Het grote motorscooter topic deel 2

Hoi, ik volg jullie nu een aantal maanden van een afstandje met veel interesse. Erg veel geleerd, dankjulliewel. Moest ik alleen nog van mijn motor afkomen in deze slappe tijden. Dat is gelukt en ik heb een Vespa 250 GTS ie ABS besteld. Kan hem/haar 13 januari ophalen.



Een remschijf slot past niet op de mijne heb ik al begrepen door waarschijnlijk abs ? Dan maar andere goede goedkeurde en stevige sloten.

Zit nog steeds te dobben... geen alarm/wel alarm.



Mijn dealer heeft mij het volgende schijfremslot van Abus aanbevolen: http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...2101109&select=0105b05&artikel=4003318334382m
Het lijkt me dat deze wel past, maar ik ga hem toch even testen voordat ik daar de deur uitrij.

Ik heb overigens wel voor een alarm gekozen, vooral door de diefstalverhalen en op het totaalbedrag vond ik het bedrag voor een 'origineel' Vespa-alarm nog wel meevallen. De praktijk zal moeten uitwijzen of het werkt.

Marinde, ook ik ben aan het zoeken naar een goed beschermingsmiddel tegen regen/vuil/pekel. Dit forum geeft veel info, maar ik ga morgen toch ook even een rondje bellen naar een paar scooterzaken. Ik heb op 2 demo's gereden, maar ik vind dat ze wel erg snel roesten als je er niets aan doet. Typisch italiaans?
 
Wat is eigenlijk de beste bandenspanning voor een dylan voor en achter?

Normaal zit er een sticker op de tunnel met de bandenspanning van voor en achter, met- en zonder passagier. Verder zou het in het instructieboekje moeten staan.
Neem voor de voorband de waarde die in het boekje staat, maar maak de achterband iets harder dan voorgeschreven, wij Europeanen zijn nu eenmaal wat zwaarder dan de Japanners.

************

Ik zat te kijken naar het voorwiel van de GTS, bij de ABS versie zit er inderdaad de voorste sensor-ring precies op de plek waar je bij de gewone versie de beugel van een schijfremslot doorheen zou kunnen halen.

..... maar ik vind dat ze wel erg snel roesten als je er niets aan doet. Typisch italiaans?
Hallo nieuwe scooteraar ! Leuk, een tweede Vespa GTS.

Ook Japanse producten kunnen roesten hoor, al kun je er zelf wel heel wat tegen doen.
Toen ik destijds op zoek was naar een reservescooter trof ik een identieke scooter bij een dealer; zelfde leeftijd als de mijne maar hij zat toen al, dus nog maar zo'n 5 jaar oud, helemaal onder de corrosie; grote bulten op de velgen en heel veel roest aan het frame. Hij had maar weinig kilometers wist de dealer te vertellen en hij was van een serieus iemand geweest; hou maar op....
M'n eigen is dan wel niet mooi, maar er zit geen roest aan. Komt denk ik toch door de twee spuitbussen blanke tectyl en siliconenolie die ik er direct al op heb leeggespoten.... En af en toe spuit ik er nog wel eens een restje WD40 op leeg....

Toen ik onlangs het achterwiel omwisselde met die van de reservescooter zaten er kleine blaasjes op die velg.... De vochtvreter in de onverwarmde schuur was op, vandaar. Dat overkomt me dus niet weer.
Kan ik aanraden; zet een vochtvreter in de schuur waar de scooter staat als die niet verwarmd is; of beter nog, neem zo'n elektrische ontvochtiger met een slangetje naar de afvoer anders blijf je dat reservoir leeggooien.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Now, WOUW leuk een andere GTS rijder. Welke kleur heb je hem besteld Now? Ik heb de vintage rode. Die van mij staat al bij de dealer en ik hem hem al staan bewonderen... hij is prachtig !! Ik kan hem halen wanneer ik wil.

Een tip die ik van een andere gts rijder heb now is dat je zo'n flap aan de achterkant van je voor spat scherm moet maken met stevig dubbel tape en dat zo de onderkant van je vespa steenslag vrij blijfd en je radiator ook super mooi. Een goede tip vond ik.

Ik zal nu even kijken naar de link die jij hebt gestuurd over het remschijf slot. Ik zou hem ook eerst even testen ja voor je hem koopt :)
 
~
Normaal zit er een sticker op de tunnel met de bandenspanning van voor en achter, met- en zonder passagier. Verder zou het in het instructieboekje moeten staan.
Neem voor de voorband de waarde die in het boekje staat, maar maak de achterband iets harder dan voorgeschreven, wij Europeanen zijn nu eenmaal wat zwaarder dan de Japanners.





, die zit er bij mij dus niet op helaas, en een instructieboekje heb ik er nooit bij gekregen helaas, dus wie wil er voor mij even kijken????
 
Vraagje.

De motorolie die voor een 4 takt motorscooter wordt gebruikt, is dat dezelfde motorolie als voor een personenauto?

Groetjes

John
Ik zie niet in waarom niet. :)
De toerentallen zijn niet al te hoog.. en een natte platenkoppeling zit er niet in.

Ik verwisselde in mijn Majesty iedere 3.000 kilometer volgens het boekje 1.2 liter verse olie, en reed in 5 maanden tijd zo probleemloos 17.000 kilometer.
Hoefde tussendoor nooit wat bij te vullen, en de olie bleef altijd mooi transparant. 8-)

Kon wellicht wel 4 of 5 k aanhouden. Bijna altijd warme en lange ritten.
En Castrol Magnatec 10W40 automobielolie. :]


Wat is eigenlijk de beste bandenspanning voor een dylan voor en achter?
Voor een 125 cc? Of heeft de 150 dezelfde bandenmaat?

Volgens Michelin:
Front
Sizes :
110/90 - 13 56 P TL
Pression :
1.7 bars

Rear
Sizes :
130/70 - 13 63 P REINF TL
Pression :
2.0 bars

Ben je zwaarder dan 75 kilo of rij je met duo? standaard --> +0.2 bar.
In de winter optimale spanning standaard + gewichtcorrectie --> -0.2 bar.
 
Laatst bewerkt:


Hallo Now, WOUW leuk een andere GTS rijder. Welke kleur heb je hem besteld Now? Ik heb de vintage rode. Die van mij staat al bij de dealer en ik hem hem al staan bewonderen... hij is prachtig !! Ik kan hem halen wanneer ik wil.

Een tip die ik van een andere gts rijder heb now is dat je zo'n flap aan de achterkant van je voor spat scherm moet maken met stevig dubbel tape en dat zo de onderkant van je vespa steenslag vrij blijfd en je radiator ook super mooi. Een goede tip vond ik.
:)



Echt een goede tip. Er staan originele Vespa spatlappen op Marktplaats. Niet eens lelijk dus.
http://www.marktplaats.nl/index.php...x-200-oldtimer.html?rotid=5026-40279-15698-12
Ja, er moet eerst even een beschermingslaagje op voor ik de weg opga en het kacheltje in de schuur gaat een paar graden hoger. Kom maar op met die tips!

Ik heb voor de Dragon rode (gewoon vuurrood) gekozen omdat ik nergens een voorbeeld van zo'n Vintage rode heb zien staan. Ik ben wel erg benieuwd naar een foto van jou scooter. Het lijkt me een erg stijlvolle kleur. Zo vond ik die antracietgrijze jubileumuitvoering ook mooi, maar helaas geen ABS.
 
Yamaha heeft weer een interessante 250cc scooter bedacht, de X-City:

full

full

full

full


Op http://www.yamaha-motor-europe.com/products/scooters/high-wheel/x-city.jsp?view=overview zien ik niet meteen ABS. Wel hele grote wielen. Deze info staat op de europese Yamaha-site, dus het is nog niet duidelijk of dit ook in Nederland gaat gebeuren, we hebben hier ook al de X-Max moeten missen.
 
Kijk eens aan, paashaas heeft nog een keer gelijk ook. Jammer dat het altijd op zo'n "aparte manier" moet, zal ik maar zeggen. En bovendien ten dele. Minarelli is inderdaad een leverancier van blokken voor Yamaha, Aprilia, Malaguti, Piaggio, Benelli, Derbi en nog een hoop anderen. Variërend van 50cc blokjes tot zelfs het 650cc blok uit de Aprilia Pegaso en het 660cc blok uit de Yamaha XT660X. Ook het 264cc-blok met 21 pk, gebruikt in Yamaha Versaty 300, Benelli Velvet 250, Aprilia Leonardo 300 en MBK hoe-heet-ie-ook-al-weer is Minarelli. De eigenschappen die door paashaas aan deze blokken wordt toegeschreven zijn echter niet waar: ze zijn niet goedkoop (Italië is bepaald geen goedkoop land om te produceren, al decennia niet meer), het is geen rommel (de blokken staan stuk voor stuk bekend als zeer betrouwbaar) en nabestellen van onderdelen is de verantwoordelijkheid van het merk dat de scooter levert, in paashaas' geval Yamaha. Een Japanse scooter is niet per defenitie beter of duurder dan een Italiaanse.

Dat bedoel ik de je hebt wel eens wat gehoord maar......
Is het je nooit opgevallen dat voor ieder japans voertuig onderdelen altijd vooradig zijn tot 5 jaar na aflevering laatste model, meestal wel langer maar 5 jaar is een japanse regel, zo zijn er nog meer regels waar de motobecanefabriek zich niet aan houd t.o.v. japanse produkten, ik zeg niet dat het blok slecht is, maar kijk nu er is omheen de stekkerverbindingen de kabelloop gemaakt om defect te gaan lijkt het wel als je er niets aan doet, italianen en zeker fransozen gaat het om de buitenkant he.
Dit blok heeft ook een 150 en 180cc versie, ken je bv de yamaha maxtor nog, zelfde blok alleen 150 en180cc.
Maar ook in Japan moeten motoren en scooters goedkoop hoor, een japanse filosofie over moterfietsen is bv, dat deze gemaakt worden voor een levensloop van 5 jaar, maar in die 5 jaar is wel alles te krijgen.
Het yamaha concern wat een grote samenwerking heeft met een bekende autofabrikant (Toyota) kijk bv naar de formule 1, de eerste toyotas heete yamaha alleen om hun naam hoog te houden, maar ja datzelfde toyota ook eigenaar van daihatsu, maakt bij daihatsu een motorblok voor de c1 106 en aygo en de trevis, kijk nu eens naar die techniek en de techniek die bv een de yamaha 500 voor hun scooter gebruikt, als die scooter lang mee moest gaan had het blok van die auto in aangepaste vorm daarwel in gehangen.
Maar dan loop je weer tegen de japanse filosofie op, iets wat 5 jaar hoort mee te gaan doe je geen gekke dingen voor, ook al omdat het afname gebied veel kleiner is, terwijl dus duidelijk is dat de techniek in huis is en zo van de plank gehaald kan worden.
Maar ik heb mijn scooter weer een beurtje gegeven, moet om de 5000km, zoals de meeste scooters, stel je bent zelf niet handig, open je portemonee dan maar weer, hahahah, ja als je geen oliefilter op je motorblokken monteert een onderdeel van laat het voor de produktie 2,50 euro zijn dan moet je wel, belachelijk toch.
waarom zouden ze dat toch niet monteren?? om het degelijk te houden, goedkoop of om te zorgen dat er werk blijft zeg jij het me maar.
In de autowereld is er nog maar een fabrikant mercedes die 5000km servicebeurten aanhoudt, en deze motorblokken zijn ook gewoonweg niet goed te noemen maar wel goedkoop, en worden gelukkig voor de smartrijders onder ons waarschijnlijk volgend jaar vervangen voor mitsubutsi.
Zo zie je goedkoop en degelijk gaan niet hand in hand, maar scooters zijn niet gedkoop, nou ja nieuw dan tweedehands wel.
De japanse en italiaanse filosofie over het maken van iets ligt mijlenver uit elkaar, een ding is zeker iets mooi maken kunnen ze zeker in italie, en oja minareli hoort nog steeds onder het machtige fiat concern, samen met het bijmerk superperformance in een pand, slechte dingen maken ze niet hoor je mij niet zeggen, maar wel typisch italiaans en dan met de franse slag tot scooter in elkaar gezet.
Nou ja als die rijdt ben ik wel blij met me scootertje, nu weer last van een of ander vaag electronisch probleem, stekkerverbindingen kunnen het niet zijn want die heb ik zelf al aangepakt. Ook dit zegt weer niks over het motorblokje.
Ik heb het aandrijfsnaartje nagekeken en dat zag er nog goed uit voor bijna 15000km.
Olieverbruik (wat dus wel wat zegt over de degelijkheid van de motor) is laag, kleppen geen overdreven strakke speling dus waarschijnlijk heeft mijn scootertje zijn beurtjes wel gehad.
Zijn er hier uberhaupt wel mensen die met een minareli 125 cc rondrijden, en mss willen weten wat de winst is als dat 180cc word, want dat gaat echt gebeuren, net even wat meer power, als het benzineverbruik maar onder de duim te houden is, want ja ik rij scooter niet omdat ik het fijn vind om het in de winter af te niften of om weer eens zeiknat thuis te komen maar gewoon om goedkoop te rijden.
Ik sprak laats een motorfietshandelaar, hij heeft een werkplaatstarief van bijna 60 euro in een uur en ja schrik niet mensen betalen dat gewoon lachend, ik zeg nog tegen hem gaan je monteurs ook met 5 ruggen schoon per maand naar huis maar dat was niet het geval, mensen worden zelf gewoon veel onhandiger en als de vraag hoog is gaan de prijzen wel mee, ja dan moet je gaan nadenken ga ik liever naar de tandarts of breng ik mijn motofiets weg, tarieven zijn ongeveer gelijk, ongelooflijk toch, om een voorbeeld te geven als wij werk op hts niveau uitbesteden kost dat ons 45 euro, dus bij die motorzaken zullen allemaal wel formule 1 ingeneurs rondlopen hahahha.
 
Ik sprak laats een motorfietshandelaar, hij heeft een werkplaatstarief van bijna 60 euro in een uur
Dat is ook marktconform denk ik. :Y

En het is echt geen gouden handel ofzo hoor, veel motorzaken kunnen maar net hun broek ophouden. Als ze nu 300 dagen per jaar / 8 uur per dag dat tarief konden rekenen was het wat anders. In de winter moeten ze toch al dat personeel doorbetalen, en van de moderne milieuheffingen wordt je ook niet lollig meer. ;(

Edit. een marktcyles van 5 jaar is overigens in Europa ook normaal.
Toen Grundig consumentenelectronica falliet ging moesten ze een derde partij aanstellen om alle produkten tot 5 jaar na aankoop nog te kunnen servicen. :)
 
Laatst bewerkt:
Onderstaand idee heb ik ook gepost op het GS forum, maar wellicht hebben mensen hier er meer aan.
Er worden nogal wat scooters gestolen en ik liep al een tijd te spelen met een ander ideetje voor een diefstal beveiliging naast het middenbokslot.

Veel motoren hebben holle framebuizen, bij mijn woon/ werk motortje kijk ik achter onder het kuipwerk zo in het open einde van een 40 mm diameter framebuis. Die buis kan twee dingen voor mij doen; hij kan niet alleen als verankering van het kabelslot dienen, maar ook als bergplaats van de kabel als ik hem niet gebruik...

Mijn idee is als volgt:
Neem een stevige staalkabel met aan het ene einde een lus, en aan het andere einde een aangeperste knobbel.
Die knobbel stop je in de framebuis en met een bout door het einde van die framebuis zorg je dat de kabel in en uit het frame kan schuiven zodanig dat de knobbel er niet door kan.
Zo kun je met de lus en een hangslot de motor aan een lantaarnpaal bevestigen, terwijl het andere eind van de kabel stevig verankerd blijft aan het frame van de motorfiets. Zorg wel dat de bout niet eenvoudig te verwijderen is.

Na het openen van het slot duw je de kabel weer in de buis en je hebt er helemaal geen last van. Zo kun je een behoorlijk zware kabel gebruiken en opbergen op een plek waar je anders toch niets mee doet.
Iets wat daarop lijkt zit al in de achterkant van sommige scooters, een uittrekbare zware kabel die je om een paal heen kunt leggen en dan terugsteken in een slot. Onder andere Peugeot Speedfight (Honda van binnen) heeft dat, ik had daarvan de brommer-uitvoering 49cc maar hij bestaat ook in 100cc.
Trefwoord gevonden: "boalock".

boalock.jpg


Nog een ietsjes verschillend (nieuwer?) Peugeot-model gevonden op Net, ketting van 1,30m:
satelis125_chaine.jpg
 
Laatst bewerkt:




Ik heb voor de Dragon rode (gewoon vuurrood) gekozen omdat ik nergens een voorbeeld van zo'n Vintage rode heb zien staan. Ik ben wel erg benieuwd naar een foto van jou scooter. Het lijkt me een erg stijlvolle kleur. Zo vond ik die antracietgrijze jubileumuitvoering ook mooi, maar helaas geen ABS.




Dragon red kan ook mooi zijn maar mij iets TE fel. Ik typte bij google gewoon in vespa vintage red en er rolde een paar foto's uit. Op marktplaats staat ie ook. Typ maar in bij motoren.. vespa gts dan zie je de vintage rode bij van Laar. (de laatste ?? ) Tuurlijk zal ik een foto plaatsen hier want dat heb ik de andere forum gebruikers ook al beloofd. Ik heb er ook een laag scherm op en een topkoffer en "bumper" beugeltje. Dus alleen voor.

Even een heeeeeeeel andere vraag.... ga je ook lid worden van een vespa club en zo met veel meer andere vespa's lekker touren NOW ?? Ik wel. Lekker burgerlijk he haha
 
Iets wat daarop lijkt zit al in de achterkant van sommige scooters, een uittrekbare zware kabel die je om een paal heen kunt leggen en dan terugsteken in een slot.

Geinig Willem, ik wist nog niet van het bestaan.
De bovenste uitvoering lijkt inderdaad precies op wat ik voorstelde, de kabel verdwijnt schijnbaar in de scooter als je hem niet gebruikt.
Zelf opperde ik de framebuis als opbergplek, natuurlijk omdat je die toch al hebt en zo meteen kan dienen als verankering.
Je zou bij gebrek aan geschikte framebuizen (bijvoorbeeld omdat ze dicht zijn, of te dun) de kabel ook in een op maat gemaakte en gebogen kunststof buis kunnen laten verdwijnen. Er is achter het kuipwerk vaak nog zoveel ongebruikte ruimte dat dit goed mogelijk is. Je houdt alleen de noodzaak van een verankering liefst direct aan het frame, en liefst zodanig dat er geen extra handelingen voor nodig zijn.

Maar ook het onderste idee is niet slecht; een slot aan het frame bevestigd, ver van de grond zodanig dat je met een relatief korte kabel toekunt.

Zie mijn onderschrift; wat nieuw is, is oud geweest. Vrijwel alles wat we bedenken en waarvan we denken dat het origineel is heeft ooit al eens bestaan in wat voor vorm dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niet in waarom niet. :)
De toerentallen zijn niet al te hoog.. en een natte platenkoppeling zit er niet in.

Ik verwisselde in mijn Majesty iedere 3.000 kilometer volgens het boekje 1.2 liter verse olie, en reed in 5 maanden tijd zo probleemloos 17.000 kilometer.
Hoefde tussendoor nooit wat bij te vullen, en de olie bleef altijd mooi transparant. 8-)

Kon wellicht wel 4 of 5 k aanhouden. Bijna altijd warme en lange ritten.
En Castrol Magnatec 10W40 automobielolie. :]Voor een 125 cc? Of heeft de 150 dezelfde bandenmaat?

Volgens Michelin:Ben je zwaarder dan 75 kilo of rij je met duo? standaard --> +0.2 bar.
In de winter optimale spanning standaard + gewichtcorrectie --> -0.2 bar.

er wordt voor motorfietsen andere motorolie verkocht dan voor auito's, ook voor 4 takten
bv shell advance vsx 10w-40
 
Ik vind het op het eerste gezicht een leuk ding. Een tegenhanger voor de Honda SH300i met zijn 16" wielen? Die laatste foto blijf je naar kijken. Is dat ding levend en een beetje scheel?

Nou een tegenhanger van de SH300 weet ik niet, de X-City oogt robuuster en 'dikker'. Die koplampen doen me wel denken aan de Sportcity. Verder is het helemaal Yamaha.
 
Vergeet de oudjes niet

vanmiddag topkoffertje gekocht en gemonteerd.
Heel toevallig op 8 km van huis voor 25 eurotjes *O* , een shad 25.
Geen wereldkwaliteit, maar een oude helm durf ik er wel in achter te laten.

Iemand nog ervaringen met een echt inbraakvrij koffertje?
full
 
Hallo

Sinds er motorolie is ververst (motul 5100) verbruikt mijn nexus 1:22 (was 1:26), kan dit aan de olie liggen (slippende koppeling).
Marinde kun je misschien eens in jouw instructieboekje kijken van jou mooie vespa als je hem hebt, welke motorolie wordt aanbevolen door vespa?

Of heeft iemand anders ook een 250ie motorblok?

In mijn instructieboekje wordt Selenia motorolie aanbevolen, maar deze wordt in Nederland niet verkocht.
 
@John.ra

Ook ik heb het 250 blokje (quasar blok) en in mijn gebruiksaanwijzing staat als advies het volgende olie type.

Motorblok Type SAE 10W/40
Rear hub Type SAE 80W-90
 
Hallo

Sinds er motorolie is ververst (motul 5100) verbruikt mijn nexus 1:22 (was 1:26), kan dit aan de olie liggen (slippende koppeling).
(......)
In mijn instructieboekje wordt Selenia motorolie aanbevolen, maar deze wordt in Nederland niet verkocht.

Ook van mijn kant iedereen een heel goed nieuwjaar toegewenst.

John, het lijkt me sterk dat de olie in jouw motorblokje iets te maken heeft met het eventueel doorslippen van de koppeling. Je denkt waarschijnlijk aan een natte koppeling zoals op veel conventionele motorfietsen.
Bij scooters als jouw Nexus wordt over het algemeen een droge centrifugaal koppeling toegepast, die zit bovendien helemaal achterin de transmissie, ver van de motorolie. Niet dat zo'n koppeling niet kan slippen; maar dat komt dan meestal door olie die er op gelekt is. Dat merk je dan wel als de scooter moeite heeft om op op te trekken vanaf stilstand....

Voor wat het waard is, sommigen zijn helemaal op olie, olie en nog eens olie... Zelf geloof ik daar niet zo in.
Bij de automaterialenzaak kreeg ik de transmissie olie voor de eindvertraging niet mee omdat ik de exacte specificaties niet bij me had; ze hadden een keer een schadegeval gehad, vandaar. Ze moesten eens weten wat ik er nu in doe.... en het blijft prima, al jaren.

Als de fabrikant een bepaald merk aanraadt lijkt mij dat er onderling afspraken gemaakt zijn.
 
Ik heb inderdaad een droge plaatkoppeling (ik dacht een natte).
Ik heb het boekje nog eens goed nagelezen, nu merk ik dat de motorzaak waar de olie is ververst teveel olie erin gedaan heeft.
Hij zei;
olie peilen gaat als volgt;
op de middenbok
peilstok eruit draaien
schoonmaken
peilstok tegen de schroefdraad leggen en weer eruit pakken en aflezen.


Wat blijkt uit het boekje. Je moet de peilstok eerst weer helemaal terugdraaien en dan weer eruit en aflezen.
Ik ben soms blij dat de garantie is afgelopen, dan mag je gelukkig alles zelf doen.

Ik heb nu de overtollige olie afgetapt, het was best veel olie wat teveel was.
Misschien lag het verbruik hier wel aan!

groetjes en alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik weet het niet hoor, maar oliepeil en verbruik zijn nu niet echt zaken die direct verband houden met elkaar.
Als je verbruik hoger is dan normaal zou ik een paar zaken kunnen noemen om eens naar te kijken...

Hoe is de temperatuur van het blok, wordt het wel lekker warm ? Als de thermostaat open blijft staan blijft de injectiecomputer teveel brandstof inspuiten. Dat kan trouwens ook als de temperatuursensor van het injectiesysteem een verkeerd signaal geeft.
Het luchtfilter zal toch nog niet vuil zijn ? Lijkt me sterk, maar je weet maar nooit.
Bandenspanning, als die zoveel invloed krijgt op het verbruik dweil je over de weg....
De rijstijl, je rijdt inmiddels wat langer met de scooter, rijd je nog net zo rustig als de eerste weken ? Ongemerkt ga je toch na verloop van tijd forser rijden, al is 1 op 22 wel redelijk extreem voor een 250.
Rijd je misschien meer korte stukjes ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan