MZjes

Klopt Sendar, is een goede kennis en ex klasgenoot/collega. Hij heeft nog veel meer MZ's in zijn collectie..nog meer dan mij (ik heb er 5 8-) ). Een aantal van mijn ex-MZ's zijn naar zijn broer en maten gegaan. En Tuindorp ken ik wel goed heb lang op Bachplein gewoond en heeeel lang geleden heeft mijn vader er gewoond met zijn familie.
@ ramp..waar heb jij die MZ gekocht? Bij Safe Zoetermeer toevallig?
MZllls,Rob.
 
Hallo Rob,nee bij een particulier uit Katwijk aan zee. Ligt niet ver daar vandaan dus misschien bedoel je de mijne wel (MS-10-JZ) Gr Peter
 
Hoi Ramp,

Nette MZ heb je en mooi dat je er zoveel plezier aan beleeft, al is het met woon werk verkeer.
Net als Rob al schreef, als je de motor optijd z'n onderhoud geeft dan kun je er veel plezier aan beleven.
Zelf rij ik niet zo vaak op m'n MZ maar meestal start hij na 2 of 3 trappen, ook al stond hij soms al wel 8 weken stil.

We zullen elkaar wel niet snel tegen komen op de motor als je zo Noordelijk in Nederland woon, ik woon in Gendt in de Betuwe.


Groet, Han.
 
Tigermanz,ik rijd alleen motor als ik ergens heen moet.Dus eigenlijk is het gewoon een vervoermiddel voor mij :Y (wel een ontzettend leuk vervoermiddel trouwens)Heel af en toe ga ik met m'n maat een blokkie om,maar dat is nooit meer dan zo'n 150 km. Ik heb 1 keer de 11 stedentocht mee gereden,maar dat doe ik noooooit weer. :N Starterke,dank je. Meer foto's heb ik op dit moment niet. Als jij heidenau onder een KLE 500 hebt,kunnen ze denk ik ook wel onder een sabre 700. Groeten Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heeft iemand van jullie ook ervaring met mz'tjes te importeren uit duitsland ?
is het makkelijk ze op kenteken te krijgen ? iemand nog tips waar je op moet letten als je zoiets doet ?
 
Ik ken wel een aantal mensen die een MZ hebben geimporteerd en gekeurd. Belangrijk is gewoon dat alle papieren erbij zitten. Dan heb je het minste gedonderd en gaat het sneller.Het is mogelijk ook te doen zonder papieren...maar is eigenlijk meer voor de oudere modellen...en je moet er ook geluk mee hebben.
Ook moet bij de keuring de motor helemaal in goede staat zijn en alles werken. Dus ff flanswerk is er niet bij.
Vaak makkelijker om hier een frame met kenteken te kopen en dan kan je de spullen overzetten.
MZllls,Rob.
 
Wat voor MZ wil je in Duitsland halen trouwens? Als het een ETZ 251 is heb ik wel een frame met kenteken voor je.
MZllls,Rob.
 
ik ben een paar weken terug een (volgens mij) MZ met MF sticker tegen gekomen in luik op een maandag middag,wij reden met 4 motoren en 3 hadden MF stickers
 
Wat voor MZ wil je in Duitsland halen trouwens? Als het een ETZ 251 is heb ik wel een frame met kenteken voor je.
MZllls,Rob.

ik heb nog geen idee. die gozer waar ik mijn zooi haal heeft wel
een stuk of 50 MZ'tjes staan :+
eerst nog een beetje oriënteren van wat een beetje leuk is, daarna kijk ik wel ;)
 
Zou toevallig zijn wij waren met 4 MZ's wel in de Ardennen zo rond Pinksteren.Maar geen MF sticker.
MZllls,Rob.
 
MZ je heeft me vandaag in de steek gelaten :( rij op de a7,niets aan de hand mooi klaverbladje de a 32 op (lekker plat) zal weer invoegen maar m'n mz je dacht er anders over B| hij had liever de vluchtstrook.Heb ik er eerst maar een nieuwe bougie in gedraait maar nog niets.Bleek de naald van de gasschuif gebroken te zijn.Hulde voor de wegenwachter die de carb heeft schoongemaakt en de naald gewoon wat hoger heeft gezet *O*
 
Toen ik die vastloper had bij Hoevelaken vertelden de wegenwachter en de chauffeur van de sleepwagen allebei dat ze zelf ook een MZ hadden gehad...
Gelukkig was het voor jou geen groot probleem en meestal krijgt men een MZ wel aan de praat.
MZllls,Rob.
 
Hallo :W

Ik heb sinds vorige week ook een MZ etz251 van 1990 volgens de papieren en deze loopt niet netjes, wisseld toerental en reageert slecht op de gasrespons, uiteraard de carb gereinigd en daar is verder niks mis mee. Daarna liep de MZ al iets beter maar een staionair heeft die nog niet dus verder zoeken en aangezien het elektronische ontsteking is zoek ik het daar niet gelijk, de vonk is keurig en een nieuwe NGKB8HS is gemonteerd. Nog niet netjes lopen en geen staionair dus heb de kop er maar afgetrokken en de cilinder gelicht, de zuiger vertoond wat slijtsporen maar heb het wel eens erger gezien, uiteraard komen er nieuwe zuigerveren op en nieuw naaldlager, pistonpen en zuigerclips [waar bestellen jullie dit?] Wel vreemd is dat na wat meetwerk de cilinder een boring heeft van 75,70 en de zuiger een diameter van 75,67 [uiteraard vanavond nameten met de micrometer], naar mijn idee is dit dan een 300cc cilinder, op het pasvlak van de cilinder is er iets ingestanst [ +1 ] en op de zuiger kan ik bv geen 0,25 vinden maar wel 75, 95, 14 en 5 . Iemand die me iets meer kan vertellen :P

Heb eventueel wat meer leesvoer en foto's op mijn eigen forum staan:

Zeeuwse Motor Vrienden Club Portal

Dit is hem trouwens ;)

full
 
Heb overgens naast deze motor nog een aantal CBtjes, een aantal CXen, een ZXR750 sf , viffer 400r en een CZ250 sport, met deze wil ik komend elefantentreffen eens aandoen, weer eens wat anders als met een off de road zoals gewoonlijk })

Foto van hoe mijn MZ er nu bijstaat :)

full
 
Maatje van me die wist wel gelijk hoe je er mee om moet gaan volgens mij, hij kom het niet laten toen hij net van de aanhanger af kwam :+

full
 
Vanavond alles opgemeten en in prima staat, de vegen op de zuiger zijn veroorzaakt door de koppakking die iets aan de grote kan was, liep iets te veer door naar het midden, zuiger netjes schoongemaakt en prima waarden, cilinder ook prima en zuigerveren en slorspeling ook goed dus een setje nieuwe pakkingen, lager pistonpen, pistonpen, circlips, olieslangetjes [zijn flink verhard], setje nieuwe voetsteunen, andere gasnaald, ander achterbandje, wat werk en tijd en dan komt het allemaal dik in orde als ik de carb tenminste netjes afgestelt krijg maar valse lucht heeft die getrokken dat is zeker :P
 
IK heb ff het verhaal op die andere site doorgelezen.Het lijkt wel of er een krukaskeerring lek is.
Verder moet je de carb afstellen met de kleine luchtschroef die achter het witte dopje zit aan de rechterkant...zover je dat nog niet gedaan hebt dan.
Met reinigen moet je ook het hele kanaal van je luchtsproeier naar stelschroef goed checken/reinigen..het gaat vanaf de vlotterkamer haaksom richting stelschroef en er zit vaak troep in.
Verder blijven het klote carbs...je moet toch vaak een beetje geluk hebben..het is dus geen Bing want BVF staat voor BerlinerVergaserfabrik. Een echte Bing (op later types dus wel)schijnt dus echt veeeel beter te lopen.
Misschien is het ook verstandig de condensator te vervangen, als die ook kapot/versleten is kannie ook slecht lopen. Verder is 11,4 volt ook niet veel ,met gasgeven moet het zeker tussen de 13-13,8 volt geven anders is de spanningsregelaar kapot.
Maar check nog ff voor de zekerheid je olie ...als die er weer niet uitziet dan is je carterkeerring kapot.
Maar verder zijn het heel leuke fietsen, lekker eenvoudig en heerlijk lelijk zodat ze redelijk diefstalongevoelig zijn. En voor mijn postuur perfect.
Ik rij al vele jaren MZ van diverse types...met goede preparatie zijn ze behoorlijk betrouwbaar. En de onderdelen zijn idd belachelijk goedkoop 8-)
Veel plezier met je brok Ossie techniek, MZllllsss,Rob.
 
IK heb ff het verhaal op die andere site doorgelezen.Het lijkt wel of er een krukaskeerring lek is.
De krukaskeerring weet ik niet hoor. De olie is wit van het water dat er in zit van het stilstaan. Het verhaal lezende denk ik dat er flinke koolafzetting op de zuiger/koppakking zat welke is gaan zelfontbranden. De koolafzetting zou ook het slechte lopen verklaren. Zuiger en kop schoonmaken, nieuwe koppakking en dan nog maar eens starten en trachten af te stellen. Daarna pas verder denken.
Verder is 11,4 volt ook niet veel ,met gasgeven moet het zeker tussen de 13-13,8 volt geven anders is de spanningsregelaar kapot.
Ik denk dat die 11,4 Volt met uitgeschakelde motor was ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt hij had echt maanden stil gestaan en toen nog 11,4V en met draaiend blok 13,8 dus dat zit goed *O* De MZ heeft buiten gestaan en inderdaad veel water in het blok maar heb het nu een keer of 3 gespoeld, met deze olie straks eerst warm rijden en dan weer aftappen. De zuiger, cilinder en kop zien er heel goed uit wat me een beetje verraste, zelfs de zuigerveren zijn prima inclusief slotspeling, bigend ook oke en ondertussen heb ik de oude 2T olie afgetapt en wil dan gelijk het pompje reinigen, slangen vervangen en alles op orde maken maar dat schuift ff door naar volgende week want ik heb weer een luchtfilter of 400 op de kop kunnen tikken en deze moeten eerst gesorteerd worden.

Mocht iemand een adres hebben voor MZ onderdelen dan hou ik me aanbevolen *O*

full
 
Vergeet niet de banjobout van de olieleiding bovenop het blok te controleren, die heeft mij een vierkant bigend bezorgd. Sindsdien doe ik gewoon aan mengsmering.
Heb je ook de onderste schroef uit het linker karterdeksel (thv voorkant schakelpedaal) gehaald bij de oliewissel? Daar zit namelijk ook nog een half litertje olie ofzo achter. Dan bedoel ik niet het korte schroefje voor het olieniveau, maar de schroef waarmee het carter vaszit.

Wat moet je nou met al die luchtfilters? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan