Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Grotere uitlaat = meer beter
Minder uitlaatdemper = meer beter

Zoiets toch :? :+
Perfecte korte samenvatting :t

Zo kan het gezever (mijn mening) hier ook wel samengevat worden:

Als je zin hebt om 98 manuren te besteden aan het aanpassen van een productieblok, en daarmee een motorfiets onbetaalbaar en onverkoopbaar maakt, moet je dat vooral doen.

Zo niet, dan niet.

De rest is onbelangrijk.


Mijn god, klagen over constructie- en productiewijze van 1936.... :')
 
Perfecte korte samenvatting :t

Zo kan het gezever (mijn mening) hier ook wel samengevat worden:

Als je zin hebt om 98 manuren te besteden aan het aanpassen van een productieblok, en daarmee een motorfiets onbetaalbaar en onverkoopbaar maakt, moet je dat vooral doen.

Zo niet, dan niet.

De rest is onbelangrijk.




Mijn god, klagen over constructie- en productiewijze van 1936.... :')

Je hebt vardhalla in Zweden die bouwen nog steeds flatheads
En mark getrow shovelheads
Mooi spul voor mooie prijsjes , ach als je het geld er voor hebt ( veel)
Vind het wel mooi
Brengt natuurlijk niks , elke moderne motor is sneller , beter
Maar ze zijn er lekker mee bezich
 
Je hebt vardhalla in Zweden die bouwen nog steeds flatheads
En mark getrow shovelheads
Mooi spul voor mooie prijsjes , ach als je het geld er voor hebt ( veel)
Vind het wel mooi
Brengt natuurlijk niks , elke moderne motor is sneller , beter
Maar ze zijn er lekker mee bezich
Begrijp me niet verkeerd; ik vind het fantastisch!

Ik heb ook liever een Ironhead dan een injectie sportsterblok, liever een Shovel dan n TC. Om aan te werken dan he :)

Maar ik snap erg goed waarom blokken gemaakt worden zoals ze gemaakt worden. Het is namelijk onbetaalbaar om alles 100% perfect te krijgen, zoals hier uit de doeken wordt gedaan. Dat vindt bij auto's ook niet plaats, tenzij supercar of F1 of zo.

En dan nog even los van ontwerp en productiemissers, die komen overal voor. BMWäs waar de krukken uit vliegen, Honda die in 40 jaar tijd nog geen goede electravoorziening om een motor kan krijgen, Yamaha heeft jaar na jaar en model na model geprobeerd een normaal werkende startkoppeling te maken, tevergeefs, etc etc

En dan komen we hier zeuren over een missr in het ontwerp van een blok uit 1936.

In Japan deden ze toen nog alles met buffels...


editje

Een fout herstellen is prima, maar iets optimaliseren is weer een stap verder. Dat mis ik hier wel. Terwijl het leest alsof er wonderen verricht worden :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
JVA, wat ik graag wil weten, na al het werk (buiten minder mechanische problemen), wat is de winst in power/koppel?
En duurzaamheid, verbruik, emissie en rij-eigenschappen?

Al met al zijn dat de waardevolle verbeteringen :Y

Ook wil ik graag weten in welke mate de aangedragen problemen zich voordoen. Bijv in een simpel % van aantal geproduceerde exemplaren. Om een idee te krijgen van de omvang
 
De winst is op elk gebied niet te vergelijken.
Olietemperatuur 50 graden lager en het vermogen/koppel 50 % hoger.
Je hebt de motoren ook voor/na alle bewerking op de testbank gehad dan neem ik aan? Als je toevallig uitdraaien hebt ofzo -> interessant om te zien. Ik vermoed dat koppelcurve een stuk vlakker moet zijn, vermogen een mooiere opbouw heeft, etc.

Ik moet zeggen dat ik, zoals anderen al hebben aangegeven, met plezier naar de plaatjes kijk en de technische achtergrond tussen de "extra" commentaar er graag uit filter. Er zijn veel sleutelaars hier aanwezig, maar een frees-/draaibank boven halen, nieuwe onderdelen maken, etc., zo zijn er hier niet veel. Of als ze er zijn, dan is het meestal geen kennis die de mensen willen delen / hebben ze geen tijd of zin om er schetsen bij te maken, foto's te maken, ..

Blijf gerust posten, ik zal zelf de interessante stukken wel tussen de lappen tekst uithalen ;)

On a side note: afgelopen weekend een toerrit gaan rijden, zat achter een paar Harleys, waarvan de achterste een bagger met radio aan, armen in de lucht, helemaal compleet. Ik dacht even in te halen, blijkt dat zo'n Harley (als hij het blijft doen) toch nog best vooruit wil :') Dat was een mooi lesje in nederigheid..
 
Laatst bewerkt:
Dat was de meest gehoorde opmerking als er weer een ZGAN HD met problemen werd gebracht.
In 1973 het HDSC-Delft opgebouwd en gedacht dat je met netjes sleutelen de toen bekende HD problemen wel kon elimineren.
Dat was, zoals we nu wel weten, erg naief.





[afbeelding]

Toch niet deze toko?

62EC5D46-A2D7-485B-A264-F2F98D027523.jpg




Wat er nu zo uitziet.

CA3C288E-6B5D-4B22-A09D-151132C38FEC.jpg





Maar je bedoeld waarschijnlijk hoek Nassaulaan - Nassauplein. :Y
 
Laatst bewerkt:
...
==================================================================================================
Het is geen eenvoudige trukendoos geworden.
Maar het is wel van een verrassende eenvoud.

Maak een stabiele krukas, zet hoofdlagers en zijdeksel lagers inlijn en je kan levensduur en betrouwbaarheid verwachten.

Zorg voor een onvergelijkbare zuigersmering (centrifugaal), maakt de olieschraapveer oliedicht, geef de zuigerpen een weerstand vrije beweging en de taiwan zuigers gaan eeuwig mee.
Zorg voor een oliedicht smeersysteem en een vrijdraaiende oliepomp.

Maak de verbrandingskamer zo klein mogelijk en geeft de uitlaatgassen voorrang.
De winst is op elk gebied niet te vergelijken.
Olietemperatuur 50 graden lager en het vermogen/koppel 50 % hoger.

Goed werkende lifters en rechtgezette tuimelaar deksels.
Op steek geslepen tuimelaarvingers en gerichte smering naar de klepsteeleinden.

En dan de hamvraag; Wat kost het?
Dat moet nog berekend worden.
Maar geen 98 uur intensieve arbeid.
Ook geen nieuwe carters en krukassen, koppen en cilinders.
Meestal het oude spul, zolang als het bruikbaar is.






[afbeelding]
Ik ben het met je eens :Y

Die 98 uur was een greep uit de lucht hoor. Jij zal beter kunnen vertellen hoeveel uur daar in zit....

Desondanks snap je mijn kanttekening wel, neem ik gemakshalve aan :)

Graag zie ik ook de metingen, voor en na. Erg interessant :Y

En ook ben ik benieuwd naar het aantal exemplaren met dergelijke uitval tov het totaal. En niet het aantal dat binnenkomt met een probleem (want dan is het natuurlijk 100% :') ).
 
De foto is van een motorzaak hoek Oude Delft-Breestraat, die op het laatst werdt genoemd Boshuier.
Op de kolk zat toen nog Verbaan.


Ik zat in de Annastraat, tussen de Kolk en het Koningsplein, in een huizenblok in de voormalige werkplaat van garage Jansen.
De binnnplaats van de Annastraat was het meest aantrekkelijke vanwege de open ruimte.


Alleen wel rustig aan met gasgeven vanwege de buren.
Om op dat adres telefoon te krijgen was even wachten, ongeveer 7 maanden.
Tot einde 2006 gewerkt.
Kom soms wel eens een foto tegen maar nu even onvindtbaar.
Veel ander werk gedaan. Gereedschappen maken voor de Glasfabriek Schiedam.
Ook veel werk voor HD mensen die niet in de Annastraat gezien wilden worden. Dat kwam dan via bekende andere relaties binnen.
Wekelijks werk van H.Maaskant om de bekende garantie gevallen weer op de weg te krijgen.
Een enkele keer carters dichtgelast met alu electrodes.
Van Rotterdam naar Delft rijdende was de motor net warm genoeg om lekkende carters dicht te kunnen lassen.
Dat bespaarde de firma Maaskant een berg werk.

Maar ik was geen Delftenaar dus niet zo bekend.

Verbaan op de hoek van 't Oude Delft en de Kolk klopt, maar beide foto's zijn van hetzelfde hoekhuis. Ik heb van '67 tot eind '75 op de andere hoek (overkant) van het O.D. met de Dirklangenstraat gewoond.


De Annastraat kwam ik eigenlijk niet zoveel. Naar de binnenstad was de andere kant op, en de andere kant op ging meestal via het Noordeinde.

Ik woon zelf vanaf m'n 11e (dec. 1975) niet meer in Delft, en ben al zo'n 25 jaar niet meer in die buurt geweest.
 
Een oud-klasgenoot van de LTS heeft stage bij jou gelopen. Jaartje of 25 geleden.
Was een kennis of buurjongen of weet ik veel wat van je. Volgens hem dan. Ik was in ieder geval stikjaloers, ik kwam bij de Opel in Den Hoorn terecht...
 
Niki Lauda Has Probably Saved Your Life.
Niki Lauda Has Probably Saved Your Life.
It was determined that, while the 767 had been able to recover from a reversal deployment at 10,000 feet, no tests had ever been done at higher altitudes. At the same speed and altitude as LaudaAir Flight 004, the event was unsurvivable. There was nothing the pilots could have possibly done to stop the plane from free-falling and disintegrating in the sky. But Niki Lauda had to be Niki Lauda before Boeing would issue a safety warning for its jets. He demanded that, if he could not take one of Boeing’s 767s to 21,000 feet with two test pilots and deploy the thrust reverser, that Boeing had to issue a statement.
Whatever he injured in his infamous Nurburgring crash, it certainly had no lasting effect on his savage tenacity.
========================================================================
Er werd vastgesteld dat, terwijl de 767 in staat was om te herstellen van een omkeerinzet op 10.000 voet, er zijn nooit tests op grotere hoogten uitgevoerd. Met dezelfde snelheid en hoogte als LaudaAir Flight 004 was het evenement onoverwinnelijk. Er was niets dat de piloten hadden kunnen doen om te voorkomen dat het vliegtuig zou vallen en desintegreren in de lucht. Maar Niki Lauda moest Niki Lauda zijn voordat Boeing een veiligheidswaarschu- wing zou geven voor zijn jets. Hij eiste dat, als hij een van de 767's van Boeing op 21.000 voet met twee testpiloten niet kon nemen en de stuwkrachtomkeerder kon inzetten, dat Boeing een verklaring moest afgeven.
Wat hem ook verwondde in zijn beruchte crash op de Nurburgring, het had zeker geen blijvend effect op zijn onverwoestbare vasthoudendheid.
Google translate.
======================================================================
Een mooi verhaal over mentaliteit en op zoek naar de waarheid achter problemen.
Leesvoer voor aandeelhouder en technische staf bij de H-DMOCO.
============================== Max-JVA 18-08-2018 ============================[afbeelding]
Toevallig is dat mijn wereld.
Ik snap werkelijk niet wat je hiermee wil zeggen of aantonen.
Een TR is niet bedoeld om vliegend te gebruiken. Er zijn allerlei veiligheidvoorzieningen om dit te voorkomen. Er zijn verplichtte vervangingen en modificaties om de zwakke punten in het systeem te elimineren.
Als Lauda iets wil aantonen dat niet de bedoeling is en daarvoor alle veiligheidsvoorzieningen omzeilt geeft dat alleen maar aan dat hij het niet snapt en zich beter met andere zaken bezig kan houden.
 
Lauda had er beter aan gedaan als die 767 zijn inspecties en SB's op tijd had uitgevoerd. Dan had hij achteraf geen stunten uit hoeven halen. Dan hadden die 224 passagiers het ook na kunnen vertellen.
Maar ja, iedereen met een grote zak geld kan een luchtvaatmaatschappij beginnen. Je hebt geen idee hoe alles gereguleerd en beveiligd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan