Yamaha Xmax 250 gekocht

Gerrit2

Die hard MF'er
17 jul 2007
360
0
Vanmorgen mijn nieuwe Xmax opgehaald! *O* *O*

Eerste indruk: Hele solide machine. Zadel is wat harder dan de Sportcity, maar zit wel lekker.
Wordt vervolgd.


full
 
Zeeeer mooie scoot Gerrit2 ga in maart precies dezelfde switch maken alleen dan wel de "zwarte".... :]
 
Laatst bewerkt:
Het is vandaag en morgen denk ik geen weer om ervaringen op te doen. Ik werd vanmorgen ook haast van de weg geblazen toen ik hem ophaalde.

In ieder geval heb ik hem droog in de schuur gekregen, zodat ik de metalen delen flink in kon spuiten met White Grease.

Ik ga zeker de tomtomtest weer doen. Maar ik merkte nu al dat de teller niet zo precies is als de Sportcity. Tenminste, je hebt bij 100 km/u helemaal nog niet het idee dat je 100 rijdt, dus dan lijkt het of de teller flink overdrijft.

De benzine- en temperatuurmeter zijn gewoon analoog, en dat vind ik toch prettiger afleesbaar dan de digitale meters van de SC.

De koppeling van de Xmax grijpt veel eerder aan dan bij de Sportcity.
Als je bij de Sportcity start met een beetje gas erbij, blijft hij rustig staan, maar de Xmax schoot meteen naar voren toen ik dat deed. Even wennen dus.

Het motorgeluid van de Xmax klinkt goed, maar is wel wat ruiger dan de SC.
Optrekken doet de Xmax prima, maar of hij de SC verslaat weet ik nog zo net niet. Hij moet natuurlijk ook eerst wat loskomen.

De Xmax gaat makkelijker op de middenbok dan de SC. Ook gaat hij daarbij niet zoveel naar achteren toe. Want ik zat met de SC regelmatig tegen de schuurdeur aan met het nummerbord. Bovendien heeft de Xmax een zijstandaard en dat is natuurlijk helemaal mooi.

De vering is wel stug, maar op asfalt merk je daar niet zoveel van.
Remmen doet hij iets minder hard dan de SC, want die remde grandioos, tenminste, met die eerste remblokken. Maar toch staat ook de Xmax binnen notime stil.

De handleiding is in 4 talen: Frans, Spaans, Italiaans en Duits, maar geen Engels! Nou ja, met duits redden we ons ook wel.

Eerst maar eens wachten op wat mooier weer om hem eens goed aan de tand te voelen. Ik heb er in ieder geval veel zin in! 8-)

Zo stond hij bij de dealer te pronken als enige motorscooter. Ik heb ook even die andere gewone fietsen bekeken, bevoelt en bezeten, maar toen ik weer op de Xmax stapte dacht ik: wat bezielt toch de mensen om geen motorscooter te kopen! :N


full
 
Laatst bewerkt:
Wow Gerrit, Je hebt een fantastische keuze gemaakt.

Jij bent nu al de tweede hier op het forum die zijn SC 200/250 verkocht heeft of wil verkopen.

Waarom eigenlijk. Dat vraag ik me echt wel af temeer omdat ik beide motoscooters in overweging nam om te kopen. De SC is naar eigen gevoel naar lagere rangen verschoven ten voordele van de x-max en SH300.

Ik ben echt benieuwd waarom je nu veranderd bent.
 
Dat ben ik toch even helemaal niet met je eens Wimper, de SC staat voor mij op de hoogste rang voor de arena waar hij voor ontworpen is: de City! Daarbuiten blijft het een geweldige machine, maar hij is niet meer zo in zijn element. En omdat ik nou net de meeste tijd buiten de bebouwde kom scooter, heb ik de keus gemaakt voor de Xmax, die meer voor het compromis ontworpen is.

Eigenlijk had ik het liefst de SC gehouden voor erbij, maar ja dat gaat nou eenmaal niet.
 
Dat ben ik toch even helemaal niet met je eens Wimper, de SC staat voor mij op de hoogste rang voor de arena waar hij voor ontworpen is: de City! Daarbuiten blijft het een geweldige machine, maar hij is niet meer zo in zijn element. En omdat ik nou net de meeste tijd buiten de bebouwde kom scooter, heb ik de keus gemaakt voor de Xmax, die meer voor het compromis ontworpen is.

Eigenlijk had ik het liefst de SC gehouden voor erbij, maar ja dat gaat nou eenmaal niet.

Ik denk dat ik mijn motorfietsen voor ongeveer dezelfde doeleinden als jij gebruik. Ik bedoel hiermee, meer buiten de bebouwde kom dan echt in de stad.

Ik ga er dan ook vanuit dat je voor de X-max hebt gekozen omdat hij wellicht stabieler is en betere windbescherming heeft.

Je begrijpt toch wat mijn vraag is. Een 250 voor een andere 250 ruilen. Allebei motorscooters. Ik ben mede door dit forum en door het hebben van zelf gehad hebben van twee motorscooters al wat op de hoogte maar dit kan ik nog niet volgen.

Blijkbaar zit er dan heel veel verschil in nog.

Verder, nogmaals vind ik het een pracht van een motoscooter. Echt waar. :}
 
Leuk apparaatje........ véél plezier ermee. :Y
Wij zoeken nog ff verder......
 
Mijn SC was inderdaad een 200, dus wat dat betreft ga ik er 50 op vooruit :)

Maar de voornaamste reden is toch dat ik wat meer comfort zoek voor op de weg, en dan met name in de winterperiode zoals nu. Ik wil echter niet zo'n grote zoals een Burgman; dat vind ik teveel van het goede. De Xmax leek mij de beste tussenweg, en of dat zo is dat ga ik de komende weken ervaren. In ieder geval ben ik al heel tevreden met de ruimte onder het zadel, want die is geweldig!
 
ah ok, je had een 200 (met carburatie) en die motor ken ik goed. Heb hem ook gehad in mijn Vespa GT200. De X-max heeft niet alleen 50cc meer maar ook die injectie tov je SC en dat merk je volgens mij wel he. Dan denk ik idd dat je een vooruitgang hebt geboekt. Dat je de keuze voor een Burgman achter je laat kan ik ook helemaal vatten want ik heb een Burgman 400cc gehad en dat is dat weer van het goede teveel. Dat rijdt goed, stabiel en al wat je wil maar daar mis ik al waar een scooter voor staat. Super handelbaarheid.

Ik kies heel bewust voor het compromis tussen groot en klein.

Ben vorige week nog langs de Yamaha dealer geweest voor een zoveelste kennismaking met de X-max en X-city. Bij deze dealer stonden er van elk type drie.

De X-city zal een tikkeltje sneller zijn in de stad omdat het motorvermogen daarop afgesteld is maar eens daarbuiten ga je het verschil niet merken (als je het verschil al merkt in de stad).

Bij mij zal de keuze afhangen (indien een nieuwe motoscooter) van de kortingen die ik krijg. De SH300 en de X-max verschillen op de kop 210€ waar de SH de duurdere is.

Maar tegen de opbergruimte kan de SH niet op, maar de SH heeft dan weer standaard die topkoffer waar je meteen een rugsteun hebt voor de duo. Als ik een rugsteun kan krijgen en de prijs gaat onder de 4100€ dan zal het de X-max worden, anders de SH300

Gisteren ben ik nog even met de VFR gaan rijden (omdat ik moest van mijn vrouw, ze dacht dat ik dan terug "gebeten" zou zijn door de VFR). Helaas, hij rijdt goed en al wat je wil maar ik moet het niet meer hebben. Ik ben het motorvirus aan het kwijtgeraken, nooit durven denken maar het is zo en daarom wil ik toch nog een scootertje om nu en dan eens de stad in te trekken en een toertje daarbuiten.

In ieder geval, er is hier iemand jaloers op je X-max hoor. ;-)
 
Gefeliciteerd, mooie scoot.
Helpt het schermpje een beetje tegen de rijwind?
Dat is een nadeel van de SH300, je zit vol in de wind en bij 120km/u ga je dat wel goed voelen.
 
Hallo jongens,
Ik heb nu een week mijn fonkelnieuwe zwarte sh 300.
Super machine,super tevreden.
Ik heb op "2dehands" een ingekort givischerm op de kop kunnen tikken(40€ z.g.a.n.).Past perfect,kom juist met mijn hoofd boven het scherm en zit goed uit de wind.Dus dat probleem is hiermee opgelost voor de sh 300.

Wimper,Voor zo'n twijfelaar als jij heb ik ernog een optie bij.
Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar de peugeot geopolis 250 (heel mooi design vind ik dat,ook het sobere display)
Deze scoot met dezelfde pk's als de sh 300 en ik zou hem onmiddelijk kopen.
Maar voor jou is dit blijkbaar niet van het allergrootste belang.
Enfin,je ziet maar.
Groeten
 
Hallo jongens,
Ik heb nu een week mijn fonkelnieuwe zwarte sh 300.
Super machine,super tevreden.
Ik heb op "2dehands" een ingekort givischerm op de kop kunnen tikken(40€ z.g.a.n.).Past perfect,kom juist met mijn hoofd boven het scherm en zit goed uit de wind.Dus dat probleem is hiermee opgelost voor de sh 300.

Wimper,Voor zo'n twijfelaar als jij heb ik ernog een optie bij.
Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar de peugeot geopolis 250 (heel mooi design vind ik dat,ook het sobere display)
Deze scoot met dezelfde pk's als de sh 300 en ik zou hem onmiddelijk kopen.
Maar voor jou is dit blijkbaar niet van het allergrootste belang.
Enfin,je ziet maar.
Groeten

Toch niet hoor.

Als het een nieuwe wordt zal het een X-max of SH300 zijn.

Ze liggen veel beter in de markt dan de Peugeot en daar kijk ik ook naar, hoe het zit met de populariteit voor een eventuele wederverkoop.

Anders blijf je er toch maar mee zitten.

Hangt er gewoon vanaf wanneer de VFR verkocht is en hoe de financiële toestand er dan uitziet. Spendeer ik al het gerecupereerd geld terug in een motoscooter of hou ik wat over voor een nieuwe kachel. We zien wel.
 
Voorwaar, zelfs in de Nederlandse kwakkelwinters van tegenwoordig heb je nog mooie zonnige middagen om een nieuwe scooter uit te proberen!
Goedgemuts sprong ik dus vanmiddag op de Xmax om een eindje te toeren. De motor sloeg gretig aan toen ik hem een tikje met de teugel gaf en -was ik vergeten- deed gelijk een sprongetje naar voren. In het vervolg dus de handrem in blijven houden tijdens starten houd ik mezelf voor.

Even rustig warm gereden en na een tijdje de snelweg opgedraaid om te kijken hoe het daar is. Nou, dat viel echt niet tegen. Ik reed met het verkeer mee, en daarbij stond de teller precies op 120. De topsnelheid ga ik nog niet testen, maar toen ik het even niet kon laten liep hij zo door naar 140 km/u. Dat belooft nog wat.

Toen ik de snelweg afdraaide had ik de wind tegen. Tenminste, dat dacht ik. Ik was gewend op de SC vooral de tegenwind flink te voelen op borst en hoofd, maar nu voelde ik op de borst niets en op het hoofd maar weinig. Het was een rustig b-weggetje, dus ik stopte om te voelen hoe de wind nu stond. En inderdaad; harde tegenwind! Verrast draaide ik het gas weer tegen de aanslag, en ja hoor, rond de 100 km/u kom je gewoon in een soort vacuum terecht. Het ruitje doet de wind over je heen stromen zodat je lekker rustig zit te genieten. Super!
Op de SC voelde ik de wind ook op mijn bovenbenen, en na verloop van tijd wordt dat echt wel koud. Maar omdat de Xmax wat meer body van voren heeft heb ik daar ook geen last meer van.

Dan de vingers: op de SC heb ik na 30 km met deze temperaturen echt wel koude vingers. Vanmiddag heb ik 70 km gereden, en had ik pas op het laatst last van koude vingers. Dus die kappen voor je handen zijn ook best efficient.

Op de terugweg nog even bij de Gamma wat spulletjes gekocht. Zadel open en kieper het er maar in, ruimte zat!
Alleen, de Xmax kan slecht tegen kinderkopjes en hobbelige dorpsweggetjes met uitstekende putdeksels, want dan bonkt hij er lustig op los. Daar kan de SC veel beter tegen. Nou ja, je kan niet alles hebben per slot van rekening. Maar rijden, dat doet die Xmax als een tierelier! :]

full
 
Voorwaar, zelfs in de Nederlandse kwakkelwinters van tegenwoordig heb je nog mooie zonnige middagen om een nieuwe scooter uit te proberen!
Goedgemuts sprong ik dus vanmiddag op de Xmax om een eindje te toeren. De motor sloeg gretig aan toen ik hem een tikje met de teugel gaf en -was ik vergeten- deed gelijk een sprongetje naar voren. In het vervolg dus de handrem in blijven houden tijdens starten houd ik mezelf voor.

Even rustig warm gereden en na een tijdje de snelweg opgedraaid om te kijken hoe het daar is. Nou, dat viel echt niet tegen. Ik reed met het verkeer mee, en daarbij stond de teller precies op 120. De topsnelheid ga ik nog niet testen, maar toen ik het even niet kon laten liep hij zo door naar 140 km/u. Dat belooft nog wat.

Toen ik de snelweg afdraaide had ik de wind tegen. Tenminste, dat dacht ik. Ik was gewend op de SC vooral de tegenwind flink te voelen op borst en hoofd, maar nu voelde ik op de borst niets en op het hoofd maar weinig. Het was een rustig b-weggetje, dus ik stopte om te voelen hoe de wind nu stond. En inderdaad; harde tegenwind! Verrast draaide ik het gas weer tegen de aanslag, en ja hoor, rond de 100 km/u kom je gewoon in een soort vacuum terecht. Het ruitje doet de wind over je heen stromen zodat je lekker rustig zit te genieten. Super!
Op de SC voelde ik de wind ook op mijn bovenbenen, en na verloop van tijd wordt dat echt wel koud. Maar omdat de Xmax wat meer body van voren heeft heb ik daar ook geen last meer van.

Dan de vingers: op de SC heb ik na 30 km met deze temperaturen echt wel koude vingers. Vanmiddag heb ik 70 km gereden, en had ik pas op het laatst last van koude vingers. Dus die kappen voor je handen zijn ook best efficient.

Op de terugweg nog even bij de Gamma wat spulletjes gekocht. Zadel open en kieper het er maar in, ruimte zat!
Alleen, de Xmax kan slecht tegen kinderkopjes en hobbelige dorpsweggetjes met uitstekende putdeksels, want dan bonkt hij er lustig op los. Daar kan de SC veel beter tegen. Nou ja, je kan niet alles hebben per slot van rekening. Maar rijden, dat doet die Xmax als een tierelier! :]

[afbeelding]

Netjes hoor... snelweg capabel en toch vrij klein en handelbaar *D
 
gerrit2,

ooit aan handvatverwarming gedacht? Je koopt al een daytona voor 59 euro, een relaistje erbij, en 2 uur later heb je nooit meer last van koude handen.....

En in combinatie met de handkappen die je hebt kun je zelfs in de winter met dunne handschoenen rijden. :]
 
Laatst bewerkt:
gerrit2,

ooit aan handvatverwarming gedacht? Je koopt al een daytona voor 59 euro, een relaistje erbij, en 2 uur later heb je nooit meer last van koude handen.....

En in combinatie met de handkappen die je hebt kun je zelfs in de winter met dunne handschoenen rijden. :]

Ja, daar heb ik wel over gelezen. Maar om het geheel mooi weg te werken moet je nogal wat toverkunsten uithalen toch? Want ik wil dan geen losse draden en schakelblokjes zien. Die moeten in het handschoenenkastje gemonteerd worden. En red je dat in 2 uur?

Daarnaast is het ook niet zo'n ramp om een klein beetje koude vingers te hebben. Dan voelt de mok hete koffie ook des te lekkerder aan als je op je werk arriveert. :9
 
Netjes hoor... snelweg capabel en toch vrij klein en handelbaar *D

Klopt. Ik zat eerst een beetje aan te hikken tegen de lengte van de Xmax in de schuur, maar dat valt allemaal best mee. En handelbaar istie ook, al haalt hij het wat dat betreft niet bij de SC.
En de rotondes gaat ook best. Maar je kunt met de Xmax niet zo lekker gooien en smijten als met de SC. Ik zit druk te oefenen om dat ook op de Xmax te leren, en tot op zekere hoogte lukt dat ook wel. Maar de SC kun je zo lekker van je af duwen in een bocht, en dat is bij de Xmax minder, al kun je er ook behoorlijk schuin mee de bocht in.

De afwerking van de SC staat op een hoger niveau. Sommige plastic delen van de Xmax kraken een beetje tijdens het rijden binnen de bebouwde kom. Daar ga ik wat siliconen tussen spuiten of zoiets. Bij de SC is me nooit een piepje of kraakje opgevallen.

Maar ja op de weg hè, daar scoort de Xmax toch meer punten dan de SC. Even een rijtje auto's inhalen; je zit zo op 140 al heb je wat tegenwind. En de betere windbescherming, dat is mij ook veel waard. Al ga ik misschien nog wel wat doen om het ruitje te verhogen. Het is niet zozeer de winddruk, maar meer de turbulentie om je helm wat ik wil proberen te verminderen.

En dan nog wat: de tank is een stuk groter dan die van de SC. Er gaat 3 ltr meer in, en dat is toch ook wel lekker dat je niet zo vaak naar de pomp hoeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan