel trekken ze een buddy niet open, vaker het klepje wat onder je stuur zit wat ze openbreken.. de hufters, het is een keer voorgekomen bij m'n vriendin toen we even een winkel in waren gelopen. Ze doen het vliegensvlug, gelukkig zat er niets in maar was het ook niet gesloopt dat ie niet meer dicht kon...



Gerdien ; die Agility, een buurman heeft een 50cc snorversie, die is er zeer tevreden mee, heeft al ruim 8000km gelopen en rijd nog steeds goed. Vind ze er best netjes uit zien.
 
Nou, dit is voor mij dus de eerste keer dat ik een foto ga plaatsen. :?
Ik hoop dat alles goed gaat.

De voorste is mijn nieuwe (dat mag wel duidelijk zijn).
De achterste is mijn oude px :] :]


In het zwart is hij inderdaad ook erg mooi, vind ik! :}


Vraagje: heb jij er nog iets van gereerdschap bijgekregen??? Er wordt iets over gezegd in het onderhoudsboekje, maar bij mij zat er niets bij.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan