Kawasaki zephyr 550, 750, 1100

hoe bevallen overigens die 550-jes? komen ze bijna overeen met de er-5 modellen ook in termen van duurzaamheid? wat zijn jullie ervaringen?
 
wat bedoel je ermee? overigens is het een fiets geweest die goed onderhouden werd door de dealer. vraagprijs is1300? is dat een redelijke bedrag voor zo'n fiets? zijn er overigens zephyr bezitters die ruim 90000 op de teller hebben en er nog mee rijden?

Is het onderhoud aantoonbaar? En dan nog, hoe ging(en) de vorige eigena(a)r(en) ermee om? De kilometerstand zegt weinig vind ik, zeker bij zo'n leeftijd.

De Zephyr is niet een motor die bij bosjes is verkocht en die je nog heel veel tegenkomt. Dus je komt ze meer tegen met een lage kilometerstand dan zo'n hoge. (Reib-flip bedoelt ook dat je relatief weinig motoren tegenkomt met zo'n kilometerstand)
Prijs vind ik overigens niet te hoog, tenminste... als het onderhoud aantoonbaar goed is.

Als de papieren in orde zijn en je hebt er een goed gevoel bij dan zou ik er gewoon voor gaan ;)
 
wat bedoel je ermee? overigens is het een fiets geweest die goed onderhouden werd door de dealer. vraagprijs is1300? is dat een redelijke bedrag voor zo'n fiets? zijn er overigens zephyr bezitters die ruim 90000 op de teller hebben en er nog mee rijden?
Ik ben het met Eerf Ragus eens.

1300 euro is niet veel, mits het onderhoud aantoonbaar is. En dan bedoel ik niet van alleen het laatste beurtje. Voor 1300 mag je wel wat verwachten voor een motor van die leeftijd en met zo'n km-stand namelijk.

Aan de andere kant is het wel een geloofwaardige kmstand. Ik ben er heilig van overtuigd dat zeker de helft van de aangeboden (oudere) motoren een teruggedraaide teller hebben (of een die al een keertje (of twee-drie keer) rond is geweest).

Mijn Zephyr 750 heeft trouwens zo'n 80.000 gelopen. Het blok zweet (nieuwe pakkingen liggen al een tijdje klaar) en rookt bij gas-los (klepseals moeten vervangen worden, liggen ook al eeuwen klaar -zucht-). Verder heeft de schakel-as nogal wat speling in het tandwielcover, waardoor de schakelpook nogal 'los' voelt, dit hebben vrijwel alle zephyrs met >40.000 op de teller. Afgezien van deze puntjes is hij nog dik prima hoor.
En ik rij er niet mee als een oud vrouwtje ;)

Maar goed; als de vorige eigenaar schijt had aan 'warm rijden' dan krijg je zo'n blok binnen 50.000 al om zeep. Geldt voor iedere motor!
En als hij zn motor lief had, dan kan hij zo nog een ton mee.
Dat bedoelde ik dus ook met mn vorige post.

Belangrijk punt om op te letten trouwens als je gaat kijken: de collector (het samenkomen van de uitlaatbochten onder het blok) roest enorm snel weg bij 750's. Let daar dus goed op, vooral omdat het prijzig is om te vervangen.

De 550's waar je naar vraagt heb ik geen ervaring mee. Ze zijn iets smaller qua tank en daarom nog geschikter voor korte rijders. En iets lichter, iets zuiniger en iets trager natuurlijk ;) Wel hebben ze een 6e versnelling.. de 750 en 1100 hebben er 5.
 
Mijn Zephyr (550) heeft nu 94.000 km gelopen.

Ik heb hem gekocht toen ie op 88.000 km stond. Met idd veel speling op de schakelas en een rare rammel in het blok. Op MP een ander blok kunnen kopen dat volgens de verkoper zo'n 37.000 km had gelopen.
Ook heb ik de kettingset vervangen, balhoofdlager en voorvorkkeerringen.

Hij rijdt nu super!
Ben er pas mee gevallen (lang leve mijn valbeugeltjes) en tilde hem op, starten, lopen!
 
bedankt voor jullie reacties.. ben nog steeds aan het twijfelen. inmiddels heb ik ook de ntv revere, vx 800 ontdekt. wat mij heel erg aanspreekt het model van de zephyr. ik ga binnenkort een proefrit maken op de 750 en later op een 550. wat betreft onderdelen voor jullie motoren, zijn ze makkelijk te verkrijgen?
 
Geen idee eigenlijk.

Buiten normale slijtage/onderhoud heb ik er nog niets mee gehad.
Volgens mij is de Zephyr nog net niet oud genoeg om zeldzame onderdelen te hebben.
 
Uitlaatbochten zijn moeilijk te vinden.
Tellerpartijen en tanks ook (en vrij prijzig).

Ik spreek uit ervaring ;)
 
Uitlaatbochten zijn moeilijk te vinden.
Tellerpartijen en tanks ook (en vrij prijzig).

Ik spreek uit ervaring ;)


Ook niet via Duitsland/Japan :?

de Zephyr werd tot bijna 10 jaar geleden nog nieuw gemaakt in Japan.
Dat onderdelen schaars zijn komt mij raar over.
Heb tot 2003 in de motorfietsonderdelen-import gewerkt en via Deutschland toch vrij eenvoudig kunnen kopen

http://www.igzephyr.de/web/

http://www.kawasaki-zephyr.de


:$ ik weet het.. ik heb een Ducati...maar daarvoor Kawasaki-fan *O*
 
Ook niet via Duitsland/Japan :?

de Zephyr werd tot bijna 10 jaar geleden nog nieuw gemaakt in Japan.
Dat onderdelen schaars zijn komt mij raar over.
Heb tot 2003 in de motorfietsonderdelen-import gewerkt en via Deutschland toch vrij eenvoudig kunnen kopen

http://www.igzephyr.de/web/

http://www.kawasaki-zephyr.de


:$ ik weet het.. ik heb een Ducati...maar daarvoor Kawasaki-fan *O*
Ebay gaat nog wel.. verder heb ik toen maar weinig gevonden.

Ebay: tellers al vaak zo'n 200 euro, dat vind ik best duur.
 
Met vaak een beetje schade hier en daar... Kom eerlijk gezegd ook nooit wat tegen op sloperijen...
 
wat mij afvraag is of de Er 5 in technisch opzicht verwant is aan de zephyr 550? qua cc niet omdat de er 5 een 500 is, maar zou de opbouw van het blok nagenoeg hetzelfde zijn dat je onderdelen zou kunnen gebruiken voor een zephyr 550 die eigenlijk bestemd zijn voor de er 5?
 
Hmm... met de naam scooterbob verrast me dat ook niet echt ;)

Ik zit overigens nog altijd met een stickerset in mijn hoofd.
Denk dat dit 'em wel eens kan worden:

rolli0.jpg


Of deze:
241020091395.jpg


Nu de kleuren nog, want hij blijft gewoon geel... *D
 
Laatst bewerkt:
beide stickersets zijn vet.

Alleen heb jij geen tank met een rechte onderkant zoals op deze.

ik denk dat die eerste bij jouw motor het mooiste is. en dan in een subtiele iets donker gele kleur denk ik

ow en niet zo haten naar scooterdude jullie zijn ook ooit onwetend het wereldje in gekomen.
dat hij het niet weer kan gebeuren. over een jaar weet hij wel meer. en zal hij zijn naam ook wel veranderen ;)
 
Laatst bewerkt:
Sollx, hoezo jullie ;) ik verbeter hem alleen maar ene kan toch... Ooit dacht ik ook dat er een cbx 6 cilinders had ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan