Wie wil mij helpen?

wat is het gemiddelde verbruik van zo'n xj900?

volgens onderstaande link ca. 1:18

http://www.kaperswigger.com/xj900.htm

Met ca. 35.000km/jaar zou ik niet alleen het verbruik als criteria meenemen.
Zo'n XJ is oersterk, en mede door zijn cardanaandrijving onderhoudsvriendelijk.
Je kan wel zo'n 500cc tje nemen maar die zijn altijd met ketting, en doorgaans niet ontworpen (keuze van materialen/componenten e.d.) om als toerbuffel >30.000km/jaar mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik had het inmiddels al gevonden via google. Thanks.

Maar da's nog wel een eindje uit de buurt van de 1:25. Valt voor mij af. Zuinigheid (en uiteraard betrouwbaarheid) zijn de belangrijkste punten voor mij.

Maar wel een leuke motor
 
Met ca. 35.000km/jaar zou ik niet alleen het verbruik als criteria meenemen.
Zo'n XJ is oersterk, en mede door zijn cardanaandrijving onderhoudsvriendelijk.
Je kan wel zo'n 500cc tje nemen maar die zijn altijd met ketting, en doorgaans niet ontworpen (keuze van materialen/componenten e.d.) om als toerbuffel >30.000km/jaar mee te maken.
Mijn GS500 heeft zijn eerste kettingset in 18000 versleten, voornamelijk omdat de vorige eigenaar het vertikt heeft de ketting te smeren. De tweede set heeft nog geen zichtbare slijtage, maar ik denk dat de OSCO hierbij ook zijn steentje bijdraagt.

Op provinciale wegen is 500 cc meer dan voldoende. Ja, met een 900 cc scheur je even langs een 18 meter vrachtwagen alsof het stilstaat, maar vergeet de vele RIP-topics ieder voorjaar niet. Een aantal motorrijders sneuvelen door overschatten van de mogelijkheden en "even-snel-inhalen" is een vaak voorkomende oorzaak.

Bovendien, de cardan mag dan wel onderhoudsvrij zijn, er zit genoeg aan een motorfiets wat niet onderhoudsvrij is. Informeer voor de gein eens hoelang een setje banden meegaat en wat deze sloffen kosten voor bijvoorbeeld die XJ900 en een NSX250.

Voor het gebruik wat jij voor ogen hebt en het budget wat jij ter beschikking hebt zou ik zoeken naar een klein toerfietsje. Een 250 cc-ertje voldoet prima op dat soort provinciale wegen en zal ook een goedkope manier van vervoer blijken te zijn. Vraag ook gewoon eens aan een motorboer wat hij voor een doorsnee beurtje aan de motorfiets vraagt en wat er aan banden en dergelijke verstookt wordt (hou rekening met het onderhoudsinterval).


Maar..... als je dagelijks deze kilometers over een snelweg moet maken, zal de balans eerder naar iets zwaarders doorslaan. Dan is een GS500 eigenlijk net aan voldoende, de XJ900 biedt dan wat meer comfort en snelheid die je ook werkelijk kan gebruiken. Toch zal ook daar de lichtere fiets goedkoper blijken te zijn, je koopt slechts extra comfort met iets zwaarders.
Toch moet je jezelf dan het volgende afvragen: Wil je ook werkelijk dagelijks met een top van net aan 120 km/uur (250 cc..) de snelweg opdraaien? Zelfs een enkele keer zal het gevaarlijk aanvoelen, mijn vrouw rijdt bijvoorbeeld voor geen goud met de Dylan (top 110 km/uur) op een max 100 km/uur snelweg.....
 
Voor wat betreft de TDM 850, ik neem niet aan dat die 1:25 gaat halen

Honda Shadow vind ik ook mooie motoren. Wellicht dat een lichtere shadow 1:25 wel zou kunnen halen? Van een Rebel weet ik zeker dat die het gaan halen, maar of het ook comfortabel zal zijn? De 140 km is trouwens wel de totale reis. Heenweg is 70 km en terugweg dus ook. Wellicht dat het dan op een Rebel te doen is. Ik ben zelf 1.91 lang.

Honda CB1, daar ga ik me ook eens in verdiepen.

Thanks voor alle tips! Ik hou me aanbevolen

mjah, mijn ouwe shadow 750 rijdt gemiddeld 1 : 18 (een simpele rekensom bij de pomp doet wonderen) maar mijn rijstijl is ook niet echt heel zuinig.
 
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik wil een motor kopen voor woon-werkverkeer. Liefst een chopper of tourmotor. Deze moet aan de volgende eisen voldoen:

- Lichte motor (250 of 400cc)
- Moet zuinig zijn (verbruik 1:25 of minder). Liefst een motor die tegen 1:30 kan rijden (bij rustig rijden dan). Heb gehoord dat b.v. de oude rebels dat kunnen halen.
- Moet betrouwbaar zijn. Ik moet er dagelijks zo'n 140 km meer rijden
- Ik zal waarschijnlijk wel met de auto gaan met slechter of kouder weer.

Ik hoop op jullie adviezen.

Wat dacht je van de Kawasaki EN 500 (Vulcan). is niet zo zwaar, De mijne rijdt 1:20 dat is toch heel respectabel. Ik gebruik hem ook voor woon/werk verkeer met scherm op de snelweg gaat het toch wel goed. Natuurlijk is een tourfiets beter maar het oog wil ook wat.
 
Bedankt voor al jullie reacties. Ik hoef inderdaad alleen maar over provinciale wegen. Het is niet mijn bedoeling om er mee op de snelweg te gaan. In beginsel dus alleen een goede lichte zuinige fiets. Ik denk toch dat ik daarom voor een 250 ga, ivm de zuinigheid. Wellicht dat ik er later een iets zwaardere fiets bij neem, voor de toertochten met mijn vrienden. Maar in eerste instantie voor woon-werkverkeer lijkt me dit toch beter.
 
Bedankt voor al jullie reacties. Ik hoef inderdaad alleen maar over provinciale wegen. Het is niet mijn bedoeling om er mee op de snelweg te gaan. In beginsel dus alleen een goede lichte zuinige fiets. Ik denk toch dat ik daarom voor een 250 ga, ivm de zuinigheid. Wellicht dat ik er later een iets zwaardere fiets bij neem, voor de toertochten met mijn vrienden. Maar in eerste instantie voor woon-werkverkeer lijkt me dit toch beter.

Mag ik beleefd vragen waarom je zoveel waarde hecht aan zuinigheid?

Ik vind dit ook belangrijk (ook bij de keuze van auto's), maar tot een zekere mate hetgeen bij motoren lastiger is, vandaar mijn vraag
 
Als ik 1:30 ga rijden met een nx en ik zou er in theorie iedere dag mee naar m'n werk gaan, hou ik EUR 250 over in mijn broekzak (de verzekeringskosten en belasting voor de nx al meegerekend), ten opzichte van het rijden in mijn auto. Bij 1:20 is dit verschil al veel minder. De onderhoudskosten heb ik nog niet op een rijtje, dus die heb ik er uit gelaten. Maar aan de andere kant, iedere dag dat ik in m'n auto rij, bespaar ik weer op die onderhoudskosten.

De bedoeling is eigenlijk, voor woon-werk verkeer een betrouwbare lichte en zuinige motor en met de besparing gaan sparen voor een echte tourmotor voor in het weekend.
 
Nog even over een NX250.

Ik heb al veel topics hier doorgelezen over de nx250. Ik heb steeds meer het gevoel dat dit een leuke woon-werk verkeer oplossing is.

In de topics kom ik herhaaldelijk werkplaats handleidingen en onderhoudsschema's tegen, maar de links bestaan inmiddels niet meer. Kan iemand mij daar aan helpen?

Om een goed overzicht van de onderhoudskosten te maken, heb ik de onderhoudsschema's nodig en kan ik gaan zoeken naar wat onderdelen zoal kosten en waar ik ze eventueel het beste weg kan halen. Heb al wel een paar adresjes al voorbij zien vliegen in het nx250 topic. De werkplaatshandleiding lijkt mij erg handig omdat ik op deze fiets misschien mooi kan leren hoe te sleutelen. Ben daar niet echt bedreven in.

En tot slot, ik heb geen duidelijk antwoord nog kunnen vinden over de te gebruiken Weg-banden voor een nx250. Misschien dat iemand mij daar mee op weg kan helpen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan