MZjes

Het boekje wat erbij zit leest ook af dat die bij Gekra nieuw geleverd is, die andere link had ik inderdaad ook gevonden maar bedankt voor je links :Y
 
Vergeet niet de banjobout van de olieleiding bovenop het blok te controleren, die heeft mij een vierkant bigend bezorgd. Sindsdien doe ik gewoon aan mengsmering.
Heb je ook de onderste schroef uit het linker karterdeksel (thv voorkant schakelpedaal) gehaald bij de oliewissel? Daar zit namelijk ook nog een half litertje olie ofzo achter. Dan bedoel ik niet het korte schroefje voor het olieniveau, maar de schroef waarmee het carter vaszit.

Wat moet je nou met al die luchtfilters? :)
Nee die bout en aales van de olie ga ik nakijken, de bout aan de koppelingszijde is inderdaad ook steeds open gehaald en viel me inderdaad op dat er daar nog heel wat olie uitkomt :P

Tsja wat moet je met zoveel luchtfilters....redden van de vuilcontainer voor een redelijk bedragje, zitten er heel veel tussen voor Honda CB en dan kunnen we weer wat mensen aan een nieuw luchtfilter helpen voor weinig, regelmatig hebben we wat zooi gevonden na verkoop motorzaak oid en misschien binnenkort een viskist of 8 vol met tandwielen.............altijd handig toch *O*
 
Zal wel weer goedkomen..weer 1 van de nog maar 1200 gekentekende MZ's op de weg *O* ...
Misschien is het wel ooit 1 van de mijne geweest...mijn 2e MZ was ook een zwarte 251 geweest..
Enne Johan , mengsmering is ook niet alles...mijn ex Voodoo fiets was toch ook vastgelopen...verdenk nog steeds de benzine..maar ga dat nog maar eens na...ach heb toch 4 MZ's...binnenkort nog maar 3 ;)
MZllllss,Rob.
 
Ja die heb ik ooit op mijn ETZ 250 gehad. Had er zelfs een 300cc cilinder op. Maar enige wat ik had was veel verlies in onderste en middelste toerengebied terwijl ik wel langer door kon trekken in de versnellingen. Verder veel herrie en de verf valt er zo af.
Meer geschikt voor circuitwerk dus terwijl ik denk dat er ook met dynojet werk niet veel meer uitkomt in de onderste toerenregionen.
Maar staat wel gaaf 8-)
MZlllss,Rob.
 
Ik heb de orginele nog achter de hand en ondertussen een berg besteld dus hopelijk komend weekeind de MZ eens uittesten............dit heb ik trouwens besteld :)

Lager pistonpen ETZ251/301: 5,00 euro
Pistonpen ETZ251/301: 5,00 euro
Circlips zuiger ETZ251/301 (set): 1,00 euro
Koppakking ETZ301 0,2 mm: 3,00 euro
Voetpakking: 1,50 euro
Pakkingen inlaatspruitstuk: 1,00 euro
Voetsteunrubbers 6,00 euro per set
Gasnaald carb: 4,50 euro
Uitlaatbocht ETZ251/301: 19,00 euro
Sportuitlaat zwart: 45,00 euro
Remlichtschakelaar: 5,00 euro
Benzinekraan: 12,50 euro
Uitlaatpakking: 1,50 euro
Vlotterbakpakking: 1,50 euro
 
Zal wel weer goedkomen..weer 1 van de nog maar 1200 gekentekende MZ's op de weg *O* ...
Misschien is het wel ooit 1 van de mijne geweest...mijn 2e MZ was ook een zwarte 251 geweest..
Enne Johan , mengsmering is ook niet alles...mijn ex Voodoo fiets was toch ook vastgelopen...verdenk nog steeds de benzine..maar ga dat nog maar eens na...
Ik ben benieuwd waar je vastloper van gekomen is, laat je het weten als je het gevonden hebt?
ach heb toch 4 MZ's...binnenkort nog maar 3 ;)
MZllllss,Rob.
;)
 
Ja die heb ik ooit op mijn ETZ 250 gehad. Had er zelfs een 300cc cilinder op. Maar enige wat ik had was veel verlies in onderste en middelste toerengebied terwijl ik wel langer door kon trekken in de versnellingen. Verder veel herrie en de verf valt er zo af.
Meer geschikt voor circuitwerk dus terwijl ik denk dat er ook met dynojet werk niet veel meer uitkomt in de onderste toerenregionen.
Maar staat wel gaaf 8-)
MZlllss,Rob.
En zal ook wel gaaf klinken :) Ik ben net terug van een dagje racen op Pottendijk met de MZ *O*
Heb mooi de grenzen van de motor gevonden, rechts de uitlaat, links het steppie *O*
 
heb hier nog een 251 frame met kenteken...iemand? Is gratis (op de vrijwaring na dan)af te halen in Odoornerveen of 4 okt op Hardenberg....
 
Tja Rockert...heb er ook nog eentje.. ;)
Johan, ik ben eerst bezig een RT125 rijdend te maken 8-) carb net gereinigd hier op het werk en ben de accu aan het laden..heb er ook 2 extra gesealde accu's bij. Maar ga die ene ook nog ff weerstandtesten.
Wat betreft die vastloper ,voor het MZ treffen had ik de carb schoongemaakt. Heenweg ging perfect en hij liep ook mooi.Op de terugweg getankt bij die pomp naast de Mac, eerst juiste hoeveelheid olie erbij gedaan en bij Hoevelaken lieptie vast. Later zag ik in de vlotterkamer een soort olieachtig vet zitten en ook wat uitgekristalliseerde troep, leek er dus op of de olie weer uit de benzine gekomen is??? Cilinder heb ik er nog niet af, dat probeer ik donderdag te doen dan kan je zelf zien hoe het eruit ziet :X
MZlllsss,Rob.
 
Tja Rockert...heb er ook nog eentje.. ;)
Ik heb er ook nog eentje (ingekort achterframe, 2 zijspanknobbels) O-)
Johan, ik ben eerst bezig een RT125 rijdend te maken 8-) carb net gereinigd hier op het werk en ben de accu aan het laden..heb er ook 2 extra gesealde accu's bij. Maar ga die ene ook nog ff weerstandtesten.
Mooi mooi :Y :Y Ik hoor het wel :Y :Y
Wat betreft die vastloper ,voor het MZ treffen had ik de carb schoongemaakt. Heenweg ging perfect en hij liep ook mooi.Op de terugweg getankt bij die pomp naast de Mac, eerst juiste hoeveelheid olie erbij gedaan en bij Hoevelaken lieptie vast. Later zag ik in de vlotterkamer een soort olieachtig vet zitten en ook wat uitgekristalliseerde troep, leek er dus op of de olie weer uit de benzine gekomen is??? Cilinder heb ik er nog niet af, dat probeer ik donderdag te doen dan kan je zelf zien hoe het eruit ziet :X
MZlllsss,Rob.
Vreemd..... 2 verschillende types 2taktolie gebruikt misschien? Klinkt als een dot 2takt olie in je carb. Maar daar zou ie toch niet vast van moeten lopen? Genoeg smering en te weinig benzine. Zou ie zwart moeten slaan en sterven, niet vastlopen.... :?
 
Zou kunnen zijn dat die dikke troep het mengsel erg arm gemaakt heeft...maar de vastloper gebeurde opeens...heftig geratel en toen ...stilte... :X
De fles mengsmeringolie had ik al langer gebruikt, vorige eigenaar (E te B) heeft ook veel gereden zonder problemen, tis gewoon vreemd dat het na tanken gebeurde.
Ach tis nu al te laat...met wat geluk is de krukas en het blok nog goed..kan er een ander cilindertje op en dan heb ik nog 2 fietsen waar het blokje onder kan: de Ossa en de ETZ 250...deze gaat zijn zijspanbakkie doneren aan de MZ 500 en word een cafe racer.
Vandaag ook wat geluk gehad: vond op mijn werk een briefje op mijn MZ: of ik nog een MZ TS 250 uit '73 wil hebben ...gratis _O- *O* 8-)
Natuuuuuurlijk ga em zondag ophalen tis een originele Oostduitser met papieren en boekje erbij...
Daar gaan jullie meer van horen en zien natuurlijk,MZlllsss,Rob.
 
Zou kunnen zijn dat die dikke troep het mengsel erg arm gemaakt heeft...maar de vastloper gebeurde opeens...heftig geratel en toen ...stilte... :X
De fles mengsmeringolie had ik al langer gebruikt, vorige eigenaar (E te B) heeft ook veel gereden zonder problemen, tis gewoon vreemd dat het na tanken gebeurde.
Ach tis nu al te laat...met wat geluk is de krukas en het blok nog goed..kan er een ander cilindertje op en dan heb ik nog 2 fietsen waar het blokje onder kan: de Ossa en de ETZ 250...deze gaat zijn zijspanbakkie doneren aan de MZ 500 en word een cafe racer.
Vandaag ook wat geluk gehad: vond op mijn werk een briefje op mijn MZ: of ik nog een MZ TS 250 uit '73 wil hebben ...gratis _O- *O* 8-)
Natuuuuuurlijk ga em zondag ophalen tis een originele Oostduitser met papieren en boekje erbij...
Daar gaan jullie meer van horen en zien natuurlijk,MZlllsss,Rob.
Mazzelaar :+
Misschien zijn je zuigerveren gaan hemelen, kan ook zomaar.
 
Ik heb de orginele nog achter de hand en ondertussen een berg besteld dus hopelijk komend weekeind de MZ eens uittesten............dit heb ik trouwens besteld :)

Lager pistonpen ETZ251/301: 5,00 euro
Pistonpen ETZ251/301: 5,00 euro
Circlips zuiger ETZ251/301 (set): 1,00 euro
Koppakking ETZ301 0,2 mm: 3,00 euro
Voetpakking: 1,50 euro
Pakkingen inlaatspruitstuk: 1,00 euro
Voetsteunrubbers 6,00 euro per set
Gasnaald carb: 4,50 euro
Uitlaatbocht ETZ251/301: 19,00 euro
Sportuitlaat zwart: 45,00 euro
Remlichtschakelaar: 5,00 euro
Benzinekraan: 12,50 euro
Uitlaatpakking: 1,50 euro
Vlotterbakpakking: 1,50 euro


Wat een bedragen :9 ,......was 299 kwijt voor een set bochten(van mijn Bandit).

Lekkere bedragen, zo is het opknappen ook veel rendabeler. :}
 
Het begint ondertussen al weer ergens op te lijken, een aantal onderdelen gespoten, wat nieuw spul gemonteerd en wachten op de bestelde onderdelen, elke avond aan bezig en nu alleen het rijwiel gedeelte en blok nog, gisteren de keerringen van de voorpoten vervangen en dat is bij deze echt en eitje :+

Al met al een heel eind gevorderd *O*

Zeeuwse Motor Vrienden Club Portal
 
Vandaag de RT125 weer rijdend gemaakt...wat een gummi kan er in je benzinekraan zitten zeg :X ..en met het lekkere weer gelijk maar eens een klein toertochtje gemaakt :]
Eind van de middag de vastgelopen 251 weer een stukkie gesloopt en ook het blok eronder uit gehaald.
Ook de cilinder kop eraf gehaald...allemaal stukkies gesmolten alu tussen kop en zuiger...en nog een tegenvaller de zuiger zit helemaal bovenaan..dat is helemaal klote om de rest los te halen...ach word flink hakken in elk geval 8-)
MZlllss,Rob.
 
Zo mijn MZ is bijna klaar, wel moet er toch een dikker koppakking in van 0,6mm ipv 0,2mm want de squish staat veels te krap wat weer detonatie geeft in de hogere toerentallen, ook krijg ik hem niet lekker afgestelt, onderin en middengebied op zich prima, hogere toeren wil die af en toe wegvallen en komt niet goed op toeren, veel gerommeld met de sproeier en de 130 opgeboord naar 150 en dat lijkt voorlopig wel de beste grote, het stationair wil maar niet aanwezig zijn maar ik hoop dat dat goekomt na montage van een dikkere koppakking en nogmaals prutsen met de carb en andere sproeiers, gazzzzznaald is al vervangen want die bleek toch iets krom te zijn :)

Ff posen hoe die is geworden dan maar :+

full
 
Moet overgens nog wel verder gepoetst worden, de neiuwe achterband [Michelin M45] bevalt trouwens prima, is een lekker zacht bandje *O*

full
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de RT125 weer rijdend gemaakt...wat een gummi kan er in je benzinekraan zitten zeg :X ..en met het lekkere weer gelijk maar eens een klein toertochtje gemaakt :]
Maar hij liep prima vanavond! :Y Was wel even spannend het laatste stukje met alleen maar een LED zaklampje als koplamp O-) Blok is wel wat vet nu, morgen als het licht is eens kijken of er wat lek is.
Zal dinsdag de boel overschrijven! :W
 
Maar hij liep prima vanavond! :Y Was wel even spannend het laatste stukje met alleen maar een LED zaklampje als koplamp O-) Blok is wel wat vet nu, morgen als het licht is eens kijken of er wat lek is.
Zal dinsdag de boel overschrijven! :W

Blokje zweette altijd al vanaf de voetpakking..maakt het allemaal roestbestendig.. ;) , ook de voorvork spettert vet/olie op het blok...en je schoenen en broek 8-)
Gister de gratis TS opgehaald. Zag al vanaf dat de garagedeur open ging dat het helaas geen TS250/0 is maar een /1 -O- ..erg lelijk dus en niet interessant...ga em zo lekker slopen voor het blok...framepje kan gelijk oud ijzer bak in.
Dus als er nog iemand TS250/1 spullen nodig heeft hoor ik het wel,MZlllsss,Rob.
 
Blokje zweette altijd al vanaf de voetpakking..maakt het allemaal roestbestendig.. ;) , ook de voorvork spettert vet/olie op het blok...en je schoenen en broek 8-)
De lekkage was voornamelijk via de uitlaatbochtaansluiting welke (door jou?) al van wat kit was voorzien. Ik heb de wartel eens goed aangetrokken en de boel lijkt nu niet meer te lekken. Uitlaat is weer dicht na de lassessie. De electriek is nog steeds een rommeltje. In de toekomst ga ik de hele boel eens vervangen B|
Wat wel even een slik moment was, was dat ik de balhoofdmoer een flinke slag kon aandraaien en zoook de moer van de voorwielas :X
Zojuist het motortje over laten schrijven. Zal ik het vrijwaringsbewijs naar je opsturen?
De extra onderdelen (stuur ed) komen wel een keer of mag je ook opsturen ;)

Gister de gratis TS opgehaald. Zag al vanaf dat de garagedeur open ging dat het helaas geen TS250/0 is maar een /1 -O- ..erg lelijk dus en niet interessant...ga em zo lekker slopen voor het blok...framepje kan gelijk oud ijzer bak in.
Dus als er nog iemand TS250/1 spullen nodig heeft hoor ik het wel,MZlllsss,Rob.
Jammer joh, maar een /1 is toch ook leuk? Zaten er helemaal geen (duitse) papieren of kenteken bij? Anders kan je er via MP of ebay(.de) misschien nog wel wat centen voor krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik geen kit voor uitlaten dus zal vorige eigenaar gedaan hebben. En de electriek...tja je had het ervoor moeten zien, ik heb tenminste nog kabelschoentjes gebruikt op die kroonsteenblok na. Zou ooit een nieuwe kabelboom maken maar ja ooit.
De balhoofdmoer loopt heel snel los daarom zit er ook het kleine boutje op de kroonplaat.
Maar je draait em ook snel te vast en dan stuurt het ook voor geen meter.
Misschien zal je wel meer moeten vastdraaien, tegen een trilmachine als MZ is maar 1 ding bestand ..gewoon buiten laten staan dan roest het wel vast :P
Maar die TS /1 heb ik nu totaal gedemonteerd, zelf vind ik alleen een /0 de moeite waard ondanks de Oostduitse papieren. Frame gaat de ijzerbak in alleen blok,wielen,vork en spatbord heb ik bewaard }) .
Ik zie de papieren trouwens wel verschijnen, de spullen moet ik eerst ff opzoeken.
MZlllsss,Rob.
 
Terug
Bovenaan Onderaan