Honda Shadow vt600 controle punten

richardgroen

Rookie
20 nov 2006
7
0
heerhugowaard
Hoi,
Ik wil binnenkort een honda shadow VT600 kopen. Kan iemand mij de manco's vertellen zodat ik 'weet' waarop ik moet letten?

Het is een VT600 uit 1994 met 22.000 km op de teller.
Hij ziet er in ieder geval nog supergoed uit.

Alvast bedankt voor de info.

Richard

Als bijlage trouwens nog een foto.

 
aloha,

Ik heb zelf vier jaar een vt600 gereden en er is weinig negatiefs over te zeggen. Ze zijn motorisch beresterk alleen de voorvork heeft een hele zachte vering, voor de rest is het een oerdegelijke motor.
 
gewoon de gebruikelijke dingetjes, banden, remmen, ketting-tandwielen, geluiden uit de motor. De Shadow staat bekend als betrekkelijk fool-proof, meer dan olie en benzine erin en gaan is het niet. Lijkt me redelijk safe.

De voorvering laat inderdaad te wensen, maar dat kun je eventueel met een setje progressieve veren verhelpen
 
Hoe is het met de 600cc motor? Ik hoor er verschillende verhalen over. Ben zelf beginnend motorrijder (net mijn rijbewijs) en de een zegt dat 600 cc snel gaat vervelen en de ander vindt het prima. Is het echt een 'zwakke' moror?
 
Hoe is het met de 600cc motor? Ik hoor er verschillende verhalen over. Ben zelf beginnend motorrijder (net mijn rijbewijs) en de een zegt dat 600 cc snel gaat vervelen en de ander vindt het prima. Is het echt een 'zwakke' moror?
een HD is 1340 maar die VT 600 is sneller hoor ;)
 
Ik had er ook 1, is nog een vrij snel motortje hoor.. geen problemen met snelwegrijden enzo, heb een keer 170 op de teller gehad.. normaal is 140 geen probleem
 
Laatst bewerkt:
zo ff oma kicken.

op sommige site lees ik dat ze er er zijn met 4 bak en een 5 bak,klopt dat?
zou dat verschil maken in topsnelheid?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk het ook niet. Ik denk eerder dat de 5 geldt als een soort "overdrive" waardoor je net wat minder toeren maakt op de snelweg en dus lekkerder rijdt.
 
Als je 130 rijd hoor je de motor toch niet meer met een 4bak :] je bent alleen bezig met het stuur om vast te houden _O-

en ohja ook belangrijk, het is loeizuinig 1 op 25 bij 100/110
 
ik heb mijn vt600 ooit weggedaan omdat het zoooooooooo zaaaaaaaaaaaai werd omdat hij het altijd, maar dan ook altijd, maar dan ook altijd deed en er nooit iets aan de hand was.
Lekker spannend..Niet dus.....maar ja........anderen vinden dat een groot voordeel.
 
ik heb mijn vt600 ooit weggedaan omdat het zoooooooooo zaaaaaaaaaaaai werd omdat hij het altijd, maar dan ook altijd, maar dan ook altijd deed en er nooit iets aan de hand was.
Lekker spannend..Niet dus.....maar ja........anderen vinden dat een groot voordeel.


Het is inderdaad ook beter om een motor te hebben die niet start juist wanneer je hem het hardst nodig hebt. Of het af laat weten in de middle of nowhere tussen spanje en rusland in. Het is inderdaad beter dat je voortdurend bezig bent om hem op de weg te houden dan dat je daadwerkelijk rijdt.

Nee, de logica valt hier ver te zoeken....Schiet je er toch wat willekeurige gaten in? Wordt die een stuk spannender van.
 
er zijn mensen die sleutelen nog leuker vinden dan rijden...

Moraal van het verhaal (ik help je even) : een VT600 is een machine die zeeeeeer betrouwbaar is.
 
ik lees nu pas je onderschrift.
Maar ik vind brakke motor(blokken) geen pluspunt. Sleutelen vind ik ook leuk. Heb dit jaar meer sleutel uren gemaakt dan rij uren. Echter, ik vind het veranderen/verbeteren aspect leuker, functioneel of cosmetisch. Niet om een motor maar rijdend te kunnen houden.

Tsja...ieder z'n ding dan.
 
Ik zie hier iedereen pro-VT 600 zijn, en ik kan het natuurlijk niet laten om de minpunten te noemen.

Ten eerste zei er iemand dat die VT 600 vlotter was als een HD met 1340 cc. Dat lijkt me een beetje onzin, tenzij je een VT 600 met Nitro hebt uitgevoerd, en zover hebt opgeboord dat je zuigers bijna door de cilinder heen komen zetten. Ik reed zelf laatst naast een HD (ook met 1340cc) op mijn Dragstar XVS 1100, en hij was net iets langzamer als mijn dragstar, die op de 100 km/h zit tegen de tijd dat een standaard VT 600 de 50 heeft gehaald. M.A.W.: Ik vind dat het ding echt vermogen tekort komt. en voor 600cc heeft hij ook niet relatief veel vermogen. Da's onzin. Een Yamaha XV 535 heeft meer vermogen/trekkracht als de VT 600, terwijl deze het met 65 cc minder moet doen. Die heeft wel relatief veel vermogen t.o.v. het aantal cc's, zoals met de meeste Yamaha's

Verder is het ding inderdaad oerdegelijk. Die 4 of 5 bak zit m volgens mij in de leeftijd, en misschien is het ook het verschil tussen een VTX en een VT. However, ik zou m niet laten staan met een 4 bak. Rijd net zo fijn, en je hoeft niet zo vaak te schakelen. Ook vind ik die voorvering te week. Met het inknijpen van de rem, krijg je eerst een soort duikvlucht alvorens het daadwerkelijke remmen te krijgen. Ook vind ik de remmen tegenvallen, maar ik ben een dubbele schijf van maatje pizzabord gewend, en daar kan dit enkele schijfje niet tegenop. Wat ik ook een plus vind aan het apparaat is dat uit de standaard uitlaten een redelijk geluid komt. Een Honda VT 750 ACE American Classic heeft zo'n sterk gedempte pijp dat je na het starten je nog steeds staat af te vragen of het apparaat het wel doet. En als deze afslaat bij het stoplicht zul je gewoon proberen op te trekken, en het niet eens in de gaten hebben waarom dat niet lukt. Zo stil is dat ding. Met de VT 600 is dat allemaal anders. Op deze fiets begin je bijna te twijfelen of het wel nodig is om de fabriekspijpen voor after-markets te vervangen. Totdat je dat doet en er achter komt dat het inderdaad mooier is.

Kortom:
pluspunten; mooi uiterlijk, lekker geluidje, zuinig, oerdegelijk.
minpunten; weke voorrem mede door weke voorvering, (te?) weinig motorvermogen (gaat inderdaad vervelen), hij is niet (en dan ook nooit niet) sneller als een HD met 1340cc, tenzij de HD in kwestie een lekke band heeft ofzo....

Maar hoe dan ook, je zult het zelf moeten testen en voelen. Probeer ook andere fietsen van andere merken, dan heb je vergelijkingsmateriaal (suzuki intruder/yamaha virago/kawasaki vulcan)
 
Ik heb er een aantal malen op gereden(mijn vrouw heeft nog geen rijbewijs) en idd kwa vermogen is het idd wel wat minder.

Het is een rustige tamme motor, die zichzelf als het ware zelf door de bochten werkt. Maar je moet er geen wondere van verwachten kwa trekkracht of snelheid.
Nu weeg ik zelf 120 KG dus ook dat wil wel wat invloed hebben, maar zelfs met mijn vrouw achterop de shadow(denk dan toch wel een een kleine 190 kg beide) kun je er toch goed mee touren. Snelweg is dan wel wat minder met tegenwind, maar de 120 haalt hij zeker dan.


Maar zoals al gezegt, zelf vergelijken en uitproberen is de beste manier
Ik vind het ook een mooie en rustige fiets waarvan je geen rare bokkespringen hoeft te verwachten Betrouwbaar, een fiets die eigenlijk alles vanzelf doet en waarvoor je de motor niet door de bochten hoeft te gooien. Gewoon een hele handelbare fiets. Mijn vrouw zoekt zoiets en daarom is het een perfecte fiets voor haar.
Voor mijn persoonlijk zou het niets zijn omdat deze shadow te tam/rustig is.
 
Een Honda VT 750 ACE American Classic heeft zo'n sterk gedempte pijp dat je na het starten je nog steeds staat af te vragen of het apparaat het wel doet. En als deze afslaat bij het stoplicht zul je gewoon proberen op te trekken, en het niet eens in de gaten hebben waarom dat niet lukt. Zo stil is dat ding.

Haha! Hier heb je zó gelijk in. Mijn ACE klonk als een naaimachine. Voor de niet motor kenners zag het eruit als een stoere fiets, totdat je hem start. Ik heb er inmiddels andere pijpen opgezet en dat klinkt alwel een stuk beter.

Overigens, ik geloof ook dat de vt600 tam is. Ik vind zelfs die ACE, die 750cc is erg tam! Hij komt wel vooruit enzo, maar het is allemaal maar mak. Over de remmen kan ik het ook eens zijn. Vreselijk, ik rem als een auto. Dat wil zeggen, eerder beginnen met remmen en een langere remweg hebben dan een gemiddelde motor.
Eerlijk gezegd, heb ik een liefde haat verhouding met m'n ACE. Het is geweldig om te rijden, maar soms denk ik, jah dit is het nét niet.
Aande andere kant, ik heb nog maar pas mn rijbewijs en kan ik er misschien veel meer uithalen dan ik denk.
 
@ sleeër,
Dat wat die remmen betreft hoor ik daar veel chopperrijders over klagen. Geen H-D gaan rijden, dat wordt er absoluut niet beter op(zo niet slechter!) Maar in ieder geval de Dragstars hebben hele behoorlijke remmen. Als ik 100 rijd heb ik dezelfde remweg als een doorsnee auto met 50/60 km/h. Het enige nadeel is dat ik dat zelf niet trek, en waarschijnlijk dan wel met 100 door vlieg :P... Je kan eens kijken na after market remklauwen van andere merken, met meer zuigers o.i.d. die wel op je voorvork passen en op dezelfde diameter schijf. Wie weet zijn die er wel...Is wel duur als je ze vind...
 
Ik weet niet of dat verschil de, inderdaad hoge, prijs goed gaat maken. Volgens mij is het geheel van constructie, gewicht, voorvork lengte en hoek, schijfdiameter en klauw kracht die de remkracht bepalen. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar of ik het geld daar aan kan besteden?

Dit is mn eerste motor, zie niet dat ik hier voor eeuwig op rondrij. Misschien beter om te sparen voor een andere motor. Je hebt overigens dragster1100, volgens mij is de shadow 1100 cc ook beter uitgerust. Alhoewel er vele versies zijn heb ik ze gezien met tenminste voor en achter rijmschijven. Serieus, trommelremmen! Hoe gaat dat ooit remmen ??

Overigens wil ik eerst forward controls, maar als er iets overpriced is....
 
Moet je es nakijken of je geen last hebt van verglazing in je trommelrem achter. In principe zou een trommelrem niet veel onder moeten doen voor een schijfrem. Het punt is alleen dat je een trommelrem goed moet gebruiken. Als je zacht remt met een trommelrem word deze niet heet genoeg waardoor de binnenkant van de trommel niet ruw blijft, evenals de remblokken. Dan remt de rem slecht tot niet, tenzij je veel druk levert en dan blokkeert de rem weer. Als je hiervan last hebt, kun je bij de volgende keer dat je je achterband vervangt ff checken of het inderdaad verglazing is (of idd een slechte rem), en je blokken en trommel opruwen met heel heel heel fijn schuurpapier (wel alle stofdeeltjes naderhand weer wegblazen met een compressor oid). Verder kun je m misschien weer opruwen door een (flink) aantal keren krachtig te remmen. Maar je moet er dus rekening mee houden dat je de achterrem goed gebruikt, en niet alleen om zacht te remmen. Trommelremmen hebben wat steviger remwerk nodig om in vorm te blijven...
 
Maar even terzake, gaat er nou nog iemand een VT 600 kopen hiero???
 
Terug
Bovenaan Onderaan