Malaguti Ciak Electric Power

Mijn (motor)brikkie van 25 jaar oud deed het gelijk bij -5.
En dan heb ik er nog wel zomerolie in. (20W50) :)
 
Forwie, zit er op jou scoot een kickstarter ?? (nee, ik zie het al op je foto's)
Ik vind het persoonlijk jammer dat hij niet op mijne zit.
In het verleden met mijn bromscooter kwam hij af en toe wel eens van pas.
's Zomers fiets ik veel, dus dan staat hij langere tijd. Kan ik dan het best een druppellader aanschaffen, of gewoon met een normale lader maandelijks bijladen ??
Waarom laten ze eigenlijk een kickstarter achterwege, heeft dat een technische achtergrond ?
 
Laatst bewerkt:
Forwie, zit er op jou scoot een kickstarter ?? (nee, ik zie het al op je foto's)
Ik vind het persoonlijk jammer dat hij niet op mijne zit.
In het verleden met mijn bromscooter kwam hij af en toe wel eens van pas.
's Zomers fiets ik veel, dus dan staat hij langere tijd. Kan ik dan het best een druppellader aanschaffen, of gewoon met een normale lader maandelijks bijladen ??
Waarom laten ze eigenlijk een kickstarter achterwege, heeft dat een technische achtergrond ?

Bij mij is het net andersom. Nu staat "ie stil en zomers wordt er geronkt. Ik ben als de dood dat "ie vies wordt en voor pekel. Hij staat nu bij me in de slaapkamer. Leuk wakker worden trouwens. Dat er geen kickstart meer op zit zou ik niet weten. Een druppellader heb ik voor een paar tientjes in de aanbieding bij de Lidl gekocht maar nog steeds niet gebruikt. Een druppellader houdt de accu in conditie en een lader laad alleen maar.
 
..... Kan ik dan het best een druppellader aanschaffen, of gewoon met een normale lader maandelijks bijladen ??
Waarom laten ze eigenlijk een kickstarter achterwege, heeft dat een technische achtergrond ?

Kijk eens naar de topics in "Algemeen", de één na de ander heeft het over startproblemen...
Ik zou echt gaan voor een druppellader, zo'n ding is zijn geld echt wel waard en zo gemakkelijk... Het is het behoud van je accu.

Helemaal gemakkelijk maak je het jezelf met een snoertje, zekering en contrastekker aan de accu. Die contrastekker zet je op een handige plek in de scooter en met een stekker aan de lader kun je hem dan zo inprikken.
Werkt perfect; ik heb het zo gedaan voor de grote motor omdat die niet zoveel rijdt. De scooter heeft het niet nodig, die rijdt bijna dagelijks.
 
Kan ik dan het best een druppellader aanschaffen, of gewoon met een normale lader maandelijks bijladen ??
Als jij het niet vergeet om hem iedere drie weken even op te laden, is het resultaat hetzelfde. :)

Waarom laten ze eigenlijk een kickstarter achterwege, heeft dat een technische achtergrond ?
Scheelt weer iets in de kosten, dus de winst. :)

En ze verkopen er niet of nauwelijks minder door, want niemand let er op.
De meeste gebruikers zullen hem als hij er wel op zit niet eens gebruiken.
Said but true. :+
 
Laatst bewerkt:
Hieronder een quote uit de link van Waisted.
De Piaggio rijdt in principe op benzine, maar tijdens het optrekken springt de elektromotor bij. De motor levert dan 25% van het benodigde vermogen. Omdat een benzinemotor tijdens het accelereren het meeste brandstof verbruikt en het schadelijkst is qua uitlaatgassamenstelling, levert deze techniek vooral in het stadverkeer de nodige milieuvoordelen op. Dat uit zich ook in het brandstofverbruik, want volgens Piaggio verbruikt de Hys in het stadsverkeer 20% minder brandstof dan een vergelijkbare ''monogame'' benzinemotor. Bijzonder aan de Hys is dat de berijder desgewenst ook alleen op de elektromotor kan rijden. Met een schakelaar aan het stuur kan de benzinemotor worden uitgeschakeld, zodat de scooter alleen op elektriciteit loopt.

Valt me mee, 20% minder brandstof verbruik... Dit terwijl scooters meestal toch wel blijven rijden.
Maar aan de andere kant, ik weet zeker dat een dieselmotor in een scooter nog meer dan de genoemde 20% kan besparen. Apart dat die optie compleet genegeerd wordt.

Nu je het toch over alternatieve aandrijvingen hebt, hier nog een artikel van dezelfde site over een heel nieuw type verbrandingsmotor met roterende zuiger dat veelbelovender schijnt te zijn dan de Wankelmotor.
Een prototype is ingebouwd in een scooter.

Link naar de bedenker Peraves met een filmpje waarin de werking wordt uitgelegd.

Edit: link toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:
Als iemand een testrit wil maken op de Vectrix Maxi - elektrisch motorrijden - dan kan dat: stefanjans@gmail.com - Utrecht.

De eerste in Nederland - en het bevalt super - Komende lente gaat t van start...
full
 
Ja da's vreemd. Ook voor andere weggebruikers hoor je 'm niet aankomen. Maar ja, met de ontwikkeling van de huidige brandstofprijzen worden dit soort alternatieven steeds aantrekkelijker.
Wachten is nog op voertuigen op waterstof.
 
...Alleen het ontbreken van het verbrandings motor geluid, vind ik wel een gemis :Y
Mijn huidige scooter maakt meer lawaai dan de vorige en daar baal ik van, een andere uitlaat en een nieuwe uitlaatpakking hebben niet geholpen. Zelf vind ik hoe minder lawaai hoe beter.

Ik zou best zo'n Vectrix willen rijden mits ik niet te grote concessies moet doen.
Voor woon-werk pak ik nu de snelweg, dat zal de Vectrix niet volhouden; daarmee moet ik toch weer de provinciale weg nemen met heel veel stoplichten en opstoppingen... Dat houdt me vooral tegen.
 
het zou best fijn zijn als ze een beetje geluid zouden maken, ik ben al eens bijna ondersteboven gereden door zo'n elektro scoot , je kijkt, je wil oversteken en stiekum komt dat ding de hoek om gefluisterd en stap je er zowat voor. geldt ook voor zo'n prius koekblik trouwens
 
Bazaki en Interdeath, ga die testrit doen!!! Ik kon vorig jaar een testrit op een Vectrix maken hier op de motorbeurs in Napoli maar wegens de grote belangstelling heb ik het niet gedaan, een wachttijd van 3 uur was me teveel. De Vectrix is volgens de Italianen van Vectrix sneller dan een Bev500, vandaar dat ik zééér benieuwd ben wat deze electrische scooter nu echt doet! Ik geloof er natuurlijk niets van... :P
 
.... vandaar dat ik zééér benieuwd ben wat deze electrische scooter nu echt doet!...

Vanmiddag heb ik voor het eerst de Vectrix bekeken en er zelfs een eindje op gereden ! Het is schijnbaar de eerste in Nederland, en ik was de eerste die er een proefritje op maakte...

Het achterste zadel kan omhoog geklapt worden en daaronder bevindt zich een dik geel neopreen netsnoer waarmee je de Vectrix "tankt". Er past ook een helm onder maar veel meer ook niet.
De zitpositie is redelijk ruim, ik kan de benen redelijk strekken maar ben dat niet meer gewend, ik vouw ze onder me maar de treeplank loopt niet door. De zithoogte is voor mij geen probleem maar vanwege het brede zadel kan ik me voorstellen dat kleinere mensen hem aan de hoge kant vinden.

Voor het wegrijden moet je de sleutel in het slot steken en omdraaien tot het helmsymbool, daarna de linker rem inknijpen, dan de rechter; daarna verschijnt in de linker dashboard "klok" het woord "GO", het dashboard doet schijnbaar een zelftest en je kunt vertrekken. In de rechter klok staat heel grappig de afbeelding van een penlite naast het ladingsniveau...

Heel uitgebreid was de proefrit niet; het is herfst, de straat was nat en met bladeren bezaaid, en ik reed op eigen risico op een dure scooter waarvan er maar één is in dit land.
Acceleratie viel me niet tegen, maar ik kon het helaas niet vergelijken. De gasrespons is heel anders dan je gewend bent; de reactie is heel direct, vooral als je "gas" mindert...

De achteruit is een aparte gewaarwording, en het afremmen met dezelfde handeling; je remt door het "gas"hendel de andere kant op te draaien. Eigenlijk heel logisch; veel logischer dan gas en rem apart. Natuurlijk heeft de Vectrix ook een schijfrem voor en achter...
Bij een onoverzichtelijke kruising rem je niet met het remhendel maar draai je het "gas"hendel terug en je remt behoorlijk af, ik was zelfs bang te gaan glijden... Maar het was dan ook glad. Het vergt gewenning, al duurt dat vast niet lang. Vreemd vond ik dat de achteruit niet direct werkt als je het hendel bedient, soms waren meerdere pogingen nodig.

De topsnelheid is begrensd op 105 Km/h om de actieradius acceptabel te houden, die bedraagt afhankelijk van de gereden snelheid rond de 100 Km. Hij schijnt echter toch van Utrecht naar Amsterdam op snelwegtempo te kunnen volhouden... Dat heb ik niet geprobeerd. Het terrein waar deze Vectrix voor is bedoeld is natuurlijk het start stop verkeer in en rondom de stad.

Een puntje van kritiek is er ook, de spiegels geven een heel beperkt zicht en alleen op de schouders; maar dat is simpel op te lossen.

Ik heb foto's gemaakt en mocht die plaatsen van de eigenaar/ aankomend importeur.
Alleen baal ik ervan dat ik de foto's niet geplaatst krijg, bij het versturen is het bestand te groot (snap ik) en als ik ze verklein kan ik ze niet versturen.
Mailen kan echter wel; De Buikschuiver, wil jij ze plaatsen als ik ze aan jou mail ? Alvast bedankt !
 
Laatst bewerkt:
Geweldig dat je de Vectrix hebt gereden! Kom maar op met die foto's... :)

Maar de acceleratie kun je toch met je eigen scooter die ook niet langzaam is vergelijken?
 
Foto's zijn onderweg...

Vergelijken had gekund, als ik hem bij me had gehad... Voor mij alleen op de scooter is de afstand geen bezwaar, voor de duo echter was het veel te ver.
 
Terug
Bovenaan Onderaan