Honda Rebel 450 (model 1987) , cmx450c

Status
Niet open voor verdere reacties.
hoi manuela

Als je motor zo zwaar rookt zoals jij zegt dan komt dat waarschijnlijk omdat je olie in één of meer van je cilinders krijgt tijdens de verbranding. En dat komt weer omdat je ergens een lekke pakking of oliekeerring hebt of omdat je de verkeerde brandstof tankt. Maar dat laatste lijkt me niet zo waarschijnlijk: je zult er toch wel gewone benzine in hebben gedaan? Dus geen v-power of super of iets anders speciaal, nee, gewoon de standaard benzine moet je hebben.

Je krijgt ook een sterk rokende motor als je carburateurs niet goed zijn afgesteld, dan is je mengsel veel te rijk maar dan loopt de motor meestel niet goed. Met olie in je cilinder loopt ie meestal wel redelijk. Je bougie zal in beide gevallen pikzwart worden. Heb je die er al eens uitgedraaid en bekeken? Moet je eens doen: kun je meteen kijken of allebei de cilinders zwarte bougies hebben. Zo nee dan weer je welke cilinder een probleem heeft: die met de zwartste bougie!

Olie kan op verschillende manieren in je cilinder komen:
1. lekke pakking of olie-keerring ergens in je blok, zodat daar olie in je verbrandingsruimte kan komen
2. teveel olie in je carter: hoe hoog staat je olie peil als je net even gereden hebt, even 5 minuutjes wachten en dan de motor recht op zetten en de peildop erin steken: zit de olie dan op de drie kruisjes van de peilstok en niet er ver boven? De dop er niet indraaien als je peilt overigens (tenminste, dat geldt voor de 450) ...
3. gat in je zuiger: dan moet je meteen minder vermogen hebben want die kant van de cilinders zal dan geen compressie meer op bouwen: naar de motorwinkel en je compressie laten nameten in de bougie gaten dan zie je welke niet in orde is.
4. gebroken of beschadigde zuigerveren: zelfde als punt 3: laat je compressie nameten, je moet ook nu wat minder vermogen hebben dan normaal. De mate waarin is overigens afhankelijk van de ernst van de beschadiging.

Wat de handboeken betreft: ik heb alleen de rebel-450 boeken maar als je wilt kan ik je wel helpen met zoeken naar een setje voor jouw type motor (de 250). Mail maar, dan praten we verder.

Laat je nog iets zien hier van je motor, gehuld in een rookgordijntje? De kleur van de rook is namelijk wel interessant ... blauwige rook is meestal verbrande olie, witte rook komt meestal door een te rijk mengsel: dan is je carburatuer-afstelling niet in orde.

groetjes,
(rebel-)peter
 
Laatst bewerkt:
Hoi Peter
Wat fijn zo'n snelle reactie,inderdaad zei frank(mijn vriend) kunnen we de cilinders zeker nakijken .Goede tip.Maar als de moter warm is moet ik steeds een beetje gas geven als ik dat niet doe slaat hij af,Frank vind het ook vreemd dat je nooit met de choke(choke zit niet vast) hoeft te starten hij gaat hem eens goed nakijken als het weer wat beter is. oliepijl is 100%goed,

ik zal eens kijken of we een mooie foto kunen plaatsen van mijn rebeltje
Bedankt dat je wilt helpen zoeken met de boeken!
 
dit is een cmx250 owner's manual, zoals dat heet, op marktplaats te vinden als je naar de groep Motoren en Brommers > Instructieboekjes gaat en daar zoekt op de woorden "cmx 250", wel even op die spatie letten. dit soort boekjes zijn leuk en handig maar geven je niet voldoende info om je motorblok te demonteren, daar heb je een "shop manual" of een "service manual" voor nodig.

de owners manual op marktplaats moet je voor 10 euro maximaal kunnen kopen (excl. verzendkosten). zoniet dan moet je naar ebay, dan moet het niet veel meer kosten. ik heb het al meerdere keren gedaan. ik ga nu even voor jou zoeken daar. ik meld het hier als ik iets bruikbaars gevonden heb. op dit moment wordt er één owners manual aangeboden op www.marktplaats.nl: ga maar gauw eens kijken als je hem wilt hebben.

groetjes
rebelpeter
full
 
Laatst bewerkt:
ja hoor, iemand in groningen biedt de juiste service manual aan, ook op marktplaats: ik zou maar gauw gaan bieden. tot ca 20 euro is redelijk, maar begin lager. hij biedt je ook een koplamp aan. tja wat die moet kosten weet ik niet, misschien 20 euro extra?

op ebay zal ik ook eens kijken, alleen moet die manual wel uit amerika komen en dan ben je meestal alleen al 10 euro, of meer, aan verzendkosten kwijt. je moet wel uitkijken voor gekopieerde manuals (lelijke fotos staan daar in, bijna onleesbaar, en ze zijn slecht gelijmd in de rug). deze manual in groningen ziet er goed uit, kijk maar:

full


Een punt van zorg heb ik wel met deze service manual: ik kan de dikte niet goed zien: hij lijkt dun, hij zou echt wel een cm dik moeten zijn. even navragen hoeveel blz hij heeft en of het elektrische schema er nog in zit, want dat is vaak een uitklapvel.

NB: als ik dit schrijf is het alweer een dag later en heb nu terugkoppeling van de verkoper (Dick) gekregen: het is inderdaad een pil van ca. 19 hoofdstukken dus dat zou goed moeten zitten. bedankt Dick!

groetjes
rebelpeter
 
Laatst bewerkt:
nog veel mooier zijn de clymer boeken. er is er eentje voor de cmx250, en uit ervaring weet ik dat daar zelfs een gekelurd elektrisch schema in staat, met daar naast veel meer uitleg waarom je dingen doet. het originele service manual is zakelijker en natuurlijk referentie, maar de clymer is bijna net zo goed en misschien beter bij dit model als je de beschrijvingen belangrijk vindt. het beste is natuurlijk ze allebei te hebben.. in amerika op ebay zou zoiets ongeveer 20 dollar moet kosten excl. de verzendkosten. hier zie je hoe die er voor de cmx250 uitziet:

full


De aanbieder op marktplaats zit in schiedam. ik zou maar eens een bod doen als ik jou was. 15 euro om me te beginnen, en niet te hoog voor dit exemplaar want hij kan mooier.

groetjes
rebelpeter
 
Laatst bewerkt:
op ebay vond ik er eentje die ik nog niet eerder gezien had, je moet wel snel zijn want het bieden stopt over 16 uur na nu. er is nu 10 britse ponden op geboden (ongeveer 15 euro) en dat door slechts één bieder, dus dat kan nog leuk worden. de manual ziet er zo uit (ook deze manual vind ik verdacht dun, maar ik kan zo niet zeggen of dit abnormaal is):

full
 
Laatst bewerkt:
je moet wel uitkijken zie ik, er zijn ook andere ondertypen van de cmx250: die rode hiervoor was voor de CMX250C en deze hieronder van de CMX250CD ... welke model heb jij?

full


het grappige is dat deze manual bij een motorsloop in belgie te koop is: daar wil ik zeker eens een keer heen om daar te gaan kijken: motorsloop bg: www.motorsloopbg.be.
 
Laatst bewerkt:
tot slot nog eentje die je op ebay voor 24 dollar excl. verzendkosten meteen kan kopen en die er nieuw uitziet (er hoeft niet geboden te worden):

full
 
Laatst bewerkt:
graag gedaan frank! ik zou voor die manual van dick gaan: kun je vinden op marktplaats als je zoekt naar het woord rebel, dan krijg je de subgroepen te zien, kies daar instructieboeken en daar zit ie. dick heeft verzuimd het getal 250 op te nemen in zijn titel daarom vind je hem niet direct als je op rebel 250 zoekt.
 
stickers op de tank.

Vraag 1. zijn deze nog los te koop? Ik wil misschien een 450 kopen en dan overspuiten. Dus stickers vervangen.

Vraag 2. Hoe zit het met de stickers? De ene heeft alleen een vleugel logo op de tank. De ander heeft REBEL erop staan met een grote bies op de zijkant van de tank. Wanneer is deze omslag geweest, jaartal?
 
Die stickers is inderdaad een puzzeltje: het zijn ook setjes: je hebt de vleugel in een oranje en een zilveren versie. Net zoals de sticker op de accubak: daar zijn er ook minstens 2 van: zilver en oranje of misschien is amber een betere benaming. Als je stickers gaat vervangen en je wilt naar een andere basis kleur van je motor dan moet je dus ook die accu sticker meenemen.

Ik heb intussen 3 tankjes, waarvan er een naar de spuiter is. Ik heb een rode (zie fotos) met witte tekst en dito bies. En ik heb twee rode met een vleugel en verder geen bies. Daar is er een van slecht aan toe en die zal overgespoten moet worden Ik laat hem overspuiten in het rood (Candy Glory Red, kleur R 101C-U), zodat ik alleen maar rode tankjes heb straks. Liefst allemaal met de tekst Rebel en de bies eromheen in het wit.

Ik houd wel een gave set zwarte spatborden over... misschien dat ik die ga verkopen. Maar misschien bewaar ik die wel voor een volgend projectje.

Die stickers konden bij de motorzaak wel besteld worden maar of ze ook echt komen als ik ze echt ga bestellen is me niet bekend: Dat weet je pas op het moment dat je dat doet. Ik heb wel geinformeerd naar die prijs, nou die is niet mis! 2x woord Rebel + 2x bies en 2x woord HONDA komt al gauw op 120 euro en de spuiter is erg bang voor die bies: hoe die er goed op te krijgen... dus het hebben van de stickers wil nog niet zeggen dat de spuiter ze er op wil zetten... zorg eerst maar eens dat je iemand vindt die het voor je wil doen.

Een kennis van me heeft twee zwarte rebels en een andere ook een zwarte: daar zie je ook weer teksten Rebel met bies, die zijn dan wit. Ik had bij een bieding op ebay haast zo'n tank te pakken, maar helaas bij 260 euro voor zo'n tankje verloor ik het net in de laatste seconde voor de bieding sloot van een amerikaan. mar eigenlijk vond ik dat niet zo erg.. ben niet zo heel erg gek op zwart en die tank moest natuurlijk ook nog naar nederland en dat had zeker nog wat voeten en kosten in de aarde gehad, dat had zeker 120 euro daarbovenop gekost en dan kun je het beter hier laten doen vooropgesteld dat je hier een spuiter kan vinden en de stickers natuurlijk.

Andere oplossing is, gewoon een tweede rebel erbij kopen: een afdankertje koop je hier in nederland na enig zoeken voor een paar honderd euro.

over de jaartallen die bij een bepaalde spuiting horen? Wat ik tot nu toe gemerkt heb is dat de 1986'ers meestal vleugeltjes hebben en de 1987'ers meestal met de tekst Rebel en de bies uitgevoerd zijn. Ik praat dan over geimporteerde Honda 450 Rebels, die te herkennen zijn aan de ijking in mile op de tellers. Er rijden ook Rebels rond die voorzien van tellers geijkt in kilometers en daarvoor gelden weer andere wetmatigheden wat betreft die spuitingen (en ook de reflectors lijkt het er op, en een of ander filter dat ergens achter het motorblok is verstopt).

hopelijk heb je hier iets aan.

groeten
(rebel-)peter
 
Laatst bewerkt:
Hier heb ik heel veel aan, vooral de prijs van de stickers zeg....pfff.
Zojuist heb ik nog een Rebel gekocht, deze wordt definitief voor mezelf.
Drie weken terug hadden we namelijk een gezamelijke Rebel gekocht.....en dat is uiteraard niet leuk voor een ander.
De nieuwe is een grijze, maar ik twijfel of ik deze naar de mooie kleur ROOD zal laten spuiten, aan de ene kant is hij niet meer origineel. Aan de andere kant is de kleur rood veel mooier.

In ieder geval weet ik wat stickers ongeveer kosten, ik ga eens informeren bij onze Honda dealer...of internet afspeuren.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg in ieder geval.
 
Inmiddels hebben we het clymer boek met met full collor binnen een erg duidelijk boek!
Dank je wel voor het mee zoeken peter!helmaal top!

groetjes manuela
 
hoi peter: mooi dat je een grijze gekocht hebt!

Volgens mij zitten op een grijze rebel witte stickers op de accubak en zilveren vleugels op de tank. Ik heb overigens nog eens naar sites gezocht waar ze iets over die kleuren en stickers van de rebels zeggen: het gaat hier over de modellen cmx450c, cmx450g en cmx450h.

Dit is dan volgens de site Honda Motorcycle Parts, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Motorcycle Parts - ATV, Classic Bike, Dirt Bike Parts waar ik dit gevonden heb: wat de letter en c, g en h betekenen, moet ik nog uitzoeken. Het lijkt erop dat de c voor california staat, waar extra aandacht aan de CO2 uitstoot is besteed.

Klik op een van deze volgende regels om meer te weten te komen:
http://www.cmsnl.com/search.php?s_name=rebel
http://www.cmsnl.com/search.php?s_name=rebel+450

Wil je de kleuren weten (namen en codes), klick dan hier maar eens op:
http://www.cmsnl.com/faq.php?s_question=Honda+Partnumbers&id=14&fq_catid=14#14
Zie je dat dit onze rode kleur is: R-101C-U = Candy Glory Red.

Wil je tekeningen per onderdeel (sticker nummers) van de cmx450:
model 1986: Honda CMX450C REBEL 1986 (G) USA CALIFORNIA parts lists and schematics
model 1987: Honda CMX450C REBEL 1987 (H) USA CALIFORNIA parts lists and schematics

Onderaan staat een codetabel waaruit je kan afleiden waar je motor gemaakt is:
Honda CMX450C REBEL 1986 (G) USA CALIFORNIA V.I.N. TABLE - buy V.I.N. TABLE spares online

Hier zie je welke kleuren er zijn gebruikt voor:

model 1986: "Honda CMX450C REBEL 1986 (G) USA CALIFORNIA EMBLEM - CHART - buy EMBLEM - CHART spares online"

model 1987: "Honda CMX450C REBEL 1987 (H) USA CALIFORNIA EMBLEM - CHART - buy EMBLEM - CHART spares online"

NB: links tussen quotes gezet omdat ze anders niet goed overkwamen hier: even met copy and paste in je browser adreslijn zetten, dan kom je er zo ook. Merk ook op dat op de bij deze beide pagina's bovenaan getoonde plaatjes goed te zien is dat het 1986 model een vleugellogo op de tank heeft en het 1987 model het woord Rebel met de lijn eromheen.

Snuffel gerust verder naar gegevens op die site en probeer alle plaatjes te saven zou ik zeggen. Als ik tijd heb ga ik dit ook doen. Al heb ik al het een en ander op microfiche. Ik weet alleen nog niet hoe ik dat uitvergroot kan krijgen: iemand ervaring mee? Laat het me even weten dan kom ik langs of zo en gaan we het uitvergroten en er jpg plaatjes van maken voor iedereen.

groeten
(rebel-)peter
 
Laatst bewerkt:
hoi manuela: geweldig dat je het boek hebt kunnen vinden. Ik heb zelf nog geen clymer omdat ik even geen geld heb en al de nodige boeken van de rebel bezit. Maar vertel eens hoe en waar je aan het boek bent gekomen uiteindelijk?

met vr.gr.
(rebel-)peter
 
Maar vertel eens hoe en waar je aan het boek bent gekomen uiteindelijk?

Via die advertentie op marktplaats die je onder andere getipt had. Hij heeft frank een elektrisch schema uit het boek ingescand en opgestuurd dus wisten we dat het het foede boek was. Binnen dag geregeld. Is top boek.

frank
 
Even voor de duidelijkheid topper h is de vriend van rebelmuis!dus om verwarring te voorkomen!

groetjes frank en manuela
 
aha mooi zo, manuela en frank!
dat vind ik nou leuk dat een tip vruchten afwerpt!
gefeliciteerd!

Enne .. van de zomer komen jullie toch een keer
deze kant op met de motor? Dan gaan we met
een groepje rebels de veluwe op en de achterhoek in.

groeten,
rebelpeter
 
Laatst bewerkt:
nog even over de tankstickers bij de 450: bij www.bikebandit.com zie je ze op een plaatje, of je ze nog kan krijgen weet ik niet, denk er wel aan dat bij bikebandit de verzendkosten erg hoog zijn! ik heb de plaatjes even bijelkaar geplakt, dit is dan het resultaat (check zelf goed of de nummers op de site kloppen, ik heb wel geplakt maar sta er niet voor in dat het 100% goed is):


full


Om die plaatjes te vinden moet je naar OEM parts (klik daar op) en kiezen voor Honda, dan het bouwjaar kiezen (1986 of 1987) en dan het model (CMX450) kiezen. Je kunt daar ook exploded views van je motor bekijken. Sla ze op, zeer handig als je de motor weer eens uit elkaar gaat halen ...

direct ernaartoe? klik hier dan op:
http://www.bikebandit.com/partsband...model_dept_year~1986~model_dept_id~171127.asp
 
Laatst bewerkt:
bij de stickerafbeelding horen nog deze regels:

full


Bij de TYPE aanduidingen horen nog meer tabellen: die kun je eveneens bij bikebandit bekijken. het voert me iets te ver deze hier ook te vermelden: in die tabellen staat de koppeling met de kleuren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan