Het grote motorscooter topic deel 2

Alvast een foto'tje van mijn vespa? ZO staat ie al klaar bij de dealer waar ik hem deze week vandaan haal *O*
Mooi voorwiel... :+ Maar de rest mag er ook wezen hoor. :) Kleur past goed bij het model; beide klassiek. Ik vind het een mooie combinatie van moderne techniek in een klassiek jasje. Hoop dat je er veel plezier mee hebt.
 
Carburateurs zijn er al heel wat jaren, het is een behoorlijk gerijpte techniek. Injectie is relatief nieuw, is nog volop in ontwikkeling en de kinderziekten zijn er nog niet helemaal uit.

Lees de motortests er maar op na, zodra een fabrikant met een nieuw model met injectie komt lees je vaak van onregelmatig lopen bij deellast, schokkende acceleratie en vaak ook een hoger verbruik. Over het algemeen kan een motor met injectie prima een bepaald vast toerental draaien, beter dan een carburatiemodel; maar juist met toerenwisselingen kunnen injectiesystemen het nog niet bijbenen, dan kunnen ze nog niet de optimale mengverhouding leveren. Een goede CV carburateur is op die punten vaak veel beter.

Nu staat de techniek niet stil, injectie heeft echt wel de toekomst maar we zitten op het scharnierpunt in de ontwikkeling.
Verder hebben sommige fabrikanten het beter voor elkaar dan andere. Triumph heeft heel goede injectiesystemen terwijl Honda een tijdlang welhaast berucht was om de eerste injectiefietsen, het is een groot deel van de reden dat ik die Silverwing laat staan.

Vergelijk het met de transistor, de oude buizenradio's waren ook een stuk beter dan de eerste transistorradio's. Toch zitten er geen buizen meer in jouw laptop...
Helaas moet ik je gelijk geven dat veel (vooral Honda's :? ) beter presteerden als carburateurmotor dan als injectiemotor. Triumph liet enkele jaren geleden met het 600 cc model ook nog een blunder van jewelste zien. En Bimota ging er indertijd op failliet met het uitbrengen van de V-due die maar niet goed wilde lopen. Dat model is daarna opgekocht, en door een onafhankelijke leverancier met dubbele carburateurs uitgebracht. :Y _O-

Helaas maken millieueisen een motor niet beter. O-)
Wel kunnen we straks allemaal via (bijvoorbeeld) USB e.a. gaan corrigeren. :+
 
Weer een kantklosser erbij. Waar stoel je dat op dat carburatie motoren beter presteerden dan injectie motoren? Het probleem zit 'm in dat van die doe-het-zelf figuren niet meer lekker met de tengeltjes aan de schroefjes kunnen draaien, het toch proberen en vervolgens de techniek de schuld geven. En dat geld ook voor monteurs die prima een bandje kunnen plakken maar nog niet eens een video-recorder kunnen bedienen.
Nu praat je echt onzin Forwie, ben ik niet van je gewend.

Ik noemde al de CBR600F; een succesvol veel verkocht model, geliefd bij een breed publiek.
Honda besloot een paar jaar geleden dat het model moest worden uitgerust met injectie. Het blad Moto 73 heeft met dit model een langeduurtest gedaan en kwam tot een gemiddeld verbruik van 1 op 13. Het model ervoor dat nog carburateurs heeft zit rond 1 op 18-19.
Ik stelde daar een vraag over, maar je praat er handig overheen.

Dat is wat ik bedoel met dat een carburateur eerder een voordeel dan een nadeel is.
Of je het leuk vindt of niet, de techniek is overal nog lang niet optimaal. Jouw stelling waar het probleem zou zitten is echt onzin.

En wat bedoel je met monteurs die geen videorecorder kunnen instellen ?
Als het mensen niet lukt om een apparaat in de stellen ligt dat aan het ontwerp van het apparaat, en niet aan de mensen ! De techniek is er om ons te dienen, niet andersom.

Je ziet het aan de dikte van de geruiksaanwijzing: hoe dikker de gebruiksaanwijzing, hoe slechter het apparaat. Een goed apparaat wijst zichzelf, dat heeft helemaal geen gebruiksaanwijzing nodig.

Wat dat betreft kan de ICT nog een hoop leren van de auto- en motorfietswereld. Met een auto kan iedereen rijden, daarvoor hoef je de techniek van het kleppen stellen niet machtig te zijn. Sterker nog; je hoeft niet eens te weten dat er kleppen in zitten....
Moet je bij een doorsnee computer proberen.... Nee, die techniek straat nog in de kinderschoenen.
Het wordt met auto's opnieuw een probleem met de opkomst van systemen als I-drive... Ontworpen door mensen die buiten de realiteit staan. Echt een verbetering hoor... het is digitaal dus het is beter... slaap maar lekker verder.
 
Je blijft maar herhalen. Er zijn voldoende topics op internet die jou bewering ontkrachten. Dat hoef ik dus niet te doen.

Doe het toch maar; dan reageer ik niet op jouw argumenten... net zoals jij niet op mijn argumenten ingaat. Vind ik trouwens niet erg beleefd....

Ik herhaal de vraag omdat jij opnieuw verzuimt een antwoord te geven. Ik noem een keihard feit, en jij negeert het volledig.
Ik zou wel veel meer voorbeelden kunnen noemen, maar wat heeft dat voor nut als jij het schijnbaar beter weet dan de mensen die deze motoren wel getest hebben....
 
Zelf maar even googelen. Je komt met voorbeelden en generaliseert incidenten om je stelling kracht bij te zetten. Is lekker helemaal niet belangrijk. De injectie van mijn Honda werkt uitstekend en het verbruik is super laag. Bovendien is het hele zooitje twee jaar lang onder garantie bij Honda. Wat mij betreft ga je lekker in de boom zitten met je carburateur.

Vreemde conclusie Forwie, ik haal één voorbeeld aan de van vele die er zijn en dat is in jouw ogen een incident; jij hebt het alleen maar over jouw motor die jou goed bevalt en dat zou tekenend zijn voor alle motoren ?

Je voelt je blijkbaar toch aangevallen omdat ik Honda in verband breng met slecht functionerende injectietechniek. Ter jouwer informatie: er zijn nog meer motorfietsen dan de SH150i van Forwieone; er zijn zelfs nog meer soorten dan alleen Honda's.

Geef je Honda maar een extra knuffel dan kan ie misschien beter slapen, en laat hem dit vooral niet lezen...
 
Medescooteraars.
Als bromscooter rijder (Vespa LX50 4 takt) zal ik over moeten stappen naar hetzij een motor hetzij een motorscooter. Woon werk afstand zal 45 km worden enkele reis. Kan elke motorscooter dit zomaar aan, zeg 20.000 per jaar? Ik zag een X9 van 2002 met bijna 100.000 op de teller te koop, is ie dan op? Zoeken wordt naar zeg 3000 euro, zou een Majesty 250 zoveel aankunnen bijvoorbeeld? Wwon werk in ieder geval groot stuk snelweg, met file (Rottepolderplein Badhoevedorp)
 
Ja Richard, het meeste is nog metaal heb ik ondervonden. Alleen de spatborden en een aantal stripjes zijn van kunsstof. Vandaag mijn Vespa GTS 250 ie ABS drakenrood opgehaald. Ik vind La Vespa (dus haar) erg mooi.
Ik heb er een beenkleed bij gekocht om te zorgen dat de sneeuw van volgende week niet in mijn kruis stuift. Het kleed moet worden bevestigd met magneten op het metaal. Voorlopig is het nog geen succes, omdat ze bij tegenwind losschieten (er staat een flinke bries nu). Er zal nog wat moeten gebeuren om het kleed optimaal te krijgen, want het klappert ook nog eens ontzettend.

Het schijfremslot waar we het eens over hadden, paste inderdaad niet. Ik ben blij dat ik na een tip van jullie het heb laten testen bij de dealer. Ik heb de Vespa 140 kilometer van mijn woonplaats gekocht en ben van plan om daar niet al te vaak naar terug te rijden.

Ik heb het scootergevoel alweer te pakken, super. Nooit meer schakelen, lekker beschut achter mijn hoge ruit en wendbaar dat ie is. En je valt vreselijk op. Er zijn mensen die even extra lang naast je blijven rijden om te kijken.

Ik rammel maar even door, want de batterij van mijn fotocamera is aan het opladen. Ik zal straks een paar foto's bij dat andere topic plaatsen.
 
Ja hij (MIJN vespa is een HIJ hoor, ik kan toch moeilijk op een zij gaan zitten rijden :? )hij is nog steeds van metaal.

Ik ben blij dat jullie zowel mijn model als KLEUR mooi vinden. Ik ben er zelf ook zeer blij mee. Is inderdaad een beetje een nostalgische kleur voor vespa.

En now... jij hebt er al op rond gescheurd. Zalig he :-) Ja zie je... schijf slot werkt niet op abs wiel. Welk slot heb je nu dan NOW ?

Ik wil gewoon een ketting slot kopen maar dan wel een art 4. Abus is schikbarend duur maar wel de beste ? Je hebt ook een art 4 goedgekeurd slot van LP (landport) Zou die net zo goed zijn als abus? Bij de motorzaak zeiden ze van wel maar tja... die willen gewoon verkopen denk ik. Art 4 is en blijfd gewoon art 4 ongeacht welk merk ketting eraan hangt ?
 
Medescooteraars.
Als bromscooter rijder (Vespa LX50 4 takt) zal ik over moeten stappen naar hetzij een motor hetzij een motorscooter. Woon werk afstand zal 45 km worden enkele reis. Kan elke motorscooter dit zomaar aan, zeg 20.000 per jaar? Ik zag een X9 van 2002 met bijna 100.000 op de teller te koop, is ie dan op? Zoeken wordt naar zeg 3000 euro, zou een Majesty 250 zoveel aankunnen bijvoorbeeld? Wwon werk in ieder geval groot stuk snelweg, met file (Rottepolderplein Badhoevedorp)

De X9 is er in twee versies, de 250 (oude en nieuwe versie) en de 500. Welke was het ?
100.000 Km hoeft technisch geen probleem te zijn, maar in de praktijk wil bijna niemand nog een scooter kopen met een dergelijke kilometerstand. Alleen als hij goed is, echt weinig kost en je alles zelf kunt doen is het een optie.
20.000 per jaar is voor een normale scooter geen enkel probleem mits hij geschikt is voor jouw doel; het gaat er immers niet om hoevéél je rijdt, maar hóe je die kilometers rijdt.

Als ik lees dat je 90 Km per dag rijdt zou ik toch gaan letten op zaken als comfort.
Ik heb inmiddels behoorlijk wat kilometers gedraaid met een Honda 250 cc, doet het goed, ook op de snelweg. Maar als je veel rijdt, zeker als je veel snelwegkilometers maakt zou ik toch een 400 cc aanraden. Misschien dat er wel een gebruikte Suzuki Burgman 400 binnen jouw budget valt. Een mooi tussenmaatje, en goed betaalbaar met z'n ééncilinder.
 
of toch een 250 cc tje met een 300 cc cilinder en eventueel ander uitlaatje erop.

zou ik niet altijd volgas mee gaan rijden, want dan haal je waarschijnlijk de 100.000 niet,
maar om af en toe een beetje reserve te hebben is het wel handig.

het ligt ook aan je budget. de 250 cc scooters zijn een stuk goedkoper dan de 400-600cc modellen(welke meestal ook nieuwer zijn)
Het lijkt me dat een grotere scooter ook wat langer mee zal gaan, behalve als je met die grote altijd volgas rijdt.

Ik wil zelf eigenlijk niet meer dan 2000 euro uitgeven, de burgman 400 is dan de enige grotere scooter die een beetje in de buurt komt.

ik ben zelf ook wel benieuwd naar de duurzaamheid van scooters.
Boven de 50k kom je er niet een meer tegen.
Staan die allemaal op de sloop of zo?
 
Laatst bewerkt:
En now... jij hebt er al op rond gescheurd. Zalig he :-) Ja zie je... schijf slot werkt niet op abs wiel. Welk slot heb je nu dan NOW ?

Ik gebruik nu een oud groot slot dat ik nog had, past net in de bak onder het zadel. Bijkomend voordeel is dat ik de scooter ook aan een paal kan binden. Het alarm werkt overigens perfect, erg afschrikwekkend.

Verder heb ik stiekum al eens een Burgman 400 gehad. Het was vanmiddag dus thuiskomen, hoewel de Vespa nog veel wendbaarder is.

Wel een gedoe om een foto toe te voegen aan een bericht, hier alvast een preview als het lukt. Verder staan ze in het Users-topic.

full
 
Ja Richard, het meeste is nog metaal heb ik ondervonden. Alleen de spatborden en een aantal stripjes zijn van kunsstof. Vandaag mijn Vespa GTS 250 ie ABS drakenrood opgehaald. Ik vind La Vespa (dus haar) erg mooi.
Ik heb er een beenkleed bij gekocht om te zorgen dat de sneeuw van volgende week niet in mijn kruis stuift. Het kleed moet worden bevestigd met magneten op het metaal. Voorlopig is het nog geen succes, omdat ze bij tegenwind losschieten (er staat een flinke bries nu). Er zal nog wat moeten gebeuren om het kleed optimaal te krijgen, want het klappert ook nog eens ontzettend.

Het schijfremslot waar we het eens over hadden, paste inderdaad niet. Ik ben blij dat ik na een tip van jullie het heb laten testen bij de dealer. Ik heb de Vespa 140 kilometer van mijn woonplaats gekocht en ben van plan om daar niet al te vaak naar terug te rijden.

Ik heb het scootergevoel alweer te pakken, super. Nooit meer schakelen, lekker beschut achter mijn hoge ruit en wendbaar dat ie is. En je valt vreselijk op. Er zijn mensen die even extra lang naast je blijven rijden om te kijken.

Ik rammel maar even door, want de batterij van mijn fotocamera is aan het opladen. Ik zal straks een paar foto's bij dat andere topic plaatsen.

Mooi hoor, die Vespa's.

Maar.... het windscherm en de topkoffer, ik zal het er zelf niet op willen hebben, maar ik kan het wel een beetje begrijpen.
Maar een beenkleed _O- , dan krijg je volgens mij toch een beetje het effect van een bejaarde in een rolstoel met kleedje.
Sorry hoor :P
 
De X9 is een 500 cc, van 2003 met 96000 km erop voor 1500 euro.... niet verkeerd lijkt me
Dus als ik het goed begrijp zal je met een scooter tot 250 cc vaker volgas rijden, wat weer niet bevorderend is voor de levensduur? Dan liever een 400 of 500 cc. Ik zie ook een X9 500 cc van 2002 met ruim 40.000 op de teller die het dubbele moet kosten. Is dat die 1500 extra waard?
 
..... ik ben zelf ook wel benieuwd naar de duurzaamheid van scooters.
Boven de 50k kom je er niet een meer tegen.
Staan die allemaal op de sloop of zo?

Ik kom ze ook niet tegen, ik rijd ermee.....
Ik heb wel eens gehoord dat ontwerpen worden gemaakt voor een bepaalde levensduur. Een goed ontwerp gaat zo lang mee als waarvoor het ontworpen is en daarna gaat ineens alles tegelijk stuk.
Mijn ervaring is tot nu toe anders. Het is dat je naarmate het voertuig ouder wordt nonchalanter wordt met onderhoud en gebruik; de termijnen worden steeds meer opgerekt omdat je het zonde van het geld vindt en je rijdt langer door met dingen die je bij een nieuwer voertuig al had vervangen.
Zelf geloof ik dat als je een goede scooter gedurende de hele levenscyclus goed behandelt en op tijd goed onderhoud geeft dat hij dan wel eens verrassend lang mee zou kunnen gaan. Een kwart miljoen moet goed mogelijk zijn denk ik zelf.
 
De X9 is een 500 cc, van 2003 met 96000 km erop voor 1500 euro.... niet verkeerd lijkt me
Dus als ik het goed begrijp zal je met een scooter tot 250 cc vaker volgas rijden, wat weer niet bevorderend is voor de levensduur? Dan liever een 400 of 500 cc. Ik zie ook een X9 500 cc van 2002 met ruim 40.000 op de teller die het dubbele moet kosten. Is dat die 1500 extra waard?

Klopt, een 250 zal langdurig tegen z'n top moeten rijden en dat is niet goed voor de levensduur, en het rijdt ook niet echt fijn op den duur. Vandaar mijn pleidooi voor iets meer cc's. Anderzijds kun je prima op de snelweg toe als je toch niet (te ver) boven de 100 km/h komt.

De X9 500 is bij uitstek geschikt voor de snelweg, en door z'n compacte bouw toch heel handelbaar.
Ik vind 1500 euro verschil nog wel meevallen eigenlijk voor 60.000 Km minder.... Dan is die van 40.000 ook nog niet zo gek. Om jouw vraag te beantwoorden; ik denk dat ie dat prijsverschil wel waard is, maar dat is slechts mijn mening op afstand zonder een van beide te hebben gezien of gereden.
Zoals ik zei, veel kilometers (100.000) hoeft geen probleem te zijn, hij heeft de kilometers in hoog tempo bijeengereden en is nauwelijks koud geweest lijkt het wel. Maar ik zou het niet doen als je alle onderhoud uitbesteedt want je kunt een keer iets verwachten natuurlijk... Voor een zelfsleutelaar is dat anders.
 
zelf onderhoud zal niet echt gaan....heb het technisch inzicht van een praatpaal. Dus 1500 euro meer uitgeven zal dan een betere optie zijn voor 50.000 km minder? Op zich is ruim 40.000 in 4-5 jaar niet echt veel natuurlijk. Aan de andere kant vind ik 1500 euro voor zo'n leuke 500 cc X9 erg aantrekkelijk. Ik zal er eens langs gaan of ze er beide nog staan (Motoport Wormerveer)
 
Mannelijk of vrouwelijk:

La moto (= de motorfiets, in het Italiaans dus vrouwelijk)
La vespa (= de wesp, het insect, in het Italiaans dus vrouwelijk)
La Yamaha (= het bedrijf Yamaha, in het Italiaans dus vrouwelijk)
La Piaggio (= het bedrijf Piaggio, in het Italiaans dus vrouwelijk)
Lo scooter (= de scooter, in het Italiaans dus mannelijk)

Zo is een Vespa GTS (een scooter) dus weer een mannetje, net als een Aprilia Atlantic of een Piaggio Beverly... Verwarrend is dat hier de grote scooters met 500cc ook weer vaak "moto" worden genoemd en dan weer vrouwelijk zijn. In de garage waar m'n auto (ook vrouwelijk: la macchina) en m'n scooter gestald staan is m'n Beverly de grootste scooter samen met een Tmax en vraagt de beheerder vaak of ik met "haar" weg moet omdat hij "hem" "una moto" noemt in plaats van "uno scooter"...

Wat is de conclusie van het voorgaande? Noem je scooter "hem" of "haar" naar believen... :W
 
zelf onderhoud zal niet echt gaan....heb het technisch inzicht van een praatpaal. Dus 1500 euro meer uitgeven zal dan een betere optie zijn voor 50.000 km minder? Op zich is ruim 40.000 in 4-5 jaar niet echt veel natuurlijk. Aan de andere kant vind ik 1500 euro voor zo'n leuke 500 cc X9 erg aantrekkelijk. Ik zal er eens langs gaan of ze er beide nog staan (Motoport Wormerveer)

Ga er maar niet op rijden want je wil 'm meteen meenemen.... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan