Zijn er nog meer SR500 rijders/sters?

. Deze heb je echter aan de bovenkant gemonteerd waardoor de stang drukkracht op moet vangen. Het werkt ook maar het is niet elegant. Hierdoor treed er een extra kracht op in deze stang, knikkracht. De grootte zal meevallen, maar netjes is anders. Ten slotte komt de remstang een stuk mooier te liggen.
Knikspanning :) komt idd voor bij drukspanning in tegenstelling tot trek. Toelaatbare knikspanning hangt van dimensies af maar zou idd een rol kunnen spelen met het oog op bezwijken.
 
Laatst bewerkt:
nog even over die remstangding. Dit is origineel op beide manieren gemonteerd, dus zowel onder als bovenlangs. Weet zo niet uit mijn hoofd over welke bouwjaren dit nu verdeeld is, zou me er iig niet druk over maken :z
 
Bedankt voor de leuke reacties:

Trekstang... ik weet niet beter.... zat zo toen ik hem keeg! Zal de boeken er eens op naslaan!

XT blok: nee het is een SR blok met een XT deksel, cdi etc. was defect..
zelf met pasbussen het blok aangepast (geboord) om de contactpuntontsteking en vervroeging mogelijk te maken. Was een hele klus, maar het werkt... ooit komt de originele zijkant er weer op... Blok en frame hebben hetzelfde nr.

Het geluid is indrukwekkend...wat een slagen... wat heet vet...

Overigens was deze sr een wrak met emotionele waarde toen hij binnenkwam... alleen maar rode roest, een verotte tank etc. Als ik hem kan vinden zet ik wel
een 'vooraf' foto online...
 
Ik ben benieuwd naar de foto. Toen ik de 'fiets kocht was het oo keen ramp. Doorgerotte uitlaat, slechte achterveren en onder andere een vastgelaste schakelpook. -O- Maar dat is inmiddels voor elkaar. Maar ondanks alles is het ene fiets die ik waarschijnlijk niet meer weg doe. Deze heeft te veel "karakter" om te verliezen.

Deze week moest ik voor een project inderdelen laten vernikkelen. En heb maar meteen een aantal onderdelen voor de moto meegegeven. In prijs scheelde het niets, maar hbe ik de onderdelen wel weer oxidatiebeschermd. Lak knapt er weer af en blank laten is ook geen succes. Dus dan maar vernikkelen nietwaar!?

Het resultaat staat hieronder. Eén onderdeel is waarschijnlijk niet te plaatsen en dat is het onderdeel rechtsachter (de plaat met zes gaten). Dit is een uitlaatsteun voor de huidige uitlaat. Een originele is (véél) te duur, dus dan maar een immitatie passend maken... door middel van een ophangpplaat. En dit is dus het resultaat.

full
 
Laatst bewerkt:
Tada! Die neue teilen von Kedo sind da!

In het pakket van Kedo heel wat moois. Nieuwe pakkingen, keerringen, carterfilter, oliefilter, bougies, nieuwe olieleiding (direct naar de kop) en een nieuwe vulring voor de hoofdas. Deze was weggevreten?! Rechtsboven staan twee ringen. De twee ringen links hebben er ooit uitgezien zoals de nieuwe ring rechts. Dus die is hard aan vervanging toe. Omdat er nog een oude olieleiding op zat die naar de inlaattuimelaar loopt heb ik deze vervangen door een leiding die naar beide tuimelaars loopt. Dan is de smering optimaal.

full
 
Hallo iedereen. Ik ben druk bezig om mijn SR500 op te knappen, maar ben niet zo goed in electra, en kom er zelfs met boek niet uit. Wie kan mij hiermee helpen.

Ik zoek eigenlijk iemand die voor mij een schema kan tekenen en dan alleen voor het rijgedeelte, dus niet de verlichting.

Dus van

- stator ((spoelen)
- regulator/gelijkrichter
- CDI-unit (electrische ontsteking
- contact
- accu
- Bobine

Hoe zitten al deze dingen met elkaar verbonden?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Op deze link staat meer over de kabelboom ve SR
http://www.dernico.de/
 
Hallo iedereen. Ik ben druk bezig om mijn SR500 op te knappen, maar ben niet zo goed in electra, en kom er zelfs met boek niet uit. Wie kan mij hiermee helpen.

Ik zoek eigenlijk iemand die voor mij een schema kan tekenen en dan alleen voor het rijgedeelte, dus niet de verlichting.

Dus van

- stator ((spoelen)
- regulator/gelijkrichter
- CDI-unit (electrische ontsteking
- contact
- accu
- Bobine

Hoe zitten al deze dingen met elkaar verbonden?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Hatseflatse! Ziehier een elektrisch schema. Het is gebaseerd op het Europese elektrisch schema. Alle "onzinnige" elektra is eruigesloopt zodat de basiscomponenten zijn overgebleven. Ik hoop dat dit is wat je bedoeld en anders hoor ik het wel. Zoals ik al zei heb ik hier ook de andere schema's. En mocht je speciale wensen hebben hoor ik het wel.

In ieder geval succes ermee.

full
 
Laatst bewerkt:
Hatseflatse! Ziehier een elektrisch schema. Het is gebaseerd op het Europese elektrisch schema. Alle "onzinnige" elektra is eruigesloopt zodat de basiscomponenten zijn overgebleven. Ik hoop dat dit is wat je bedoeld en anders hoor ik het wel. Zoals ik al zei heb ik hier ook de andere schema's. En mocht je speciale wensen hebben hoor ik het wel.

In ieder geval succes ermee.

(Afbeelding)

GEWELDIG

Dit is precies wat ik nodig heb :} . Het blok ligt momenteel open en dat is maar goed ook, want er blijken twee versnellingstandwielen kapot te zijn. Verder zijn alle lagers nog goed en hoef ik alleen uit te honen. Komt allemaal wel weer goed.

Heeft iemand toevallig nog tandwielen? Het gaat hier om

-Het middelste tandwiel (van de 5) van de ingaande as (primaire as)
-Het tweede tandwiel vanaf links gezien (links=ketting/tandwiel) van de
uitgaande as (secundaire as)

Zou wel toevallig zijn maar je weet maar nooit 8-)
 
Als je nou het schema/ de draadboom eens 10x vergroot met de kopieermachine en de lijntjes met kleurtjes overtrekt ? ;) dan is het allemaal heel simpel hoor !!! :Y :Y

Ik heb een sr500 uit 78. Ben hem aan het ombouwen tot een soort van caferacer o.d.z. wat er niet op hoeft mag eraf. Foto's staan op een eerder topic op het forum: sr500 caferacer door rockert. Ik ben de neef.
Ben nu bezig met de kabelboom. Inderdaad met viltstiften lijntjes op een kopie van het "schaltplan" intekenen. Heb niet veel verstand van elektriek, maar dit gaat denk ik wel lukken :Y
 
Ik lees dat sommigen de olie toevoer naar de tuimelaars modificeren.
Dus ik snel kijken hoe de olie aanvoer bij mijn motor nu precies zit.
Conclusie: mijn SR uit '94 heeft op de cilinderkop standaard al een enkele olie toevoerleiding rechtstreeks op de uitlaat tuimelaar zitten!
Ik gerustgesteld.
Bij Yamaha hebben ze dus inmiddels ook geleerd dat het niet zo slim is het uitlaatgedeelte niet rechtstreeks te koelen/smeren.

Misschien ook wel goed dat het inlaatgedeelte tevens direct olie krijgt, al twijfel ik toch nog of dat wel zo slim is.
Als hier rechtstreeks olie naar gepompt word dan lijkt het mij dat de motor meer olie gaat verbruiken. Tevens verkrijg je zodoende minder schone uitlaatgassen en meer vervuiling in de verbrandingskamer.
Mijns inziens word de inlaatklep voldoende gesmeerd door de olienevel in het kleppendeksel. Bovendien word de inlaat een stuk minder thermisch belast vergeleken met het uitlaatgedeelte.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dat sommigen de olie toevoer naar de tuimelaars modificeren.
Dus ik snel kijken hoe de olie aanvoer bij mijn motor nu precies zit.
Conclusie: mijn SR uit '94 heeft op de cilinderkop standaard al een enkele olie toevoerleiding rechtstreeks op de uitlaat tuimelaar zitten!
Ik gerustgesteld.
Bij Yamaha hebben ze dus inmiddels ook geleerd dat het niet zo slim is het uitlaatgedeelte niet rechtstreeks te koelen/smeren.

Misschien ook wel goed dat het inlaatgedeelte tevens direct olie krijgt, al twijfel ik toch nog of dat wel zo slim is.
Als hier rechtstreeks olie naar gepompt word dan lijkt het mij dat de motor meer olie gaat verbruiken. Tevens verkrijg je zodoende minder schone uitlaatgassen en meer vervuiling in de verbrandingskamer.
Mijns inziens word de uitlaatklep voldoende gesmeerd door de olienevel in het kleppendeksel. Bovendien word de inlaat een stuk minder thermisch belast vergeleken met het uitlaatgedeelte.

Medio 1983 is de modificatie doorgevoerd. Ik had ook mijn twijfels, maar ik ben er van overtuigd dat het direct smeren van de uiltaat tuimelaar zeker beter is dan via de inlaattuimelaar. Voorheen zat er een olieleiding aan de rechterkant naar de inlaattuimelaar waarna de resterende olie via een kanaal naar de uitlaattuimelaar gaat. Door de modificatie worden beide tuimelaars even goed gesmeerd. De rede is dat de uitlaattuimelaar vele malen warmer wordt dan de inlaattuimelaar. Doordat de olie warmer wordt is de viscositeit lager en het smeereffect minder. Ik dacht (als triboloog in wording) ook dat het niet veel effect zou hebben. Maar bij de revisie van het blok bleek dat er al een klein stukje uit het oliekanaal van de tuimelaar was gebroken. Waarschijnlijk dus door onvoldoende smering. Daarom heb ik van de gelegenheid gebruike gemaakt om het oliekanaal meteen te verleggen.

Het olieverbruik heeft er niets mee te maken omdat de verbrandingskamer fysiek gescheiden is van het smeersysteem. De olie door dit kanaal loopt door de tuimelaaras, inlaattuimelaar waarna het via de nokkenas weer weglekt naar het carter. Bovenop de klepgeleider zit een klepseal waardoor er geen olie via de kleppen in het verbrandingscircuit kan komen. Hopelijk heb ik het hiermee iets verduidelijkt.

Trouwens, welkom op MF! *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Cobus-Jan voor de uitleg over de constructie onder het kleppendeksel.
Ja, wat betreft mijn idee over toenemend olieverbruik komt bij nader inzien voort uit mijn ervaring van klepstelen zonder afdichtingen. Zoals bij die Enfield die ik gehad heb.
Met die motor heb ik drie jaar gereden maar was eigenlijk letterlijk meer sleutelen dan rijden. (o.a. vier verbrande uitlaatkleppen gehad in die drie jaar, later heb ik er een verharde klepzetel in laten zetten en bronzen klepgeleiders, toen waren de miserabele toestanden eindelijk over, althans wat dat betreft...)
Toen ik daarna mijn SR kocht leek ik wel in de hemel terecht te komen..., nooit geen stukken meer! Mijn Yamaha heb ik nu twaalf jaar, en de enigste pech die ik gehad heb in die tijd was een gebroken binnenkabeltje van de snelheidsmeter...

Weet jij trouwens een goed oplosmiddel om die transparante vernis op de alluminium delen weg te krijgen?
Als ik dit niet weg hoef te schuren maar als het op zou lossen hoef ik tenminste niet zoveel meer te polijsten.
 
Waarschijnlijk wil het wel met verfafbijtmiddel. Dat is bij de doe-het-zelfzaak te krijgen. Opsmeren met een kwast, even laten intrekken en dan alles erafvegen. Maar een andere optie is stralen. Dit heb ik gedaan met de motordelen. Polijsten wordt na een tijdje weer dof, dus vergt veel aandacht. Lakken ben ik ook geen fan van omdat de lak eraf knapt als de bouten worden aangedraaid. Het mooiste vind ik het blank glasparelgestraald. Daarna in de dieselolie zetten tegen oxidatie en klaar is kees. Het resultaat ziet er zo uit:

full


full


Maar afbijten en polijsten kan natuurlijk ook. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Volgens bij heb ik ooit de verfafbijt van Alabastine gebruikt, in het oranje blik. Een nadeel is dat de vernis met de afbijt een dikke plakkerige drab wordt. Dus ik zou zorgen voor veel poetsdoeken om de prut eraf te kunnen vegen. Tip: Sla vóór gebruik een spijker door de deksel! Doordat er oplosmiddel in zit kan er bij verwarming een hoge druk ontstaan in het blik. Door het spijkergat kan de druk ontsnappen en is het blik veilig open te maken.
In ieder geval succes ermee!
 
ik ben wel berijder van een sr, een '78er.
na een hele reeks vier cilinders vanaf 1976, ben ik nu de trotse eigenaar van deze sr :z ie foto
P.S. hij is niet echt org.(Afbeelding)
groet jol

Ik speel al een tijdje met de gedachte om een SR500 voor erbij te nemen. Zit niet echt haast achter. Ik heb de afgelopen tijd 2x gereageerd op een advertentie maar nog geen geluk gehad.

Als ik er ooit 1 vind wil ik er graag zo'n uitlaat onder die lijkt op zo'n Bonneville uitlaat. Dus een vraagje aan Jol, is die uitlaat ergens te koop of heb je die demper zelf passend gemaakt?

Wat zouden jullie hooguit willen betalen voor een nette, niet te custom, SR500 uit de jaren 70?
 
ik ben ook een bezitter van een SR 500 gemaakt in 1993 . het is gewoon een de max machien om mee te rijden.
wel heb ik een vraag gepost maar ik zal die hier ook nog eens stellen.
naast de koppeling op het motorblok komt een rubberen buisje uit de motor.
waarvoor dient het en waar loopt het naar toe?

greets
mavrick :]
 
Aan dat "busje" hoort een ontluchtingsslangetje. Deze is verbonden met de ruimte waar het vliegwil in draait. Dit om vacuumzuigen te vookomen.
 
bedank alvast voor je reactie, en correct aan het buisje hangt een slangetje maar bij het demonteren van enkele stukken zag ik opeens dat het buisje los zat.
het zit momenteel wel vast aan het motorblok maar ik weet niet waar het andere uiteinde van het buisje naar toe moet?
indien je me dat eens zou kunnen vertellen, zou ik u erg dankbaar zijn

groeten

mavrick
 
Het andere hangt los acher het blok. Het slangetje zorgt ervoor dat de weg te lang is voor vuil dat naar binnen kan dringen. Dus er hoeft niets aan de andere kant te zitten.
 
thanks.
weet je soms ook waar ik een werkplaatsboek kan vinden, ik zou die graag hebben omdat dit het sleutelen een stuk makkelijker maakt. ik heb reeds via google gezocht maar niks te vinden, ja wel in het duits maar dit is mijn sterkste taal niet.
 
Vandaag wezen kijken naar 2 tweedehands SR500's. Ze waren allebei goed. Ik ga volgende week 1 van deze kopen. Het wordt een iets nieuwere van '93. Hij ziet er erg mooi uit en rijdt wel goed. Behalve dat met volgas de motor inhoudt. Het komt denk ik door het luchtfilter. Het is een niet standaard open filter. Bij veel gas maakt hij redelijk veel geluid, maar bij weinig gas is hij tamelijk stil.

Ik heb wat nagevraagd bij de eigenaar. Ze heeft er niet veel mee gereden, 2000 tot 3000km. Toen ze hem net had was hij net gereviseerd. Waarschijnlijk is toen het filter er op gekomen samen met deze uitlaat: http://shop.motogadgets.nl/images/sr500(conical).jpg

Maar ze heeft er toen voor gekozen om de carburateur niet verder af te stellen, omdat hij anders moeilijker te starten zou zijn. Dit is bij een officiele Yamaha dealer gebeurt. Kan iemand me vertellen of er met de niet afgestelde carb veel schade onstaan kan zijn in 3000km? Als hij van mij is zal ik hem wel goed (laten) afstellen. En volgens mij komt er een "goedgekeurd" geluid uit de uitlaat. Dat mag ook wat harder van me. Af en toe komt er trouwens ook een knal uit de uitlaat. Zou dit er op kunnen duiden dat hij te arm staat afgesteld (waar ik bang voor ben), of misschien juist te rijk.
 
Als de carburateur te arm staat kan dit leiden tot oververhitting, wat schadelijk is (herkennen aan snel stationair lopen en weinig power). Als de motor te rijk staat houdt deze in en rookt de motor wellicht, dit kan niet tot schade leiden. (Op koolafzetting in de verbrandingskamer na.) Dit is eenvoudig vast te stellen door de bougie te bekijken. Wit uitgeslagen is te arm, en zwart/vet is te rijk. Grijsbruin is prima. Maar in verwacht geen schade door een verkeerd afgestelde carburateur.

De knallen in de uitlaat zijn bekend. Dat is als er onverbrand gas ontbrand in de uitlaat, voornamelijk bij het terugschakelen van hogere toerentallen. Vaak is het door lucht wat in de uitlaat komt via een "lek". (Aansluiting uitlaat/spruitstuk?!) Minimale kans op schade, wel veel kans op plezier van de bestuurder. :P In het ergste geval kan er een demper losknallen, maar die kans is nihil. (Spreek uit ervaring. Nog nooit gehad en heel wat knallen verder.) het kán duiden op een te rijk mengsel, maar zou ik niet als eerste oorzaak zoeken. Een (klein) luchtlek is meer voor de hand liggend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan