Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

MAG-Nieuws van 23 March 2012

Aanhangerprobleem Zweden opgelost

--------------------------------------------------------------------------------

Na drie jaren van worstelen om trekhaken op motorfietsen toe te staan in Zweden, is het eindelijk voorbij!

Lees verder over het Aanhangerprobleem Zweden
 
Ik heb een PAvje.
Hier hangt ie achter een Suzuki GS 850 GL maar hij heeft ook al achter m'n Honda CB 750, Suzuki GSX1100, Suzuki GS850, BMW K1100 en BMW K100 gehangen.

Hij is heel licht en je voelt er dus ook niks van.
Achter de K1100 ooit 200 mee gereden maar dan wordt het bandje wel erg warm dus dat doen we maar niet meer. Maar het kan wel.

Het is een Tsjechisch aanhangertje uit 1969. Hij weegt haast niks maar er kan wel een krat bier in.


15082009612.jpg
 
Nu heb ik mij nog eens verdiept in de wetgeving rond aanhangers voor motoren. En wat betreft afmetingen vind ik het nergens terug dat de hoogte max. 1meter mag zijn inclusief lading. Wel wat betreft invlusief imperiaal, spoiler, ... . Iemand die daar meer over weet? Zou voor mij een stuk gemakkelijker zijn om mijn fiets op, en niet in de aanhanger te moeten zetten.

Ook heb ik gemerkt dat de max. breedte gewijzigd is, van 1meter, naar 2meter. Nu ja, een breedte van 2meter achter je motor, lijkt mij echt niet ideaal :P

In Nederland:
Maximaal 1 meter hoog inclusief lading;
Maximaal 2 meter breed inclusief lading;
Maximaal 2,5 meter lengte vanaf de achteras van de motorfiets en ook weer inclusief de lading.

Ik weet niet hoe zwaar je aanhanger wordt in beladen toestand en hoe het wiel is gemonteerd. Maar de druk op de aansluiting bij de motor neemt toe als het aanhangerwiel verder naar achteren wordt gezet.
Bij tweewielige aanhangwagens is de verhouding grofweg 1/3 van de aanhangerbak achter de as en 2/3 voor de as.
Is de fiets plat leggen of schuin plaatsen geen optie?
 
Laatst bewerkt:
In Nederland:
Maximaal 1 meter hoog inclusief lading;
Maximaal 2 meter breed inclusief lading;
Maximaal 2,5 meter lengte vanaf de achteras van de motorfiets en ook weer inclusief de lading.

Ik weet niet hoe zwaar je aanhanger wordt in beladen toestand en hoe het wiel is gemonteerd. Maar de druk op de aansluiting bij de motor neemt toe als het aanhangerwiel verder naar achteren wordt gezet.
Bij tweewielige aanhangwagens is de verhouding grofweg 1/3 van de aanhangerbak achter de as en 2/3 voor de as.
Is de fiets plat leggen of schuin plaatsen geen optie?
Schuin lijkt lijkt mij niet erg praktisch, maar plat leggen is inderdaad een interessant idee. Met de wielen eruit gehaald moet dat in principe kunnen.

Danku voor de tip ;)
 
vorige week een aanhangertje gekocht en meteen wat opgeknapt
net achter mijn motor gehangen dus ik heb er nog niet mee gereden
nog ff wachten op de stekkers

maar het is een foto aanhanger achter je motor topic dus bij deze
ik ben benieuwd hoe het bevalt als ik er mee de weg op ga
gr wiebe
full
 
gister en vandaag de freebird getest gister met 40 kg ijzer er in en vandaag met 20kg.
echt geweldig je merkt bijna niet dat ie er achterhangt
nou rij ik bijna nooit harder dan 100km/h dus ik ben geen racer
maar wel een mooie oplossing om je spullen mee te nemen als je vrouw ook achterop wil :-)
 
vorige week een aanhangertje gekocht en meteen wat opgeknapt
net achter mijn motor gehangen dus ik heb er nog niet mee gereden
nog ff wachten op de stekkers

maar het is een foto aanhanger achter je motor topic dus bij deze
ik ben benieuwd hoe het bevalt als ik er mee de weg op ga
gr wiebe[afbeelding]
Knap :Y . Ga je hem in die kleur laten, of hem zwart spuiten zodat ie nog mooier achter je motor staat?

Kan je eens kijken welke bandenmaat daarop staat? Ik ben namelijk zelf bezig een aanhanger te ontwerpen, ook een éénwwieler, maar ben er nog niet uit wat voor een wiel(tje) eronder te zetten.
 
Mensen ik heb nog een as liggen speciaal voor een motoraanhangertje!
nieuw nooit gebruikt verkoop voor 65 euro. Opbouw kun je dus naar eigen wens maken.
Is het een éénwieler- of tweewieleras? Indien éénwielig, en je hebt het nog steeds liggen, dan heb ik wel interesse hoor :Y
Waarom heb ik dit bericht niet eerder gezien |( heb me immers begin januari geregistreerd B|
 
Is het een éénwieler- of tweewieleras? Indien éénwielig, en je hebt het nog steeds liggen, dan heb ik wel interesse hoor :Y
Waarom heb ik dit bericht niet eerder gezien |( heb me immers begin januari geregistreerd B|


Ik heb deze 2 wiel as in het voorjaar verkocht.
 
Knap :Y . Ga je hem in die kleur laten, of hem zwart spuiten zodat ie nog mooier achter je motor staat?

Kan je eens kijken welke bandenmaat daarop staat? Ik ben namelijk zelf bezig een aanhanger te ontwerpen, ook een éénwwieler, maar ben er nog niet uit wat voor een wiel(tje) eronder te zetten.
onder de freebird zit een bandje van michelin 4.00 4 meer staat er niet op
en de kleur blijft voor lopig zo :-) er rijden al genoeg zwarte freebirds met een harley sticker rond
 
onder de freebird zit een bandje van michelin 4.00 4 meer staat er niet op
en de kleur blijft voor lopig zo :-) er rijden al genoeg zwarte freebirds met een harley sticker rond
hoe rijd het nou met dat kleine wieltje?
voor mijn gevoel is een grotere diameter wat stabieler maar dat baseer ik nergens op hoor.
 
hoe rijd het nou met dat kleine wieltje?
voor mijn gevoel is een grotere diameter wat stabieler maar dat baseer ik nergens op hoor.
In mijn ontwerp mag dat wieltje juist niet te groot zijn. Het komt (gezien de veerweg), dieper in het karretje dan bij een Freebird.

Dat het een grotere rolweerstand geeft, en iets minder stabiel is vind ik niet zo erg. 't is niet mijn bedoeling ermee op circuit te rijden :+

Een kleinere band slijt dan ook wel sneller, maar ga de aanhanger dan ook niet dagelijks achter de motor hangen natuurlijk. :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb 'm alleen ff uit de losse pols gemeten, maar volgens mij niet... Moet er nog wel een meetlint achter houden voor de zekerheid... Maar hij is eventueel nog wel een beetje in te korten.

Hij is juist wat langer gelaten omdat de handrem er ook nog op zit ;)
 
Heb 'm alleen ff uit de losse pols gemeten, maar volgens mij niet... Moet er nog wel een meetlint achter houden voor de zekerheid... Maar hij is eventueel nog wel een beetje in te korten.

Hij is juist wat langer gelaten omdat de handrem er ook nog op zit ;)

Ziet er leuk uit hoor!
Moet de handrem er nog af worden gehaald of wordt die nog gebruikt als parkeerrem?
 
Ook achter een schwenker zijspan combi kan een Pav:
[afbeelding]
Weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons mag je aan een zijspan motorfiets enkel een aanhanger hangen als de zijspan mee geremd is. Kan zo niet zien of dat bij de jouwe het geval is?
 
Weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons mag je aan een zijspan motorfiets enkel een aanhanger hangen als de zijspan mee geremd is. Kan zo niet zien of dat bij de jouwe het geval is?

Ook in Nederland moet het zijspanwiel geremd zijn als je met een aanhanger achter je combinatie rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan