Zijn er nog meer SR500 rijders/sters?

[stookmodus aan]

Cobus Jan; uit je eigen boekje.

[stookmodus uit]

Ook in mijn wphb staat de remstang bovenlangs afgebeeld......
 
Laatst bewerkt:
FF wat anders; aangezien er geen ketting bij m'n 2J4-bouwpakketje zat, moet ik dus een nieuwe scoren. En aangezien alles op budget gaat (en ik een echte 'Ollander ben) moet dat ook voor drie keer niks. Nu kosten die setjes (want ik ga uiteraard ook gelijk voor nieuwe tandwielen), hier zo'n beetje 130 euries. En dan heb je een "520 met 16 voor & 42 achter".

Mijn vraag:
kan ik er gewoon een 530 met dezelfde tandwielen (16/42) in planten of heb ik dan zo'n Kedo-bus nodig? En zo ja, moet die dan van Kedo komen of kan ik die ook ergens anders (lees: goedkoper) vinden?

Of weten jullie nog een adresje voor goedkope kettingsetjes(en eventueel balhoofd & achterbruglagers)? Kijk, ik gun Neerlands middenstand een boel, maar dit scheelt me gewoon teveel. Voor een paar euro's ga ik niet via het WWW bestellen, maar dit is bijna 50% .....

En duuzenden km's ga ik er toch niet meer rijden, daar heb ik een ander slagschip voor.
 
Er staat vaak nog wel eens wat op marktplaats..ik heb al 2 x een compleet setje voor mn RD van marktplaats geplukt, beide keren voor ongeveer 50 euro.
 
FF wat anders; aangezien er geen ketting bij m'n 2J4-bouwpakketje zat, moet ik dus een nieuwe scoren. En aangezien alles op budget gaat (en ik een echte 'Ollander ben) moet dat ook voor drie keer niks. Nu kosten die setjes (want ik ga uiteraard ook gelijk voor nieuwe tandwielen), hier zo'n beetje 130 euries. En dan heb je een "520 met 16 voor & 42 achter".

Mijn vraag:
kan ik er gewoon een 530 met dezelfde tandwielen (16/42) in planten of heb ik dan zo'n Kedo-bus nodig? En zo ja, moet die dan van Kedo komen of kan ik die ook ergens anders (lees: goedkoper) vinden?

Of weten jullie nog een adresje voor goedkope kettingsetjes(en eventueel balhoofd & achterbruglagers)? Kijk, ik gun Neerlands middenstand een boel, maar dit scheelt me gewoon teveel. Voor een paar euro's ga ik niet via het WWW bestellen, maar dit is bijna 50% .....

En duuzenden km's ga ik er toch niet meer rijden, daar heb ik een ander slagschip voor.

Standaard zit op een SR een 530 ketting als het goed is heb je dus al de goede bus, als er ruimte is om je borgplaatje te monteren heb je de juiste maat bus.
 
Zit er ook een montagehandleiding bij die condensator ?

Nope, maar er valt niet veel aan uit te leggen. De condensator vervangt gewoon de accu. Er zitten twee soldeer/krimp-ogen bij welke aan de draden moeten worden gezet. Het oog aan het rode draad moet aan de plus-pool en de zwarte draad aan de min-pool.

Ik weet niet hoeveel je va elektronica weet, dus even een korte verklaring. Een accu staat veel energie op én werkt als buffer om spanningspieken op te vangen. Een condensator slaat een kleinere hoeveelheid energie op (afhangelijk van de capaciteit) en werkt wederom als buffer. In de praktijk is het complexer, maar in dit geval is dit de meest handige benadering van deze toepassing.

Het is namelijk niet nodig om de energie op te slaan. Echter is het wel nodig om de spanningspieken op te vangen om de regelelektronica goed te laten werken. Doordat een condensator altijd "tegenwerkt", door energie op te slaan of af te geven, wordt de spanning gestabiliseerd. (Als er een piekspanning is laadt de condensator op om de spanning laag te houden. Wanneer de spanning laag is geeft de condensator spanning af om de spanning omhoog te krijgen)

Het voordeel is dat het vrijwel onderhoudsvrij is en zeer licht.

Mocht het niet lukken hoor ik het wel, dan kan ik wellicht tekst en uitleg geven.
 
Nope, maar er valt niet veel aan uit te leggen. De condensator vervangt gewoon de accu. Er zitten twee soldeer/krimp-ogen bij welke aan de draden moeten worden gezet. Het oog aan het rode draad moet aan de plus-pool en de zwarte draad aan de min-pool.

Ik weet niet hoeveel je va elektronica weet, dus even een korte verklaring. Een accu staat veel energie op én werkt als buffer om spanningspieken op te vangen. Een condensator slaat een kleinere hoeveelheid energie op (afhangelijk van de capaciteit) en werkt wederom als buffer. In de praktijk is het complexer, maar in dit geval is dit de meest handige benadering van deze toepassing.

Het is namelijk niet nodig om de energie op te slaan. Echter is het wel nodig om de spanningspieken op te vangen om de regelelektronica goed te laten werken. Doordat een condensator altijd "tegenwerkt", door energie op te slaan of af te geven, wordt de spanning gestabiliseerd. (Als er een piekspanning is laadt de condensator op om de spanning laag te houden. Wanneer de spanning laag is geeft de condensator spanning af om de spanning omhoog te krijgen)

Het voordeel is dat het vrijwel onderhoudsvrij is en zeer licht.

Mocht het niet lukken hoor ik het wel, dan kan ik wellicht tekst en uitleg geven.

Heb zo'n ding bij Conrad gekocht, 63 volt en 10000 Farad, aan een kant zitten 2 aansluitingen plus en min aan de andere kant zit een draadeind met een moer waarmee ie gemonteerd kan worden. Weet verder niets van electronica, vandaar de vraag kan of moet dat draadeind massa maken of juist niet, bij dat Kedo ding zit een rubber (isolerend) leidingklem om m te monteren, vandaar de vraag.
 
Nog eens een vraagje; kopen jullie ook spullen bij Kedo? Hoe is julli ervaring met hun? Ze hebben nl. wel veel, en voor redelijke bedragen zag ik. Maar voor je erachterkomt wat je kwijt bent aan verzendkosten moet je eerst behoorlijk met de billen bloot (tel.nr, credticardnummer etc.), en daar hou ik eigenlijk niet zo van.

Is het een beetje kosher?
 
Heb zo'n ding bij Conrad gekocht, 63 volt en 10000 Farad, aan een kant zitten 2 aansluitingen plus en min aan de andere kant zit een draadeind met een moer waarmee ie gemonteerd kan worden. Weet verder niets van electronica, vandaar de vraag kan of moet dat draadeind massa maken of juist niet, bij dat Kedo ding zit een rubber (isolerend) leidingklem om m te monteren, vandaar de vraag.

10.000 Farad lijkt mij érg veel. De grootste die ik ooit gezien heb ik 1 F. Dus het zal wel 10.000 uF zijn. In feite "zweven" de polen die aan de accu/condensator hangen. Echter zit de draad van de pin-pool aan het frame. Eigenlijk is het gebruikelijk in de elektronica om de negatieve pool aan de massa te leggen. Echter is het netter om één centraal massapunt te hebben om aardlussen te voorkomen. In de elektronica kan dit van belang zijn om storing/brom/ruis te voorkomen. Bij een motorfiets is dit niet zo van belang, hoewel een nette aanleg van de elektra altijd beter is. Dus één punt waar alle aarddraden samenkomen is ideaal. Uiteraard mag dit aarddraad wel naar meerdere delgen gaan, mits er geen terugkoppeling is naar de massa aan het eind van het draad. Hmm, lastig uit te leggen op papier, dan maar een plaatje:
gloop4_350.jpg

Hier is een aardlus waardoor er een kring ontstaat. Wanneer deze onderbroken wordt is het probleem verholpen.

De klem om de condensator is inderdaad geisoleerd. Echter is dat meer uit mechanische overweging. Doordat een motorfiets zo rammelt kunnen metaal op metaal verbindingen gaan oxideren door beweging. Dus vaak is het netter om er een stuk rubber tussen te monteren om de metalen delen gescheiden de houden. Zo heb ik hier een doos met 22mm klemmen om de plaat met de regeleleltronica zwevend in het frame te hangen. Zo worden er geen lakdelen beschadigd door trillingen en zit het toch goed vast.

Nog eens een vraagje; kopen jullie ook spullen bij Kedo? Hoe is julli ervaring met hun? Ze hebben nl. wel veel, en voor redelijke bedragen zag ik. Maar voor je erachterkomt wat je kwijt bent aan verzendkosten moet je eerst behoorlijk met de billen bloot (tel.nr, credticardnummer etc.), en daar hou ik eigenlijk niet zo van.

Is het een beetje kosher?

Prima bedrijf. Ik heb er nu twee keer besteld en gaat perfect. Naar mijn idee goed betrouwbaar. Snelle levering en als er iets niet op voorraad is krijg je netjes bericht. En betalen met de creditcard van paps gaat prima. :D De verzendkosten vallen wel mee geloof ik (kan de rekening zo gauw niet vinden). Ik dacht dat deze verzendkosten ook ergens vermeld staan op de website.
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Ik heb een klein probleempje: van de onderste bout van mijn oliefilterdeksel is de schroefdraad in het carterdeksel kapot gedraaid. Hier wil ik een helicoil in laten zetten.

Nu is het echter zo dat er onderin het oliefilterhuis een gaatje zit dat het huis verbind het het gat waar het boutje doorheen loopt. Wanneer ik een helicoil laat zetten word dit gat afgesloten.

Mijn vraag is: kan dit zomaar? Volgens mij dient dit gaatje er alleen voor om de olie terug het carter in te laten stromen als je de bout eruit draait :?

Zie foto voor enige verduidelijking van mijn wazige verhaal :)

full
 
Hallo iedereen,

Ik heb een klein probleempje: van de onderste bout van mijn oliefilterdeksel is de schroefdraad in het carterdeksel kapot gedraaid. Hier wil ik een helicoil in laten zetten.

Nu is het echter zo dat er onderin het oliefilterhuis een gaatje zit dat het huis verbind het het gat waar het boutje doorheen loopt. Wanneer ik een helicoil laat zetten word dit gat afgesloten.

Mijn vraag is: kan dit zomaar? Volgens mij dient dit gaatje er alleen voor om de olie terug het carter in te laten stromen als je de bout eruit draait :?

Zie foto voor enige verduidelijking van mijn wazige verhaal :)

[afbeelding]

Klopt. De enige reden dat dit gaatje erin zit is voor het aftappen van de olie wanneer de filter vervangen moet worden. Dus feitelijk mag de verbinding worden afgesloten zonder ernstige gevolgen. Echter zal bij het verwisselen van de filter olie in de filterruimte blijven staan. Maar dat te overzien lijkt mij.

Persoonlijk ben ik niet zo van de helicoils. Is een grotere draad of schroefbus niet een beter idee?!
 
Oke, dank voor je antwoord! Grotere draad is niet echt een optie, niet genoeg ´vlees´ om M8 te tappen. Schroefbus :? geen idee?

Groet,

Gerwald
 
Oke, dank voor je antwoord! Grotere draad is niet echt een optie, niet genoeg ´vlees´ om M8 te tappen. Schroefbus :? geen idee?

Groet,

Gerwald

Het Fabory boek heb ik niet bij de hand, dus maar even uit het hoofd. Schroefbussen zijn metalen bussen met binnen en buitendraad. Deze bussen kunnen in een voorgeboord gat worden gedraaid. Ín de bus zit ook schroefdraad. Het is vergelijkbaar met helicoil's, echter zijn helicoil's veel gevoeliger om te plaatsen. Een helicoil is een gewikkeld stuk draad en een schroefbus is massief. Wederom heb je hierwel wat ruimte voor nodig om te kunnen plaatsen.
 
Word een helicoil denk ik, schroefbus heeft dan idd meer (te veel?) ruimte nodig, en helicoil voldoet volgens mij ook wel dan ;)

Hartelijk dank iig!

Gerwald
 
Terug
Bovenaan Onderaan