Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Kinderkopjes zijn klote. Ik woon aan een straat met van die dingen, en als ik niet uitkijk ga ik zelfs met droog weer dwars de bocht door. Wat met een Freewind dan wel weer vreselijk spectaculair kan :]

Nog even de bandenvraag: ik ga nieuw spul monteren, en ik doe van de afgelopen 10.000k km ongeveer 200 offroad. De komende 10.000k km zal niet anders zijn. Metzeler Tourance heeft goede reviews, hier nog andere tips voor Extreme Grip?
 
Kinderkopjes zijn klote. Ik woon aan een straat met van die dingen, en als ik niet uitkijk ga ik zelfs met droog weer dwars de bocht door. Wat met een Freewind dan wel weer vreselijk spectaculair kan :]

Nog even de bandenvraag: ik ga nieuw spul monteren, en ik doe van de afgelopen 10.000k km ongeveer 200 offroad. De komende 10.000k km zal niet anders zijn. Metzeler Tourance heeft goede reviews, hier nog andere tips voor Extreme Grip?
Zelf ben ik erg blij met Michelin Anakee's. Achter heb ik er nu een Dunlop D607 opliggen, maar die bevalt me zelf minder in de regen. Maar dat kan psychisch zijn, volgens m'n garage zijn alle anderen (transalpjes enzo) er heel tevreden mee.
 
Ik heb afgelpen winter vrolijk door gereden.
De freewind heeft het netjes gehouden.
Na de vieze pekeltijd de fiets schoon maken en roest weg poetsen.

als je rekening met gladheid houd, dan gaat het allemaal wel goed.
 
Ik heb er onlangs vooraan de nieuwe Metzeler Tourance EXP laten opleggen. Héél tevreden van, stukken beter dan de vorige (Pirelli Scorpion MT80). Als de achterband versleten is komt er zeker ook een Metzeler op. Andere voordeel althans bij mijn bandenman is dat de Metzeler nog een lekker bij prijs is.
 
Ik heb weer een spannend avontuur met de freewind achter de rug. Het is alleen wel jammer dat ik er een hersenschudding aan over heb gehouden.

Zaterdag heb ik meegedaan aan een allroad dag in Putten. We reden over bospaden van de ene locatie naar de andere en die locaties konden van alles voorstellen - crossbanen, zandafgraving, grasbaan, maisveld waar je door kon etc.

Er deden 110 mensen mee en terwijl de transalpjes, de africa twins, de DR en natuurlijk de BMW GS'sen in alle maten ruim vertegenwoordigd waren, was ik de enige met de Freewind.

We hebben echt zulke gave dingen gedaan. Niet gehinderd door enige kennis heb ik de hoogste helling genomen waar een verradelijke kuil in zat. Ik weet niet hoe het kan, maar uitgerekend dáár kwam ik in terecht en dat ging maar net goed :) Ik hoop dat er foto's van zijn.

Nee, de plek waar ik goed onderuitging was een stuk minder spectaculair. We zouden over een heuveltje heen rijden op een veld waar crossers het heuveltje gebruiken voor het springen. Ik zie de een na de andere onervaren offroadrijder er te langzaam op aan rijden en achterwaards het heuveltje af stuiteren. Ik had voor mezelf bedacht - dat gaat mij niet overkomen.
Dus ik geef gas, teveel, en kom in een fraaie boog met beide wielen van de grond.
Maar ik had geen idee hoe je moest landen en verplaats mijn gewicht naar voren. Landen op je voorwiel schijnt niet de bedoeling te zijn. Dus ik klapte naar voren en heb met mijn keel het toerruitje versplinterd |(
Ik ben even buiten westen geweest en toen ik bij kwam was ik goed de weg kwijt. Snel daarna kon ik me alles wel weer herinneren en wilde ik eigenlijk graag weer verder rijden, maar de organisatie heeft mijn motor zonder pardon de vrachtwagen ingereden en me teruggebracht naar het startpunt. Aldus hun een gevaarlijke combinatie: Ik kan niets maar doe alles, en dan móet het een keer mis gaan.

Ik heb een lichte hersenschudding en mijn keel is erg dik door de klap op het ruitje. Ik ben achteraf dus héél blij dat er een rubberen rand op zit. Anders had mijn keel er heel anders uit gezien.


Maar fantastisch om dit soort dingen met de freewind te doen. Deze allroad dag wordt elk jaar georganiseerd en een dikke aanrader.
Ik vond het wel jammer dat ik niet een tikje grovere banden heb. Je bent met zo'n zware motor sowieso al in het nadeel tov de enduro's dus goede banden kunnen echt het verschil maken.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag 2 dingen geleerd:
- Als je startmotor al een tijdlang kuren heeft, wacht dan niet met reviseren, maar laat dat gewoon meteen doen. In the middle of nowhere staan en niet meer willen starten is helemaal niet handig. :X
- Een koude dikke eencylinder aanduwen is ongeveer onmogelijk.

Paisley: Wow, daar ben je inderdaad maar net goed afgekomen. Ik heb zo'n verhoogd ruitje en geen rubberen rand, moet er inderdaad niet aan denken dat ik daar met m'n keel op terechtkom. Heb paar maand geleden een offroad-cursus gedaan, maar dat is echt op een crosser. Zo'n allroad-dagje klinkt ook wel aantrekkelijk (maar hoe groot is kans op schade?)
 
Laatst bewerkt:
Ja nogal, vooral héél veel kuipschade, maar er waren ook een aantal ontwrichte sturen en afgebroken koppeling/rem hendels. Het is natuurlijk maar precies hoever je zelf gaat en hoeveel risico's je neemt.
Er waren ook een paar motoren die water hadden aangezogen via de luchtfilter. Ook ongezond.
Bij mij in de groep zat een vrouw met een splinternieuwe GS die nog nooit eerder offroad had gereden. Ze reed haar glimmende GS twee keer de sloot in...
 
Laatst bewerkt:
Wow, klinkt heel tof. Maar ja, ik doe dit spelletje al met de auto, en op nog meer stukken zit ik niet echt te wachten.. Paisley, goed dat je er zonder al teveel kleerscheuren vanaf bent gekomen.
 
Awwww Paisley dat verhaal klinkt behoorlijk pijnlijk. Plots ben ik ook blij dat ik zo'n rubbertje op mijn ruit heb, ik vroeg mij eigenlijk al heel de tijd af waarom dat er precies rond zat. Dat is nu wel duidelijk geworden.

Is de Freewind niet wat te zwaar voor het echte off-road werk? Ik heb een tijdje gelden op een echte crosser en dat lijkt alsof je op een fiets zit. Een gevoel dat ik nu niet meteen met de Freewind heb. Ik ben natuurlijk ook niet van de grootste (1.70m) en dat helpt natuurlijk niet.

Hoe staat het met het genezingsproces? Zowel met dat van jouw als met dan van de Freewind?
 
Hij is inderdaad wat zwaar, maar er waren ook genoeg mensen die de mafste dingen deden met een 1200GS dus dan kan het ook met Freewilly.
En ik was eigenlijk van plan om me een beetje in te houden en gewoon mee te rijden op de bospaden en geen maffe dingen te doen. Maar eenmaal daar wilde ik eigenlijk aan alles meedoen :)
Ik heb een klein stukje gereden op een WR40f op noppen. Is inderdaad een stuk makkelijker om mee in zwaar terrein te rijden.

Met mij gaat het weer een stuk beter - geen hoofdpijn meer. En samen met mn monteur heb ik gisteren de freewilly weer wat rechtgebogen. Wat in de eerste instantie niet opviel, was dat de bagagerekken, de valbeugels en het stuur ook scheef zijn.
De bagagerekken hebben mijn uitlaat gered en de valbeugels me een hoop kuipschade bespaard. Het lichterlijk scheve stuur rij ik voorlopig mee door.
Het kuipruitje heb ik gelijmd en hoop dat die het een tijdje houdt.

Al met al dus helemaal geen kosten gehad, maar de freewilly heeft wel wat lidtekens _O- Maar dat hindert niets - ik heb hem gekocht om plezier mee te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag 2 dingen geleerd:
- Als je startmotor al een tijdlang kuren heeft, wacht dan niet met reviseren, maar laat dat gewoon meteen doen. In the middle of nowhere staan en niet meer willen starten is helemaal niet handig. :X
- Een koude dikke eencylinder aanduwen is ongeveer onmogelijk.

Laatst weigerde mijn motor ook even te starten, maar niks mee gedaan.
Vandaag deed hij niks meer, accu dood :X
En dat terwijl ik je post nog gelezen had, haha..

Aanrennen is trouwens wel mogelijk als je een stukje hebt wat naar beneden loopt, rennen en in z'n 3 of 4 naar beneden laten gaan en hij loopt. (deden we vroeger wel eens ooit als de crosser niet liep) *O*
 
Laatst bewerkt:
Bij wijze van schop gooi ik er maar een vraag in:

De kettingspanning bij mijn freewilly is het grootst wanneer hij uit de veering komt. Wanneer je er dus op gaat zitten, wordt de kettingspanning slapper. Hebben jullie dit ook, of komt het doordat mijn motorfiets verlaagd is?

Ik vind het onhandig, want wanneer je de ketting spant wanneer hij belast is, dan staat de ketting zo strak als een snaar wanneer je eraf stapt. Ik kies daarom maar een middenweg - nog een klein beetje uitslag wanneer de motor onbelast is, maar dus ook iets te slap wanneer je erop zit.
Ik ben bang dat de ketting anders steeds een klap krijgt wanneer de motorfiets terugveert na een hobbel.
 
Shit, ik zit nu thuis met een heel erg dikke voet..

Gisteren een ongeluk gehad met de Freewind -O-
Ik zag een auto over het hoofd die van rechts kwam, doordat er auto's in de bocht geparkeerd stonden. (dom, dom, dom... :/ )
Gelukkig reageerden we allebei goed, ik week uit naar rechts, en hij gaf snel gas bij, waardoor ik alleen maar langs z'n auto "schraapte".. Hierbij kwam wel mijn voet klem te zitten, maar m'n motor is op het stepje en de schakelpook na nog heel. :} Zijn auto was er erger aan toe.. achter de deur zaten meerdere krassen en flinke deuken..
M'n motorlaars is wel behoorlijk afgeschaafd.. en wat ben ik blij dat ik ALTIJD in volledig motorpak rijd, dit was namelijk maar een "klein ritje bbk" (en ik hoor altijd veel mensen zeggen dat ze bbk alleen een jas aantrekken)..

Ben echt opgelucht dat het nog goed afgelopen is.. :X
 
Laatst bewerkt:
Ouch!! Fijn dat het goed gegaan is, het zit in een klein hoekje etc. Hier liep het laatst ook maar net goed af, je maakt toch veel mee op de motor.
 
Balen! Gelukkig valt de schade mee, zowel aan de Freewind als die van jou.


Toevallig is mijn linkerbeen ook onzacht in aanraking gekomen met iets hards, namelijk een boom. Het gebeurde bij het boscrossen. Met die nattigheid glibber ik alle kanten op (veen grond), en bij gebrek aan stuurmanskunsten kom ik dan nog wel eens wat tegen. Maar het resultaat is niets meer dan wat stevige blauwe plekken en weer wat krassen erbij.
Wél weer een middagje vol fun en vertier, maar de freewind heeft weer wat lidtekentjes erbij. Ben benieuwd hoe hij er na een jaar of twee eruit ziet. :/
 
Laatst bewerkt:
Over 2 jaar? Dan heb jij een Vstrom 1000 voor de weg en een dr-z400 voor je modderavonturen :] Gewoon nu het zaadje van de geldboom planten, tegen die tijd kun je dan wel oogsten. :-)
 
Hmm... uiteindelijk toch meer schade dan gedacht, wat ik nu heb kunnen vinden:

- Passagierstepje bijna helemaal doormidden gescheurd
- Versnellingspook krom
- Middenbok krom

Niemand die toevallig nog een passagierstepje heeft liggen, zo'n ding kost 130 euro nieuw B|
 
Laatst bewerkt:
Hmm... uiteindelijk toch meer schade dan gedacht, wat ik nu heb kunnen vinden:

- Passagierstepje bijna helemaal doormidden gescheurd
- Versnellingspook krom
- Middenbok krom

Niemand die toevallig nog een passagierstepje heeft liggen, zo'n ding kost 130 euro nieuw B|

Tjonge, 130 euro... ! Voor die prijs kun je een eventuele passagier beter een taxi laten nemen. Zoek je alleen het stepje, of ook die driehoekige aluminium bevestigingsplaat?
Irritant dat bij een ongangbare motor als de freewind je slecht terecht kan bij een sloop.
Valt er nog wel wat te maken van die bok en de schakelpook?
 
Laatst bewerkt:
Hmm... uiteindelijk toch meer schade dan gedacht, wat ik nu heb kunnen vinden:

- Passagierstepje bijna helemaal doormidden gescheurd
- Versnellingspook krom
- Middenbok krom

Niemand die toevallig nog een passagierstepje heeft liggen, zo'n ding kost 130 euro nieuw B|
Wat bedoel je precies met stepje? Dat frame waar hij aanhangt kost 105 euro (ex btw), het stepje zelf 3,50 (ex btw), het rubber ook 3,50.
Zie nummer 13 en 14 hier: Suzuki XF650U 1998 (W) (E22) FOOTREST - buy original FOOTREST spares online
 
Laatst bewerkt:
Schakelpook vandaag weer recht gekregen *O* Met de middenbok ga ik van de week even naar de motorzaak, misschien dat zij daar nog iets mee kunnen.

Ik bedoel inderdaad de bevestigingsplaat, die kost ongeveer 130 incl btw bij cmsnl, maar heb hem wss al via een Duitse marktplaats gescoort voor 25 euro *D
 
Een paar week geleden heb ik gepost hoe ik op een heel lullige manier gecrashet ben tijdens een offroad rit in de veluwe. Ik kom er vandaag achter dat het gefilmd is en online staat _O-

Te zien op 2:35 min :$ Je ziet de landing niet, alleen de jump.

PS en je ziet op 4:56 hoe een mede vrouwmensch met haar splinternieuwe bmw 800gs op een wel héél droge manier de sloot in kukelt _O- Die wilde ik jullie niet onthouden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi filmpje _O-

Weet iemand of de voorvork van een Freewind uitwisselbaar is met die van een DR650RSE?
 
Mooi filmpje _O-

Weet iemand of de voorvork van een Freewind uitwisselbaar is met die van een DR650RSE?
RSE nog wel? Dat is vrij onwaarschijnlijk. De SE van na '96 heeft veel overeenkomsten met de Freewind (zelfde blok), de RSE is een ouder model dat echt wel een hoop verschillen heeft. Daarnaast heeft de DS een 21" wiel, de freewind een 19". Ook heeft de RSE z'n remschijf links, de freewind rechts.

Maar qua maten weet ik het zo niet. In principe kun je alles wat in je kroonplaat past gewoon gebruiken, alleen moet je dan wel puzzelen met de rem en hoogte en dergelijke.

Hoezo? Nieuwe voorvork nodig? Helemaal nieuwe, of alleen binnenpoten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan