Het grote motorscooter topic deel 2

Jason schreef

Waar kan ik een topkoffer kopen met een bevestigingsplaat, voor zo weinig mogelijk?

Origineel honda is mij te duur

Gaat om een dylan 150..


Dit bedrijf verkoopt ook mooie en vooral handige koffers van het merk givi.
De koffers zijn universeel te gebruiken, soms met een kleine aanpassing.
Service is goed.(eigen ervaring)

Motolife - Het motor portaal | Alles weten over het motorleven?

Groetjes

John
 
Laatst bewerkt:
Richard79, snap je nu hoe klote het is als je zelf een Marokkaanse jongen bent die gewoon z'n best doet op school en die iets wil bereiken (en die niet steelt) dus voortdurend argwanend bejegend wordt? Een scooterdief is gewoon een dief en niet 'een hele bevolkingsgroep'. Door dit soort dingen te posten maak je de situatie niet beter, je zaait eerder haat.

Ik snap best dat het heel erg klote is, als je een Marokkaanse jongen bent en steeds maar met wantrouwen wordt behandeld.
Zeker niet alle Marokkanen zijn scooterdieven. Helaas is wel het overgrote deel van de (motor) scooterdieven Marokkaan (of van Marokkaanse afkomst).
Ik wil zeker geen haat zaaien, maar het is gewoon de realiteit en dat mag ook wel eens gemeld worden.
 
Onderstaand idee heb ik ook gepost op het GS forum, maar wellicht hebben mensen hier er meer aan.
Er worden nogal wat scooters gestolen en ik liep al een tijd te spelen met een ander ideetje voor een diefstal beveiliging naast het middenbokslot.

Veel motoren hebben holle framebuizen, bij mijn woon/ werk motortje kijk ik achter onder het kuipwerk zo in het open einde van een 40 mm diameter framebuis. Die buis kan twee dingen voor mij doen; hij kan niet alleen als verankering van het kabelslot dienen, maar ook als bergplaats van de kabel als ik hem niet gebruik...

Mijn idee is als volgt:
Neem een stevige staalkabel met aan het ene einde een lus, en aan het andere einde een aangeperste knobbel.
Die knobbel stop je in de framebuis en met een bout door het einde van die framebuis zorg je dat de kabel in en uit het frame kan schuiven zodanig dat de knobbel er niet door kan.
Zo kun je met de lus en een hangslot de motor aan een lantaarnpaal bevestigen, terwijl het andere eind van de kabel stevig verankerd blijft aan het frame van de motorfiets. Zorg wel dat de bout niet eenvoudig te verwijderen is.

Na het openen van het slot duw je de kabel weer in de buis en je hebt er helemaal geen last van. Zo kun je een behoorlijk zware kabel gebruiken en opbergen op een plek waar je anders toch niets mee doet.
 
Laatst bewerkt:
Richard79, snap je nu hoe klote het is als je zelf een Marokkaanse jongen bent die gewoon z'n best doet op school en die iets wil bereiken (en die niet steelt) dus voortdurend argwanend bejegend wordt?
Vandaar dat een ex-collega van mij terug naar Marokko is gegaan en voor zijn broer is gaan werken. (hij reed toen een Golf GTI fulloption _O- Leasebak :+ Nu een RangeRover Sport van zijn broer :X ) Zijn broer is een paar jaar geleden al vertrokken. Die was het hier ook zat... Ze hebben nog een restaurant in Utrecht en doen wat export met Nederland maar voor de rest inversteren ze hier niet meer... B|

Weer hoog opgeleide minder die zich geheel hadden aangepast en goed voor onze economie waren... :N
 
Laatst bewerkt:
Nou heb maar ff een andere pijp gemonteerd, en moet zeggen wat een supersound en zelfs meer vermogen, zonder de DB killer is het net een crosser :o
Setup;
K&N filter
Grotere sproeier
Rollen/gewichten 17 gr

semma_sbk1.jpg

semma_sbk2.jpg

semma_burgi.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje.

De motorolie die voor een 4 takt motorscooter wordt gebruikt, is dat dezelfde motorolie als voor een personenauto?

Groetjes

John
 
Vraagje.

De motorolie die voor een 4 takt motorscooter wordt gebruikt, is dat dezelfde motorolie als voor een personenauto?

Groetjes

John

Nee, is andere olie, meest gebruikte is Castrol GPS 10w40
 
bonko schreef

Nee, is andere olie, meest gebruikte is Castrol GPS 10w40
~~


Dank je :}
 
Laatst bewerkt:
Je hebt de klok horen luiden maar.....................
MBK is het vroegere Motobecane concern overgenomen door Yamaha, vandaar dat er ook Yamaha solexen bestaan.
Helaas is er ongeveer 99% niet Japans aan de scooter alleen de naam en de gekruisde stemvorken, de rest is het gewoon een italiaanse scooter, zoals zoveel scooters een minarelli motorblok waar in principe niks op aan te merken is, remmen zijn italiaan ene firma brembo je kent ze wel, en zelfs de elektronica is italiaans, kortom een italiaanse scooter met een Japans en Frans naamplaatje(MBK Skyliner).
In Nederland via grijze import geleverd, helaas niet de 150CC modellen, en dan levert het concern Minarelli, deze heeft niks met Yamaha te maken ook nog cilinders 180CC ik heb al met een scooter gereden met een 180CC, maar had toen geen vergelijking, maar de degelijk word er niet minder om.
Het nadeel van Italiaans, deze jongens kunnen alles maken en goedkoop maar naderhand onderdelen bestellen is een nadeel, neem nu een spanningsregelaar heel erg universeel zou je zeggen, helaas italiannen maken voor elke motor een aparte spanningsregelaar en is voor een scooter die nu nog nieuw word verkocht niet meer leverbaar, typisch Italiaans dus, zelfde geld dus voor een remrevisieset voor de hoofdremcylinder.
Ik zeg niet dat ze slechte dingen maken dat maak jij erweer van.
Ik lees hier ook al een paar keer op het forum dat een benelli een Yamaha blok heeft, naar mij weten zijn dit ook gewoon minarelli motorblokken, maar daar kan ik naast zitten.
~[/quote]

Kijk eens aan, paashaas heeft nog een keer gelijk ook. Jammer dat het altijd op zo'n "aparte manier" moet, zal ik maar zeggen. En bovendien ten dele. Minarelli is inderdaad een leverancier van blokken voor Yamaha, Aprilia, Malaguti, Piaggio, Benelli, Derbi en nog een hoop anderen. Variërend van 50cc blokjes tot zelfs het 650cc blok uit de Aprilia Pegaso en het 660cc blok uit de Yamaha XT660X. Ook het 264cc-blok met 21 pk, gebruikt in Yamaha Versaty 300, Benelli Velvet 250, Aprilia Leonardo 300 en MBK hoe-heet-ie-ook-al-weer is Minarelli. De eigenschappen die door paashaas aan deze blokken wordt toegeschreven zijn echter niet waar: ze zijn niet goedkoop (Italië is bepaald geen goedkoop land om te produceren, al decennia niet meer), het is geen rommel (de blokken staan stuk voor stuk bekend als zeer betrouwbaar) en nabestellen van onderdelen is de verantwoordelijkheid van het merk dat de scooter levert, in paashaas' geval Yamaha. Een Japanse scooter is niet per defenitie beter of duurder dan een Italiaanse.

Leuk trouwens weer de zoveelste uitvoering van de Tmax (zie Motorfreaks), nu weer de "Night Max". Je merkt wel dat er een nieuw model aan zit te komen, in 2008 moeten ze nu toch ECHT met wat nieuws komen. Ook al vind ik zelf dat de Tmax een supermodel is dat kan concurreren met alles wat op twee wielen rijdt. Ach ja, de mode verplicht je eens in de zoveel jaar weer met wat nieuws te komen ook al is het huidige model objectief gezien nog steeds competatief. De komst van de Gilera GP800 was geen verrassing voor Yamaha maar misschien moeten ze nog even zweten om met een nog beter model te komen...? ;) Even afwachten! *D Leuk trouwens die laatste opmerking uit motor, een Italiaan op een Tmax in de bergen die je niet met een motor bij kunt houden, hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld een SH150i in de stad... :W :z
 
Hallo allen,

Ik heb tijdens de kerst stevig lopen nadenken en bepraten wat ik ga doen. Ik ga WEL weer een andere motorscooter kopen. Ik zoek namelijk een makkelijk, goedkoop en zuinig motortje, en wat er te koop is op de markt in dat segment zijn lichte 25 kW-fietsen en motorscooters.

Een motorscooter heeft zoveel voordelen (geen gesjouw met helm, twist-and-go, kleine maat motor) dat ik mij niet laat afschrikken door het dievengilde. Ik zal de motor voortaan zowel thuis als op mijn werk binnen moeten stallen.

Voor diefstal-beveiliging heb ik een heel goed plan bedacht door een oog op mijn frame te lassen in combinatie met een schijfremslot met alarm. Dan hangt de ketting niet op de grond, en kan je met een betonschaar of flex niet makkelijk erbij.

Ik weiger mij neer te leggen bij het feit dat ze je zelfs van je scooter schijnen af te slaan.. Ik draag 90% van de tijd beschermde motorkleding die is voorzien van Kevlar-protectie.. dus die is volgens mij nog steekwapen bestendig ook. Eind januari zal ik wel weer opnieuw gaan rijden..

Hoera!!! *O*
 
Zo, net mijn laatste speeltje opgehaald: een honda elite 250 uit 89.
Natuurlijk niet de nieuwste, maar dat heeft zo weer zijn voordelen met het diefstalrisico.
Scheelt nogal of je 500 of 5000 euro armer bent als er niks meer staat op de plek waar je net je scooter had geparkeerd })

Wel stervenskoud, om ff 160 km in 1 keer naar huis te rijden. -O-
Ik heb nog nooit op zon instabiel apparaat gereden zeg.
Is vergelijkbaar met een vlagerige windkracht 9 op een zware normale motor.
scheelt ook wel dat er maar 0,5 bar in de achterband zat... :X
Na oppompen reed hij ietsje beter.
Maar het is op zich wel een komisch apparaat. Bij de helft van de snelheid waarmee ik normaal de bocht door ga zit ik al aardig peentjes te zweten. Slingerend en deinend de bocht door, het echte oldtimer gevoel zullen we maar zeggen.

Maar het verbruik viel helemaal niet tegen: 5,4 liter op 160 km, dat is bijna 1 op 30! *O*
Daarbij wel vaak achter de vrachtwagens gehangen, dat was ook niet zo koud.
Wel een aparte ervaring is het toeteren en zwaaien van sjonnies in sjonniebakken als ze je inhalen. Hebben ze na het zien van het iele achterbandje zeker de typeaanduiding ELITE op de zijkant zien staan :+

Top was ongeveer 110 op de teller, die aardig nauwkeurig is. Tot de 100 trek je vrij rap op, dus invoegen op de snelweg is niet zon probleem.
Gereden afstand op de teller en volgens routeplanner scheelde maar 1,5%, dus dat is ook niet slecht.

weet iemand nog met welke metrische maat de 10 -4 inch bandjes vervangen kunnen worden? 110/90 of 120/70?

en ik zoek nog een ruitje voor zon ding
 
Laatst bewerkt:
Vraagje he... er zijn nu al zoveel scooters gestolen van mensen hier op het forum. Ik word er niet vrolijk van aangezien MIJN vespa nu bij de dealer staat en ik hem bijna op haal. Het fijt dat ze je van de scooter afmeppen is mij ook ter ore gekomen en daar word ik al HELEMAAL niet vrolijk van ;( Wat voor belachelijke tijd leven we toch...

maar goed mijn vraag,... wie van jullie had een alarm op de scooter ??? Ik heb de keuze tussen wel en niet. Er word gezegt dat ze het alarm zo kapot maken en je er dus voor niks geld aan uitgeeft. Ik ben benieuwd. Wie had een alarm maar konden de dieven (het gore tuig !) toch met je scooter er vandoor ??
 
Hoi Marinde,

Ik lees die berichten ook met verwondering, was zelf in de waan dat motorscooters minder geliefd waren bij het dievengilde... Maar misschien geeft dit forum ook wel een vertekend beeld; immers de problemen lees je altijd het eerst.
Zelf heb ik helemaal geen haast meer om mijn afgeleefde scoot in te ruilen, niemand wil hem hebben en dat is wel een veilig gevoel.

Op mijn andere motor die nog wel het stelen waard is had ik een alarm... Zat erop toen ik hem kocht. Een hoogst irritant ding, maakte een hoop lawaai als je het niet wilde, en deed zeker geen goed aan de betrouwbaarheid; ik zal je de details besparen. Misschien was de mijne niet geschikt voor mijn type motor, of was ie niet goed ingebouwd; in ieder geval gaf ie zoveel problemen en was ik hem zo zat dat ik hem uiteindelijk eraf heb laten halen....
Sindsdien rijd ik weer met veel meer plezier op die motor want de betrouwbaarheid is daardoor ook weer terug.

Wellicht hebben anderen andere ervaringen, maar voor mij geen alarm meer.
Alleen een af fabriek ingebouwde startbeveiliging zoals het HISS van Honda zou ik wel willen want dat is wél betrouwbaar.
 
Laatst bewerkt:
~
Een Piaggio Beverly 500 uit 2003 met Malossi Multivar 2000. Ik zal eens wat fotootjes maken van de sloten die ik er op heb zitten, misschien een ideetje voor de Nederlanders die geen mogelijkheid hebben om een oog aan een blok beton in de tuin af te laten zinken. Bovendien, wat doe je als je de stad in gaat om boodschappen te doen? En dàt is nou nét dé handigheid van de scooter! De mijne staat "thuis" in een bewaakte garage nagenoeg onder m'n huis. Als ik naar de stad ga heb ik vier sloten te sluiten:
1) stuurslot/immobilizer standaard Piaggio (met chipsleutel dus)
2) "blockshaft" een pen met een cilinderslot dwars door de stuurpen
3) "Viro" schijfremslot, dermate klein dat ik hem in het achterwiel kan verstoppen, onbereikbaar voor mokers of koevoeten of ander gereedschap
4) een "T"-gelast stuk van staal, gemaakt door de smit uit de straat, afgesloten met een uit één blok staal gefreesd slot, om het voorwiel te blokkeren. Op maat gemaakt zodat je er niet met een schaar tussen kan komen, de "T" vormt met het slot een "H" die nét tussen de dubbele remschijven op het voorwiel past.


[]Gaat ze nou niet lekker op de hoogte brengen wat er allemaal opzit aan sloten


 
Gaat ze nou niet lekker op de hoogte brengen wat er allemaal opzit aan sloten
Waar De Buikschuiver zijn scooter neerzet zijn weinig mensen die dit (kunnen) lezen hoor, als ze hier al zoeken....

***************

Gisteren even gekeken of ik zelf wat zou kunnen met het idee van het kabelslot binnenin de framebuis. In één buis kan ik een kabel van een meter lang verstoppen... een beetje weinig; maar ik heb twee zulke buizen en ze hebben beide een binnendiameter van maar liefst 38 mm.

Daar zouden dus twee behoorlijke kabels in passen die je dan met een zwaar slot om een lantaarnpaal heen aan elkaar kunt vastmaken.
Nu is mijn scoot niet echt een stelenswaardig object, maar wellicht een idee voor iemand anders ?
 
Laatst bewerkt:
en ik zoek nog een ruitje voor zon ding....

Hier vond ik een scherm voor jouw oldtimer; maar er staat bij kleur: zwart.... Zou het wel een ruit zijn ? Ook leuk afgeprijsd trouwens...

Aanbieding, opruiming, resterend;

Merk; Honda
Artikel; scherm zwart
Artikel nr.; 64302-KM1-000ZF
Voor motor; honda Elite 250
Aanbieding;
Opruiming;
Resterend; Ja
Van € 0,00
Voor € 24,00
 
Laatst bewerkt:
kan volgens mij van alles zijn, maar ik zal ze eens bellen.

Vandaag datgene gedaan waar de scooter goed in is, even snel wat kleine boodschappen halen.
En dat gaat inderdaad als een speer.
Voordeel van deze honda is dat hij dezelfde wielbasis heeft als een bromscooter, en voor de rest ook min of meer dezelfde afmetingen. Hij lijkt niet op een echte motorscooter.
Verder maakt hij niet veel lawaai, dus irriteer je de rest van het verkeer en de voetgangers niet teveel, en je valt dus niet op.

Gevolg is dat je voor honderden euros verkeersovertredingen kan maken, en niemand die het ziet *O* .
Tegen het verkeer in , over de stoep, door voetgangersgebieden. Niemand kijkt ervan op :? Gewoon de kortste route nemen van A naar B.
Dit moet je niet met een supersport proberen, dan is getik naar het hoofd en gescheld je deel.


Ben je de scooter aan het parkeren, dan is de reactie totaal anders dan bij een vette supersport.
Je maakt mee dat ze je gewoon staan uit te lachen, en helemaal als je staat te klungelen met het vastbinden van de inkopen op het bagagerekje. -O-
Hoe mensen je beoordelen naar de ingeschatte waarde van je vervoermiddel :r :r

Nu ga ik hem nog lelijker maken, er komt een topkoffer(tje) achterop :+
 
Laatst bewerkt:
hahaha nou,... dat top koffertje komt er bij mij ook op al vind ik dat niet echt bij een vespa passen. maar onder het zadel van mijn vespa past niet elke helm dus het is gewoon makkelijk.

Een remschijf slot lijkt mij ook wel wat. EN !! een kabel slot ofzo. Tuurlijk parkeer ik hem binnen als ik thuis ben maar das helaas niet overal mogelijk.

Ik heb hem al bij de dealer zien staan.... mijn vespa... MIJN vespa, en hij is prachtig !!

en ja ja.... tuurlijk post ik hier een foto zodra ik hem hier thuis heb *O*

Nu ga ik even alle onderwerpen lezen over poetsen en pekel verwijderen etc. *D
 
Mag ik vragen; die dealer, die zit toch niet in Amsterdam of Arnhem neem ik aan ?
En wanneer komt ie op kenteken ? Net na nieuwjaar zeker, heb je toch mooi een motorfiets van 2007....

Nu ga ik even alle onderwerpen lezen over poetsen en pekel verwijderen etc. *D

Lees dan ook meteen even over corrosiepreventie. Als je dat direct doet scheelt het je later een hoop poetsen, en erger. Of laat de dealer het voor je doen.
 
Laatst bewerkt:
een voorrekje lijkt me ook wel wat. nu hang ik een rugzak aan de haak onder het stuur.

volgens het boekje mag je voorin maar 1,5 kilo vervoeren en achterop maximaal 7, maar dat zal ik maar niet al te serieus nemen.

topkoffer scheelt natuurlijk ook al erg veel in gemak. Nu zeul ik rond met helm en rugzak.
Die gaan straks gewoon in de topkoffer.

In de toekomst gaat er waarschijnlijk een suzuki burgman 400 komen, maar na hoeveel km zou die technisch versleten zijn?
Dat zou dan een alternatief moeten worden voor woon-werkverkeer, dus die gaat dan heel wat kilometers maken (15.000-25.000 per jaar)
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk de beste bandenspanning voor een dylan voor en achter?
 
~
Mag ik vragen; die dealer, die zit toch niet in Amsterdam of Arnhem neem ik aan ?
En wanneer komt ie op kenteken ? Net na nieuwjaar zeker, heb je toch mooi een motorfiets van 2007....


Nee die dealer zit niet in amsterdam of arnhem Hybride. En jaaaa in het nieuwe jaar op kenteken dat heb jij wel goed *D

Een remschijf slot past niet op de mijne heb ik al begrepen door waarschijnlijk abs ? Dan maar andere goede goedkeurde en stevige sloten.

Zit nog steeds te dobben... geen alarm/wel alarm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan