CBX1000 topic

Werken liggen al stil :(

Onmogelijk om met de bijgeleverde adapters van mijn synchronisatieset, carburatoren nummer 3 en 4 aan te sluiten. Die zijn maar 25mm lang en dat moet minstens 80mm zijn.

Ik heb even op de website van Boehm gekeken, maar hetgeen ik nodig heb is (nicht mehr lieferbar)

Iemand goede raad? Waar kan ik dat vinden?

En, oh ja, het tweede schroefje dat ik los vees, viel "netjes" tussen twee carburatoren in. Niet meer aan te geraken. Magneet? :N Schroefjes zijn van alumium. CBX zo ver mogelijk op zijn zijde gelegd, maar :N Uiteindelijk met perslucht het schroefje uit zijn hol kunnen blazen. Ik had het niet eens zien vliegen. Per geluk zag ik het aan mijn voet op de grond liggen. *O*
 
En als je alle mengsel schroeven nu eens een halve slag extra geeft? Oftewel stationair hem wat rijker zet?

Jij had dus gelijk!

Ik heb nu alle schroeven op 2 en 1/4 slag uit staan en het probleem is daarmee opgelost. Als ik in de week de lange vacuümpijpjes voor het synchroniseren ontvangen heb, kan ik daarmee ook verder aan de slag. Hij draait nog wat ruw stationair.

Nu hij dus rijker staat afgesteld, ervaar ik een beetje het tegenovergestelde van het probleem. Eerst bleef hij dus hoog in toeren hangen om dan traag te zakken. Nu heeft hij de neiging om onder de 1.000 t/min te vallen om dan naar 1.000 t/min te klimmen. Eens hij op temperatuur is, heeft hij er minder last van, maar helemaal weg gaat het niet.

Ik las in de shopmanual dat er een manier is om die schroeven fijn te gaan afstellen m.b.v. een toerenteller die 50t/min nauwkeurig meet. Iemand daar ervaring mee? Nuttig om dat te gaan doen of zoek ik het dan te ver? (Ik ben dus van plan om eerst nog te synchroniseren.)
 
eerst maar eens synchroniseren, zal het wel beter van worden.

Nog altijd geen lange vacuümpijpjes geleverd. Nochtans stond er op de website van automaterialen.com "in voorraad". Melding "order betaald" is al dik 10 dagen oud.

Ik heb er mij niks van aangetrokken en ben vandaag toch lekker gaan rijden. Heerlijk zo'n zespitter tussen je benen.
 
Heerlijk zo'n zespitter tussen je benen.

Dat klopt, vandaag ook nog heerlijk gereden met het mooie weer :P . Blijft machtig mooi zo'n machine. Toch weer 5000 km er op zitten dit jaar met de CBX (al is dat voor sommigen niet veel).
 
Vandaag de carbs gesynchroniseerd:
Dit was de begintoestand:
full

full


Dit is het eindresultaat:
full


Loopt opmerkelijk beter nu. Het klapperen van de koppelingskorf is zo goed als verdwenen.
 
Afgelopen weekend paar ritjes gemaakt en ik merkte dat de koppelingskorf opnieuw lawaai maakte, tijdens en op het einde van de rit. Zaterdag had ik hem gestart en laten warm draaien. Toen liep hij nog redelijk "zacht". Tijdens en op het einde van die rit, hoorde ik dus opnieuw lawaai. Zondag ben ik dan opnieuw een ritje gaan maken en ik had dus bij de koude start ook al opnieuw lawaai verwacht, maar ook toen trad dat pas op tijdens de rit. Nochtans loopt het blok opmerkelijk beter nu, na het synchroniseren.

Een aantal weken geleden heb ik iemand gesproken die mij de vraag stelde of mijn cbx ook dat probleem had van het klapperen van de koppelingskorf. Hij vroeg daar specifiek naar omdat hij nu aan zijn 3de cbx toe was, die allemaal dat probleem hadden. Hij vertelde zelfs dat hij eraan had laten werken door Bert van sixcenter, maar dat die het probleem ook niet had kunnen oplossen.

Ik zou hier graag een oproep lanceren over dit probleem. Wie heeft hier allemaal "last" van én vooral, is het oplosbaar of neem je het er beter gewoon bij?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring.

Enne, oh ja, het eerste olielekje ontdekt. Aan de stelschroef van de spanner van de nokkenasketting. (Aan de kant van de uitlaatpijpen). Zit daar een dichting of zo die je kan vervangen?
 
Maak je maar niet zo druk om dat klapperen,bijna alle motoren deden dat in die tijd.
En ze werden er ook oud mee,oplossen kan je het wel door onderdelen te vernieuwen,alleen
komt het geheid weer terug na een x aantal km,s.Mijn ex CB750K2 heeft er al rammelend 160000km mee gehaald :Y :]
Tegenwoordig zijn we allemaal verwend met lekker stil en mooi lopende motoren,vroeger rammelde en ratelde die apparaten alsof het een lieve lust was en niemand keek daar raar van op.
 
Laatst bewerkt:
Dat rammelen vd koppeling is idd niet zo heel erg. Het wordt wel minder naarmate die beter synchroon staat. Maar het blijft altijd wel een beetje aanwezig.
Al is het og lang niet zo n hard geklapper als bij mijn ducati st4... ;)
 
Gisteren mijn Honda-collectie klaar voor de winter gemaakt. Ik laat altijd de benzine uit de vlotterbakjes lopen. Bij de cbx viel het mij op dat er alleen benzine uit het overloopdarmpje liep bij de twee buitenste carburatoren (1 en 6). Maar ook bij die twee was het de moeite niet wat er uit kwam. Nochtans heeft hij vorige week nog gereden. Is dat normaal. (Ik heb ook nog een bol d'or en een CB250N. Bij die twee komt er heel wat meer benzine uit de vlotterkamers.)
 
ik laat hem voor ik hem wegzet altijd met dichte kraan draaien omdat het met leeglopen zo'n geknoei van benzine op het blok geeft.
En het valt mij dan altijd op dat die nog ongelooflijk lang blijft lopen voor de vlotterbakjes echt leeg zijn.
 
En de ene vlotter is sneller leeg dan de andere.

Zodra ik op 2 cilinders rij is het tijd om de reserve open te zetten. :+
 
Gisteren mijn Honda-collectie klaar voor de winter gemaakt. Ik laat altijd de benzine uit de vlotterbakjes lopen. Bij de cbx viel het mij op dat er alleen benzine uit het overloopdarmpje liep bij de twee buitenste carburatoren (1 en 6). Maar ook bij die twee was het de moeite niet wat er uit kwam. Nochtans heeft hij vorige week nog gereden. Is dat normaal. (Ik heb ook nog een bol d'or en een CB250N. Bij die twee komt er heel wat meer benzine uit de vlotterkamers.)

Kan zijn dat als de carburateurs al wat versleten zijn de benzine verdampt via de naald enz. Ruik je wel eens benzine als hij gestald is?
 
Kan zijn dat als de carburateurs al wat versleten zijn de benzine verdampt via de naald enz. Ruik je wel eens benzine als hij gestald is?

Ja, dat ruik ik wel eens ja. Maar dat rook ik ook ooit voor ik die cbx had. Er staat in die ruimte van alles wat naar benzine ruikt. (Andere Honda's, grasmaaier, benzinekruik, ...)

Aan verdampen zou ik eerder niet denken, omdat hij nog maar een week geleden gereden had, de cbx nog maar heel weinig km's heeft (3.000), alle rubbertjes en zo vervangen zijn, ...

Het is nu wel zo dat bij die twee andere Honda's er een darmpje apart zit aan iedere vlotterkamer. Bij de cbx komen die darmpjes samen en gaan daar over in een dikkere darm. Ik ga die darmpjes eens los doen en zien of er dan nog benzine uit komt.
 
Ik heb dus de aftapschroeven los gedraaid, met de darmpjes los. Er kwam nog heel wat benzine uit alle carburatoren. Ook uit 1 en 6, waar de vorige keer al een beetje uit was gekomen. Alleen bij carburator 5 liep het er niet met een straaltje uit, maar al druppelend. Zelfs toen ik de aftapschroef er helemaal uit nam, liep er de benzine niet vlot uit. Wijst dat op een verstopping van een of ander luchtkanaaltje?

Ik heb de darmpjes uitgeblazen met perslucht, maar ik had niet de indruk dat die verstopt zaten. Er is in ieder geval niks uitgekomen dat de doorgang kon blokkeren. Ik merk nu wel dat het eerste stuk van de "verzameldarm" vrij hoog over het motorblok loopt, ongeveer even hoog als de darmpjes apart. Misschien dat die darm vorige keer net iets hoger zat, waardoor de benzine niet naar beneden kon.
 
Weet iemand hier of de Comstar wielen van het Z-type (alu kleur). Ook in andere Honda's van die tijd gebruikt werden?

De wielen in mijn cbx hebben wat "uitslag", puntjes. Ik heb geprobeerd om er dat met Commandant 4 uit te poetsen, maar dat werkt niet. Ik wil ze ook niet gaan polieren of zo, als dat al zou kunnen, want dan blinken ze te hard. Ik zou er gewoon die puntjes uit willen.

Nu zie ik dat ze op het internet voor zeer schappelijke prijzen van die Comstars verkopen, maar dan van andere Honda's. Vandaar mijn vraag: Welke Comstars passen eventueel ook in cbx?
 
Het voorwiel is op meerdere modellen gebruikt zoals de CB750KZ en de CB750F en de CB900F.
Achter is een exclusief CBX velg en dus niet gebruikt voor een ander model,voor zover ik het kan vinden.
 
Weet iemand hoe je de draaiknop van de dagteller verwijdert? Ik heb er, naar mijn gevoel, al redelijk hard aan getrokken, maar krijg er geen beweging in.

Ik wil de tellers uit de dashbordplaat halen. Bij de toerenteller lukt dat, bij de km-teller niet. Volgens het shopmanual kan je de tellers gewoon uit de ring duwen, maar dat krijg ik toch niet voor elkaar. Dus denk ik dat de draaiknop van de dagteller eerst moet verwijdert worden.
full
 
Met een heel klein kruiskop schroevendraaiertje kan je via het gaatje in de knop een schroefje losdraaien,dan kan je de knop eraf trekken.
Zit er geen gaatje,dan kan je hem waarschijnlijk losschroeven door linksom of rechtsom
te draaien,dat weet ik niet meer precies.
 
Laatst bewerkt:
Met een heel klein kruiskop schroevendraaiertje kan je via het gaatje in de knop een schroefje losdraaien,dan kan je de knop eraf trekken.
Zit er geen gaatje,dan kan je hem waarschijnlijk losschroeven door linksom of rechtsom
te draaien,dat weet ik niet meer precies.

't is rechtsom, Thanks
 
Laatst bewerkt:
De kleur van de steel van mijn beide spiegel is verschillend. Wat is nu eigenlijk origineel? Dat bruin groenachtige of zwart?
full

full
 
Zwart is origineel,bij die van mij heb ik die toen vervangen door verchroomde spiegels,dat
vond ik mooier staan.
 
Laatst bewerkt:
Heb je misschien ook een goeie tip voor het volgende probleem?

Er zit normaal een metalen cilinder aan de binnenkant van het aangeduide gat, waar het lampje van de verlichting zit. Dat ligt er bij mij los in te rammelen. Ik kan de metalen cilinder wel "dribbelen" tot hij ongeveer op de plek zit om opnieuw over de kraag van het gat te schuiven, maar dan kan je natuurlijk geen macht zetten om naar beneden te trekken.

full
 
Misschien iets met een haakje maken,bijvoorbeeld een stuk ijzerdraad,en zo proberen
hem er op te trekken.De teller is ook wel open te maken maar dat is een heel gedoe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan