Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

Recentelijk zijn de wetten verruimd voor aanhangers achter de motor,

Nieuwe wet is:
LENGTE MAX 2.5 meter gemeten vanaf de as van het achterwiel motorfiets
BREEDTE MAX 2 meter (was voorheen 1 meter)
HOOGTE MAX 1 meter vanaf de grond en 25 grond speling is vereist (oftewel max 75cm hoog mag je bak zijn)

Noot: deze afmeting zijn maximaal en dus daar horen ook zaken bij als tassen opgebonden boven de aanhanger of surfplanken
 
Een aanhanger van 2mtr achter je moter hangen is dapper :) ,ik heb er eentje van 1mtr en als ik daarmee door de bergen rijdt moet ik al uitkijken wat ik doe in de bochten ...
 
Een aanhanger van 2mtr achter je moter hangen is dapper :) ,ik heb er eentje van 1mtr en als ik daarmee door de bergen rijdt moet ik al uitkijken wat ik doe in de bochten ...~[/quote]


En toch ben ik ook met deze aanhanger doorfrankrijk over een bergpas naar Italie doorgestoken. Deze heb ik ook achter een Goldwing gehad en vol beladen met passagier tussen de file door en al dat.

full
 
Laatst bewerkt:
zoals ik zeg 'dapper' ,ik ben een vlotte rijder en met zo'n brede aanhanger moet je heel goed opassen in de bochten want soms komen auto's flink van hun rijvak en moet je in de bocht nog bijsturen en dan zoiets breeds achter je :?
 
plus wij rijden alleen maar over de kleine weggetjes van soms 3 a3.5mtr breed en komen bijna niet over de snelwegen en van de grote bergpassen blijven we weg veel te druk ..
Maar iedereen zijn ding hé :+
 
Een aanhanger van 2mtr achter je moter hangen is dapper :) ,ik heb er eentje van 1mtr en als ik daarmee door de bergen rijdt moet ik al uitkijken wat ik doe in de bochten ...\


En toch ben ik ook met deze aanhanger doorfrankrijk over een bergpas naar Italie doorgestoken. Deze heb ik ook achter een Goldwing gehad en vol beladen met passagier tussen de file door en al dat.

[afbeelding][/quote]
Ik kan het mis hebben hoor, maar die aanhanger met drank erop, is die, gemeten vanaf je achteras niet langer dan 2,5m?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rocket 3 met freebird (is nog in de revisie de aanhanger) maar zo ziet de combinatie er voorlopig uit.
full
 
Ik ga dus ook met een aanhangwagen rijden binnenkort, morgen een trekhaak halen voor 60e.
Zijn er mensen die de wettelijke afmetingen weten in belgie??Klinkt gewoon belachelijk maar google levert haast niks op voor belgie.
 
Die wetten dateren van 1974, en zijn in de loop van 2011 aangepast.

Nu mag je aanhanger wél breder zijn dan je motor zelf (wat ikzelf ook logisch vind, want dat mag bij een auto ook), en mag je gaan tot 2 meter breedt ...

... al zou ik hem zelf absoluut niet zo breedt maken |(

Je zou trouwens al snel een serieus probleem hebben daardoor, want het totaal gewicht van je aanhanger (incl. lading), mag maar de helft bedragen van het rijklare gewicht van je motorfiets. Met een breedte van 2 m zit je daar al snel boven. En ook rekening mee houden, de totale lengte van de aanhanger, gemeten vanaf de achteras van je motor achterwiel mag maar 2.5m zijn, en daar zit je sneller aan dan je denkt ...

Al vind ik nu plots niet meer de gegevens terug ivm gewicht en totale lengte :?


Edit: Wat dat max gewicht betreft, ik vermoed dat ze die op de helft van het leeggewicht van de trekkende motor ingesteld hebben, omdat ze ervan uitgaan dat er geen geremde aanhangers bestaan voor achter de motor, en de remmen van een motorfiets zelf er gewoon niet op berekend zijn om daar eender welke aanhanger achter te hangen ...
 
Laatst bewerkt:
Blijft een rare website de belgische overheid zou er goed aan doen om de website zo in te richten dat je de juiste wetgeving vindt.
 
Blijft een rare website de belgische overheid zou er goed aan doen om de website zo in te richten dat je de juiste wetgeving vindt.
Wat is dat voor iets ... nog nooit van gehoord ... :+

En zeg nu zelf, als het duidelijk zou zijn ... dan is het toch niet meer Belgisch :P
 
Wat is dat voor iets ... nog nooit van gehoord ... :+

En zeg nu zelf, als het duidelijk zou zijn ... dan is het toch niet meer Belgisch :P

Net wat je zegt! :P
effe laten weten ik reeds een aanhanger gekocht heb, maar moet hem nog gaan halen
geen zelfbouw, lijkt wel een mini-aanhanger van een auto.
Heeft altijd achter een goldwing gezeten *D
 
Beste aanhanger-liefhebbers , ik heb dus alles in huis nu aanhanger, trekhaak gemonteerd,nummerplaat... maar ik geraak niet uit de elektriciteit.

Ik heb een stekkerdoos op mijn trekhaak die ik dan moet aansluiten op mijn kabelboom, elke draad is van 1lampje en kan ze 1 voor 1 doen branden door ze tegen de plus van de accu te houden.

Maar hoe moet het nu verder? Gewoon doorverbinden begint bv. enkel mijn achterlicht van de moto te pinken...
 
He kan aan mij liggen maar ik snap je vraag niet helemaal ? heb je al uitgevonden welk licht op welke draad zit ?
 
ja ik weet van elke draad welk licht het is als ik het tegen de plus van mijn accu houd... maar gewoon verbinden lijkt moeilijker dan gedacht
 
hoe kan het moeilijk zijn? voor de linker knipper pak je de draad van de linker knipper strip de buitenlaag weg tot het koper eveneens voor de draad van de aanhanger stekkerdoos die draai je om de orginele knipper draad solderen krimphoes en klaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan