Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

Kenneth B. Done

Die hard MF'er
19 aug 2006
633
9
Amsterdam
Ik vind elektrische motorscooters zeer interessant en de discussie daarover moet gevoerd kunnen worden op dit deel van motorforum. In de motorscooterklasse zijn ze er nog nauwelijks en de elektrische brom/snorscooters (best een aantal al te koop) zijn allemaal niet om aan te zien zo lelijk.
Maar het idee om nooit meer naar de pomp te moeten en niet meer afhankelijk te zijn van alsmaar stijgende olieprijzen is behoorlijk onweerstaanbaar toch? Dat de opgewekte stroom slecht zou zijn voor het milieu vind ik geen argument. Die stroom kan ook groen zijn en is dat ook al vaak. Dat is een stuk moderner dan eindeloos CO2 en nog meer uitstoten uit je uitlaat.

Ik vind die Vectrix met z'n 'regenerative braking' absoluut fantastisch en revolutionair. Het is ook de enige elektrische maxiscooter op dit moment. Ik zit er al een jaartje met grote belangstelling naar te kijken, maar de styling staat me nog tegen. Het is allemaal nogal opgeblazen en topzwaar met die enorme kuip voorop en kleine wielmaat. Vectrix heeft duidelijk naar de Burgman gekeken, maar met deze looks bereik je geen jonger publiek en dat is nou juist zo belangrijk.

Vectrix zou eens moeten kijken naar de Honda SH-300, de Aprilia SportCity, of de Beverly 500. Grotere wielen, en een meer eigentijdse en functionele 'urban' styling. Beetje matzwart, iets ingetogener, wendbaar... En in de grotere steden is het vaak niet mogelijk om je scooter op straat op te laden. Een verwisselbaar accupack wat je mee naar binnen neemt lijkt me ook wel wat. Of een 2e accupack. Die topsnelheid zou ook wat hoger moeten, zeg 150 km/h. En dan zou de prijs ergens op 7000 euro uit moeten komen, en daar kan de overheid toch ook aan mee werken. Dan plaats ik meteen een bestelling.
 
maar met deze looks bereik je geen jonger publiek en dat is nou juist zo belangrijk.

Een voertuig met een 'groen' imago zal voorlopig [om niet te zeggen nooit] een cool imago hebben noch krijgen - denk aan de vreselijke Prius- dus aan jongeren zijn deze voertuigen sowieso niet te slijten, waarschijnlijk wél aan het 'Burgman'publiek dus met het uiterlijk zit de Vectrix wel goed }) .

Ik ben het met je eens dat als 'ie aan je laatste 3 eisen voldoet [2e accupack-duur!-, 150km/u, een redelijke prijs] er meer belangstelling voor zal zijn.
Elektrische voertuigen zullen zolang de accutechniek niet valt te verbeteren nooit enorm aanslaan ben ik bang...
 
Maar het idee om nooit meer naar de pomp te moeten en niet meer afhankelijk te zijn van alsmaar stijgende olieprijzen is behoorlijk onweerstaanbaar toch? Dat de opgewekte stroom slecht zou zijn voor het milieu vind ik geen argument. Die stroom kan ook groen zijn en is dat ook al vaak. Dat is een stuk moderner dan eindeloos CO2 en nog meer uitstoten uit je uitlaat

Oww jij hebt er over nagedacht (not)
Weet jij eigenlijk wel wat groene stroom precies inhoud?? uit je verhaal niet dus
Uiteindelijk zal een elektrische scooter in Nederland aan het Nederlandse net (dus niet de geimporteerde groene stroom(kernenergie) zon 60 tot 80% meer co2 uitstoot hebben
En keep on dreaming de prijs van stroom stijgt en daalt met de olieprijzen mee, ook jouw groene stroom.
Hoe zeggen ze dat ook alweer, stroom is gewoon stroom, als iemand een kerstboom verbrand is dit milieuvervuiling, al gebeurt dit in een energiecentrale heb je opeens groene stroom.
Begin straks aub niet over waterstof, dat is namelijk hetzelfde, waterstof moet je gewoon zien als een accu voor energie, daar moet je dus eerst energie instopt.
Harstikke handig al wil je de smog in grote steden verplaatsen, maar niet voor het milieu.
 
Ik zie de Vectrix ook wel zitten alleen kijk ik de kat nog even uit de boom. Hij is me nu nog te duur, de prestaties zijn nog maar net aan en ik koop sowieso niet graag een vroeg exemplaar van een nieuw model. Natuurlijk is het knap wat er al mogelijk is maar we zijn nu eenmaal verwend door de prestaties van verbrandingsmotoren... Het is slechts een kwestie van tijd tot een doorbraak, de ontwikkelingen houd je toch niet tegen.

Ik ben er van overtuigd dat we als samenleving zo niet eindeloos door kunnen gaan; kijk maar om je heen hoe het verkeer vastloopt, hoe auto's stationair draaiend lange tijd stapvoets rijden of stilstaan. We zijn er al helemaal aan gewend maar het is natuurlijk absurd. Mensen kunnen hun kop natuurlijk in het zand steken maar voor dit gebruik is een conventionele (auto)motor gewoon niet geschikt. Tijden veranderen en als je zelf niet mee verandert loop je al snel achter.

Ik zit te denken om dit eens bij mijn werkgever aan te kaarten; in het kader van het milieu wat toch een must is voor een beetje bedrijf zou ik graag voorzieningen hebben op de parkeerplaatsen; stopcontacten met een betaalautomaat zodat ik mijn toekomstige Vectrix daar aan de lader kan zetten voor een vlotte thuisreis.
... Uiteindelijk zal een elektrische scooter in Nederland aan het Nederlandse net (dus niet de geïmporteerde groene stroom(kernenergie) zo'n 60 tot 80% meer co2 uitstoot hebben....
Dat lijkt me sterk, kom maar eens met een bron.

Als de Vectrix echt zo verkwistend was dan zou je toch een mega stroomrekening krijgen ? Hij is juist heel goedkoop en dat komt niet alleen vanwege de brandstofaccijns... De Vectrix is ook heel efficiënt, hij gooit bijna niets weg. Verder heeft ie maar weinig nodig, de motor heeft relatief helemaal niet veel vermogen voor de prestaties die hij levert.

Als je nagaat wat er bij sommige voertuigen nodig is om de uitlaatgassen aan de norm te laten voldoen; die apparatuur sleep je allemaal mee, dat is allemaal gewicht, het vreet ruimte en het moet allemaal onderhouden worden. Als je niet zo snel of ver rijdt is het toch niet zo raar gedacht om die hele verbrandingsmotor gewoon thuis te laten ? !

Een elektromotor draait alleen wanneer dat nodig is; bij stapvoets rijden draait ie ook stapvoets, bij stilstand staat ie stil en gebruikt niets. Hij heeft niet eens een transmissie, de motor zit via een vaste overbrenging aan het wiel; de regeling is mooier dan met welk conventioneel voertuig dan ook want er wordt zelfs remenergie teruggewonnen.
Moet je eens kijken hoe eenvoudig zo'n voertuig dan ineens wordt, al die domme problemen van verbrandingsmotoren zijn ineens allemaal verleden tijd....
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens Hybride. Werkgevers en werknemers zullen inspelen op de mogelijkheid om een elektrische machine zoals Vectrix aan te schaffen. Per slot van rekening zijn de operationele kosten gewoonweg erg laag. Ik heb er zelf ook op gereden en was erg verbaasd over het maximum koppel van 65Nm.
 
Want het gaat helemaal niet goed met de Vectrix, volgens http://www.discoverhybridcars.com/hybrid-cars-news/vectrix-2007-maxi-scooter-sales-severely-disappointing (dit) artikel hebben ze er vorig jaar 2000 van gebouwd, waarvan 500 naar dealers zijn gegaan, en daarvan zijn er slechts 123 daadwerkelijk aan de man gebracht... misschien ligt dat dan toch aan de styling?

vectrix-red.jpg

'binnenkort met giga-korting op eBay'
'ik wil in een videoclip waardoor ik plotseling heel hip word'
ja, ik heb 'm net...wil je even achterop?
 
Godsamme, vanuit deze hoek is 'ie inderdaad spuuglelijk zeg...
Onbegrijpelijk eigenlijk, hoe moeilijk is het om een mooi futuristisch ontwerp te [laten] maken ?
EXit VectriX -O-
 
Ach, smaken verschillen; persoonlijk vind ik hem nog altijd mooier dan bijvoorbeeld een Scarabeo...

Maar dit is geen goed nieuws; nu is er eindelijk een bruikbaar elektrisch alternatief en dan slaat het niet aan.
Ik ging er echt vanuit na deze scooter over te stappen op een elektrische scooter zoals deze Vectrix; ik vond/vind het wel een geruststellende gedachte met de huidige alsmaar stijgende brandstofprijzen. Het zou buitengewoon jammer zijn als dit project mislukt...

Het heeft tijd nodig, ik hoop dat ze zoveel tijd hebben.
 
persoonlijk vind ik hem nog altijd mooier dan bijvoorbeeld een Scarabeo...
Toch is die retro styling van de Beverly/Scarabeo omarmd door een grote groep als zijnde zeer geslaagd terwijl de Vectrix bepaald niet door iedereen mooi gevonden wordt...
En dat is toch wel belangrijk als je wil verkopen.

Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat smaken verschillen, alleen is het wat de Vectrix betreft gewoon een gemiste kans om 'm niet in de markt te zetten als geslaagd [extraordinair] futuristisch ontwerp.
 
Laatst bewerkt:
Misschien komen ze ooit nog eens op het idee om een luchtscooter te maken? Een auto op lucht komt dit jaar in de productie, dus dan moet het met een scooter ook wel lukken lijkt me.
 
... alleen is het wat de Vectrix betreft gewoon een gemiste kans om 'm niet in de markt te zetten als geslaagd [extraordinair] futuristisch ontwerp....
Afwijkende styling is een grote gok, het kan een hit worden maar net zo goed een enorme flop.

De Honda Insight (eerste model, werd niet verkocht in NL) is ook zo'n modern voertuig met een veel te futuristisch uiterlijk, een enkeling vindt het wat maar het gros wil er niet aan hoe mooi de techniek ook is.
Natuurlijk wil een technicus zijn ontwerp een waardige verpakking geven maar het publiek zit daar vaak helemaal niet op te wachten.

De techniek van een elektrische scooter is al futuristisch genoeg, dat heeft helemaal geen futuristisch jasje nodig; het zou wel eens in z'n nadeel kunnen werken.
Persoonlijk vind ik de Vectrix redelijk conventioneel vormgegeven, alleen de spiegels zijn een tikkeltje frivool; die zou ik zelf ogenblikkelijk vervangen... niet in de laatste plaats omdat ze niet voldoen.
(Bij de Vectrix op bovenstaande foto zijn ze blijkbaar al vervangen...)
 
Laatst bewerkt:
Er komen ook andere electrische maxiscooters uit, zoals de 'EVC Volta G/T'. Die ziet er allicht wat beter uit dan de Vextrix, maar de http://www.evc-llc.com/Products.html (klungelige website) voorspelt niet veel goeds.

full


Ik las wel ergens dat er een modulair accusysteem inzit, dwz je neemt er net zoveel mee als je wilt rijden. En natuurlijk direkt omwisselen voor volle, zeer interessant. Deze schijnt ook wat harder te gaan dan 95 km/h. Maar verder is er nog niets bekend over de levering.
 
ik ben net terug van mijn vakantie in frankrijk eenmaal in de buurt van de grens ben ik ook maar even wezen buurten in monaco,
toevallig was daar ook nog eens een auto motor show.
toen ik daar even aan het rond neusen was hoorde ik een raar zoefen geluid en het was even zoeken waar dat vandaan kwam.
ineens kreeg ik de vectix in het oog. zag er grapig uit er reed een oude manetje erop.
leek me wel erg gevaarlijk een motor met die snelheid die je dus absoluut niet aan hoort komen als fietser wandelaar of auto mobilist.
 
De Vectrix is in Europa zojuist 4000 euro goedkoper geworden:

http://66.102.9.104/translate_c?hl=en&sl=it&u=http://www.cyberscooter.it/dx/news_aziende/index08e.htm&prev=/search%3Fq%3Dhttp://www.cyberscooter.it/%26hl%3Den%26safe%3Doff%26client%3Dsafari%26rls%3Den

En daarmee komt ie op ongeveer 6765 Euro. Ze moeten natuurlijk wel wat doen om van al die onverkochte modellen af te komen.
 
Ik denk dat het lastig gaat worden om zo'n scooter snel te laten rijden, althans het vraagt natuurlijk veel energie om met wind tegen laten we zeggen 100/120km/h te rijden. De accu's zullen snel leeg en uitgeput zijn dan.

Schijnbaar is de klant nog iets te nuchter voor dit soort dingen. Jammer want zo komt het nooit van de grond. Eigenlijk is de tijd hier nog niet rijp voor al zou het wel goed zijn dat men zich hier eens serieus mee bezig gaat houden. Als de benzine eens als een raket omhoog gaat schieten, hoe komen we dan op ons werk?

Het vastlopen van het verkeer ben ik niet zo bang voor, vanaf 2020 zou het weer minder worden ivm de vergrijzing(in Nederland althans). Meer voor de sterk stijgende kosten van vervoer. Iedereen klaagt hierover.
 
Laatst bewerkt:
En daarmee komt ie op ongeveer 6765 Euro

Is dat exclusief of inclusief btw/bpm?
Die €6765 betreft de prijs in Italie dus hij zal hier wel duurder worden helaas.
Met een goede reclame-campagne én een aanvaarbare prijs [subsidie a la Prius?] zal de Vectrix best kunnen verkopen; tenslotte rijd je ná aanschaf bijna voor niets!
 
Is dat exclusief of inclusief btw/bpm?
Die €6765 betreft de prijs in Italie dus hij zal hier wel duurder worden helaas.
Met een goede reclame-campagne én een aanvaarbare prijs [subsidie a la Prius?] zal de Vectrix best kunnen verkopen; tenslotte rijd je ná aanschaf bijna voor niets!

http://www.mistergreen.nl/electric_motor.php

De Vectrix is goedgekeurd door de RDW in Nederland en u hoeft bovendien geen BPM te betalen omdat de motor volledig elektrisch is en dus niet schadelijk is voor het milieu.
 
Volgens bovengenoemde site kost 'ie €10999 ex. bpm... :?
Misschien geldt dat kortingsverhaal over gereduceerde prijs alleen in Italie.
 
Dit las ik al eerder over de prijs:
Prijs Vectrix incl. = € 10.999
Incl. subsidie = € 9349,15
U bespaart BPM:  € 2276,80
Link: http://www.mistergreen.nl/electric_motor.php (Mistergreen.nl)

Ik ben wel heel benieuwd, heb de importeur gemaild met de vraag wat de prijs nu daadwerkelijk is want het is zo angstig stil; het is dat ik dit forum lees anders had ik nog nooit van die hele Vectrix gehoord... (bij wijze van spreken dan). Er is geen enkele reclame, totaal geen informatie...

Een nieuw product als dit moet je bekend maken, mensen moeten het weten en er over praten. Natuurlijk kost dat geld maar dit is wat er van komt als je niets doet...
Ik ben geen importeur maar wat ik zou doen is een stel demo's inzetten; mensen een Vectrix uitlenen voor dag of drie, en korting bij aanschaf. Net zoals Van de Kuinder in Hilversum doet, dat werkt...

Nu ben ik ervaren scooterrijder, behoor aardig tot de doelgroep maar heb geen idee of de Vectrix voor mij voldoet. Geef me zekerheid en ik koop zo'n ding.
 
Laatst bewerkt:
Ach mannen, het is heel ontnuchterend dagdagelijks vast te stellen dat de 'kleine man in de straat' bezig is met het milieu en dat vadertje staat daar rechtevenredig zijn laars aan lapt.
Terwijl jullie met grote interesse naar milieuvriendelijkere (en ook natuurlijk beursvriendelijkere) oplossingen zoeken, rijden onze verkozenen rond in de duurste meest verslindende gedrochten (volvo terrein, bmw 7-serie, mercedes kotsklasse, ).
En dan weet je ook ineens waarom er rond alternatieve oplossingen zo weinig reclame wordt gemaakt.
Waarom geraakt een auto met LPG zo moeilijk ingeburgerd denk je ?
Waarom worden er nog steeds zo weinig voordelen aan motorrijders toegekend denk je ?
(Voorbeeldje tot positieve stimulatie : verzekering 6% ipv 21 % btw - voor Belgie hè- , geen wegentaks - hogere belastingrecuperatie in woon-werkverkeer, lagere btw op kledij en toebehoren, wettelijk vrij rijden op busstroken, enzovoort.)
Onze politiekers verkopen veel geblaat maar weinig (energiebesparende) wol.
 
Ik ben geen importeur maar wat ik zou doen is een stel demo's inzetten; mensen een Vectrix uitlenen voor dag of drie, en korting bij aanschaf. Net zoals Van de Kuinder in Hilversum doet, dat werkt...

Nu ben ik ervaren scooterrijder, behoor aardig tot de doelgroep maar heb geen idee of de Vectrix voor mij voldoet. Geef me zekerheid en ik koop zo'n ding.

Ik herken me hier helemaal in Hybride, kon ik maar eens een dagje zo'n ding lenen. Wat de markt betreft: die is er nu niet. Eerst moet de benzine nog flink wat duurder worden, dus hopelijk vinden ze geen nieuwe olievelden want dan gebeurt er echt niets. De Amerikanen zijn wat dat betreft meer wakker geschud dan Europa. Bovendien zijn wij al langer gewend aan hoge prijzen en zuinige kleine motoren.

Als het dan zover is dan zullen vooral de motorscooter-rijders de (zeer kleine) doelgroep zijn, want zij zijn gewend aan rijden met een automaat. En milieuvriendelijke elektrische scooters met A-rijbewijs zullen nooit een versnellingsbak hebben. Maar goed, nu gebeurt er weinig. Ik ben in Amsterdam gaan kijken bij een nieuwe bromscooterzaak op de Overtoom met voornamelijk elektrische scootertjes. Best leuk, en mij werd verteld dat die importeur ook bezig is met elektrische bestelautootjes. Het is jammer dat er tot nu toe alleen maar Chinese produkten leverbaar zijn, er zit niet 1 kwaliteitsprodukt bij: Het is allemaal goedkoop retro glimmend plastic en vage Vespa-namaak. Het wordt tijd dat de grote merken ook eens wat initiatief tonen, in de autowereld gebeurt absoluut meer op dit moment.
 
.... De Amerikanen zijn wat dat betreft meer wakker geschud dan Europa. Bovendien zijn wij al langer gewend aan hoge prijzen en zuinige kleine motoren.
Ik denk dat de Amerikanen nog wat dieper sliepen dan wij... Ze hebben toch al heel wat waarschuwingen gehad maar ze bleven maar "gas guzzlers" produceren én kopen.... Telkens is er een kleine groep die afstand neemt van het Full-Size SUV V8 geweld, anderen klagen maar doen onverstoorbaar door; ze willen blijkbaar niet anders. Ik moet nog zien wat er gebeurt...

Maar je hebt zeker gelijk dat er in de autowereld méér gebeurt; de motorwereld is erg constervatief, alle nieuws moet telkens meer van hetzelfde zijn.


Ik kreeg vandaag mail van de importeur van Vectrix, Escini International. Ik quote hem in vertrouwen dat hij het goed vindt.

Quote van Escini International:
Op uw vraag of VECTRIX in Nederland behoorlijk goekoper wordt moet ik u
helaas het antwoord nog schuldig blijven. Wij zijn op bezig met VECTRIX USA
om een aanpassing van de prijs ook voor de BENELUX te krijgen. Wel maak ik u
er op attent dat internetprijzen die u tegenkomt van GBPound 4995 niet
kloppen!.

Op dit moment is de prijs (nog) € 9.995 incl BTW. Dit geldt voor de gehele
BENELUX. Zodra er een prijsaanpassing komt zullen wij dit aan u kenbaar
maken.
 
Laatst bewerkt:
Toch een mooi prijsje voor een scooter met een actieradius van 75 mijl / 125km maar dan niet harder als 60 op vlak terrein _O-

En dat voor maar 10.000 Euro ?

Moet je in mijn optiek toch echt gestoord zijn ?

Voor de helft koop je een ander en dan kun je voor het overblijvende bedrag jaren rijden.
 
Toch een mooi prijsje voor een scooter met een actieradius van 75 mijl / 125km maar dan niet harder als 60 op vlak terrein _O-

En dat voor maar 10.000 Euro ?

Moet je in mijn optiek toch echt gestoord zijn ?

Voor de helft koop je een ander en dan kun je voor het overblijvende bedrag jaren rijden.

Nou dat weet ik niet echt. Ik dacht dat deze scooter ongeveer 100km/u moest kunnen halen (of bedoel je 60 mile/hour?).

Daarnaast zeggen ze dat het onderhoud erg minimaal is aan deze scooter i.v.m. relatief weinig (bewegende) onderdelen.

Als je dan nog het verbruik meeneemt: volgens een bericht kun je die 100km voor 60 cent aan electriciteit rijden. 100 km op een benzine-scooter die 1:30 loopt kost je toch al gauw 5 euro. Als je geluk hebt kun je de scooter dan ook nog bij je werkgever aan het stopcontact hangen :+

Speelt verder nog mee dat je dus geen wegenbelasting betaalt voor deze scooter. Je hoeft ook geen BPM te betalen maar dat zie je inderdaad niet echt terug in de aanschafprijs.

Als laatste argument vóór deze scooter zou je het milieu mee kunnen nemen (uitlaatgassen, lawaai).

Allerlaatste: je onderscheidt je van de 'massa'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan