Kawasaki zephyr 550, 750, 1100

heb vandaag een proefrit gemaakt op een zephyr 750. het was een bliss om op te rijden! het viel mij 100 zoniet 200% mee. stuur heel licht, heel goed handelbaar ook op lage snelheden super!! ha nauwelijks het idee gehad dat ik op een 750 aan het rijden was. wat mij wel opviel is dat ie wel veel verbruikt; toen ik begon was , volgens fuel meter de tank op halfvol maar na 45 min rijden was hij al bijna leeg. dealer gaf aan dat het ook kan liggen aan de onnauwkeurigheid van de benzinemeter kan liggen. al met al een fijne fiets..... keuze wordt wel moeilijk..
 
Die van mij heb ik bij normaal gebruik nog niet onder de 1 op 18 gehad. Meestal zit ik zo rond de 1 op 19,5 in de stad en op de snelweg en als ik ga toeren 1 op 22/23.

Dus ook dat lijkt me niet een reden om er geen te kopen ;)
 
Ik vind de zephyr ook echt super rijden. Aardig wat koppel maar wel goed mee te rijden. Qua zuinigheid valt het best mee, geloof dat m'n broer *eerf-ragus* 1:23 rijd.

Qua sturen, ding rijd 10X beter met clipons.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de zephyr ook echt super rijden. Aardig wat koppel maar wel goed mee te rijden. Qua zuinigheid valt het best mee, geloof dat m'n broer *eerf-ragus* 1:23 rijd.

Qua sturen, ding rijd 10X beter met clipons.



Helemaal mee eens clipons of race stuur maakt echt een groot verschil, zeker op de snelweg
 
Die van mij heb ik bij normaal gebruik nog niet onder de 1 op 18 gehad. Meestal zit ik zo rond de 1 op 19,5 in de stad en op de snelweg en als ik ga toeren 1 op 22/23.

Dus ook dat lijkt me niet een reden om er geen te kopen ;)

ik doelde meer op de verschillende merken/types motoren die ik de afgelopen tijd ontdekt heb. zo heb ik bv ook de honda ntv revere ontdekt, waarvan er al de zoveelste topic van bestaat en wat misschien ook veel zegt over de kwaliteit/duurzaamheid van dit type. alleen zie ik ze op marktplaats met heel veel 10000-den km op de teller.
eergisteren ontdekte ik de kawa gt 550 ook cardan aangedreven; een fiets die qua design in de ogen van misschien de gemiddelde motorrijder niet uitblinkt wat betreft esthetiek, maar wel hoog scoort in termen van kwaliteit/duurzaamheid.

die proefrit heeft veel indruk gemaakt op mij; ik vindt het heerlijk sturen. :]
 
ik doelde meer op de verschillende merken/types motoren die ik de afgelopen tijd ontdekt heb. zo heb ik bv ook de honda ntv revere ontdekt, waarvan er al de zoveelste topic van bestaat en wat misschien ook veel zegt over de kwaliteit/duurzaamheid van dit type. alleen zie ik ze op marktplaats met heel veel 10000-den km op de teller.
eergisteren ontdekte ik de kawa gt 550 ook cardan aangedreven; een fiets die qua design in de ogen van misschien de gemiddelde motorrijder niet uitblinkt wat betreft esthetiek, maar wel hoog scoort in termen van kwaliteit/duurzaamheid.

die proefrit heeft veel indruk gemaakt op mij; ik vindt het heerlijk sturen. :]
Zo'n GT is wel een oudere generatie he...

Oogt uit dezelfde periode, maar dat komt omdat de Zephyr bewust retro is gestyled. De GT is gewoon echt oud :P

Waarin merk je dast? Remmen zijn veel minder! Vering is minder goed. En rare wielmaten en dus kan je geen moderne sloffen zoals pilot road of roadsmarts oid monteren.

Overigens gebruikt mijn zephyr tussen de 1:15 en 1:17. Maar ik heb een zware rechterhand ;)
 
hebben jullie enig idee waarom de zephyr 550 als enige is uitgerust met 6 versnellingen? om die reden ben ik benieuwd eigenlijk.
 
is het nou niet zo dat het juist voor de zwaardere zephyrs het verbruik zuiniger wordt wanneer ook de 6e versnelling wordt toegepast?
 
of de motor moet meer moeite doen om te presteren, en om die reden de 6de versnelling zodat je net een beetje over hebt en dat de motor dus minder hoeft te doen om 120 te rijden. (denk ik maar corrigeer me maar als ik geen gelijk heb ;) )
 
dit zullen jullie als zephyr bezitters misschien anders ervaren maar ik had tijdens de proefrit het gevoel dat er een 6e versnelling miste. misschien is het wel appels met peren vergelijken, omdat ik niet zolang geleden op een bmw gs 100 van een vriend van mij heb mogen rijden. zo hoog in de toeren zoals de kawa klonk bij de 5e versnelling, was in mijn beleving bij de bmw bij de 3e versnelling. het is denk ik ook een kwestie van wennen oid
 
Ik denk inderdaad dat een 6e versnelling niet nodig was voor de zwaardere types.
Die van mij draait nu in zijn 5 lagere toerentallen dan de Bandit 600 van Sollx bij 140 in 6. (oke, die heeft een ander tandwiel inmiddels).

Ik mis 'em in ieder geval niet echt!
 
Het is maar net wat je gewend bent, ik heb om eigenlijk alle motors die ik gehad heb 6 versnellingen gehad en dan is het wel wennen (willen schakelen maar dat niet kunnen)

Mijn motor draait in z'n 6 bij 130-140 rond de 4500 toeren ;)

Bmw is een ander blok dan een 4 in lijn, dat maakt ook verschil. En qua geluid, 4000 toeren in z'n 3 is toch net zoals als 4000 in z'n 6?
 
Heb wel eens gelezen dat een 6-bak van een GPz550 (een oer-Zephyr 550) zo in een GPz750 (oer-Zephyr 750) past.
Grote kans dat dit ook bij een Zephyr 550/Zephyr 750 gaat lukken.

Weet iemand hoelang dit heel blijft?

Greetz, Q
 
Laatst bewerkt:
Heb wel eens gelezen dat een 6-bak van een GPz550 (een oer-Zephyr 550) zo in een GPz750 (oer-Zephyr 750) past.
Grote kans dat dit ook bij een Zephyr 550/Zephyr 750 gaat lukken.

Weet iemand hoelang dit heel blijft?

Greetz, Q
Klopt, dat kan.

Heb het eerder gelezen :)
 
Sjees... wat dood hiero, toch maar ff die oma weg kicken!

KICK!
 
Gisteren weer eens een mooie rit gemaakt en zeker niet dood. alleen hij loopt laag stationair.


heeft iemand de zelfde ervaring met zijn zephyr ( laag stationair bij koud weer)
 
Laag stationair? Nee...

Wel laagtoerig op drie pitten lopen en zuipen als een ketter :P
Laatste tank 1:13... niet goed! Vroegâh haalde ik altijd 1:17.
Binnenkort eens naar kijken :z
 
Bij mij rommelt het nu onder de 3500rpm, daarboven gaat hij als een speer 8-)

Maar goed, moet gewoon wat onderhoud hebben.. kleppen, synchroon stellen, carbs een keertje reinigen (hij heeft lang stilgestaan), verse olie en dan zal hij vast weer 100% zijn :)
 
Die van mij loopt koud altijd laag. Daar heb ik een choke voor ;)

Als 'ie eenmaal warm is dan is er niets meer aan de hand.
Voor mij is het seizoen overigens alweer begonnen. :]
 
Vraagje trouwens...

Ik heb nu clip-ons. Dat stuurt erg lekker, alleen het schakelen gaat nu wat lastiger omdat de hoek naar het schakelpookje voor mij niet helemaal lekker meer is.

Zijn er meerder mensen die daar last van hebben, en er wat aan gedaan hebben?
 
Die kan je gewoon verstellen in hoogte!
Dat kan zowel grof (armpje van de schakelas afhalen en in een ander groefje er weer opsteken) als fijn (dat verbindingsstaafje kan je langer/korter maken door de stangkoppen te verdraaien op die as (wel eerst de borgmoertjes lossen)).

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan