er komt een nieuwe story in halflive's leven

De K75 is intussen een beetje aan onderhoud toe. De nokkenasketting en geleiders zijn een beetje aan hun eind. De uitlaatpakkingen lekken en nog wat kleinigheden. Er gaat een lager huilen als je op de snelweg rijdt.
Dit is ook de gelegenheid om de EML met de Moturist te wisselen.
Vandaag heb ik de boel gesplitst. Toch aardig om te ontdekken dat de onderste bouten na 10 jaar muurvast zitten en die van de schoorstangen helemaal ingeslagen.
Nu moet het huplframe er af. Dat is helemaal vreselijk. Alles ging normaal los. Op één bout na. Een M12 imbus ongeveer vijf centimeter diep in een koker. Natuurlijk eerst de imbus verrot gedraaid. Slaan, kruipolie, heet maken, niets hielp.
Nu boren. Maar 12mm boren gaat niet, dat moet je voorboren. En omdat de bout 5cm diep in de koker zit zijn alle kleine boortjes te kort.
Ik ben dus heerlijk aan het kloten.
En als ik eindelijk de kop er af heb blijkt natuurlijk dat de bout massief in het blok vast gerot. |(
 
dat is echt genieten :Y ,...en dat doe je dan vooor je lol in je vrije tijd :?
een rete scherpe boortje verlengen door iets aan te lassen (draadeind of zo), maar dat had je vast zelf ook al bedacht.
 
Boortje verlengen doe je door er op een draaibank een gaatje mee in een stukje staf te boren.
vervolgens plak je het boortje er met loctite in het gat en voila.
 
Of een stuk rond er aan lassen in een v- blok of hoekijzer als lasmal. Eventueel op het oog richten als hij teveel slingert.

Maar 12 mm dat boor ik normaal niet voor. Dat gaat best wel. Als hij niet té scherp is tenminste.
 
Hij ligt niet in de boorkolom. Ik sta horizontaal te boren, uit de hand. ALs ik een beetje kracht wil zetten duw ik de motor of mezelf ondersteboven.
 
Boortje verlengen doe je door er op een draaibank een gaatje mee in een stukje staf te boren.
vervolgens plak je het boortje er met loctite in het gat en voila.
Dat kan ik nog een keer proberen. Lassen gaat niet, dan gaat het boortje doormidden. Don't ask.
Maar ik ben enorm huiverig voor afbrekende boortjes, dan kan ik mijn hulpframe doormiddeen slijpen.
 
Er zijn ook lange dunne boortjes in de handel ze zijn dan ongeveer twee keer zo lang maar kijk uit deze breken ook sneller. Succes
 
Motor steunen tegen een muurtje?
Het voordeel van een ralle inbus uitboren is dat je niet hoeft te centreren. Je kunt dus direct met een lompe boor aan de gang.
Wat voor bout heb je gebruikt? Is het een goedkope Gamma bout (5.6), een fatsoenlijke bout uit de grabbelbak van je werk (8.8) of een dure bout die toevallig overbleef op een project (10.9 of 12.9) ?
De laatste categorie kan nog wel eens vervelend zijn.
 
Ik heb de motor nu inderdaad op zijn kant liggen. De truuk met een asje en locktite werkt inderdaad, voorboren met cobalt gaat goed.
Die bout zou gewoon 8.8 moeten zijn. Maar omdat alles er overheen giert lijkt het inderdaad wel veel harder. Dat zou ik natuurlijk ook gedaan kunnen hebben met mijn eerdere boorpogingen.
 
Wellicht ten overvloede; koelen met kettingzaagolie oid werkt erg goed.
Dat voorkomt verharding door verhitting.
 
Het is een hele rare bout. Er lijken harde stukken in te zitten. Er kwam op een gegeven moment ook roest mee. De kop is er af, het subframe dus ook. Nu nog die stomp uit het frame en het blok krijgen. Een moer oplassen werkt alvast niet.
 
Rechts voor.
En ik heb intussen plan-B in werking gezet. Bij het doorboren is een boor vastgeslagen en gebroken. Muurvast en over de volledige lengte van de stomp. Ik pak mijn reserve blok. Daar staat een halve ton minder op. Dan wissel ik ook gelijk de versnellingsbak. Dan weet ik in ieder geval dat dat huilende lager daar niet vandaan komt. Het reserve blok ziet er ook veel beter uit, bijna geen corrosie. En al doende kan ik een hoop dingetjes netjes maken, de carterontluchting, nullast schakelaar, dat soort parafernalia.
 
Rechts voor.
En ik heb intussen plan-B in werking gezet. Bij het doorboren is een boor vastgeslagen en gebroken. Muurvast en over de volledige lengte van de stomp. Ik pak mijn reserve blok. Daar staat een halve ton minder op. Dan wissel ik ook gelijk de versnellingsbak. Dan weet ik in ieder geval dat dat huilende lager daar niet vandaan komt. Het reserve blok ziet er ook veel beter uit, bijna geen corrosie. En al doende kan ik een hoop dingetjes netjes maken, de carterontluchting, nullast schakelaar, dat soort parafernalia.

Je maakt er echt een feestje van! Succes met het gesleutel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan