Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

cwg

MF'er
11 aug 2005
62
0
zuid-holland
Beste MF-ers,

Het lijkt me erg leuk als andere eigenaren van Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750's hun motoren ook in dit topic laten zien.

Hierbij stel ik mijn Kawasaki GT 550 voor.

Meteen na het halen van mijn motorrijbewijs in oktober 2005 begon ik te zoeken naar een geschikte beginners motorfiets. Na een paar weken zoeken en twee testritten op Kawasaki GPZ500S fietsen (GPZ500S en hebben een model tank waarbij mijn knieen in de knel komen) en een op een Suzuki GS500 (die hard toe was aan een beurt), kwam ik deze cardanas aangedreven GT550 tegen bij Peter Smetsers Motoren. Na de proefrit was ik meteen verkocht. Hij reed zo ontzettend soepel. Het ding was goed onderhouden en is redelijk goedkoop in onderhoud. Groot voordeel vond ik ook dat ie naked was zodat als je een keertje valt, je niet meteen arm bent vanwege al het beschadigde kuipwerk.

full


Na een tijdje begonnen er scheurtjes in de wangen van de banden te ontstaan, hoewel het profiel nog goed was. De banden waren dan ook bijna 6 jaar oud (zie de banden bijbel hoe je bandenproductiedatum kunt decoderen). 22 december kreeg deze GT550 nieuwe Bridgestone banden bij HN-motoren in Delft.

Na zo'n 5000 km werd het in eind augustus 2006 tijd voor een beurt. Alle benodigdheden heb ik bij www.louis.de besteld: het was een snelle en complete levering.

Bij deze beurt heb ik het volgende vervangen:

* Minerale motorolie + motoroliefilter
* Luchtfilter
* Bougies
* Olie van de eindoverbrenging
* De DOT 4 remvloeistof
* Vet van de achterbruglagers en van de aandrijfas
* Voorvorkolie

Om het luchtfilter te vervangen moet je de brandstoftank optillen. Daarbij was het vacuum slangetje van carbs naar tank (dit vacuum zorgt ervoor dat de benzinekraan benzine blijft leveren aan de carbs) losgeschoten zonder dat ik dat doorhad. Het was wel even zoeken waarom de motor telkens na een paar honderd meter afsloeg ...
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde conform de aanwijzingen in het Haynes manual de olie in de achterschokbrekers vervangen. In de olie die er uit kwam zaten echter veel metaaldeeltjes, wat duidt op abnormale slijtage. Daarom heb ik nieuwe Hagon shocks besteld bij Hans van Wijk. Ik vind dat de chromen veren goed staan bij deze motor.

full


Met name na drempels merk ik een flinke verbetering in het veergedrag. Met de vorige schokdempers zakte ik nog wel eens door tot het einde van de veerweg, wat geen fijn gevoel is.
 
Heb ik ook ooit nog gehad. Voorzien van all-terrain banden en lekker uitlaat. Gekke ding ging wel als de brandweer.

Fijne motoren zijn het.
 
Begin september heb ik eindelijk de ophangbeugels voor zijkoffers (die ik toch niet heb) verwijderd. Het resultaat is een stuk minder rommelige achterkant van de motor.

full
 
full


Zoals je op bovenstaande foto kunt zien heb ik het af fabriek gemonteerde bagagerek ook verwijderd. Dat scheelt zo'n 3,8 kg in gewicht en het ziet er meteen een stuk opgeruimder uit.
 
@ Rat&Mouse, Ivokim en Bachus: dank voor het compliment :) .

Eigenlijk is de GT 550 wel een aparte combinatie van bij introductie al wat verouderde techniek met een iets detuned hoogtoerig GPZ550 blok en de toch vooral op toergebruik gerichte cardan. Maar hij rijdt inderdaad prima. :]
 
Laatst bewerkt:
Aaaaaaaah, nog een verknochte GT-er :) :) Ik heb de mijne nu 7 jaar. Gekocht bij 26K, bj. 89, nu 92K op de klok. Daarvoor had ik er ook één, om dit type motor eens te proberen. Hij was heel goedkoop, want hij had zijn hele leven buiten gestaan. En dat kon je zien '(

Motorisch was hij echter gezond. Lekker mee :] :]

Verder heb ik nog een GT in onderdelen liggen.

Ik heb een GT gekocht omdat ik een motor wilde die betrouwbaar was bij een minimum aan onderhoud. Van een verstandshuwelijk is het langzaam echte liefde geworden *D Ik ben al aan het uitkijken naar een volgende. Voor als deze te veel olie gaat verbruiken.......

Die schokdempers zijn een stuk beter als er iets dikkere olie ingaat (sowieso uniek, olie wisselen in schokdempers). Verder nauwkeurig de druk in de gaten houden en dan kan ik er prima mee leven. Maar ieder zijn smaak....

Lekker door GT-en. Zal eerdaags een fotootje plaatsen. Hoewel, ze zien er toch allemaal hetzelfde uit (de mijne is blauw). Windscherm en PortaPotti acherop. En daar heb ik nog heerlijke stinklelijke crosskappen bij. Blijven mijn handjes droog. En handvatverwarming, want de winter is mijn favoriete motorseizoen.

Leuke site trouwens. We hebben de BX Slurbodiesel ook gemeen. Die van ons was een TRD uit 88. fijne auto, maar ik heb in anderhalf jaar nog nooit zoveel geld aan een auto verloren. Voor mij geen Citroën met bollen meer........

 
Laatst bewerkt:
Aaaaaaaah, nog een verknochte GTer :) :) ........................................

....een heel verhaal..........................................................

Ik ben al aan het uitkijken naar een volgende. Voor als deze te veel olie gaat verbruiken.......

@gt550: dus je gaat toch maar niet voor zo'n mooi Trident...? ;( ;(
 
Baksteen heeft er sinds een paar dagen ook 1 *D
naast een BMW K1100RS, KTM 620 en Honda CB450S... :P :X


'84, van oorsprong blauw, maar door de vorige eigenaar van een laagje zwart voozien, voor het betere "brik"-werk zeg maar O-) :X :X

Voor een prikkie gekocht ivm "niet cq slecht"lopen, maar dat is inmiddels grotendeels verholpen *O*


Vandaar ook maar de kick, in oliewissel achterveerpoten kawasaki GT550 ;)
 
Die schokdempers zijn een stuk beter als er iets dikkere olie ingaat (sowieso uniek, olie wisselen in schokdempers). Verder nauwkeurig de druk in de gaten houden en dan kan ik er prima mee leven. Maar ieder zijn smaak....

Weet je ook hoe je er nieuwe olie in krijgt, want dat lukte me niet. Zie ook oliewissel achterveerpoten.

Lekker door GT-en. Zal eerdaags een fotootje plaatsen. Hoewel, ze zien er toch allemaal hetzelfde uit (de mijne is blauw). Windscherm en PortaPotti acherop. En daar heb ik nog heerlijke stinklelijke crosskappen bij. Blijven mijn handjes droog. En handvatverwarming, want de winter is mijn favoriete motorseizoen.

Ben wel benieuwd naar merk en type en wat gedetailleerdere foto's van het windscherm. Ik overweeg er zelf ook een te monteren, want zonder windscherm zijn lange stukken snelweg niet echt fijn.

Leuke site trouwens. We hebben de BX Slurbodiesel ook gemeen. Die van ons was een TRD uit 88. fijne auto, maar ik heb in anderhalf jaar nog nooit zoveel geld aan een auto verloren. Voor mij geen Citroën met bollen meer........

Dank je :) . Tja, zoals je op de site kunt zien moest ik ook behoorlijk wat in die BX investeren, maar ik vond het wel de moeite waard. De combinatie van laag gewicht, flinke ruimte, groot comfort en lage aanschafprijs is vrij uniek ...
 
Baksteen heeft er sinds een paar dagen ook 1 *D
naast een BMW K1100RS, KTM 620 en Honda CB450S... :P :X

'84, van oorsprong blauw, maar door de vorige eigenaar van een laagje zwart voozien, voor het betere "brik"-werk zeg maar O-) :X :X

Voor een prikkie gekocht ivm "niet cq slecht"lopen, maar dat is inmiddels grotendeels verholpen *O*

Gefeliciteerd met de aanschaf (het is deze toch?) en het verhelpen van het slecht lopen *O* . Wat heb je er aan gedaan? Carbs schoongemaakt?

Trouwens, volgens de kawasaki merkclub zouden alle GT's uit 1984 oorspronkelijk rood en niet blauw zijn :? .
 
Laatst bewerkt:
Voor het vullen van de veerpoten gebruik ik een klein trechtertje, dat precies in de opening van de verbindingsslang past. Ik heb dan de olie al afgepast klaarstaan. Ik zet de demper rechtop in de bankschroef en druk de veer in. Terwijl ik hem ingedrukt houd, giet ik wat olie in het trechtertje en laat hem dan langzaam los. De olie wordt dan naar binnen geslurpt. En dat nog een paar keer. Het is even een arbeidsintensief werkje, maar het rijgedrag beloont de moeite :)

Ik zal proberen een paar foto's te maken, maar de camera is vandaag weg. Het scherm is van het type "salontafelblad" - flink groot dus. Ik was vroeger fel anti-scherm en kuip, maar ja, je wordt ouder en dan is het toch wel lekker in de winter.

Bovendien ben in verwend in de jaren dat ik beroepsmatig op BMW RT's rondcrosste.

En die BX, tja, zoals ik zei, het was een fijne auto, maar op den duur vertrouwde ik hem niet meer. Mijn vrouw ook niet - en die haat apparaten die er zo maar mee stoppen. Het laatste incident dat de doorslag gaf was het volgende: Ik kwam uit de nachtdienst, hondsmoe. Zet de auto voor de deur, draai de sleutel om - hij blijft gewoon lopen :( :( Weer 180 florijnen. Afsluitklep kapot. Gelukkig bleef hij niet steken toen hij dicht stond - dat zou nog irritanter zijn geweest.

Leuk fietsje, Baksteen! Mooi spuitwerk, zo op de foto's. Deze dingen kunnen bijna niet kapot. Slecht lopen is meestal een gevolg van vuil en verkeerde/verwaarloosde afstelling. Ze zijn ook vaak een beetje verwaarloosd omdat ze zoveel mishandeling pikken en toch blijven lopen.

Effe nog een vraag trouwens: Weet iemand van jullie of het nieuwere type met het Zephyr blok erg verschilt van de oudere? Kun je b.v. een blok overzetten?
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met de aanschaf (het is deze toch?) en het verhelpen van het slecht lopen *O* . Wat heb je er aan gedaan? Carbs schoongemaakt?

Trouwens, volgens de kawasaki merkclub zouden alle GT's uit 1984 oorspronkelijk rood en niet blauw zijn :? .

:Y

Tot nu toe heb ik alleen het gebogen en geknikte benzineslangetje weer een vrij doorloop gegeven :X :+
Maar het stationair toerental heeft nog een beetje een eigen wil, dus het schoonmaken van de carbs zal ook nog wel een keer gaan gebeuren.

Leuke site !!

Eeuuhhmm...ja...de motor is aan de binnenkant van kappen en tank ed toche cht blauw en volgens het kenteken/framenummer is ie echt van '84....mischien al eens onderdelen overgezet ofzo...geen idee.
Voor mij ook niet zo belangrijk, hij hoeft niet weer origineel te worden, hij rijdt leuk ( net 5 kilometer op gereden tot nu toe...) en het is motor nr 4 inmiddels :X |( dus vooral voor af en toe even erbij..ofzo...
 
En van voren. Met die prachtige handkappen :r :r

(Afbeelding)

Leuk ding! Dat windscherm zit zo te zien aan je spiegelhouders vast. Wat is dat blokvormige ding op/bij je linker handvat trouwens?

1 liter olie per 1000 km lijkt me wel vrij veel. Bij mijn GT merk ik wel dat na een flink stuk rond de 120 km per uur hij wat olie heeft verbruikt. Misschien omdat ik dat niet al te vaak doe kom ik op zo'n 1/2 liter olie per 5000 km.
 
Dat blokvormige ding is de schakelaar van de handvatverwarming.

En dat olieverbruik, tja, het is stevig, maar dat heeft hij eigenlijk altijd gehad, vanaf dat ik hem had. Door een dom ongelukje heb ik eens een keer de kop en het cilinderblok eraf moeten halen en bij montage heb ik wat nieuwe onderdeeltjes erin gezet, waaronder klepsteelafdichtingen. Toen is het een poosje minder geweest, maar na zo'n 10.000 km was het weer als vanouds.

Het zijn dus kennelijk de klepgeleiders. Was wel een Kawa-kwaaltje in die tijd. Bouwen met ruime toleranties. Ik ruik het ook als ik met de wind in de rug stop na afremmen op de motor. Ach, het kost 75 euro per jaar aan extra olie, dus ik maak me er maar niet zo druk om zolang hij goed draait. Revisie is helaas economisch onhaalbaar. Jammer, want ik zou het best leuk vinden om een blok weer helemaal nieuw te maken. Daar hangt echter een prijskaartje aan van zo'n 1500 pleuri's (schat ik zo) en dat is wel een beetje veel voor zo'n oud fietsje.

Ik ben nog niet achter mijn twiet-twiet geluidje. Het was niet de slang van de benzinekraan. Ik gok er toch op dat het een lekkage bij de carb's is. De komende dagen nog eens zoeken. Als het toch in het blok zit, is dat waarschijnlijk het begin van het einde. Dan zal ik het blok van de sloper moeten gaan reanimeren. Dat staat keurig in de olie te wachten, al twee en een half jaar. Het liep netjes toen ik de fiets uit de Achterhoek hierheen reed, alleen kwam in de laatste kilometers de koppeling niet meer goed vrij. Misschien zit er auto-olie in waardoor de platen zijn gaan opzwellen of zo.

Nou ja, niet te snel paniek gaan maken.....
 
In hoeverre is een kawa z500 hetzelfde aan deze motor...zo op het oog zijn er nogal wat overeenkomsten! Sinds kort eigenaar van een z500, maar nog een beetje een noob op kawa gebied!maar eerste kawa indruken zijn super hoor

:}
 
Tja, om dat precies te kunnen zeggen, zou ik in de boeken moeten duiken. Ik weet dat de 550 een doorontwikkeling was van de 500, waarover men bij de verschijning (in 1980 of zo) al heel lovend schreef.

Ik gok zo maar dat er niet veel uit te wisselen valt, maar ja dat is alleen maar koffiedik kijken en niet gebaseerd op onderzoek :)

Zal eens kijken of ik er nog wat van heb, in de komende dagen. Van welk bouwjaar is hij?
 
Terug
Bovenaan Onderaan